Tuesday, 31 December 2013

THE PROMISED LAND :KEBANGKITAN JENERASI KE 3 MELAYU BERPENDIRIAN HANG JEBAT

KUMPULAN INI BAKAL MENJARAH SEJARAH BARU
DALAM POLITIK.
PEMIMPIN BAKAL DI MALUKAN DIKHALAYAK RAMAI

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Walaupun suara kebangkitan atau suara hati rakyat yang didendang akan memecah kebingitan Kota Metropolitan Kuala Lumpur  yang dijangka akan dimandikan dengan kehadiran ratusan ribu manusia namun kehadiran tidaklah seperti yang diharapkan namun kehadiran lebih 30,000 pengunjung yang bercampur dengan 'puak pembantah' telah memberikan satu impak yang sangat besar kepada Kerajaan mahupun kepada Perdana Menteri khasnya.

Kehadiran ribuan anak-anak muda yang 'sehati untuk membantah' dilihat sebagai satu perkembangan baru dan situasi ini amat tidak baik terutama kepada parti tonggak BN iaiatu UMNO. Samaada perkara ini akan diberikan perhatian serius olih Najib mahupun UMNO khasnya, 'pertembungan pandangan' dengan kelompok Generasi ini bakal melebar jurangnya.

Perkara pokok yang diperjuangkan ialah 'kenaikan' kos sara hidup dinegara ini gara-gara Kerajaan menarik beberapa subsidi barangan serta kenaikan kos beberapa 'nyawa' rakyat yang dilihat mencengkam kehidupan rakyat akibat dari sifat keboroson pemimpin yang menerajui negara . Akibat terkesan secara langsung dengan tindakan Kerajaan  dengan kenaikan ini maka beberapa kumpulan anak-anak muda telah mengambil inisiatif untuk 'memprotes' secara terancang.

Walaupun kehadiran kumpulan ini tidaklah sebesar atau se'gah'  Perhimpunan Bersih 'dendengan' Parti Pembangkang' ,tetapi impak yang diberikan olih Kumpulan ini tidaklah bolih dipandang sebelah mata. kerana sifat keberanian yang ditonjolkan amatlah tinggi serta 'bersemangat' yang akan dicontohi olih generasi 'adik-adik' mereka.

Apa yang diserlahkan atau yang perlu diberikan perhatian, ialah sifat keberanian Generasi Ke 3 selepas era Kemerdekaan. Kumpulan ini ternyata akan menjadi duri dalam daging kepada pemerintah terutama Barisan Nasional ataupun UMNO.

Rata-rata yang mengungguli pergerakkan ini merupakan Graduan Universiti yang berpelajaran serta yang tahu menilai hala tuju sesebuah Kerajaan. Walaupun kepimpinan Kerajaan iaitu Barisan Nasional mahupun penyokong UMNO mengiktiraf atau menganggap Kumpulan ini sebagai 'sampah' atau 'anjing' namun pemikiran kumpulan ini amatlah 'advance' jika dibandingkan dengan segelintir puak yang 'ditaja' parti politik.

Kesedaran 'hak' sebagai rakyat serta ketidakseimbangan 'ekonomi' diri dan keluarga yang dirasa semakin terhimpit gara-gara 'kos kehidupan' yang mendadak naik, menyebabkan, golongan Generasi Ke 3 ini naik minyak atau 'memberontak'.

Namun begitu satu 'signal' telah dilontarkan kepada Kerajaan Pemerintah agar 'menilai' semula keputusan mereka. Kebangkitan suara "Generasi Muda Ke 3' ini, yang dianggap 'mengeggarkan' persada politik negara, bakal merubah scenario politik negara' dihari-hari akan datang. Kekecohan besar bakal melanda lagi sekiranya 'situasi' ekonomi tidak di'catur' dengan sempurna.

Kelambatan Najib atau ketua negara didalam 'mereda'kan kepanasan dan bahang kemeluapan 'yang dirasai rakyat bakal 'menyuramkan' negara. Kebimbangan serta ketidak serataan penyuraian 'kek ekonomi' kepada golongan serdahana dan miskin bandar, pasti menghuruharakan lagi keadaan. Kegusaran yang ditonjolkan olih gelombang ke2 Generasi ke 3 ini. akan lebih buruk berbanding apa yang dilakukan semalam.

Kegagalan kerajaan atau sifat diam Perdana Menteri yang dilihat 'lemah' serta 'kurang berkemampuan 'menilai' kehendak rakyat terutama Generasi Ke 3 ini, bakal mengundang 'malapetaka' yang lebih buruk.

Kini Kerajaan Najib dilihat membawa lebih banyak 'malapetaka' berbanding 'kesejahteraan' terutama kepada kesejahteraan ekonomi rakyat. Perlu diingat, kini, Golongan Ke 3 ini, sedang mengikuti rapat perkembangan perekonomian terhadap rakyat, segala salah laku atau kehidupan bermewah-mewah pemimpin akan menjadi perhatian serta alasan untuk mereka 'bangkit'.

Tiada lagi yang dapat mengekang 'kebangkitan Generasi ke 3' , semuanya sudah terlambat

                                         ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Monday, 30 December 2013

THE PROMISED LAND : 2014 TAHUN MELAWAN : TAHUN KESENANGAN MELAYU BERAKHIR!!!

BUSUNG BERTAMBAH BESAR
BAUNYA MENUSUK HIDUNG SERTA BERBAU HANYIR!!
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Tiada perlu menoleh kebelakang lagi..apa yang terlepas tidak akan tergapai lagi cuma kuatkan azam untuk berusaha bagi melakukan yang terbaik untuk diri sendiri mahupun untuk keluarga untuk berdepan dengan hari-hari yang bakal mendatang.

Bebanan yang sengaja diletakkan dibahu orang ramai terpaksa dikendong dan dijunjung rakyat. Walaupun perit atau terpaksa bersengkang mata mahupun mengikat perut tanpa suka mahupun gembira rakyat terpaksa mengharungi nya walaupun keadaan 2014 diyakini akan berarus deras didalam ketidaktentuan ekonomi negara yang mana 'inflasi' adalah pasti.

UMNO kini terbeban dengan kerenah Najib dan Rosmah. Walaupun Rosmah bukanlah anggota Kerajaan yang berdaftar namun kedudukannya yang berada ditakhta tertinggi Najib 'menghalalkan' segala 'perbuatannya', tanpa dapat disanggah olih orang lain waima 'Menteri Kanan'

Segala salahlaku serta ketidakbolihan Najib mengemudikan ekonomi akan disarungkan ketahun 2014. Didalam negara melangkah ketahun baru ini, dijangkakan bermacam-macam kecelaruan akan bertimpa-timpa menghimpap negara. Bersisakan dari ketidaktentuan ekonomi panangan Najib serta kemarahan rakyat terhadap dakwaan 'keboroson'  Najib berbelanja sakan didalam pentadbirannya sehingga membayar sebanyak 7.2 billion ringgit kepada Konsultant serta penggunaan Jet Kerajaan olih Rosmah membuatkan rakyat 'naik angin'.

Menambah burukkan lagi keadaan, apabila Kerajaan Najib mengurangkan subsidi minyak serta gula ditambah dengan beberapa siri kenaikan yang dikenakan terhadap rakyat, membuatkan rakyat merasa 'jengkel' terhadap pemerintahan Najib. Rakyat berpandangan bahawa Najib telah gagal didalam mengurus hal-ehwal negara, hanya segelintir penyokong 'totok' UMNO saja yang menyokong tindakan Najib secara membuta tuli.

Didalam menilai ketidaktentuan pegangan Najib, dirasakan 'impak' terbesar yang bakal dilalui Najib ialah apabila 'rakyat' mula bangun atau bangkit dan bersuara diatas rasa ;ketidak puasan hati' terhadap 'kenaikan' yang dirasakan 'menusuk rusuk rakyat ini. 'Bala' kebangkitan serta suara' rakyat ini bakal menjadi duri dalam daging terhadap UMNO. Najib merasakan beliau tidak akan terkesan dengan 'kebangkitan' ini tetapi UMNO akan merasa kehangatan serta bahangnya.

Kebangikitan secara perlahan serta suara-suara sumbang dari pemimpin UMNO akan mula berkumandang . Ketakutan UMNO terhadap kebangkitan rakyat serta kebangkitan dari dalam UMNO akan meresahkan kepimpinan tertinggi. Desakan demi desakan akan terhambur dari mulut mereka serta perang mulut sesama mereka bakal merangsangkan lagi 'pengusiran' terhadap Najib.

Inflasi bakal berkembang biak . Ketidak tentuan harga barang makanan bakal menghantui kehidupan rakyat. Kos sara hidup menjadi lebih mahal. Taraf kehidupan rakyat dibawah menjadi 'bahan' untuk dibicarakan dikhalayak ramai. Perasaan marah, kecewa, hampa serta tidak puas hati bakal 'meledak'. Bukan saja ahli UMNO akan melenting malahan ahli parti parti komponen MCA dan MIC juga bakal mencucuk Barisan Nasional secara berdepan.

Cerita peribadi Najib dan Rosmah bakal di'telanjang'kan dikhalayak ramai. Kisah 'tikam belakang' pemimpin UMNO bakal 'mengegar'. Tuduh menuduh bakal 'melemahkan' Barisan Nasional. Berbagai laporan 'Polis' bakal direkodkan tentang 'salah-laku' pemimpin .Kepimpinan UMNO bakal dibelahkan mengikut 'gelombang'.

Isu 'kalimah Allah' bakal mengentingkan perhubungan kaum . Kesepakatan semakin terkuis. Lontaran kritis terhadap agama semakin 'lantang'. Kecurigaan amat tinggi.

Tahun 2014 yang bakal kita lalui ini bukanlah satu tahun yang mengembirakan rakyat, walaupun Najib mengumumkan pemberian BRIM nya namun kemarahan rakyat akan terbawa-bawa juga.
Tahun 2014 merupakan tahun yang amat getir buat Barisan Nasional terutama UMNO. Isu yang dikendong dari tahun 2013 akan 'membusung' besar setiap hari, dan air yang keluar dari 'busung' itu amat busuk dan hanyir. Sanggupkah kita makan didepannya? Akan terkeluarkah apa yang kita kunyah ?

Tahun kesenangan Melayu sudah berakhir......tahun kesengsaraan baru bermula

                                    Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

THE PROMISED LAND : RAKYAT DALAM KEPERITAN ' JIWA DARI TIMUR ADALAH PENYELAMAT MELAYU !!

BN DIPENGHUJUNG KUASA
WATAK DARI TIMUR BAKAL MUNCUL SEBELUM PRU 14
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Hanya pada Allah SWT kita berserah. Mungkin pengikut UMNO tidak terkesan dengan segala macam kenaikan yang dirancang Kerajaan Najib kerana mereka mereka 'dilindungi' olih dalang-dalang dalam UMNO terutama Menteri-Menteri atau Ketua Bahagian dan yang paling bangsatpun Ketua Cawangan yang memberikan mereka segala bentuk 'imbuhan' yang tidak terlihat dimata orang ramai Olih sebab itu kelompok ini 'merestu' tindakan Najib bagi 'mengenakan' segala 'bala kenaikan' terhadap rakyat. Syabas pengikut UMNO!!!!

Kepada Melayu marhein yang bukan UMNO mahupun PAS atau PKR bersedialah untuk menerima 'balasan' dari Najib . Segala janji samaada bertulis atau cakap cakap mulut semuanya 'penipuan' belaka. Entah berapa ramai rakyat 'menyumpah'  Najib akan kenaikan ini. Walauapapun 'rakyat tiada pilihan selain menerima 'kenaikan' ini tanpa rela.

Untuk meraih simpati, Najib hari ini mengumumkan 11 langkah penjimatan bagi kewangan Kerajaan pimpinannya bermula 2014. Kenapa baru sekarang Najib mahu berjimat? atau mengurangkan perbelanjaan? Apakah sebabnya? Atau adakah ingin menunjukkan kepada rakyat bahawa 'Kerajaan' beliau pun berjimat-cermat? Atau adakah 'kantung Kerajaan' sudah kering? atau 'tak berduit lagi"?

Apakah 'signal' yang Najib nak sampaikan kepada rakyat?

Atau adakah dengan penjimatan ini hendak menunjukkan Kerajaan Najib pun berdikit-dikit. Kalau dikira dengan angka berapa sangat penjimatan yang dapat dikurangkan? Sampai ke Rm 1 Billion? Paling banyakpun RM100 Juta itupun 'angka' yang paling tinggi saya berikan mungkin rendah lagi
Apa yang diutarakan Najib kali ini, ibarat 'melepaskan batuk ditangga' saja. Hentikan saja 'senator yang dilantik' sebagai Menteri tu berserta Konsultannya sekali. Kenapa nak 'tanggung biawak' hidup menyusahkan rakyat dan menghabiskan duit saja

Tetapi apa yang dikurangkan olih Najib hanya akan memberi impak yang besar kepada 'kontraktor kecilan' seperti yang membekal banner. bunting serta pengangur acara  namun kontraktor besar-akan ketawa besar kerana mereka tidak terusik dengan cadangan Najib. Siapa yang mati sudahnya? Melayu yang mati atau kontraktor Cina yang mati???

Sepatutnya sedari dahulu Najib sudah belajar berjimat cermat didalam perbelanjaan negara dan bukan sekarang tetapi nak buat macam mana 'anak orang kaya; mana tahu berjimat cermat atau menahan  lapar mahupun berpakaian yang ditampal macam kita.

Walauapapun Melayu yang bukan UMNO ,PAS ataupun PKR telah menganggap Barisan Nasional adalah kumpulan yang perlu dinyahkan pada PRU 14 kerana 'watak dari Timur' bakal menjelang sebelum PRU 14.

                                             ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Sunday, 29 December 2013

THE PROMISED LAND : BUTA MATA BUTA HATI :- ITULAH MELAYU ISLAM DIMALAYSIA

PENGANUT  POLITIK LEBIH RELA ISLAM DICABAR BERBANDING POLITIK

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim


                      Nak kata Melayu bersatu kerana Agama tidak pulak
                      Nak kata Melayu bersatu kerana Bangsanya pun tidak 
                      Nak kata Melayu bersatu kerana Politik pun tak jugak
                      Agaknya Melayu ni kalau ada kepentingan peribadi baru nak bersatu..tak jugak
                      Apa penyakit Melayu ni????

                      Oh...Melayu ni ..puak yang pentingkan diri  rupanya!!!!
                       Patutlah.....macam ni....Melayu selalu kata..janji 'masyuk'...

Apabila Islam dihina serta kalimah Allah dituntut kepenggunaan olih bukan Islam untuk dijadikan 'bahan' penghinaan kepada penganut Islam, hanya beberapa kerat saja parti politik yang bersuara ataupun membuat laporan polis.

Amat malang dan sedih apabila gerakan terbesar Melayu iaitu UMNO dilihat gagal untuk mendahulukan tindakan nya berbanding NGO lain didalam membuat laporan polis. Atas sebab apa kelewatan ini hanya perkumpulan mereka saja yang mempunyai jawapannya.

Sehingga setakat ini lebih dari 1000 laporan polis telah dibuat berhubung 'ancaman' mencabar keputusan kerajaan' untuk menaikkan kos sara hidup dan cetusan politik' yang di'anuti' ini memberikan impak yang besar sehinggakan 'kuasa' polis digunakan untuk 'menggugut' rakyat.

Dengan alasan yang didakwa 'ancaman menggulingkan kerajaan' maka berlumba-lumbalah 'pak macai' ini membuat laporan polis. 
Dari apa yang disaksikan melalui 'badut-badut' ini, sesungguhnya bagi mereka 'Islam' bukan keutamaan untuk dipertahankan.berbanding 'politik' anutan mereka saja yang 'wajar' dipertahankan.

Bayangkanlah kalau tindakan begini dilakukan olih 'orang Melayu' ketika Islam dihina, semestinya kecut perut orang kafir melihatnya.

Sepatutnya beginilah tindakan sepatutnya dibuat olih pemimpin apabila Islam dihina atau dicabar. Tetapi bagi mereka Islam bukanlah keutamaan kerana agama tidak menjanjikan kekayaan dunia kepada mereka.
Beginilah baculnya penganut 'politik' berbanding kepentingan Islam

                     GELAGAT GELAGAT PENGANUT AGAMA POLITIK

                  


                  


                   

                  


                  

                                             Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

THE PROMISED LAND : NEGARA BERGELORA : PEMIMPIN NEGARA BERSENANG LENANG DILUAR NEGARA



Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Berduyun-duyun persatuan Melayu membuat laporan Polis berhubung 'program ' yang diwar-war kan olih sekelompok Graduan Universiti dan juga Gerakan Pakatan bagi membantah 'isu kenaikan' kos sara hidup serta kenaikan harga barangan. Belumpun terjadi hanya baru 'rancangan' namun diatas rasa keterujaan sesetengah pihak yang ingin menonjolkan diri sebagai juara rakyat atas kepentingan 'pemimpin' tertentu, berbagai 'andaian' dilakukan untuk menampakan 'keperihatinan' parti pemerintah.

Cuba renung kebelakang, apabila 'isu kalimah' Allah disantau olih pihak Gereja Kristian, berapa ramai yang berani tampil membuat laporan polis, kebanyakan NGO NGO Melayu kebanyakannya 'tido" atau 'buat taik mata', tetapi apabila 'poket rakyat' bakal dirobek olih Najib dan kengkawannya ,bukan main lagi ramainya 'pak turut-pak turut' yang membabi buta mempertahankanya.

Apa yang dapat disimpulkan, benarlah 'pak turut' ini semuanya 'dalam kekenyang' dibela oleh sesetengah pemimpin.

Sedarkah kita, diwaktu rakyat sedang 'berkira-kira' untuk 'mengikat perut' akibat kelabaan Najib dan kengkawannya memunahkan 'harta dan wang rakyat', mereka ini majoritinya sedang berseronok diluar negara bercuti sambil santai. Adakah mereka ini memikirkan 'rakyat' yang terperosok dalam negara dan berhadapan dengan bermacam-macam 'isu'.

Atau Najib menjadi pasangan Rosmah untuk acara 'Red Carpet" 'Rish n Famous' di US untuk bertemu dengan semua pelakon Hollywood yang mana anak Rosmah iaitu anak tiri Najib menjadi 'tauke'nya Difahamkan juga 'pemuzik pengiring yang Rosmah 'taja' juga sedang bercuti di US, adakah ini satu kebetulan atau 'diatur",atau sememangnya mereka ini akan menyambut tahun baru 2014 di US bagi mengelakkan 'salah laku'?dari dilihat 'rakyat'

Walauapapun yang bakal terjadi, pada waktu ini semua Menteri Menteri yang bernama besar sedang bercuti dan tidak berada dalam negara. Apapun yang bakal berlaku 'mereka' tidak mahu ambil tahu, semuanya diserahkan kepada Polis atau KDN untuk menyelesaikanya dan mereka akan 'mencuci tangan'


Lepas ini bolihlah anaknya menerbitkan pula filem ' Mongolian Affair untuk membersihkan nama Najib dan Rosmah

                                                ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Saturday, 28 December 2013

THE PROMISED LAND : POLITIK WAYANG ::MELAYU DITEBING JURANG!!


Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Katanya pemimpin adalah 'suara rakyat' ataupun merupakan 'wakil rakyat' bagi sistem perjalanan sesebuah pemerintahan yang berteraskan kepada rakyat untuk rakyat. Didalam sistem demokrasi yang diamalkan olih negara kita setiap 5 tahun akan berlaku pilihanraya iaitu untuk menentukan 'wakil rakyat' atau 'wakil pilihan PARTI' yang mana satu pilihan rakyat untuk menerajui Kerajaan

Melalui proses ini rakyat memilih pemimpiin yang 'didakwa' me'wakil suara' mereka melalui 'calon parti' yang diketengahkan yang dikata 'dipercayai' olih masyarakat setempat.untuk memperjuangkan hak-hak orang ramai didalam Kerajaan.

Kalau dilihat melalui sistem yang di'ketengahkan' yang kelihatan 'baik' dan memudahkan rakyat namun sebenarnya ianya hanya sekadar indah kabar dari rupa. Tetapi apa yang mendukacita 'sistem' yang sebenarnya dikata 'mewakili suara rakyat' ini telah dicabul atau diliwat secara terangan olih pemimpin, samada parti pemerintah mahupun pembangkang, 

Sewaktu belum dipilih atau dinobatkan sebagai 'wakil suara rakyat' semua ajenda yang didendangkan kesemuanya berkelebihan untuk 'membela nasib rakyat' atau 'mempermudahkan penghidupan' rakyat .Namun selepas 'memegang kuasa'  atau kuasa telah ditangan lain pula jadinya.

Apa yang dapat dilihat kini, 'kuasa veto' yang sepatutnya di'miliki' olih UMNO yang berkelebihan didalam parti pemerintah dilihat seolah-olah 'mengkhianati' pengundi Melayu dan Bumiputra pula. Segala tindak tanduk yang dilakukan mengambarkan sebaliknya  Ini yang mengusarkan orang Melayu.  

Kenaikan demi kenaikan  kos disuarkan kepada rakyat. Yang sebenarnya terkesan dengan peningkatan kos ini adalah orang Melayu dan bumiputra kalau dibandingkan dengan kaum Cina dan India. Jika disukat pendapatan sebenar, orang Melayu dan bumiputralah yang rendah pendapatannya dalam skala purata.

Dengan ini rakyat melihat UMNO dan Kerajaan barisan nasional sebenarnya telah 'mengkhianti' amanah yang diberi. Kalau sebelum PRU Presiden UMNO mangatakan bahawa ekonomi' kita berada dilaluan yang benar serta ekonomi negara berada dijajaran yang stabil namun selepas beberapa bulan mendapat mandat baru rakyat, semuanya berubah sekelip mata Secara tetiba 'ekonomi' kita berada ditebing jurang' , secara automatik 'kredit rating' kita jatuh, secara 'magik nilai mata wang kita merudum' namun Najib masih mengatakan ekonomi negara tetap OK.

Kini penipuan  serta pembohongan Najib, UMNO dan Barisan Nasional semakin ketara dimata rakyat. Pemgumuman demi pengumuman dilakukan olih barisan kepimpinan Najib, semuanya menjurus kepada peningkatan kos , dari minyak, gula dan sebagainya mula menyelubungi kehidupan rakyat. Satu persatu peningkatan dibuat sehinggakan rakyat menjadi resah gelisah dan apa yang di'curagai' selama ini menjadi kenyataan. Ternyata kemimpinan Najib 'menipu' sebenarnya dan 'menyorokan' kenazakan' ekonomi negara dari pengetahuan rakyat sudah terserlah.

Tetapi yang menyedihkan rakyat, Najib secara gah, menyatakan semua 'transformasi'nya berjaya  dan melalui konsultan ciptaan Najib mengatakan 'tiada salah laku' dan semuanya mengikut procudure dan paling mendukacita 'penyelewengan' atau 'pembaziran' wang rakyat dibuktikan melalui laporan Juruaudit Negara. Berbillion ringgit 'lesap' atau 'terbazir' tanpa alasan kukuh dan jawapan yang diberikan olih Kementerian dan juga Menteri bertanggungjawap amat 'membodohkan' sekali.

Nampaknya pemimpin yang didakwa 'mendahulukan rakyat' telah meletakan 'segala' 'ketirisan' ini dibahu rakyat  dan yang paling terkesan dengan tindakan ini adalah orang Melayu khasnya yang kehidupannya berada diparas 'nyawa nyawa ikan'. Masihkah kita mahu bertolak ansur.

Kini segala salah laku 'pengekonomian' , rakyat meletakkan dibahu Najib. Salahkah? Dia yang mengepalai Kerajaan dan dia merupakan Menteri Kewangan, dia yang tahu segalanya. Olih itu tidak salah rakyat 'menyalahkan'; beliau diatas kegagalan ini. Segala bentuk dasar Najib yang memutuskan, waima, 'pelaburan', semuanya dengan pengetahuan Najib, olih itu beliau adalah watak yang 'dipertanggungjawapkan'.

Kalau dahulu parti pemerintah turun padang bertemu rakyat bagi 'menyampaikan propaganda'nya ,tetapi kini adakah menjadi kesalahan pula untuk rakyat bangkit untuk membantah Kerajaan didalam 'isu' peningkatan kos sara hidup ini? Salahke? Atau sememangnya 'rakyat' tiada kuasa langsung untuk menyuarakan 'keresahan"? Atau rakyat 'sememang 'dinafikan' hak untuk bersuara?

Apa yang dilakukan olih pemerintah kini seolah-olah 'meletakan muncung senapang' dikepala rakyat. Rakyat tidak diberikan 'pilihan' kecuali terpaksa 'akur' dengan 'ketentuan' Kerajaan pemerintah. Apa yang diluahkan rakyat bukannya untuk ;menggulingkan Kerajaan' tetapi 'sekadar' meluahkan rasa tidak puas hati terhadap tindakan Kerajaan yang bersalah didalam urus tabir ekonomi negara.

Sekiranya UMNO dan Barisan Nasional bertanggungjawap terhadap 'isu' ini, seeloknya 'undurkan' Najib sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri, kita cari yang lebih baik diantara yang terbaik didalam UMNO demi 'mengendurkan' ketegangan serta keresahan' rakyat terhadap Perdana Menteri. yang dilihat semakin 'lemah' serta ' terbuai' dengan 'pujian-pujian' konsultantnya dan bukan pujian dari rakyat jelata.

Sedangkan Allah SWT memberikan manusia ' kuasa' untuk memilih antara kebenaran dan
kesesatan.
Sekiranya Menteri yang dipilih Najib memberikan jawapan yang bernas kepada rakyat, kemarahan ini tidak akan berpanjangan tetapi disebabkan 'kebodohan' berpolitik serta 'politik' ''ampu bodek' menyebabkan rakyat 'meluat'.


                                                  ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Friday, 27 December 2013

THE PROMISED LAND :- MENANTI HARI-HARI NYA

IKAN PUN TAK SUDI  MENDIAMI LAUTAN LAGI!!
INGATAN KEPADA MANUSIA
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

6 bulan kebelakangan ini bermacam-macam peristiwa berlaku. Saban hari dunia digemparkan dengan berbagai 'dugaan' dari Sang Maha Pencipta. Gempabumi, puting beliung, banjir dan bermacam-macam lagi kemusnahan melanda. Samaada kita sedar atau tidak perjalanan kehidupan  dialam maya ini semakin hari semakin mendebarkan kepada penghuniunya.

Kegemparan serta bermacam-macam peristiwa 'pelik dari kaca mata' manusia terjadi diserata dunia. Samaada ini merupakan tanda-tanda 'akhir zaman' bermula 'atau 'sedang berlaku' atau 'dalam proses pengakhiran' kita serahkan kepada "Pemunyanya".

Yang menjadi perhatian kita, adalah peristiwa yang berlaku  di dunia disebelah sini, iaitu Asia Tenggara. Walaupun gugusan kepulauan yang dikata amat 'berisiko' terbesar terdampar disebelah sini, iaitu Kepulauan Indonesia, Kepulauan Filipina serta laut yang mendamparkan sehingga ke Jepun namun tanda-tanda berlakunya 'kegemparan' sering 'melanda'.

Kalau 9 tahun dahulu Acheh digemparkan dengan Tsunami berskala 'gergasi' dan begitu juga di Jepun yang dikira besar jika diukur dari kacamata manusia namun peristiwa 'kegemparan' yang lagi besar iaitu 'ulangan' banjir besar seperti dizaman Nabi Nuh belum lagi berlaku Namun 'ulangan' peristiwa tersebut tidak mustahil untuk berlaku.

Kegemparan peristiwa-peristiwa seperti 'ikan' melarikan diri kedaratan yang baru berlaku di Sabah minggu lalu perlulah diambil iktibar. Segala 'perlakukan ganjil' tabiat hidupan laut yang cuba menyelamatkan diri "didaratan" janganlah dipandang remeh. Kemungkinan peristiwa yang tidak diingini berlaku 'akan berlaku adalah besar. Walauapapun dinasihatkan agar manusia yang berada disekitar kawasan tersebut atau yang berhadapan dengan laut-laut tersebut agar sentiasa berwaspada dengan fenomena ini.

Tiada satu 'kepastian' dari saintis yang dapat 'menyakin'kan peristiwa tersebut. Hanya ketentuan Allah SWT yang bakal ditempuhi.


 Kalau dilangit 'comet ison' membelah langit untuk menuju 'sang matahari' dan dapat disaksikan olih jutaan mata dibumi serta peristiwa tersebut pernah di'sabdakan' baginda Rasullulah, maka, tiada kehairanan kepada umat Islam yang sememang 'menyakini'nya, namun ''kebesaran' peristiwa yang terjadi diSabah amatlah berlainan.

Kalau mengikut hukum alam, peristiwa ganjil tersebut membawa bermacam-macam andaian kepada manusia. Tetapi apa yang pasti 'akan berlaku' peristiwa besar telah  yang berlaku diperut bumi yang tidak dapat dilihat dengan mata namun rentaian dari peristiwa tersebut akan membawa signal 'malapetaka' bakal berlaku dalam masa terdekat

Diharap ujian -ujian yang bakal didatangkan akan memberikan peringatan kepada 'penganut kejahatan' serta 'memberikan 'kelebihan kepada 'penganut kebaikan' seperti yang dituntut Yang Maha Pencipta . 

Rantaian kemuncak menyambut kedatangan 2014 bukanlah yang terbaik untuk hari-hari yang mendatang.

                                          ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Thursday, 26 December 2013

THE PROMISED LAND :- NAJIB PANDAI GUNA DUIT!! HASIL TAK NAMPAK : YANG KELIHATAN ROSMAH NAIK JET!!

BAGI ANAK BANGSAWAN RM1 JUTA MANA CUKUP!!
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Dizaman Mahathir RM5,000 ringgit cukup besar nilainya sehinggakan sebuah keluarga bolih menyimpan sekurang-kurang RM500-RM1,000 sebulan untuk masa depan tetapi dizaman pemerintahan anak bangsawan ini RM5,000 dikira cukup makan  setakat paras hidung saja bagi kelompok yang tinggal dibandar mahupun yang tinggal dipinggir bandar. Bagi kumpulan yang bergaji RM3,000 sebulan ini dikira 'miskin' dan terpaksa tinggal menyewa samaada rumah PPRT atau tinggal ditanah haram dan paling tidakpun terpaksa menumpang dirumah ibubapa atau mertua.

Kini bagi keluarga yang berpendapatan dibawah RM5,000 sebulan terpaksa 'berdikit-dikit' kerana segala kos perbelanjaan seisi keluarga semakin meninggi saban hari tetapi bagi keluarga yang berpendapatan RM3,000 kebawah terpaksa 'mencari' alternatif lain untuk menampung perbelanjaan. Kini bagi mereka yang tinggal dikampung juga terpaksa 'mengikat' perut sekiranya gaji bulanannya dibawah paras RM3,000. Begitulah kesusahan yang dialamat olih rakyat kini samaada yang berada dibandar majupun didesa.

Tetapi pernahkah Pemimpin yang melaungkan 'memperjuangkan Melayu' benar-benar peka dengan kesusahan yang dialami orang Melayu? Pernahkah mereka mengerti kesushan yang dihadapi kaum dari bangsa mereka sendiri? Saya rasa tidak. Mereka tidak heran akan keperitan penghidupan yang dialami olih orang Melayu. Pemimpin sudah merasakan bahawa orang Melayu tidak bolih buat apa-apa diatas tindakan mereka. Kesusahan orang Melayu bukan lagi 'keutamaan' untuk dibantu sebaliknya mereka sebenarnya mahu Melayu untuk terus dihimpit kemiskinan dan kesusahan agar mudah bagi mereka mempergula-gulakan.

Semenjak Najib memimpin tampuk pemerintahan bermacam-macam program ekoniomi telah dilakukan dan berbillion ringgit telah dilabur dan 'dengan' mulut longkangnya mengatakan bahawa pulangan yang bakal dinikmati akan memakmurkan ekonomi negara ditambah dengan hasil negara terutama dari Petronas yang dikata menjana berbillion ringgit ditambah dengan pendapatan dari Syarikat Khazanah Negara yang memiliki beberapa pelaburan bernilai berbillion yang dikata akan memberikan pulangan tinggi namun sehingga kini apa yang diperkata semuanya 'wayang' belaka.

Dikatakan Kerjaan berjaya mengaut hasil cukai beratus billion dan melebihi target tetapi 'Kewangan negera tetap dalam deficit' Mana perginya duit tu?? Nampaknya hasil yang dikata berbillion tu hanya 'indah' pada 'kata-katanya' saja dan realitinya ' hasil poket' rakyat juga yang terpaksa menampung segala 'kekurangan' tersebut.

Dari apa yang dilihat kerajaan pimpinan Najib sememangnya "pandai guna duit' sehinggakan 'duit yang ada juga habis diguna'. Kalau dilihat pembangunan yang dilakukan olih Tun Mahathir amat besar dan dikira berbillion ringgit juga namun 'akaun' negara tetap stabil dan keadaan ekonomi negara amatlah rancak waluupun negara ini pernah dilanda krisis matawang dan ekonomi tetapi ekonomi rakyat dan duit poket rakyat tidak terusik langsung

Berbeza dengan Najib, dengan bermacam-macam program serta transformasi  yang dilakukan yang dikata akan membawa penambahan baikan  ekonomi untuk negara dan rakyat nampaknya sudah terbalik dan kini rakyat bukan saja ditimpa tempias malah kuyup ditimpa bala gara-gara 'percaturan' Najib dan gerombolannya.

Saya rasa hayat politik Najib sudah semakin singkat dan  rakyat juga telah menyaksikan secara jelas akan kegagalan Najib didalam merealisasikan keharmonian ekonomi untuk negara malah 'kegagalan'  Najib juga telah mula di'signal'kan oleh Tun Mahathir untuk tatapan umum. Maka elok lah Najib berkira-kira untuk 'membersihkan' 'sisa najisnya, sebelum, kehinaan menjenguk pintu.


 Maaflah tiadalagi 'tangan menadah' untuk mengaminkan pemimpin macam ni dan doa saya terhenti setakat ini untuk Najib .

                                                ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Tuesday, 24 December 2013

THE PROMISED LAND :- ADAKAH DR RANI MENGHALALKAN JESUS SEBAGI TUHAN??

SELAIN DARI MENYAMPAIKAN KATA KATA ALLAH
KITA TIDAK PERLU BERSERTA BAGI MERAIKAN 'HARI KESESATAN' TERSEBUT


Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Bukan hendak menuduh atau mencerca tetapi waktu yang dilakukan oleh Dr Rani  tidak menepati dan dilihat seolah-olah kepimpinan PAS yang didakwa bertunjangkan Islam 'menghalalkan Jesus @ Isa Putera Mariam' sebagai Tuhan.

Kemungkinan ungkapan "Marry Christmas' akan diucap kepada seluruh warga penganut Kristian didalam Gereja tersebut olih beliau. Namun pengucapan yang disebut itu sebenarnya 'bersalahan' kerana Kristian menganggap bahawa hari tersebut merupakan 'hari kelahiran' atau ' hari menjelmanya' "Tuhan' sebagai 'manusia' yang dipanggil 'Son of God' atau 'God". Tidakkah hari tersebut merupakan 'hari bersejarah' buat umat Isa Al Masih yang 'tersesat' dari tuntutan sebenar Tuhan.
                              Perlukan kita meraikan sama 'Hari Kesesatan' ini?
                        
Oleh itu amatlah tidak bersesuaian bagi umat Islam terutama pemimpin Islam untuk berucap dipentas 'Gereja' semata-mata untuk meraih 'populariti' politik.  Walaupun tidak terniat dihati beliau untuk 'menyekutukan Allah SWT' namun perlakuan atau tindak tanduk yang dilakukan menunjukkan seolah-olah 'beliau' yang mewakili PAS 'bersekutu' untuk 'membenarkan Jesus sebagai anak Tuhan".

Kita sebagai manusia boleh berbaik-baik dan berjiran dengan mereka tetapi kita diwajibkan untuk menyampaikan kebenaran 'kata- kata Allah SWT'' dihadapan mereka seperti yang dituntut dan Allah SWT telah 'menetapkan hati mereka dalam kesesatan' namun dengan perlakuan kita untuk 'berserta'  kaum mereka meraikan perayaan tersebut adalah merupakan satu 'kesesatan yang nyata.

Benar Islam mengunjurkan kebaikan dan persefahaman sesama manusia tetapi perlukan kita bersama-sama mereka sedangkan Allah SWT telah menetapkan 'hukum'nya kepada mereka yang menolak Allah SWT dan Al Quran berserta Nabi dan Rasulnya?

Fikirkankanlah..kemana kita..akhirnya? Kekadang perbuatan kita yang menyebabkan kita menjadi 'syirik' terhadap Tuhan yang kita sembah.

                                                     ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

THE PROMISED LAND :- NAJIB YANG 'MEMBANGANG'

BAHASA I MALAYSIA , BAHASA CINA UNTUK CINA,
BAHASA INDIA UNTUK INDIA, BAHASA MELAYU UNTUK MELAYU
BAHASA INGGERIS UNTUK SEMUA
INI SEMUA KERAN 1NAJIB 1 ROSMAH
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Dalam perlembagaan negra , bahasa Melayu adalah bahasa resmi Malaysia. Semua rakyat Malaysia faham akan bahasa Melayu walaupun terdapat kaum Cina dan India yang 'gampang' kerana terbelit lidah apabila bertutur dalam bahasa Melayu.
Malaysia diasaskan olih Bangsa Melayu olih itu semua rakyat berkeperluan untuk bertutur Bahasa Melayu sebagai lidah penyambungnya Walau seburuk mana atau sekejimana pun bahasa Melayu dimata bangsa asing namun Bahasa Melayu terpaksa ditutur setiap hari.

Yang membangangkan kini Najib yang entah apa apa kebodohanya menggunakan 'bahasa penjajah' atau 'bahasa Inggeris dalam ucapanya sempena 'Kristian' menyambut Kristmas.
Sememangnya semua orang tahu Najib pandai berbahasa Inggeris kerana dibesar dan mendapat pendidikan di London dan menyambut Krismas sekali diwaktu mudanya, namun, itu semua dahulu.

Kini yang terbangang sekali, Najib, sebagai Perdana Menteri sejujurnya menghina Bahasa Melayu apabila ucapan Kristmas  yang ditujukan kepada rakyat Malaysia dibuat dalam bahasa Inggeris.Apa nak jadi dengan Perdana Menteri sekor ni?

Kalau macam nilah ketololan Najib yang bertindak bangang sebagai Perdana Menteri, eloklah Najib mula belajar bahasa India dan Cina kerana apabila tiba waktu perayaan Hindu atau Buddha , Najib bolihlah bertutur dalam bahasa bangsa tersebut tanpa perlu lagi berucap dalam bahasa kebangsaan. Dan semoleknya. apabila Najib berada di negara Arab eloklah Najib berucap dalam bahasa Arab.

Inilah yang dikata ' bangang bertingkek-tingkek', seeloknya, UMNO dan Melayu tunjukkanlah  jalan pulang Najib kenegeri asalnya iaitu Pahang aka Pekan

           Salam 1Malaysia!

It gives me great pleasure to wish all Malaysian Christians a heartfelt Merry Christmas. It doesn’t matter where you are – be it in the Peninsula, Sabah, Sarawak, or anywhere in the world - Christmas is a day of peace, joy and delight
 BY PM NAJIB

THE PROMISED LAND :- FITNAH ATAU KEBENARAN!!

TAK KAN BANK DUNIA NAK MENIPU KOT!!!
 Bismillah-hir-rahman-nir-rahim
                                                        "TERGAMAKNYA NAJIB"

Terkejut dengan pendedahan ini! Samada perkara ini kebenaran atau fitnah semata diharap 'isu' ini dapat diperjelaskan seterang-terangnya. Sekiranya perkara ini merupakan satu 'fitnah' yang dilemparkan diharap Kerajaan dapat mengheret 'dalang'nya kemuka pengadilan seperti sepatutnya dan sekiranya ini adalah kebenaran maka UMNO dan BN harus memperjelaskan secara terperinci KENAPA???

Kerajaan berhutang penjelasan kepada rakyat. Rakyat dan tertipu sekali apabila Kerajaan kata 'dalang' Kes Lahad Datu sudah dikenal pasti yang didakwa 'terdapat individu dari pembangkang' terlibat tetapi sampai kehari ini semuanya 'senyap'.

Kaluau benar perancangan ini dari Najib dan Punasihatnya maka, UMNO perlu melakukan sesuatu sebelum maruah dan intigriiti UMNO dan Pertubuhannya tecemar.

                                                     Najib menjual aset Negara?
Terkini  dari Bank Dunia iaitu “Malaysia Economic Monitor: December 2013” pada mukasurat 10 menyatakan seperti berikut:
                                                    bank_dunia

“… the government reaffirmed its headline deficit target for 2013 (4.0% of GDP vs 4.5% in 2012). This target will be achieved through additional tax revenues (Figure 13). Of the additional RM11.8 billion in revenues expected to be raised compared to budgeted estimates, RM7.4 billion originated from non-tax sources, including RM1.4 billion of proceeds from asset sales and RM4.2 billion from the securitization of government mortgages…”

Ini adalah pendedahan yang cukup mengejutkan kerana pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak sudah sampai ke peringkat menjual aset negara dan mencagarkan harta-harta negara (melalui securitization of government mortgages) untuk menampung keborosan dan pembaziran kerajaannya.
Saya syak rancangan menjual aset negara ini telah pun berlaku kerana ia bertujuan mencapai sasaran defisit 4% bagi 2013 yang sebenarnya telah gagal. Ini bermakna, harta-harta negara ini telah pun dijual dan digadai supaya hasilnya itu diperolehi dalam tahun 2013 untuk menutup jurang pendapatan dan perbelanjaan negara.
Saya memandang serius perkara ini dan akan menggesa satu sidang Parlimen tergempar dipanggil secepat mungkin untuk membincangkan kepincangan pentadbiran ekonomi Dato’ Seri Najib Tun Razak yang meliputi isu-isu kenaikan harga barang mendadak dan tindakan menjual dan mencagarkan aset negara seperti yang didedahkan di dalam laporan Bank Dunia.
Perkara ini akan saya bawa dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan malam ini supaya permohonan sidang tergempar Parlimen boleh dibuat secepat mungkin

                                                 ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Monday, 23 December 2013

THE PROMISED LAND :-HANYA SATU SAJA YANG BENAR SELAINYA 'GELEMBONG' !!



Bismillah-hir-rahman-nir-rahim.

Kepimpinan UMNO dan BN ni hanya satu saja yang benar dalam perjuangannya iaitu 'semua naik' selainnya hanya 'gelembong' saja atau cakap berdegar-degar 'isinya' habuk pun tarak

Isa Samad kata ' kenaikan kos sara hidup bukan kerana UMNO'.
Ahmad Maslan pula kata ' GST akan membuatkan harga barangan menjadi murah'
Hasan Malek kata 'akan perbanyakan kedai KRiM agar barang menjadi 50% lebih murah'
Najib pula kata ' kalau tol tak naik cukai akan naik'

Hanya yang belum berbunyi ialah Muhyiddin Yassin. Kenapa???
Atau adakah Muhyiddin merasakan bahawa 'kenaikan' yang dibebankan kepada rakyat adalah 'satu kesilapan'? atau Muhyiddin Yassin tidak sealiran dengan Najib?

Walauapapun harapan orang Melayu dan ahli UMNO kini 'tergalas' dibahu Muhyiddin yand dilihat amat 'cool' namun ramai yang mengharapkan agar satu 'rempuhan' perlu digerakkan terhadap kepimpinan Najib. Najib yang dilihat 'lemah dan hilang arah atau fokus' didalam ''menyelamatkan orang Melayu dari terus 'tengelam dalam ekonomi' yang mencengkam, kini 'memalit' 'tahi' kedahi semua orang Melayu, agar menerima 'keputusanya'. 

Kalau satu ketika dahulu 'gerakan' Muhyiddin berjaya  'mengugurkan Pak Lah' demi menyelamatkan Malaysia , kini sudah tiba masanya Muhyiddin sekali lagi terpaksa 'bersengseng lengan'  berdepan 'geng Najib demi menyelamatkan  UMNO dan Melayu dari terus 'tertanam dalam lumpur' akibat 'salah catur' Najib.

Namun sekiranya perkara ini tidak dilakukan olih Muhyiddin dan hanya membiarkan 'isu' ini bersarang dihati dan 'minda' Melayu maka jangkahayat UMNO tidaklah sepanjang yang dijangka.
Kalau dilihat dari isu-isu yang diketengahkan olih Pemuda UMNO seperti 'terhadnya 'peluang pekerjaan untuk anak Melayu untuk berkerja disektor swasta' serta 'keggagalan GLC didalam membantu syarikat anak-anak Melayu dalam perniagaan dan ' kegagalan mencegah bukan Islam menghina agama Islam' maka dilihat parti 'tunggak' pemerintah iaitu UMNO telah gagal semuanya didalam  membela nasib anak-anak Melayu dan agama Islam 'khasnya'.

Diburukkan lagi dengan kegagalan urus tabir kewangan yang mengakibatkan 'rating kewangan' didowngrade serta perbelanjaan yang berlebihan didalam sesuatu projek kelolaan Kerajaan serta 'implikasi buruk terhadap Rosmah' yang dilihat 'terlalu berlebihan atau over expose' dan mengalahkan 'Perdana Menteri' serta ' imej Najib yang dirosakkan dengan isu 'Alyantuya' , maka,bebanan yang dipikul olih pertubuhan UMNO dilihat amat berat sekali Ditambah dengan 'kemurahan hati' Najib terhadap kaum Cina, membuatkan orang Melayu dan orang UMNO terasa dipinggirkan atau 'dianak-tiri'kan olih Najib.

Kehadiran dua watak yang selalu dicemuh iaitu Omar Ong dan Idris Jala yang didakwa menjadi 'tulang belakang' Najib telah banyak 'merosakan' intrigriti orang UMNO dan Melayu sendiri. Olih itu tiada keperluan lagi UMNO serta Muhyiddin serta 'elitis ' berhati Melayu 'mempertahankan' Najib lagi.

Olih itu jalan terbaik adalah 'menggantikan' Najib dengan segera sebelum terlambat.


                                                  ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

THEPROMISED LAND :-APA PILIHAN RAKYAT SELAIN MENERIMA SEGALA KENAIKAN OLIH NAJIB??



Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Apa pilihan yang rakyat ada.? Membiarkan kerajaan 'mengulam' rakyat atau rakyat harus bingkas menentang segala bentuk penindasan yang 'menyeronokan" Kerajaan Najib serta konco-konconya yang bertaraf ' Cap Ayam"?

Kalau rakyat berpeluk tubuh dan hanya  mengharapkan 'blogger' membelasah Kerajaan, dirasakan tindakan ini tidak akan kemana dan segala bentuk 'kenaikan' pasti akan 'dipikulkan' dibahu  rakyat tetapi sekiranya rakyat bangun membantah segala kenaikan ini, kemungkinan  Kerajaan Najib akan berfikir semula adalah 'tanda' kemenangan rakyat'.

Orang Melayu 'menyandarkan undi' pada PRU 13 kepada UMNO dan Barisan dengan harapan 'nasib Melayu' dan ekonomi Melayu akan terbela tetapi 'malapetaka' pula yang Najib 'sogokan' kepada orang Melayu.

Dengan bermacam-macam kenaikan yang dihimpunan keatas Melayu dan rakyat seolah-olah 'bank Kerajaan dan UMNO" hanyalah tertumpu kepada 'wang 'rakyat'', dirasakan tindakan ini amat tidak berperasaan sama sekali. Kuasa yang diberikan sepatutnya menyenangkan rakyat tetapi sebaliknya pula dilakukan. Sudahlah Najib 'berbelanja' sakan' didalam pentadbiran sehinggakan 'deficit' akaun negara, demi untuk menyelamatkan 'jawatan yang dipegang Najib', rakyat pula yang dipaksa menanggung segala bala hutang yang dibuat Najib.

Sudah berguni air ludah rakyat menyalak sekiranya disukat, namun, Najib dan kengkawannya masih berlagak bermewah-mewah didalam perbelanjaan macam 'koling mabuk todi'. Untuk itu eloklah rakyat memikirkan alternatif , bagaimana 'nak menyingkirkan Najib' dipersada kuasa dan digantikan dengan calon yang dipikirkan terbaik yang masih lagi terdapat didalam UMNO walaupun UMNO terpaksa melantik  Tun Dr Mahathir sebagai 'Pensihat kepada Kerajaan Malaysia sekiranya tidak terdapat lagi calon yang berkaliber didalam UMNO.

UMNO perlu akur bahawa kelemahan Najib akan membawa 'petaka' yang lebih buruk kepada ekonomi negara ini dan masa hadapan orang Melayu. Sebelum nasi menjadi bubur, eloklah UMNO 'menyingkirkan' Najib

Kepada Muhyiddin Yassin kalau masih menganggap bahawa UMNO masih lagi untuk Melayu eloklah bertindak segera, takutkan nanti 'bahtera' UMNO karam dan terdampar didasar laut.

ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Sunday, 22 December 2013

THE PROMISED LAND :- RAKYAT PERLU TAHU SEBAB DAH KENA 'PAU' KELILING !!!

TEMBELANG MENIPU RAKYAT 'PECAH'
MEMBUSUK SEMALAYA

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim
Terima kasih Blog : OutSyedTheBox dan Aku Peduli Apa:-

Latest I heard there are rumours that the Prime Minister will be "asked" to retire by March of 2013. (Err I usually hang out with pro BN, pro UMNO types ok. This is our side talking.) Who will replace him is also being discussed.

I dont know if this will really happen or not but it shows the desperation that a very large number of pro UMNO people feel. They really want the PM to go. Someone should start a public signature campaign to see how many people want to see the PM go.

Anyway when the petrol price went up in September 2013, the Minister of Domestic Trade said the following :

Tue, 03 Sep 2013

Ministry expects only 0.1% increase in food prices
Domestic Trade Minister Hasan Malek said this quoting a study done by the ministry on the effect of the fuel price increase, the New Straits Times reported.
Food prices to go up only by 0.1% following the 20-sen hike in RON95
Hasan told traders not to raise food prices, adding the fuel price hike was unlikely to affect food production costs.
"..we see no reason for them to mark up food prices as a result of the rise in fuel costs," he added.
Najib announced yesterday a 20-sen hike in RON95 petrol and diesel prices
new prices will save government at least RM1.1 billion this year
It is pretty tiring to keep saying again and again how simple the Cabinet Ministers are. I mean this is a Minister. He honestly felt that :
fuel price unlikely to affect food production costs
no reason to mark up food prices
What about the impact of higher tolls, higher cukai pintu, higher electricity tariffs, higher taxes, higher everything on food prices? Does the gomen feel that despite all these increases the food prices will not go up also? How is that possible?  Everything will go up - not just food prices. Sewa akan naik, harga kain akan naik, harga baju akan naik. Everything will go up.

I have said this many times : this is the Proton School of Management again. These people obviously think that "Buy high sell low" (beli mahal jual murah) is a good thing to do. (It is 'buy low sell high' ok)

That is what the Minister is saying. He said that it is ok for the food producers and food sellers to suffer higher costs. But they must still keep their selling prices low.

He said the fuel hike will cause only 0.1% increase in food prices? How could the Minister have been so precise? Why not 0.05% or 0.2%?

This is also why the people have almost completely lost trust in the gomen. The gomen talks rubbish. They even tell lies.

Yesterday another pro UMNO person with whom I had a conversation for the first time said the gomen is "sneaky".  A good example is "Tengku" Adnan's statement that the DBKL is reducing the assessment rates from 6% to 4%.  Well thank you Babuji. But this is coming after a hailstorm of protest against the doubling and tripling of the assessment values.

For example if you paid 6% before on a property assessed at RM8000 that works out to RM480. Now if the assessment for the same property has been increased to RM21,000 and you pay 4% that works out to RM840. That is actually a 75% increase in the amount you are paying. So the gomen is being sneaky. They say they have lowered the assessment rate but they have more than doubled the assessment values.  And  Babuji thinks he is being very clever and fair at the same time.

A friend who is in the restaurant business gave me the following price increases of food items over the past few months (three to six months) :

Udang (medium sized) RM16 /kg to RM25.00 - 27.00 /kg  (56% increase)
Ikan Kembong RM 4.50 - 6.00 /kg  to RM10.00 /kg (122% increase)
Ikan Selar ? RM5 /kg to RM15 /kg (200% increase)
Cili padi RM4.50 /kg to RM9.90 /kg (120% increase)
Daun Ketumbar RM 8 /kg to RM 16/kg (100% increase)
Chicken RM6++ /kg to RM 9++ /kg (50% increase)
Sayur Sawi  RM1.50 /kg  to RM6 /kg (300% increase)
Imported Indian Beef RM9 /kg to RM13.30 /kg (47% increase)


I can vouch that in the jewellery business the workmanship charges or "upah" have increased 100% - 170% from June this year.

A pair of simple earrings suffered 'workmanship charges' of RM3.00 a pair. They now cost us RM8.00 a pair - a 167% jump.  Workmanship charges for a simple gold ring used to be RM5 a piece. Now we pay RM10.00 - a 100% increase.   Surely we have to pass this on to the consumer in terms of higher prices, with a profit added on top. We are not the Jabatan Kebajikan Masyarakat. We have to make a profit.  So all prices are going up.

Then I did some searching on the Net and found this. These are prices of rice in Malaysia and Singapore.

                     

As you can see the price has increased by 15% from Jan 2012 to Nov 2013.  

And here is some comparison with Australia. Super High Grade Basmathi Rice (5kg) sells for RM46 – RM48 here in Malaysia. 

In Australia the same Super High Grade Basmathi (10kg bag) sells for A$23.02 (or RM69 for 10 kg). That is only RM34.50 for 5 kg. How come Basmathi rice is 33% cheaper in Australia than in Malaysia? How come rice is cheaper in Singapore than in Malaysia?

So not only are prices going up but we are paying more than consumers in other countries like Singapore and Australia for basic food items. 

Why is this so? Well for starters an ex Minister controls the APs for the import of all beef cows into the country.  So the ex Minister makes his cut. Another tycoon controls the rice business in Malaysia. Again through monopolies, APs and I dont know what other artificial barriers which profits these tycoons first.

We the consumers pay through the nose. 

Now for those of you dunggus who think that it is ok for Malaysians to pay among the highest car prices in the whole world will you also say now that it is ok for your wife to pay higher prices for rice and food at the supermarkets (compared to consumers in other countries)? It is the same thing lah dunggu. 

Paying higher prices (than world market prices) for food items is just as bad as paying higher prices for cars (compared to world market prices).  

There are certainly many things wrong with the way things are structured in this country that is making our people poorer.  

Dan siapa yang akan miskin dulu? Melayu ke, Islam ke, China ke, India ke? It is the Melayu and the Muslims who are hit the hardest. Because the vast majority of them are fixed income, monthly wage earners. Gaji sebulan secupak takkan jadi segantang. In the Civil Service alone there are 1.4 million of them. So these are the people who are being impoverished first.

The same friend at the restaurant has a computerised Point Of Sale system that tells him all sorts of information. He says that last year the average 'ticket' at his restaurant was RM14.00. This year, especially after July this year, the average ticket has shrunk to RM9.00 - a 35% drop in purchasing power. The vast majority of his customers are Malays. 

Jadi siapa kaya dulu? Orang yang pegang AP, orang yang pegang monopoli semua jadi kaya dulu. Orang biasa pula jadi miskin.   The 'Islamic banks' are cheating the Muslims of their money under the falsehood that it is Islamic. Orang Islam jadi miskin lagi.

Kiri, kanan, depan, belakang orang Melayu dan Islam jadi miskin dulu. 

TERIMA KASIH BLOG :- AKU PEDULI APA
MENTERI CAP AYAM BERSAMA-SAMA BAPAK BAPAK AYAM

THE PROMISED LAND :- TERBAIK DARI NEGERI TERPILEH

                                                     
Hanya 8 langkah untuk membuat masakan Rendang terbaik resipi keturunan daripada Rembau, Negeri Sembilan. Semua boleh buat rendang dah sekarang!

Rempah Rendang yang telah merentasi benua dan terbaik 
Sila layari blog :- rempahdiraja.blogspot.com
atau Facebook :- noorshilaaminamin

Setiap pembelian atau pesanan melalui blog ini akan menikmati pembelian harga dengan harga ajen . 
E-mailkan pesanan anda ke :- puteramariam@gmail.com
Photo: Paket 320gram dgn harga RM50.00
Untuk kegunaan 4-5 kilo daging/ayam.
Harga penghantaran tertakluk pada lokasi.


                                           

                       Photo: Alhamdulilllah.. 
Terjual lagi di malam pertandingan Akhir Bintang Nostalgia di RTM.
Terimakasih shbt ku Azlina Aziz, Jameah Lambit n 2 orang lagi termasuk isteri OCPD Kuala Langat yg beli sampai 4 packet..
Terimaksih semua♥♥♥

                                                     Photo

                  Photo: Alhamdulilllah... apa yg boleh buat sy gembira bila mendapat feedback anda yg dah dapat Rempah Di Raja Mak Mortuo Den. 
#pelanganrempahDMMD 
#rempahrendangdirajamakmortuoden

                  Photo: Subhanallah.. masak Maggie pun guna Rempah Di Raja Mak Mortuo Den..#pelanganrempahDMMD
#rempahrendangdirajamakmortuoden

                 Photo: Hanya 8 langkah untuk membuat masakan Rendang terbaik resipi keturunan daripada Rembau, Negeri Sembilan. Semua boleh buat rendang dah sekarang!
Lagi kepuasan rakan2 mengunakan Rempah Di Raja Mak Mortuo Den..
Menu..
Sup Tulang Bakso
Ayam Rempah BBQ

                          Photo: Lagi kepuasan rakan2 mengunakan Rempah Di Raja Mak Mortuo Den..
Menu..
Sup Tulang Bakso
Ayam Rempah BBQ

Saturday, 21 December 2013

THE PROMISED LAND :- UMNO NAZAK AKIBAT NAJIB

UMNO DAN KEPIMPINANYA  MEMERLUKAN
'CONSULTAN UNTUK PEMULIHAN'
TETAPI MALAIKAT MAUT  TELAH MENGHAMPI

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Enam puluh tujuh tahun adalah satu jangka waktu yang lama. Jika dibandingkan dengan umur manusia kemungkinan sesetengahnya telahpun 'ditalkin'kan. Begitulah umurnya UMNO jika dibandingkan dengan usia manusia. Sepatutnya didalam jangkahayat yang dikategorikan sebagai rumah kata pergi dan kubur kata mari, UMNO kini dilihat semakin 'nyanyuk' dan ' tidak berdaya' didalam perjalannya yang semakin meningkat umurnya.

Walaupun kini teraju utama UMNO merupakan generasi kedua dari legasi Tun Razak yang dilingkungi umur belum mencecah 60 tahun iaitu Najib Razak, tindak tanduknya dilihatkan seperti orang yang 'berpenyakit'. Penyakit bawaan beliau kini telah menjangkiti keseluruh komponen kepimpinanya samaada dalam UMNO begitu juga terhadap kengkawan sekatilnya iaitu MCA, Gerakan, MIC dan lain-lain.

Rata-rata didalam usia manusia  yang  meningkat ini kebanyakannya 'berpenyakit', samada paras gula yang tinggi, tekanan darah yang tidak setabil atau ginjal tidak berfungsi dengan sempurna atau jantung tersumbat semuanya berada  diparas 'bahaya' . Kencing manis, penyakit buah pinggang dan jantung kebanyakannya adalah 'rakan' sekutu' bagi sesetengah manusia. Kemungkinan berasaskan 'genetik' atau 'permakanan' tidak seimbang atau 'disebabkan 'dosa' sendiri, hanya Allah SWT yang mengadili

Begitu juga dengan UMNO, pada usia begini bermacam-macam penyakit sedang 'melanda' pertubuhan tersebut. Penyakit 'gila kuasa' penyakit 'gila pangkat' penyakit 'tidak mahu berundur' penyakit 'tidak puas hati' penyakit aku saja yang betul, penyakit 'mesti dengar kata aku' penyakit mesti ikut'' penyakit takut bini pemimpin' dan yang amat ditakuti ialah penyakit tidak mahu dengar kata orang lain', INilah diantara beberapa penyakit yang 'menular; didalam UMNO ketika ini.

Sindrom 'aku peduli apa' atau 'ada aku kesah' terhadap kesusahan orang ramai bukan lagi keutamaan kepada pemimpin tertinggi UMNO, apa yang perlu dilakukan pemimpin hanyalah untuk ''membodek' dan 'membenarkan' salahlaku dikalangan mereka dan 'membela' pemimpin secara 'pukal' asalkan 'kedudukan' sendiri tidak 'terjejas'.

Kini orang ramai bukan lagi 'tolol' atau ' bodoh' seperti yang disangka UMNO. Orang ramai sudah berpendidikan dan bukan lagi berdiri sekadar 'melihat' segala kecurangan yang dilakukan pemimpin. Kalau dahulu hanya ruang akhbar saja menjadi rujukan tetapi kini alam siber menjadi medan rakyat untuk meluahkan ketidakpuasan hati terhadap Kerajaan dan juga Parti Pemerintah. Segala salah laku kepimpinan dan kebodohonnya pemimpin dapat disaksikan secara 'online' tanpa berselindung.

Memandangkan orang Melayu kini sudah semakin terhimpit kehidupannya akibat dari dasar UMNO dan idea Najib, maka,bermacam-macam 'salakan' dari setiap penjuru negara sudah berbunyi. Kebanyakannya merasakan UMNO sudah 'kurang relevan' untuk memperjuangkan nasib dan bangsa Melayu. Kalau sudah 67 tahun memerintah dan paras ekonomi orang Melayu masih lagi dibawah paras 'hidung' pada setiap bulan, kini, dengan pendekatan terbaru kepimpinan Najib yang mengenakan bermacam-macam kenaikan telah membuatkan ramai orang Melayu sudah mula merasai 'kelemasan' akibat salah takbir ekonomi olih Najib dan gerombolannya.

Suka atau tidak rakyat terpaksa 'berhadapan' dengan 'malapetaka' yang dicipta olih 'anak bangsawan' ini. UMNO tidak salah tetapi 'peneraju UMNO' dan 'rakan sekutu' dalam UMNO itu yang bersalah. Olih itu untuk merungkaikan 'kesalahan' yang mereka tidak mahu mengaku' ini, rakyat perlu membuat satu penilaian baru untuk meneruskan hala tuju untuk masa hadapan. Samaada Melayu bergabung dibawah PERKASA dan mencari satu titek pertemuan yang baru atau terus berada didalam UMNO yang tidak mahu berubah ini.

Kalau PERKASA sanggup menggalas bebanan bagi 'memperkasa orang Melayu serta Islam' eloklah orang Melayu dinegara ini berikankan sedikit 'pengharapan' dengan 'menyertai' Pertubuhan ini, orang Melayu perlukan pertubuhan yang 'lantang suara' untuk mengkritik 'segala salah laku UMNO dan BN demi orang-orang Melayu.

Apa yang dapat saya nyatakan, UMNO semakin 'nazak' dan kini 'sedang melalui proses' ICU atau 'bantuan mesin  jangka hayat" yang bila-bila bolih terhenti atau dihentikan.

                                                        ikhlas dari :- Cahaya Al Majid
                                                                   

Friday, 20 December 2013

THE PROMISED LAND :-MUHYIDDIN PERLU MENYELAMATKAN UMNO DARI KARAM!!!

TUAH AYAM NAMPAK DIKAKI
TUAH MUHYIDDIN SIAPA YANG TAHU
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Demi menyelamatkan maruah UMNO serta penyokong UMNO yang 'terkedu' dengan 'cai' Najib" yang kini amat 'dibenci' rakyat gara-gara 'kelicikannya' didalam meranapkan 'ekonomi negara' serta 'menghuruharakan' poket rakyat dengan berbagai kenaikan, yang mengakibatkan sokongan terhadap UMNO 'merudum' ditambah pula 'kemeluatan' rakyat terhadap Najib serta perlakuan 'bininya ' yang dilihat 'terlebih sudu dari kuah'  membuatkan rakyat semakin 'meloya' terhadap 'laki-bini' ini.

Kini UMNO dipersimpangan sebenarnya, mana yang perlu diutamakan. Najib atau UMNO. Mengekalkan Najib menyebabkan rakyat akan 'menumpang' Pakatan Pembangkang untuk turun 'berdemo' dijalanraya atau UMNO terpaksa di'talkinkan' lebih awal sebelum PRU 14 atau UMNO perlu membuat pilihan yang bukan 'pilihan'. .

Tiada jalan lain yang lebih selamat bagi menjaga maruah UMNO melainkan  terpaksa "mengorbankan' Najib' demi mengekalkan UMNO dipersada kekuasaan. Walaupun 'sadis' bunyinya, namun 'ketentuan' masa hadapan UMNO perlu diutamakan. Kita bukan bercakap mengenai 'menjaga' individu tetapi kita bercakap tentang masahadapan UMNO dan Melayu dimana Najib dilihat 'amat tidak relevan' lagi bagi mengetuai UMNO dan Kerajaan .

Tindak tanduknya dilihat banyak 'mencela'kan pertubuhan UMNO. Lebih-lebih lagi Najib dilihat 'terlalu' bergantung kepada 'konsultan'nya didalam 'menentukan' hala tuju dan ekonomi negara ini. Kebergantungan yang terlampau serta perlantikan 'Menteri Menteri' yang Najib 'rasa' berkebolihan ternyata 'tidak berguna' dimata rakyat. Banyak 'perubahan' yang cuba dilakukan 'diatas pandangan' 'konsultan' ini telah 'menyusahkan' rakyat dan negara akhirnya.

Untuk tidak merusakan UMNO dan pertubuhannya, eloklah di'tukarganti' Presiden itu. Suka atau tidak suka Muhyiddin terpaksa menjadi 'galang ganti' atau  'Pak Sanggup' untuk mengisi 'jawatan ini' bagi tempoh 4 tahun . Walaupun ramai  yang tidak berkeyakinan dengan Muhyiddin diatas dasar masa-masa silam, namun UMNO tiada pilihan lagi kecuali 'mengangkat' Muhyiddin sebagai Ketua bagi 'menyejukan' keadaan yang 'panas' ketika ini. .

Untuk seketika ini, Majlis Tertinggi UMNO serta Tokoh Cendiakiawan Negara perlu dikumpulkan bagi mendapatkan 'khidmat' nasihat berhubung 'transformasi' ini.  Pandangan mantan perdana menteri iaitu Tun Mahathir serta beberapa tokoh politik ternama yang berpengalaman perlu diberikan perhatian.
\
Sekiranya ini dapat dilakukan olih UMNO, inshaallah, kemeluapan kemarahan rakyat terhadap Kerajaan pimpinan UMNO dan Kerajaan akan berkurangan .Bagi rakyat Najib adalah 'malapetaka' kepada orang Melayu.

                                            Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid


.


Thursday, 19 December 2013

THE PROMISED LAND : 'LEBIH BAIK KORBANKAN NAJIB DARIPADA KORBAN UMNO !!

DEMOKRASI BUKAN SEGALANYA.
KECURANGAN PEMERINTAH PERLU DIHENTIKAN
RAKYAT PERLU TUNJUKKAN JALAN PULANG
NAJIB KE PEKAN

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Sekiranya sesebuah Kerajaan itu memakmurkan rakyat serta memudahkan penghidupan rakyat serta mengambil peduli kesusahan rakyat maka sesutu Kerajaan itu perlu dipertahankan walau dengan apa cara sekali pun tetapi apabila sesebuah Kerajaan itu dilihat banyak menyusahkan penghidupan rakyat dan mengutamakan kemakmuran segelintir pihak saja sehingga 'menyusahkan' kehidupan rakyat maka sesebuah Kerajaan itu perlu di'tukar'.

Memandangkan Kerajaan yang sedia memerintah kini didapati gagal menyempurnakan serta memberikan kegembiraan kepada rakyat maka Ketua yang mengepalai Kumpulan itu perlu digantikan dengan orang lain.

UMNO adalah ketua kumpulan didalam gagasan Barisan Nasional yang memerintah negara ini, maka secara automatik ketuanya adalah  'Najib Razak' , olih itu beliau harus digantikan dengan 'tokoh' yang lain sebagai Ketua. Menggantikan Ketua yang sedia perlu dilakukan kerana rakyat telah melihat kegagalan 'kepala'nya didalam mengemudikan negara. Sebelum 'perkara' menjadi lebih buruk dan 'menjerumuskan' ketidaktentuan ekonomi yang dilihat 'menyesakkan' rakyat  dalam negara maka Najib wajib menerima ketentuan ,  bahawa 'hala tuju'nya dilihat gagal 'memakmurkan' kesejahteraan rakyat. Segala tindak tanduknya yang 'menaikkan' segala'  'caj'caj' yang menyusahkan poket rakyat menyebabkan rakyat berada didalam tidak ketentuan dan mula berura-ura serta bercadang menolak kepimpinannya melalui 'jalanan'

Kepada gerombolan UMNO terutama dipihak tertinggi, tindakan drastik perlu  dilakukan segera demi menyelamatkan 'karam'nya kapal UMNO semuanya. Sebelum 'behtera itu karam dan tenggelam semuanya eloklah UMNO mengambil pendekatan untuk 'memecat' atau'mengusulkan' undi tidak percaya terhadap Najib bagi menyelamatkan UMNO semuanya.  Dengan menurunkan Najib akan meredakan 'kepanasan rakyat' masa kini dan sekali gus kepimpinan baru bolih 'mengambil masa' untuk menuteralkan' 'tuba yang Najib tabur' dalam ekonomi negara ini.

Sebelum perkara ini menjadi 'gawat' sebelum 31 Dis seperti yang diwar-warkan olih Pakatan Rakyat berlaku eloklah rasanya Najib mengundurkan diri secara terhormat sebelum kehinaan yang lebih besar 'menjenguk' diri. 

UMNO perlu berfikiran 'lebih baik korbankan yang satu daripada 'terkorban semuanya.

p/s : lepas ni bolihlah Rosmah menyanyi sepuas-puasnya siang dan malam mungkin sampai pagi
        sebab itu kesukaannya dengan 'band' yang selalu mengekorinya dimerata pelosok dunia
        atas duit rakyat.

                                               ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Wednesday, 18 December 2013

THE PROMISED LAND :- MAHKOTA MALAYSIA GUGUR JUGA AKHIRNYA!!

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

"Mahkota' keamanan Malaysia bakal berderai gara-gara kesalahan Kerajaan memerintah dalam mengimbangi 'ekonomi' rakyat terutama Melayu yang 'tersihir' dengan kata-kata pemimpin Kerajaan terutama Najib. Salahlaku yang berulang serta sikap pentingkan 'puak kapitalis' dan mengenapikan kehendak rakyat yang ramai telah membuahkan perasaan 'benci yang meluap' terhadap barisan pemimpin pilihan Najib.

Berbekalkan 'kenaikan' yang berturutan yang 'menyesakan' fikiran rakyat, menjadikan 'gelanggang rakyat' sebagai medan untuk meluahkan ketidakpuasan hati dan sekali gus membolihkan pihak pembangkang 'menguasai' isu yang dilihat 'amat baik' untuk diperjuangkan dan berbekalkan perasaan ketidak puasan hati' yang melampau terhadap beberapa isu yang bersangkutan dengan perekonomian rakyat serta penjelasan beberapa pemimpin yang dilihat sangat 'memperbodohkan pemikiran rakyat' menyuburkan lagi kebencian terhadap pemerintah yang bertunjang kepada UMNO

Kegagalan parti pemerintah dalam 'mengendurkan' isu ini, dilihat sebagai satu 'malapetaka'. Mungkin  Najib beranggapan bahawa semua keputusannya akan ditelan bulat-bulat olih rakyat sebenarnya jauh tersasar.Kemungkinan Najib beranggapan bahawa rakyat tidak berani untuk berserta 'pembangkang' untuk 'masuk gelanggang' diacara yang didendangkan pada penghujung tahun 2013 juga meleset.

Kemuncak kemarahan rakyat dijangka akan diterjemahkan diacara yang didendang. Segala 'jawapan bodoh dari Pak Menteri pilihan Najib yang membodohkan rakyat juga akan diterjemahkan pada acara tersebut. Walaupun pihak berkuasa telah mula 'mendendangkan' Akta Peraturan, namun semua itu tidak mengusarkan. Kalau Bersih dan Hindraff telah berjaya 'mendebar' dan 'mencalarkan' nama negara dan juga Kepimpinan negara namun apa yang bakal berlaku adalah lebih mendebarkan dan mengetarkan jiwa kerajaan. Kalau Hindraff 'terhangat' disebabkan 'nasib bangsa India' dan Bersih di'panaskan' dengan isu 'pemilihan atau SPR" namun kali ini isunya sangat 'menyentuh semua rakyat' iaitu 'ekonomi' atau kewangan poket rakyat'.

Apa yang bakal dilakukan ini pasti mendatangkan kesan yang dalam kepada Pemerintah dan Peneraju negara iaitu Najib dan UMNO Kemungkinan 'kedudukan Najib' bakal disuarakan olih Kabinetnya untuk meletakkan jawatan adalah 'tinggi kerana  kegagalan Najib didalam  menyejukan' hati rakyat,. Ini merupakan satu kehinaan yang bakal diterimanya olih Najib sepertimana Pak Lah mernghadapainya. Tekanan yang bakal diterima amatlah 'besar' dan 'isu' yang tertumpah dan tercurah ini juga melibatkan 'perilaku' isterinya yang sememangnya tidak disenangi olih kelompok yang ramai

Apa yang dapat dirasakan , Najib terpaksa akur dengan kemahuan rakyat dan bukan 'mendabik dada' dengan 'transformasi' yang dicanang dan sehingga kini 'transformasi' nya masih lagi belum 'transform'

                                                    ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

THE PROMISED LAND : NAJIB DAH LELONG MELAYU !!!

NAJIB DAN UMNO DAH LELONG  MELAYU!!!

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Gendang rakyat dah menderam . Semboyan rakyat dan menyumpit. Tulisan rakyat dah berkajang. Hanya menunggu rakyat saja yang belum masuk gelanggang

Sebelum pilihanraya segala janji ditabur. Rakyat dijanjikan dengan seribu satu macam 'anganan' hinggakan langit juga bolih dicapai tanpa 'menjengkit' tumit. Begitulah manisnya mulut yang sebenarnya 'berbau longkang' yang dijaja keserata pelusuk demi keinginan untuk ;memeluk kuasa' dari rakyat. Bukan pembangkang saja yang berjanji tetapi parti yang mendemonasi teraju kepimpinan juga menabur 'gula' untuk rakyat

Selepas rakyat terutama orang Melayu 'memadukan' undi sepenuhnya kepada UMNO dan mengakibatkan rakan 'sedulang;nya iaitu MCA, Gerakan dan MIC menang tipis telah mengakibatkan Pembangkang sekali lagi gagal 'menawan' Putrajaya, maka sepatutnya 'membalas budi' rakyat adalah keutamaan tetapi sebaliknya pula berlaku. 

Amat malang buat Melayu yang menyokong UMNO dan BN apabila kemenangan yang diperolehi itu telah mengakibatkan 'rakyat' dilelong' secara senyap olih kepimpinan UMNO dan BN 
Kini rakyat mula bersuara, membentak, mencemuh, mencaci dan tidak kurang juga yang "menyumpah' terutama kepada ketua barisan kabinet serta gerombolannya. Rakyat mula hilang keyakinan dan kepercayaan terhadap parti yang memerintah.

Kepimpinan kabinet yang membarisi kepimpinan UMNO juga bertanggung sekali diatas 'lelongan' kepercayaan orang Melayu ini Kini bermacam-macam bala yang terpaksa orang Melayu gendong diatas kebodohon pemimpin yang dipileh.Bermula dari kenaikan barangan hinggalah ke bil elektrik dan difahamkan bahawa kenaikan 'tambang' kemudahan awan' juga akan dinaikkan dimana majoriti penggunanya adalah Melayu belaka yang mana kumpulan ini merupakan golongan 'miskin bandar' yang terpaksa menggunakan kemudahan. Memburukkan lagi setahun dari sekarang cukai GST akan dilaksanakan kepada setiap 'ringgit' yang diperolehi rakyat. Semuanya berpunca dari 'keborosan' perbelanjaan Kerajaan yang dibuat tanpa memikirkan 'kesusahan' rakyat.

Untuk itu rakyat perlu fikir sejenak, apakah, tuan puan akan bertahan dengan segala kenaikanini? Berapakah perbelanjaan tambahan yang perlu dibuat untuk menampung 'kenaikan' ini? Bolihkah rakyat 'menabung' seperti sebelumnya? Atau apakah rakyat tidak akan terkesan dengan kenaikan ini seperti yang diucapkan olih Pak Menteri yang bertaraf ' Pak Turut", dengan ungkapan ' rakyat tidak akan menghadapai kesan atas kenaikan ini'


Demi untuk menyelamatkan 'poket' segelintir pemimpin yang mempunyai kepentingan didalam 'syarikat' milik Kerajaan atau GLC, pemimpin UMNO sanggup 'menggadaikan' maruah diri Melayunya demi untuk mengayakan 'kapitalis' ini. Begitulah 'nilai'nya bangsa Melayu dimata pemimpin UMNO. Perlu diingat kesemua GLC adalah hakmilik Kerajaan dan dana permulaan perniagaan mereka juga dari 'dana rakyat' tetapi apabila keuntungan diperolehi 'kelompok elitis' berkroni juga yang kaya raya..rakyat tetap macam itu juga.

Kini kehidupan rakyat terutama orang Melayu dibandar dan pinggir bandar akan mula merasa 'bahang'nya hanya sebelum ini subsidi petrol ditarik, harga gula dinaikkan dan pasti selepas 31 Dec ini 'bil letrik pasti menjerat kantung rakyat ditambah pula dengan kenaikan tambang kemudahan awam dan toll. Semuanya terkesan sekali. Melihatkan scenario ini, konfirmlah bahawa 'kewangan' Kerajaan berada didalam 'zone' bahaya

Sejauh mana kebenaran yang mengatakan bahawa ekonomi kita berkembang dan memberikan pulangan yang besar kepada 'poket' Kerajaan, semua itu hanyalah 'angan-angan mat jinin' saja.Apa yang dilaporkan hanya untuk menyedapkan hati rakyat demi 'menyelimutkan' kesalahan pemimpin.

Dan yang terkini dari Bank Negara Malaysia Kadar Pinjaman Asas atau BLR juga akan dikaji semula kemingkinan BLR naik adalah pasti dan ini akan 'menazak'kan lagi kos pinjaman olih pemimjam. Hebat Najib!!!!
                                              ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

Tuesday, 17 December 2013

THE PROMISED LAND : ADAKAH NAJIB AKAN MENYERAH DEMI UNDI CINA??

CINA TETAP CINA
TAK DA NYA NAK JADI MALAYSIAN
MALAYSIA NAK DI JADIKAN CHINA ADALA!!!
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim
Cina, adalah bangsa yang telah terlampau diberikan muka olih pemimpin Melayu terutama UMNO dan kelompok Cina ini terbahagi kepada dua kumpulan yang bersatu hati. Pertama Cina MCA dan Gerakan dan disebelah pembangkang pula ada lah Cina DAP. Kesemua mereka ini hanya mempunyai satu matlamatsaja iaitu"  bagaimana caranya hendak menCINAkan Malaysia" walau dengan apa cara sekalipun. Itulah Cina di Malaysia.

Bangsa yang dikenali sebagai' manis mulut' dan 'menikam dari belakang ' ini hanya 'rambut saja yang lurus' selainya 'suka membelit'. Kalau dahulu 'gerakan subversif' merekalah dalangnya, kini dulu dan selamanya tetap 'kelengking berkait'. Bangsa yang tidak bolih dipercayai , iaitu bangsa yang melakukan sesuatu diatas 'ajenda' tersembunyi'.

Walaupun mereka ini duduk semeja dalam Kerajaan, namun, isihati dan hala tujunya tetap 'berkiblat' kepada kepentingan 'bangsa mereka' itulah manusia yang dikenali sebagai 'gunting dalam lipatan' namun kebanyakan pemimpin UMNO kebanyakannya ;jiwa' mereka telah tergadai kepada bangsa ini, tidak ketinggalan juga Perdana Menteri Malaysia iaitu Najib Razak

Melalui kata-kata 'hikmat Najib" selagi ada bulan dan bintang' selagi itu Sekolah Cina akan tetap berdiri teguh. Melalui kata-kata inilah yang  membuatkan kaum Cina terasa 'tinggi diri dan 'bongkak' sehinggakan kaum Cina dengan senang hati telah 'mengencingkan Najib' secara terangan di PRU yang lalu. Hanya dengan kepandian Najib, yang secara rela telah membelanjakan ratusan juta untuk bangsa ini tetapi pada akhirnya 'Najib' juga yang 'terkencing" dalam seluar sendiri." apabila keputusan PRU menyerlahkan kaum Cina hanya menyokong DAP atau Pembangkang.

Siapa yang dilihat 'bodoh' pada masa itu.? Najib dan kepimpinan Barisannya.

Sati persatu percaturan dimainkan olih kaum Cina, namun, Najib dan pemimpin UMNO yang 'buta mata dan buta hati' terhadap desakan kaum Cina. Kini DAP atau kaum Cina lain  samada dari DAP. MCA, Gerakan mahupun Cina PKR bersatu hati didalam menuntut agar Pengarah Pelajaran Malaysia Pulau Pinang diagihkan kepada kaum mereka . Walaupun jawatan itu ditentukan olih Kerajaan Persekutuan, namun, disebabkan kerajaan Negeri Pulau Pinang dibawah kuasa kaum Cina, maka, tuntutan ini dibuat. 

Sebenarnya ini merupakan satu 'penghinaan' kepada Melayu sebenarnya kalau dilihat secara 'simbolik'. Rata-rata semua tahu bahawa tidak ramai dari kelompok bangsa Cina ini yang menghambakan diri dalam Kerajaan, kerana, rata-rata didalam Kerajaan 90% kakitangan awam adalah Melayu. Untuk 'menjerat' 'kata hikmah Najib' yang diomong-omongkan kepada kaum Cina, kini, puak ini menuntut 'jawatan tersebut'. Kita tengok, apa tindakan Kerajaan Najib nak buat. Adakah Najib dan gerombolannya akan menyerahkan apa yang Melayu pegang bertahun lamanya kepada Cina, semata-mata  untuk 'membeli jiwa Cina'?

Kita tunggu..apa tindakan Najib!!!!

                                                    Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid