Thursday, 31 October 2013

THE PROMISED LAND : ISLAM DIREMEHKAN KESESATAN DIJUNJUNG DEMI 'KUASA

SANGGUP MENGGADAIKAN MARUAH DAN
 MENYEKUTUKAN  ALLAH  DEMI   MEMBANTU MEMPROMOSI
KESESATAN  KERANA KUASA
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Islam adalah agama Persekutuan dan agama lain dibenarkan untuk diamalkan tetapi agama selain Islam tidak bolih disebarkan atau didakwahkan kepada umat Islam.

Pegangangan ini sudah berpuluh tahun dipraktikkan olih pemipin terdahulu namun disebabkan kelemahan dan kelembikan parti tunggak iaitu UMNO didalam gabungan BN maka, kelemahan ini digunakan semaksimum olih rakan parti BN terutama MCA dan MIC untuk kepentingan kaum mereka..

Apa yang diperbincangkan disini ialah 'sengekan' MIC kepada UMNO untuk mempromosi kepercayaan kaum Hindu untuk dijadikan acara pelancongan. Tidak sedarkah Melayu yang beragama Islam, bahawa apa yang dilakukan itu bersalahan dengan tuntutan agama  Islam dan berlawanan dengan status resmi Malaysia iaitu Islam Agama Persekutuan. Perlukan upacara keagamaan dijadikan modal atau di jadikan dorongan untuk orang lain menyaksikan kesesatan ini?

Tidakkah pemimpin Islam sedar bahawa 'berhala' adalah sembahan kesesatan yang nyata?

Tidakkah jabatan yang bertanggung-jawap tentang Islam hanya berdiam-diri ? Tidakkah pemimpin UMNO yang mengaku memperjuangkan agama Islam, membernarkan upacara 'penyermbahan berhala'ini dijadikan 'bahan' momokan mempersendakan 'Agama resmi' di Malaysia? Perlukan 'berhala' ini dijadikan modal untuk 'keuntungan' ?.Dan perlukan acara kesesatan ini Kerajaan taja dengan wang ringgit'?

Tidakkah pemimpin Melayu berasa janggal dengan tindakan mereka?  Disatu sudut Islam adalah pegangan dan disatu segi lain 'kesesatan' dibenarkan untuk dipertontonkan kepada umum. Tidakkah kita sepatutnya menyebarkan dan berdakwah untuk menyatakan bahawa 'penyembahan berhala ' adalah perkara yang menyesatkan? Kenapa kita perlu 'membenarkan' kesesatan ini?

Umat Islam perlu teguh dibelakang agama Islam dan memperjuangkan 'kesesatan' yang ingin dipromosikan olih 'pemuja kesesatan' ini, walaupun ada segelintir panganut agama Islam 'bersekutu' dengan 'penyembahan' ini? Jangan kita benarkan 'kaum minoriti' menyebarkan suburkan' kesesatan ini demi 'wang ringgit". Tidak secara langsung umat Islam dinegara ini terpalit sama dengan 'kegilaan' pemimpin Melayu yang tidak faham Islam ini.

Olih itu umat Islam perlu tegas dan berjuang untuk menghindarkan kesesatan ini dijadikan acara promosi .

                                              ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

For the sake of Islam, stop helping other religions'


NGO Ikatan Musliman Malaysia (Isma) has accused the government of promoting other religions for the sake of drawing more tourists into the country and undermining its Islamic credentials overseas as well.
In a letter addressed to Prime Minister Najib Abdul Razak and the ministers for tourism and housing and local government, Isma president Abdullah Zaik Abdul Rahman said he was irked by the prominence given to Hindu temples recently.
This went against the federal constitution, which upholds Islam as the official religion of the country, Zaik ( left ) said.
"The government must be careful about making temples a tourism draw because it will make Muslim tourists cringe, particularly those form Middle East, who look up to Malaysia as a modern Islamic country," he added in a statement.
Zaik was referred to the Sri Sundararaja Perumal Temple in Klang, which is being renovated with RM10 million budget so that it can be an icon and a tourism draw.
"The prime minister has vowed to uphold the laws and to promote Islam... Therefore, the aim to build holy houses of other religions beyond the need, for the sake of tourism draw, violates that promise," he said.
In a veiled threat, Zaik said that the Najib administration must be mindful of maintaining religious harmony in all its actions.
Isma then went on to urge the government to take urgent action before Malaysia's esteemed reputation overseas as a model Islamic country is ruined.


THE PROMISED LAND : MELAYU TAK PERNAH SERIK

SAMPAI KIAMAT MELAYU UMNO TERPAKSA
 MEMBELI JIWA CINA DEMI  MENGEKALKAN KUASA
                   
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

                    "Melayu UMNO berfikiran tak da kaum Cina UMNO lama dah mati"

Entah apa yang Melayu UMNO  masih mendambakan 'undi kaum Cina", walaupun tidak serik dengan pengalaman PRU13  dimana 'kaum Cina" sekonyong-konyong menolak Barisan Nasional terutama calon UMNO,  yang menghairankan ' sejarah hitam' yang belumpun setahun berlalu namun pada PRK Sg Limau, Muhnyiddin Yassin dengan 'bangga' mengumumkan peruntukan untuk Sekolah Cina dimana hanya terdapat lebih kurang 1,842 saja pengundi bangsa Cina disitu.
Atas alasan apa UMNO masih teringinkan undi Cina hanya mereka yang mengetahui.

Kepada Melayu diSg Limau tuan tuan nilailah sendiri 'parti UMNO ini, samaada mereka ini sememangnya bermaruah atau tidak hanya tuan-tuan yang dapat menilai. Dengan imbuhan puluhan juta ringgit  untuk kepentingan kaum Cina pada PRU 13, kini, sekali lagi Melayu UMNO menggadai maruah dan "meliwat' kepercayaan orang Melayu semata-mata untuk mendapati undi dari kaum Cina.  Melayu yang majoriti tak nampakke atau  Melayu akan beri undi free kepada UMNO? Apa yang Melayu di Sg Limau dapat?

Adakah UMNO akan mendirikan sekolah-sekolah pondok tercanggih bertaraf 'lima bintang' untuk ulama Melayu yang menghambakan diri untuk agama? Adakah UMNO akan mendirikan Sekolah Tahfis bertaraf '5 bintang' untuk anak-anak Melayu mentelaah 'agama'? Atau adakah UMNO akan dirikan madrasah-madrasah atau dewan untuk kegunaan orang kampung yang dilihat terkebelang' sedikit dari kaum lain? Cukupkah prasarana untuk rakyat tempatan?

Sepatutnya sekiranya kaum Cina diberikan peruntukan RM2 juta untuk 'kemajuan' anak bangsa mereka  untuk kemudahan ' persekolahan' maka UMNO sepatutnya memperuntukan RM10 juta untuk komuniti Sg Limau untuk kemajuan kampung tersebut. Pemberian seharusnya setara dengan apa yang diberikan kepada kaum lain.Jangan hanya kaum lain saja yang dapat kaum sendiri diketepikan.

Jangan hanya berjanji 'mulut' kepada pengundi Melayu, bila sudah dapat madunya, sepahnya dibuang kelongkang, sepertimana yang dilakukan kepada orang Melayu kini.

Melayu Sg Limau kena berani bangun memperjuangkan hak kawasan mereka, sekiranya Kerajaan pimpinan  UMNO tidak menurunkan 'budget'  segera 'jangan bagi undi'. Nampaknya pemimpin Melayu UMNO masin tak sedar diri maka 'wajib' diberikan tunjuk ajar".

                                                  ikhlas dari :- Cahaya Al Majid
                                              terima kasih blog : panehmiang
Peruntukan itu, katanya, termasuk RM1 juta bagi SJKC Aik Min, RM750,000 bagi SJKC Yuk Meng dan RM50,000 bagi SJKC Pei Hwa, selain RM200,000 sebagai dana permulaan bagi tabung pendidikan SJKC itu.

Sekali lagi BN bazirkan RM2 juta hanya untuk 1,842 pengundi cina daripada keseluruhan 27,222 pengundi Sungai Limau. RM2 juta untuk nisbah hanya 6.8 peratus pengundi. Tahniah BN atas pembaziran ini. Menteri Kewangan merangkap PM yang suruh bagi bantuan kat sekolah cina tu ke? Sahlah bodoh BN betingkek-tingkek!!

Tuesday, 29 October 2013

THE PROMISED LAND : NAJIB MEMBAYAR OTAK ORANG LAIN KERANA DIA TIDAK BEROTAK

NAJIB MEMBELANJAKAN JUTAAN RINGGIT WANG RAKYAT SEMATA
MATA NAK MENUNJUKKAN BELIAU SEBENAR TIDAK 'BEROTAK'
UNTUK MEMAJUKAN EKONOMI MALAYSIA. OTAK YANG DIBAYAR KINI
MELAPUN PULA PROJEK YANG HENDAK DILAKSANA.
TERGELAK BESAR IDRIS JALA
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Kurangkan subsidi minyak kerana  didakwa  harga minyak mentah  dunia melonjak  , kurangkan subsidi gula sebab rakyat menghidap diabetis yang pada hakikatnya 'membeli gula mentah dengan harga yang tinggi , naikkan harga gas memasak dikatakan sebab terpaksa membayar gaji minimum RM900.00 , rakyat semua dikenakan cukai GST kerana mendakwa  semua negara didunia mengenakan GST, semua ini sebenarnya bukan dari 'otak Najib' sebaliknya ' dari otak" yang dibayar menggunakan jutaan ringgit wang rakyat yang dikata 'otak'  mendahulukan rakyat dan diutamakan".

Benar dan tepat sekali pilihan tema Najib iaitu ' rakyat di utamakan atau rakyat didahulukan". Rakyat adalah 'poket' Najib bagi memperolehi 'dana mudah ' yang diperlukan untuk 'membesar dan menebalkan' kerak hutang negara  untuk memudahkan Najib  dan gerombolannya berbelanja. Walaupun berjuta wang rakyat disalahgunakan olih pemerintahannya namun semua itu tidak menjdi kudis kerana  tiada pemimpin UMNO dan Melayu yang berani membantah, samada pemimpin takut hilang kuasa atau 'tidak berotak' hanya mereka saja yang tahu..

Untuk itu Najib dengan senang lenang melantik sesiapa saja yang rapat dengan nya dengan bayaran  'melangit tingginya ' dan imbuhan tetap ini akan ditanggung  sepenuhnya olih rakyat  walaupun 'idea' yang diilhamkan sebenarnya 'menyusahkan' rakyat sendiri.

Sepatutnya  apabila Ahli  Parlimen  mendapati  terdapat  unsur-unsur  penyelewangan dan keraguan terhadap  perbelanjaan terhadap dana rakyat yang disyaki disalah gunakan ,maka satu laporan polis perlu dibuat bagi memberi ruang kepada Akauntan Awam atau luar untuk melakukan  penyiasatan umum terhadap penyelewangan yang didakwa dan bukan berdebat didalam Parlimen. Dengan ketiadaan laporan dibuat maka 'penyelewengan' terhadap penyalah gunaan wang rakyat akan berlaku setiap tahun tanpa rasa bersalah .

Seperkara lagi kalau setakat hendak memindahkan  dan mengurangkan subsidi dan mengenakan cukai GST kepada rakyat tidak perlulah untuk membayar jutaan ringgit kepada CEO CEO ini untuk 'otak' mereka. Otak macam ni budak SPM pun bolih fikir.

                                                 Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

                                             Laporan Malimail online
KUALA LUMPUR, Oct 29 — An MP pointed today to the high salaries of contract staff in the federal government as an example of profligacy, citing as examples how senior appointments were paid as much as RM69,000 a month while a Performance Management & Delivery Unit (PEMANDU) director can command RM49,000.

Serdang MP Ong Kian Ming said such high wages — more than that of the Chief Secretary — had contributed to the 13 per cent increase in the budget for the prime minister’s department.

“In a parliamentary reply I received on the 1st of October, I was informed that the yearly salary, allowance and the bonus of the CEO of Agensi Inovasi Malaysia (AIM) was RM830,500 which works out to approximately a monthly salary of RM69,000,” said Ong in a statement here.

He said the government had also revealed that the CEO of the Land Transport Commission was paid RM40,000 a month, a yearly allowance of RM162,000 and a bonus of RM60,000.

The CEO of TalentCorp, according to him, receives a monthly salary of RM30,000 and a monthly car allowance of RM5,000.

“All these CEOs are paid monthly salaries which are higher than the monthly salary of the highest paid civil servant which is the Chief Secretary which has a maximum monthly salary of RM23,577,” he added.

Ong said that the only exception to the rule is the Pemandu CEO Datuk Seri Idris Jala, who is paid the same salary as a minister.

In addition to that, staff in Prime Minister’s Department agencies—who are mostly on contract—are also paid higher than their civil servant equivalents.

“For example, a director at PEMANDU — which is equivalent to a JUSA A/B civil servant — has a maximum salary of RM49,000 a month, an associate director at PEMANDU — equivalent to a JUSA C civil servant — has a maximum salary of RM31,600 a month while a senior manager —  equivalent to a Grade 54 civil servant — has a maximum salary of RM21,000 a month,” he explained.

Other agencies under the department include the Iskandar Regional Development Authority, the East Coast Economic Region Development Council, the Northern Corridor Implementation Authority, the Malaysian Industry Government Group for High Technology, and the Unit Peneraju Agenda Bumiputera. 

Ong also called on Prime Minister Datuk Seri Najib Razak to stop creating new agencies such as Yayasan Hijau and the Malaysian Global Innovation and Creativity Center which overlaps with some other existing agencies such as the Sustainable Energy Development Authority, AIM and the Malaysian Productivity Council.

The allocation for the Prime Minister’s Department has ballooned by 13 per cent from last year, compared to the 1.5 per cent increase of total budget from RM250 billion to RM264 billion.

Amid criticisms, Minister in the Prime Minister’s Department Idris Jala said yesterday that the department received one of the biggest allocations of RM16.45 billion under Budget 2014 because its Economic Planning Unit captures all capital expenditure for development planning throughout the country.

- See more at: http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/some-contract-staff-paid-higher-than-chief-secretary-claims-mp#sthash.PZjqFmza.QHJkG3Cg.dpuf

THE PROMISED LAND :- TAKKAN MELAYU SELAMANYA NAK KENA 'KELENTONG"?

AHLI KABINET NAJIB YANG 'MENGAKIBATKAN  RAKYAT 'TERKENA AKIBAT '
KEBODOHAN  SENDIRI  DAN MENGAKIBATKAN WANG RAKYAT
 DITIPU  WAJIB  LETAK JAWATAN
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Amat berat dakwaan yang dibuat olih Tony Pua (DAP) terhadap Ismail Sabri. Dengan tuduhan dan dakwaan ini wajib bagi  Ismail Sabri untuk menjawap 'tomahan' itu  dan sekiranya gagal berbuat demikian rakyat beranggapan bahawa Ismail Sabri sememangnya seorang yang tidak kompiten dan tidak layak menduduki kerusi sebagai Menteri..

Sekiranya benar apa yang didakwa olih Tony Pua, ini menunjukkan bahawa ahli Kabinet yang dipilih Najib sememangnya seorang yang 'bodoh ekonomi' atau 'berkelakukan ' aku yang betul' wajib dipertanggugjawap diatas 'kehilangan' wang rakyat.

Diatas sifat bodoh dan tidak mahu mendengar pandangan orang lain, selayaknya di'nyahkan' dari kabinet dan Najib tidak seharusnya 'mengekalkan' menteri ini. Dan diharap Najib tidak 'berbalik hati' kerana Ismail Sabri berasal dari Pahang. Melebihkan 'kepentingan' ahli kabinet yang 'tidak faham senario ekonomi'  wajib diketepikan demi 'wang rakyat'.

Seseorang perlu bertanggung jawap diatas kerugian yang ditanggung Kerajaan dan memandangkan Ismail Sabri merupakan Menteri yang bertanggungjawap kepada Kementerian tersebut pada waktu itu  maka beliau 'wajib' bertanggung jawap sepenuhnya diatas kerugian ini Ismail Sabri ' wajib' melepaskan kedudukannya sebagai Menteri dan jangan mengharapkan Menteri yang lain pula untuk 'membasuh' najis yang ditinggalkan.

Zaman "biarlah" atau sifat  "tak apa." tidak terpakai lagi pada zaman ini kerana kini rakyat telah dibebankan dengan bermacam-macam pengcukaian bagi menampung 'kekurangan' yang diakibatkan dari 'keboorosan perbelanjaan' Kerajaan pimpinan Najib. Apa yang rakyat ingin lihat ialah sifat kebertanggungjawapan seseorang Menteri yang 'tersalah' pekiraaan dilucutkan jawatan, itu saja . Untuk mencerminkan bahawa Kerajaan yang sedia ada,  adalah tulus dan berwibawa maka Menteri tersebut wajib melepaskan jawatannya.

                                               Ikhlas dari : Cahaya Al Majid
                                               INI DAKWAAN TONY PUA
Pengurangan subsidi gula sebanyak 35 sen setiap kilogram yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada Bajet 2014 adalah disebabkan kerajaan telah menandatangani perjanjian mengimport gula mentah dengan harga yang terlalu tinggi, kata DAP.

pada Januari 2012, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Penggunaan dan Koperasi, Datuk Ismail Sabri telah mengumumkan bahawa kerajaan menandatangani perjanjian tiga tahun untuk mengimport gula mentah dengan harga US$26 setiap 100lbs berbanding harga pada ketika itu, US$23.42. 

“Perbezaan harga kontrak melebihi 10% daripada harga pasaran menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung kerugian sebanyak RM64 juta setiap tahun. Saya juga pada masa itu telah menyarankan kepada kerajaan bahawa laporan penganalisis antarabangsa meramalkan harga gula akan menurun akibat pengeluaran gula mentah yang terlampau tinggi. 
“Tetapi, perkara ini tidak dihiraukan oleh kerajaan malah Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa, Datuk Mukhriz Mahathir membidas dengan berkata harga gula mentah dunia dijangka terus meningkat pada masa hadapan,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

 Sejak Januari 2012, harga gula antarabangsa telah menjunam sehingga serendah US$16.70 setiap 100lbs pada September 2013 dan itu bermakna kerajaan telah membeli gula 55.7% lebih tinggi daripada harga pasaran bulan lalu. 

“Kerajaan tidak boleh terus menggunakan alasan tidak munasabah untuk menjelaskan kenaikan harga gula.
“Punca kenaikan harga gula disebabkan kerajaan mengimport gula mentah bagi pihak pengilang gula dengan harga jauh lebih tinggi daripada harga pasaran. 

THE PROMISED LAND : LEMBU..LEMBU...LEMBU..

LEMBU  "BINATANG SUCI "KATA KULASEGARAN
LEMBU LEMBU DI MALAYSIA BAKAL DIBERSIHKAN
OLIH PENGANUT HINDU KERANA  IANYA ' SUCI' DARI
KEKOTORAN DAN BAKAL DIHARAMKAN PEMAKANANYA
DISELURUH DUNIA!!!!!


                                                      Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

                                                     M Kulasegaran DAP Ipoh Barat
"Kulasegaran had recently complained that slaughering of cows on school premises during the    recent Aidiladha celebration was offensive to Hindus, to whom the cow is sacred".

Memandangkan pemimpin Melayu 'bacul' dan 'pondan" untuk menjawap  kritikan beliau terpanggil saya untuk menjawap  bagi pihak Melayu terhadap apa yang disuarakan olih M. Kulasegaran dari DAP Ipoh Barat berhubung isu ' penyembelihan lembu' yang ' dikata 'menghiris jiwa penganut Hindu'..

Kalau M Kulasegeran tidak mahu 'lembu suci' yang dipercayai olih penganut  agama Hindu dari disembelih atau di'jadikan lauk' , suruh M. Kulasegerabn membeli  semua lembu yang ada di Malaysia. Pembelian ini dapat menggelakan lembu-lembu 'suci' iyu   dari disembelih olih orang lain samaada di Malaysia ataupun  didunia . Kalau bolih suruh 'perkumpulan' hak asasi  pengikut Agama Hindu agar mendesak PBB atau Badan Dunia untuk mengharamkan semua  'pembiakan lembu' dan penyembelihan lembu yang  dijadikan makanan bagi semua manusia.

Dan sekiranya M Kulasekaran menganggap bahawa penyembelihan adalah bersalahan dengan kepercayaan agama Hindu, kenapa dibiarkan  lembu-lembu yang berkeliaran dikampung-kampung mahupun diladang kelapa sawit dan telah tiba masanya untuk penganut Hindu menyediakan tempat yang elok lagi bersih untuk lembu-lembu ini dan jangan biarkan lembu berkeliaran dimerata-rata tempat dalam keadaan kotor . Sepatutnya pengikut agama Hindu seharusnya 'mencari' lembu-lembu ini untuk  dibersihkan mengikut ' makam' yang dipercayai. .

 Sepatutnya kaum Hindu 'memboikot' semua pasar-pasar atau restoran-restoran mahupun hotel-hotel dari dikunjungi olih penganut Hindu kerana disana terdapat 'lembu yang  di anggap suci' dijadikan bahan makanan serta dijadikan makanan mahal seperti ' beef steak'. Pemboikotan secara besar-besaran olih kaum Hindu perlulah dilakukan demi ' menghormati binatang suci' tersebut  dari dijadikan 'makanan' manusia tetapi kalau setakat 'hanya meluah' kata-kata..sekian terima kasihlah...

Tidak bolihkah Melayu diluar sana menjadikan isu ini sebagai satu iktibar untuk bersatu? Dengan 'isu lembu', seluruh kaum India samada pembangkang mahupun dari parti pemerintah semuanya 'bersatu' didalam 'memperjuangkan 'hak agama mereka'. Walaupun bangsa mereka hanya sekadar 2-3% dari rakyat Malaysia namun 'kelantangan' wakil pemimpin mereka 'mengoyahkan'  kepimpinan Melayu sekali gus 'menghina agama Islam".

Berulang kali telah saya nyatakan bahawa pemimpin Melayu yang ada kuasa sekarang semuanya 'bacul' kerana cintakan  ' wang ringgit, harta dan kuasa' dan 'kepercayaan terhadap Islam' hanya setakat 'ikut-ikutan' saja.

                                                     Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Monday, 28 October 2013

TANAH MELAYU :- ..EKONOMI MERUDUM..TAPI MASIH NAK BERLAGAK..INGATLAH SUSAH ORANG..


Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Tiada apa yang dapat dilakukan lagi, semuanya mengikut telunjuk Najib dan kuncu-kuncunya. Pada hakikatnya ekonomi Malaysia tengah merudum dan menjunam namun semua itu dikosmetikkan olih 'pak turut-pak turut' yang sememangnya lebih bersifat 'lebih sudu dari kuah' samada di Jabatan Perdana Menteri ataupun Kementerian Kewangan, semuanya senada, iaitu untuk 'bermain silap mata' atau membodohkan orang ramai.

Bermula dengan 'menaikan harga petrol' atau 'kata mesra ' mengurangkan subsidi', mengenakan GST  bagi  menggantikan cukai jualan dan 'mengurangkan subsidi gula' bagi mengelakan rakyat terkena 'diabetes' semua itu adalah permainan 'kata--kata' demi menghalalkan 'cara' untuk 'mengaut " saku wang rakyat jelata.

Disebabkan 'kecurangan  perbelanjaan' olih pemerintah dan tanpa memikiir nasib rakyat  dan demi menutup 'kecurangan' pemerintah maka berbagai alasan ditaburkan demi menutup kelemahan tersebut. Ketirisan yang dikata berlaku dikebanyakan Kementerian semuanya terlepas begitu saja paling tidak 'penjawat awam' akan diberikan 'surat tunjuk sebab' dan selebihnya akan lalu seperti sampah dibawa  arus kehilir sungai, dan begitulah  jugalah perjalanannya 'kes tidak beramanah' ini.

Sebenarnya keadaan kewangan Kerajaan berada pada tahap 'kronik' dan rawatan untuk menyembuhkannya adalah dengan 'mengenakan' cukai tambahan terhadap barangan supaya 'hasil cukai tersebut dapat mengimbangi 'cash flow ' kerajaan yang sememangnya 'defiicit'. Dengan mengenakan beberapa siri 'pengcukaian' serta 'mengurangkan subsidi' maka 'kos tersebut  dialihkan kepada rakyat untuk menanggungnya secara tidak langsung.

Begitulah liciknya permainan politik Pemerintah. Rakyat tiada pilihan melainkan terpaksa menanggung semua 'kos tersebut". Tetapi masih terdapat 'dungu-dungu' atau 'pak turut' yang membabi buta menyokong dasar ini dan kebanyakan mereka adalah 'macai-macai' politik yang '
mengharapkan 'timbal balas' dari UMNO.

Apa yang penting bagi Kerajaan pemerintah pimpinan parti Cap UMNO  'buaikan jiwa Melayu' dengan bermacam-macam janji, ...lepas itu semua janji  'terbuai laju' entah kemana, akhir kalam, Melayu juga yang melopong..yang kenyang..tetap..pemimpin atasan UMNO..Sampai bila Melayu nak kena lelong..entahlah....

Dengan mengalihkan GST kepada rakyat maka  Kerajaan menganggarkan akan memperolehi RM32billion untuk 'diamuk'kan  mengikut acuan mereka. Silap-silap 'bermaharajalelalah" suku sakat dan anak pinak Menteri  yang berderet menunggu giliran untuk  menjadi 'millionair segera'.

Tak percaya lagi!!!! baca kat bawah ni...

KUALA LUMPUR, Oct 28 — The Ministry of Finance assured the public today that any inflation resulting from the implementation of the recently announced goods and services tax (GST) will only be one-off, before moderating by 2017.
Secretary-General of Treasury, Tan Sri Dr Mohd Irwan Siregar Abdullah, also predicted that the inflation rate would increase to between 3 and 3.5 per cent from the current rate of around 2 per cent.

In our studies, it shows most of countries — Canada, Singapore, Australia — one time spike. Because of speculators. One year or one and a half year then it will go down,” Irwan said in a post-Budget 2014 dialogue here.

“If the ministry and agencies take the various steps, do enforcement, no people taking advantage ... then I think (there will be) minimal impact on inflation.”
(Perkataan 'if' ni yang tak nak dengar)

Irwan also explained that ideally, there would not be any increase in goods prices because the planned GST is meant to replace the existing sales and services tax.
However, he warned that retailers and wholesalers might take advantage of the situation by increasing their prices, but blaming it on the GST instead.
On Friday, Prime Minister Datuk Seri Najib Razak announced that Malaysia would finally implement the long-delayed Goods and Services Tax (GST) at 6 per cent beginning April 2015 as Putrajaya seeks to tackle its chronic deficit.
(Najib sendiri mengaku keadaan ekonomi sudah 'kronik')
The replacement to the current sales and services tax comes amid public concerns that it will increase the cost of living through a hike in the inflation rate, especially after a fuel subsidy cut in September.
To offset the new tax, Najib also announced that personal income tax would be reduced by 1 to 3 percentage points, depending on the income bracket.
(Berapa ramai sebenarnya rakyat yang bayar cukai pendapatan berbanding rakyat yang kena cukai barangan GST)
A one-off payment of RM300 under the 1Malaysia People’s Aid (BR1M) will also be made following the implementation scheduled for April 1, 2015.

The GST is a consumption tax, meaning all Malaysians will be taxed according to their level of spending, regardless of income. This differs from income tax that is only applicable after a certain salary level is exceeded.
(Faham tak..secara terangan Kerajaan kata semua rakyat akan dikenakan cukai GST, walaupun orang miskin)

Malaysia’s proposed GST rate of 6 per cent is the lowest in the region, whereas most countries implement a 10 per cent value added tax (VAT).
Najib announced that essential food items would be exempted from the tax, in addition to tap water and the first 200 units of electricity. Government services and public transport will also be exempted.
(200 unit pertama dikecualikan GST tetapi selebihnya semua kena bayar)
The tax was first announced during Budget 2005 and was originally scheduled to be implemented in 2007 before it was deferred.

Beringatlah setiap inci perjalanan dibumi ini sudah mula dikenkan cukai..kenapa??? sebab ekonomi Kerajaan pimpinan Najib dan kuncu-kuncu dan merudum. Mana janji-janji kerajaan Najib yang mengaku bahawa ' Malaysia' akan lebih makmur?? Yang makmur adalah kalangan pemimpin UMNO dan BN , suku sakat dan anak pinak untuk 100 tahun lagi...untuk rakyat 'marhean' kau tanggunglah segala macam 'cukai' ... itulah nasib rakyat Malaysia..t..masih  lagi hendak mengekalkan Najib sebagai Perdana Menteri ...??? Orang bangsawan tidak mengenal kesusahan rakyat marhean..tetapi pemimpin yang bersalam dari golongan marhean pula...dah .lupa diri dan asal usul...paling busuk..jadi 'ampu bodek'!!!.


                                             ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Sunday, 27 October 2013

THE PROMISED LAND ;- HARI SEMAKIN HAMPIR :- ISRAEL DALAM KEGELISAHAN MELAYU CELUP BAKAL DINYAHKAN

ISRAEL BAKAL DIRUNTUHKAN
DAN
BANI MEEM BAKAL DIJULANG
                                                       Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Hari semakin dekat, tempat semakin pasti dan watak semakin jelas dan itulah yang dapat diperkatakan ketika ini.

Diwaktu negara semakin kalut dengan dengan 'tekanan' terhadap Islam serta 'pertikaian 'kalimah Allah' semakin menjadi-jadi ditambah dengan perselisihan diantara dua kelompok yang mengaku Melayu serta perselisihan pendapat diantara pandangan 'ulama politik', menyemarakkan lagi 'kehangatan' suasana ketika ini. Dan ditika 'ibadah korban' mula dipertikaikan , LGBT dan gay ingin dihalalkan serta 'penipu' dinobatkan dan 'ahli agama' diketepikan maka akan lengkaplah petanda petanda yang nyata untuk kemunculan ';yang ditunggu'.

Walaupun kedua-duanya mengaku Ahli Sunnah Wal Jemaah namun segelintir dari 'pendukong' politik nampaknya amat condong kearah yang berlawanan. Namun semua itu tidak ''melengahkan' hari yang dijanjikan. Kegairahan yang dijanji pemimpin semakin hari semakin terserlah 'pembohongannya' . Kekayaan yang 'suakan' hanya berpihak kepada  yang bukan hak maka tunggulah akan harinya.

Terkatupnya mulut pemimpin yang mengaku Islam 'mengeruhkan' lagi suasana gelodak hati 'Meem' namun hari kegembiraan bakal menanti "Meem' dan 'gerhana' menunggu 'pencela' yang mengaku 'mengikut Muhammad s.a.w.

Kepada mereka yang terpilih dan dipilih maka bergembiralah hati untuk waktu itu.

Dengan terzahirnya 'dua tanda malapetaka' dibumi Israel dan di Timur jauh Mekah,maka hari yang dinanti semakin dekat.

Fifth earthquake in 5 days hits Israel. Bible warns of catastrophic earthquakes in Israel in the “last days.”

Israel experienced not one, but two earthquakes on Sunday, raising fears that a significant geological event was in the offing. Sunday's quakes followed one that occurred early Saturday morning, which was preceded by one last Thursday night.

“A small earthquake shook the Sea of Galilee area on Tuesday morning, the fifth such tremor in less than a week,” noted the Times. “The quake, measuring 3.3 on the Richter scale, caused no reported damage or injuries.”

“On Sunday, two minor earthquakes, both measuring 3.6 in intensity, were reported in the north, which followed similar quakes on Saturday and Thursday,” the Times noted. “No injuries have been reported, although some buildings in Tiberias were lightly damaged by the tremors. Last Sunday, a 6.4-magnitude quake, centered in the Mediterranean Sea near Crete, was felt in Athens, Egypt and Israel

Those who pay attention to Bible prophecy also know that both the Old and New Testament Scriptures describe major earthquakes occurring in Israel in the last days.


TOKYO –  An earthquake of magnitude 7.3 struck early Saturday off Japan's east coast, the U.S. Geological Survey said, and Japan's emergency agencies issued a tsunami advisory for the region that includes the crippled Fukushima nuclear site.

It was fairly big, and rattled quite a bit, but nothing fell to the floor or broke. We've had quakes of this magnitude before," Satoshi Mizuno, an official with the Fukushima prefectural government's disaster management department, told The Associated Press by phone. "Luckily, the quake's center was very far off the coast."

Saturday, 26 October 2013

THE PROMISED LAND : KUASA YANG MELAYU BERI, ISLAM JUGA YANG DIHINAKAN

PEMIMPIN  UMNO MENGAKU MELAYU
TETAPI
APABILA DIHERDIK   OLIH INDIA DAN CINA PASAL
IBADAH KORBAN  SEMUANYA  TERKENCING
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Isu ibadah korban yang dilakukan dipersekitaran sekolah telah saya ulas dipost yang lalu . Tetapi semalam terpapar lagi berita yang mengatakan bahawa  Timbalan Menteri Pelajaran iaitu Kamalanathan  dari parti MIC mengumumkan bahawa 'tiada lagi 'ibadah korban' dibenarkan dikawasan sekolah.

Yang menjadi persoalan, kenapa 'pemimpin'bingai" samaada dari parti cap UMNO mahupun parti cap PAS tidak mempersoalkan 'perlakuan' perayaan Thaipusan yang dilakukan diatas-jalan raya serta melimpasi Taman Perumahan orang Melayu serta masyarakat lain dibenarkan? 

Tidakkah perayaan atau sambuatn yang Hindu lakukan lebih bersifat 'kejam' ? . Dengan tusukan besi ke tubuh badan, dengan lidah terjulur ditusuk besi serta kait-kait besi tajam mengcangkuk kulit badan dipaparkan secara terangan dikhalayak ramai, dibenarkan? Sebenarnya apa yang ditunjukkan olih kaum Hindu ini lebih 'menganggu kententeram dan emosi' Umat Islam. Tak sedar ke?

Dengan paluan gendang dan serunai serta suara-suara 'pekikan' orang yang berduyun-duyun lagi menyeskkan jalan raya, saya merasakan, apa yang dilakukan ini amat keterlaluan dan perlu dihentikan  . Memandangkan umat Hindu hanya terdiri  kurang dari 7% rakyat Malaysia, kami berpendapat bahawa 'perayaan' ini hanya dibenarkan dikawasan kuil-kull saja .

 Sudah tiuba tiba masanya 'agar 'perlakuan' ini dihadkan hanya didalam 'kawasan kuil' dan hanya kepada kaum mereka sahaja dan tidak lagi kepada tontonan dikhalayak umum.

Kalau ibadah kita, kita perlu menghormati sensitiviti kaum mereka, kenapa kita perlu menerima perlakuan mereka untuk dilakukan dikhalayak ramai.

Kini orang Melayu tidak perlu lagi bertolak ansur dengan kaum Hindu lagi. Kalau sebelum ini kita menghormati budaya dan agama mereka tetapi kini mereka mula mempertikaikan 'ibadah' kita , perlukah kita 'bertolak ansur'?

Penghinaan yang dilakukan ini sebenarnya 'dihalalkan' olih pemimpin politik samaada parti Cap UMNO mahupun PAS, bagi PKR pula,  ketetapan mereka semua bolih, olih itu tiada apa yang bolih diharapkan kepada kelompok ini.

Diharap institusi yang menaungi Islam dan orang Melayu dapat memperjuangkan  dari berleluasanya 'kesesatan Hindu' ini dari diberikan peluang mempromosi' tuhan berhala" mereka untuk ditontonkan dikhalayak ramai. Cukup cukuplah 'pemimpin Melayu' bersubahat dengan kesesatan ini, jangan jadikan kita pula mengikut kesesatan mereka.

                                               KETETAPAN MELAYU
 1. Tiada lagi kebenaran diberikan untuk berarak dijalan raya.
2.  Cucuk-mencucuk serta mengarak 'patung' dihadkan didalam kawasan kuil saja
3.  Tiada lagi promosi Thaipusan disiarkan di kaca TV.
4.  Sebarang 'perarakan yang mengusung Tuhan patung' tidak dibenarkan dikhalayak umum
    mahupun dikawasan perumahan .

                    Sebenarnya bukan India Hindu yang menghina 'ibadah korban' sebaliknya
                                               Pemimpin Melayu UMNO/PAS  yang tak bertelur
             segala kata-kata pemimpin yang mengatakan akan memperjuangkan agama Islam                                               hanyalah retorik semata demi kelangsungan kuasa politik mereka. Olih
                                 itu jangan tertipu dan terpedaya dengan 'lakonan' mereka
                                             
                                                         ikhlas dari :- Cahaya Al Majid




                                   

Friday, 25 October 2013

THE PROMISED LAND :- REMPAH RATUS DAN RESIPI SANTAPAN DIRAJA KEBAWAH KAUS UNDANG YANG EMPAT DI NEGERI SEMBILAN

HIDANGAN  WAJIB  SANTAPAN KEBAWAH KAUS  UNDANG YANG EMPAT
DI NEGERI SEMBILAN SERTA
RAKYATNYA
                                 PROMOSI KHAS      
                  RESIPI RENDANG HITAM DIRAJA
 
RENDANG HITAM DI RAJA

                       
Resepi Rondang Rombau Mak Mortuo Den...
1kg daging or 1 ekr ayam
1/2 kg pati santan
2 sd minyak masak
Garam..
Bahan ★:
5 ulas bwg kecil
5 ulas bwg putih
1inci  halia 
2 btg serai di titik
2 sd bsr Rempah RHMMD
2 sd bsr rmpah kari daging
2 sd bsr serbuk kunyit
2 sd bsr cili boh
2 sd bsr sebuk cili (nak podeh tambah laie yooo)..

Jom masak:
Satu kan kesemua bahan ★ dan daging kedalam kuali..campur sedikit air utk mengecutkan daging dan gaul sekata..masak hingga kecut daging..kemudian masukan pati santan biarkan  hingga mendidih...campurkan minyak masak dan garam..dan masaklah hingga kering..
(Kalau nak sedikit ber kuah or kata org n9 " LECAK LECAK" boleh lah kluarkan sedikit..makan dgn nasi paneh2..omang aiii sodap gilooooo..yg selebih nye masaklah hingga kering menjadi rondang)
Tanpa Rempah Rendang Mak Montuo Den maka x lengkaplah resepi sy...
Jadi pm lah saya ye..

                                                  SELAMAT MENCUBA

                              Photo: Resepi Rondang Rombau Mak Mortuo Den...
1kg daging or 1 ekr ayam
1/2 kg pati santan
2 sd minyak masak
Garam..
Bahan ★:
5 ulas bwg kecil
5 ulas bwg putih
1in halia 
2 btg serai di titik
2 sd bsr Rempah RHMMD
2 sd bsr rmpah kari daging
2 sd bsr serbuk kunyit
2 sd bsr cili boh
2 sd bsr sebuk cili (nak podeh tambah laie yooo)..

Jom masak:
Satu kan kesemua bahan ★ dan daging kedalam kuali..campur sedikit air utk mengecutkan daging dan gaul sekata..masak hingga kecut daging..kemudian masukan pati santan   masak hingga mendidih...campurkan minyak masak dan garam..dan masaklah hingga kering..
(Kalau nak sedikit ber kuah or  kata org n9 " LECAK LECAK" boleh lah kluarkan sedikit..makan dgn nasi paneh2..omang aiii sodap gilooooo..yg selebih nye masaklah hingga kering menjadi rondang)
Tanpa Rempah Rendang Mak Mortup Den maka x lengkaplah resepi sy...
Jadi pm lah saya ye..
Slmt mencuba
                         
                                    BERSAMA CHEF TERKENAL DATO' PAK KU KUZIE
Photo: Alhamdulilllah DK memang menyokong usaha sy..terimakasih DK & Datin..
'SAYA DAH RASA RENDANG NI..SEWAKTU  SAMBUTAN HARI RAYA 2013  DI KEDIAMAN
PERDANA MENTERI.. SHILA BAGI SAYA RASA ....MEMANG TERBAIK"
ITU SEBAB SAYA 'ORDER BANYAK'...
                                         

                                                          ikhlas dari : Noorshila Amin       
                                       atau layari Blog : Noorshilaaminamin.blogspot.com                    

THE PROMISED LAND : RENUNGAN JUMAAT : INIKAH DIRI KITA?

KERAHMATAN JUGA DIPOHONKAN UNTUK   SEMUA PEMBACA
                                                     Bismillah-hir-rahman-nir-rahim


Kerahmatan juga dipohonkan kehadrat Allah SWT kerana kita diberikan kesempatan untuk berjumaah pada hari ini. Pada kesempatan yang kita miliki ini sebaiknya kita merenung kembali segala kesalahan yang kita lakukan samaada secara sengaja mahupun tidak kita sengajakan . Menyesali perbuatan atau bertaubat terhadap kesalahan yang dilakukan amatlah dituntut dalam agama , disamping itu kita perlu  berusaha untuk memperbaiki diri dan berusaha untuk tidak mengulanginya.

Sepanjang minggu ini bermacam-macam kejadian berlaku didalam negara kita. Samaada kita mengambil tahu atau tidak mahu tahu namun semua kejadian itu telah berlaku seadanya. Ada diantara kita telah kehilangan orang yang disayang ada juga diantaranya didapati menghidapi penyakit dan ada juga yang kegembiraan kerana dilebihkan rezeki olih Allah SWT, tetapi adakah kita mengambil iktibar ?  

Sebenarnya apa yang berlaku disekeliling kita  merupakan  cubaan dari Allah SWT  bagi menguji dan menduga keimanan  hambaNya.  Menguji sejauh mana kita 'beriman'  serta 'redo'  dengan ketentuan Nya  hanya kita saja yang tahu. dan tidak perlu dibuktikan kepada orang lain.

Didalam kepayahan  ada kesenangan, dalam kesenangan ada kekalutan dalam kekalutan terdapat kesesatan dan dalam kesesatan diberikan jalan untuk pilihan. Semuanya ini adalah ketentuan dari Allah SWT kepada hambanya. Samaada kita memilih jalan sukar atau jalan berliku-liku , itu terserah kepada diri kita. Kita menentukan jalan kita sendiri.

Selagi nyawa dikandung badan selagi itulah 'ujian' Allah SWT mendepani kita. Tiada seorang pun manusia terlepas dari ujian., baik yang sihat mahupun yang  sakit,  samaada  yang miskin mahupun yang kaya, semua bentuk ujian datang berlainan 'rupa' tetapi yang pasti tiada siapa yang terlepas dari pengujian ini. Itulah 'nikmat' Allah SWT yang  wajib kita lalui selagi nyawa dikandung badan.

Sebagai manusia kita mengharapkan sesuatu yang baik datang kepada diri kita . Yang miskin berusaha  untuk menjadi kaya, yang kaya berusaha untuk memiliki  kuasa dan yang  berkuasa  pula berusaha untuk menjadi 'raja'. Iaitu 'raja' kepada" nafsu" dirinya sendiri.  Itulah sifatnya manusia yang tidak pernah merasa cukup diatas apa yang ada.  Diatas kerahmatan yang Allah SWT limpahkan  berapa ramaikah  yang benar-benar  'mensyukuri' nikmat yang diberi Allah SWT ?Namun semua jawapan itu terletak pada diri individu itu sendiri.

Tetapi didalam mengejar apa yang diinginkan pernahkah kita mengingati bekalan 'diri' kita ? Bagi mereka yang berkemampuan dan yang dilebihkan rezeki, ingatkan diri , "Sudah berapa ramaikah  anak-anak yatim yang telah  kita gembirakan? Sudah berapa ratus ringgitkah  sudah dihasbiskan untuk di salurkan kepada fakir-fakir miskin?  atau sudah berapa ramaikah  orang yang dalam kesusahan yang kita  ringankan bebannya?" Setidak-tidaknya sudah berapa ratuskah bacaan  Al Fatiha telah kita sedekahkan kepada umat manusia mahupun diri sendiri? Semua ini hanya kita  saja yang bolih menentukannya.

Sebagai kata-kata mengakhiri Jumaat  hari ini, sekali lagi diperingatkan , sudahkah kita memfidyahkan Al Fatihah untuk ahli keluarga kita samaada yang hidup mahupun yang telah kembali kerahmatullah?

Untuk itu marilah kita sama-sama  memanjatkan berdoa serta berselawat semoga  kerahmatan tertumpah keatas Junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w, para-para Nabi, para-para Rasul, sahabat-sahabat Nabi dan Rasul serta seluruh keluarga mereka dan juga kepada seluruh keluarga kita serta umat islam, dengan harapan agar hidup ini dipermudahkan dan diberikan umur panjang agar kita dapat bertemu lagi pada Jumaat yang akan datang. Amin. 

                                         ikhlas dari :- Cahaya Al Majid




Thursday, 24 October 2013

THE PROMISED LAND : HILANG SUDAHKAH SIFAT KEMANUSIAAN ??

 SYAITAN KEGEMBIRAAN
KERANA NAFSU  DAN HARTA  DUNIA
MANUSIA HILANG PEDOMAN
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Kejadian yang berlaku pagi tadi amat besar kesannya kepada masyarakat.  Dikala pembunuhan kejam amat kerap berlaku disana sini, timbul pertanyaan kenapa ini harus berlaku didalam masyarakat kita.  Adakah kerana kurangnya pendidikan agama, atau tiadakah lagi perasaan belas ehsan kepada sesama manusia atau adakah kerana tekanan hidup sehinggakan mereka ini sanggup melakukan  perkara yang dilarang olih  Allah SWT iaitu 'membunuh' tanpa alasan yang jelas.

 Apabila manusia kini hilang pertimbangan ?

Didalam kes yang berasingan seorang kaki tangan sebuah bank ditembak mati secara dekat olih penjenyah tanpa rasa belas kesihan. 

Melihat dari paparan 'video' yang tersebar, sipembunuh seolah-olah tiada langsung perasaan terhadap mangsa yang dibunuh. Mengimbau kembali peristiwa 'pembunuhan kejam' keatas anggota keselamatan di Lahad Datu, teringat kembali bagaimana kekejaman 'pengganas' merobek nyawa manusia tanpa perasaan begitu jugalah kejamnya "pembunuh" yang membunuh pekerja bank tersebut. Apakah mereka ini ada persamaan dengan 'pengganas bangsa Suluk'?

Kepada keluarga mangsa hanya doa yang dapat dipanjatkan kepada Allah SWT agar rohnya diberikan kerahmatan dan  ditempatkan bersama-sama mereka yang dikasihi Allah SWT. Amin

                                                                 Al Fatiha

                                       

Untuk sipelaku yang dibawah ini semoga perbuatan anda akan terbalas dimahkamah dunia sebelum diadili dihadapan Allah SWT.

                                            WAJAH YANG DIKEHENDAKI
                                         
                                  




                                            ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Wednesday, 23 October 2013

THE PROMISED LAND : SIFAT KETIDAK PEDULIAN MASYARAKAT ISLAM SEMAKIN TERSERLAH

HASIL NEGARA BER "TRILLION" RINGGIT.
DUIT  PROJEK  RAKYAT KENA  SONGLAP  BERBILLION  RINGGIT
DUIT  BAYAR K-POP BERJUTA RINGGIT
DUIT RAKYAT MASUK  LONGKANAG BERJUTA RINGGIT
TETAPI
MASIH ADA RAKYAT HIDUP DALAM KEDAIFAN
MANA LEBIH  UTAMA  ?
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Terlebih dahulu saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Blog THE FLYING KICK  yang memapartkan kedaifan salah sebuah sekeluarga Melayu yang ditemui ( mungkin banyak lagi) di negeri Kedah iaitu dikawasan yang akan diadakan PRK. Kemarahan  kekesalan  dan kekecewaan yang diluahkan dan ditujukan kepada Pusat Zakat  amat berasas dan tidak perlu dipertikai.

Didalam arus  kemodenan negara  yang serba canggih ini serta  kaya raya dan tergolong dari salah sebuah negara yang  mempunyai 'wang simpanan' yang tertinggi didunia, terselit juga bebarapa insan ataupun keluarga yang kurang bernasib baik dari kalangan orang Melayu. Walaupun telah difirmankan olih Allah SWT agar yang berada membantu yang kurang bernasib baik namun 'masih' lagi terdapat manusia yang kurang 'kesedaran' dengan tuntutan Al Quran ini.

Diatas dasar Islam negara ini ditegakkan dan diatas firman Al Quran jugalah  maka   umat Islam diwajibkan  untuk mengeluarkan zakat dan fitrah  mahupun sedekah. Melalui 'firman' ini juga Kerajaan mengambil tanggungjawap untuk menubuhkan Pusat Kutipan Zakat bagi  setiap negeri untuk memudahkan umat Islam bagi menyalurkan 'sumbangan wang ringgit"  samada untuk tujuan  zakat, fitrah mahupun sedekah atau apa saja untuk diagihkah kepada yang memerlukan terutama fakir miskin dan anak yatim.

Namun apa yang amat dikesali dengan kemudahan yang serba canggih serta  mempunyai kaki tangan yang  dibayar 'Gaji'  atau 'imbuihan'  bulanan secara 'tetap'  dengan harapan agar  'amanah' yang diberikan  dilaksanakan seperti sepatutnya tidak sempurnakan..Tahukah mereka bahawa 'amanah' yang diberikan olih umat Islam  adalah 'wajib' untuk mereka agih-agihkan. Kurang rasa kebertanggungjawapan  atau tidak peduli terhadap nasib orang lain memungkinkan mereka 'lepas tangan'  dan menyebabkan 'wang zakat' tertepu didalam bank.

                                 


Walaupun tujuan memaparkan gambar ini berkemungkinan untuk kepentingan politik pihak-pihak tertentu didalam meraih 'populariti' namun  pada hakikat sebenarnya ia mengambarkan bahawa kegagalan Kerajaan Negeri mahupun Kerajaan Pusat  mahupun Institusi Islam didalam mengagihkan 'keperluan' untuk rakyat miskin terutama orang Melayu Islam dimana 'wang kutipan zakat' yang diperolehi tidak disalurkan atau tidak sampai kepada golongan sasaran.

Sepatutnya institusi Mesjid atau surau dibawah Majlis Agama Islam memantau atau mengambil tahu masyarakat setempat  terhadap keluarga yang dilihat 'daif'' atau ' fakir'  untuk diberikan sumbangan samada dari 'tabung kutipan mesjid' mahupun 'wang zakat'. Setidak-tidaknya pihak Mesjid  'berusaha' menyalurkan 'informasi kedaifan sesebuah keluarga' kepada Pejabat Agama atau Pusat Zakat mahupun Pejabat Kebajikan untuk dipertimbangan 'bantuan'. Sifat ketidak pedulian masyarakat setempat amat dikesali.

Sepatutnya kedaifan  begini tidak berlaku dinegara ini sekiranya masyarakat keliling mempunyai sifat 'tanggungjawap'.

                                      "  WANG ZAKAT BUKAN UNTUK DISIMPAN"
              "TIDAK MAMPUKAH PUSAT ZAKAT MENGENAL PASTI  KELUARGA DAIF"
ALOR SETAR: Kadar zakat fitrah bagi negeri Kedah pada tahun ini kekal RM7, kata Penolong Setiausaha Jabatan Zakat Kedah, Redzuan Ahmad. 

Redzuan berkata, penetapan kadar zakat fitrah dilakukan selepas mengambil kira harga semasa beras. 
Katanya, pihaknya melantik lebih 500 amil masjid bagi menjalankan urusan mengutip zakat fitrah di 552 masjid di negeri ini serta turut menyediakan kaedah pembayaran menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS). 

"Tak ada alasan untuk orang Islam tidak membayar zakat fitrah. Kita dah sediakan kemudahan dan tempat untuk mereka berbuat demikian. Kalau tak sempat, bayar melalui SMS pun boleh dan kita tak kenakan sebarang cas tambahan," katanya kepada pemberita ketika ditemui, di sini, hari ini. 

Beliau berkata, pihaknya mensasarkan kutipan zakat fitrah RM7.1juta tahun ini berbanding RM6.9 juta tahun lalu. 

                                             ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Tuesday, 22 October 2013

THE PROMISED LAND : ANGKA DAN PERMATA YANG DINANTI

BILA DISULUH  DIA TAK BERCAHAYA
 DALAM  KEGELAPAN  CAHAYA NYA MENERANGI
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Alhamdullilah, Allah SWT masih lagi memberkati perjalanan blog ini. Walaupun terdapat sedikit 'dugaan' namun semuanya ironi adalah diatas ketentuanNya jua.. Kita yang dilahirkan sebagai hamba hanya 'menurut' apa yang digerakkan untuk kita lakukan dan pilihan antara baik dan buruk  terletak ditangan kita untuk menentukanya. 

Berbalik kepada tajuk yang dibincangkan iaitu ' angka' atau 'nombor'. Untuk dijadikan bahan rujukan :-

Kenapa rujukan berlandaskan bumi ini dan Bangsa Melayu, telah saya perjelaskan dipost yang terdahulu.

       0  1  2  3  4  5  6  7  8  9
       a  b  c  d  e  f  g  h  i  j
       k  l  m  n  o  p  q  r  s  t
       u  v  w  x  y  z

Sebahagian dari Surah Al Maidah : Ayat 3 (Wahyu Terakhir)
Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu.
          t a n a h m e l a y u  - bangsa terakhir

          9 0 3 0 7 2 4 1 0 4 0    =30        = 3

          An Naas (Manusia)        surah terakhir          

          1 1 4    + 6 ayat       = 120       = 3  
          

          k h a t u r a h         - isteri ke tiga
          0 7 0 9 0 7 0 7         = 30        = 3
          
          
        
          s e m b i l a n           -negeri orang asal 

          8 4 2 1 8 1 0 3                = 29     = 11 = 2

          i s a a n a k m a r i a m -nama orang asal
          8 8 0 0 3 0 0 2 0 7 8 0 2      = 38     = 11 = 2

          m e l a y u               - bangsa orang asal

          2 4 1 0 4 0                    = 11     = 11 = 2

(Ingatlah), ketika Malaikat berkata: "Hai Maryam, sesungguhnya Allah menggembirakan kamu (dengan kelahiran seorang putera yang diciptakan) dengan kalimat (yang datang) daripada-Nya, namanya Al Masih Isa putera Maryam, seorang terkemuka di dunia dan di akhirat dan termasuk orang-orang yang didekatkan (kepada Allah) (Al-Quran surah Ali Imran ayat 45)

         a l i i m r a n
         0 1 8 8 2 7 0 3   = 29 + 45 +   = 11     =11  = 2

Kebesaran Kejadian Allah :  7 ( petala langit, bumi, hari dll)
Berkata-kata Isa ketika masih dalam buaian.

Berkata Isa: "Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia memberiku kitab suci (Injil) dan Dia menjadikan aku seorang nabi,dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada, dan Dia memerintahkan kepadaku (mendirikan) solat dan (menunaikan) zakat selama aku hidup; dan berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka. Dan kesejahteraan semoga dilimpahkan kepadaku, pada hari aku dilahirkan, pada hari aku meninggal dan pada hari aku dibangkitkan hidup kembali". Itulah Isa putera Maryam, yang mengatakan perkataan yang benar, yang mereka berbantah-bantahan tentang kebenarannya. Tidak layak bagi Allah mempunyai anak, Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia. (Surah Maryam ayat 30-35)

         m a r i a m   30 31 32 33 34 35

         2 o 7 8 0 2   3  4  5  6  7  8  = 52     = 52  = 7

Angka 8 :- 2 bentuk yang diserupakan / dua gelung sama
Dan Kami berikan kepada Isa putera Maryam beberapa mukjizat serta Kami perkuat dia dengan Ruhul Qudus (Jibril) Al Baqarah 253. 

dan kerana ucapan mereka: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putera Maryam, Rasul Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi (yang mereka bunuh ialah) orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih paham tentang (pembunuhan) Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahawa yang mereka bunuh itu adalah Isa. (An Nisaa' : 157)

         a n n i s a 

         0 3 3 8 8 0 1 5 7  = 35     = 8   =   8


Untuk penjelasan sila rujuk post terdahulu diantaranya :-
i. Siapa Khaturah Siapa Fatimah
ii. Persamaan Jurusalem dan Rembau
iii. YTM Undang yang saya Kaji
dan beberapa post lagi.

        Diharap pelawat dapat'merungkai'kannya.

            ikhlas dari :- Cahaya Al Majid