Sunday 30 August 2015

THE PROMISED LAND : DOA MAKAN TUAN

Bismillahhirrahmannirrahim.

Doa adalah sesuatu yang dituntut olih agama lebih lebih lagi bagi  mendoakan kedua ibubapa. Dan salah satu kretria anak yang soleh yang diangkat Tuhan ialah anak yang sentiasa mendoakan kesejahteraan kedua orang tuanya dan begitulah kehendak Yang Esa daripada hamba hambanya.

Bagi mereka mereka yang bersolat secara sendirian mahupun berjemaah selalunya doa yang dipohon lebih menjurus kepada memohon kerahmatan untuk diri dan keluarga tidak terkecuali Baginda Rasullulah serta keluarga Baginda  tetapi untuk yang lain amat jarang didoakan.

Seawal tahun 1500 tahun lagi agama Islam telah bersendi dibumi Meem ini dan sejak itulah disetiap kali Jumaat , umat yang menganut agama Islam ini tanpa henti mendoakan kesejahteraan Raja atau Sultannya dan ini masih lagi berlarutan sehingga kini. Begitulah senonimnya "doa" umat Islam kepada Raja atau Sultan sesebuah negeri.

Semenjak negara kita mengecapi kemerdekaan,  kuasa tidak lagi berpusat kepada Raja atau Sultan tetapi kuasa pemerintahan berpindah kepada suara rakyat dimana sebuah sistem yang dicopy paste dari pemerintahan Kerajaan Britain dijadikan contohan atau yang diikut. Kini negara kita diterajui olih pemimpin yang dipileh rakyat melalui sistem parti. Nampaknya semenjak negara ini mencapai kemerdekaan hanya parti UMNO yang mendemonasi jawatan Perdana Menteri kerana gabungan UMNO dengan parti kaum lain yang dikenali sebagai BN telah berjaya mengungguli kerusi Parlimen mahupun DUN dan ini membolihkan kelompok ini membentuk kerajaan sediaada.

Tetapi kini kuasa BN telah mula melemah dan banyak kerusi Parlimen dan DUN telah dimenangi olih pesaing mereka yang dikenali sebagai Pakatan Rakyat yang bertindak sebagai pembangkang dan sehingga PRU 13 tiga negeri telah gagal ditawan semula dari tangan pembangkang.

Pulau Pinang , Selangor dan Kelantan dikuasai olih pembangkang dan dua dari negeri ini tergolong dalam kelompok negeri yang kaya dan termaju diantara negeri negeri di Malaysia.

Apa yang menjadi persoalan kini, pada setiap Jumaat mimbar tanpa henti tetap mendoakan kesejahteraan Raja Raja atau Sultan tetapi kini doa dipanjangkan juga terhadap pemimpin pemimpin negara. Walaupun doa doa ini dipohonkan agar pemimpin ini diberi hidayah dan petunjuk namun apa yang terjadi adalah sebaliknya. Pemimpin yang didoakan olih jemaah seakan akan tertolak permohonan dari Yang Maha Esa.

Telah banyak kira saksikan ramai golongan pemimpin Islam kita telah tersasar jauh dari amanah yang dipegang .Jemaah selalu mendoakan agar pemimpin berlaku adil dan beramanah serta mengambil sunnah sebagai cara hidup nampaknya doa yang dipanjatkan kepada Allah swt semakin memakan diri samaada bagi
yang mendoakan begitu juga kepada yang didoakan. Cuba perhatikan cara hidup serta perilaku anak cucu mereka, kebanyakkanya tersasar jauh dari cerminan Islam. Bukan saja anak cucu mereka tersasar malahan diri pemimpin itu sendiri juga tersesat jauh. Itulah bala yang tertumpah akibat doa doa tadi. Doa yang bukan pada yang hak. Terimalah akibatnya.
                                             Ikhlas dari :

                                               Cahaya Al Majid










2 comments:

  1. Blogger Haramjaddah Pukimak Din Tyrtle, OutSyed The Box, Kadir Jasin, Zamkata, apanama, putra merdeka, Celah Gelegar, The Sense Credibility and Accountability, Jelapang, KZO. Sungai Rapat Online.

    Mulai hari ini Blogger Banggang, Bahalul, Pukimak waiima Haramjaddah nie semua BoLEH Declare Blog masing2 sebagai Blog Macai Mahathir Mudah Lupa a.k.a. Nyanyok, seterusnya letakkan diri masing-masing sebaris dengan Blog Pembangkang pro Pakatan Rakyat.

    Ini kerana Blogger Banggang ini terlalu mendokong Mahathir Mamakkuty yang secara terang-terangan menyokong apa jua agenda CINA DAPIGS.

    Blogger Banggang ini, JANGANLAH KAMU SEBUT ATAU MENULIS TENTANG PERJUANGAN ORANG MELAYU LAGi.

    Kamu semua adalah Mamak Haramjaddah yg baru kenal keyboard. Selamat Maju Jaya dengan tugasan Baru Menaikkan Bangsa Cina di tanah Melayu ini.

    Sesungguhnya Kamu semua lebih HINA drp Kelab Greenboc, MSO, Anak Sungai Derhaka, MSO, Ameno World, Omak Kau, Aspan Alias, Shahbuddin, Tranungkite Online, Bloglist, Kedahlanie.info. Blogger Pro Pakatan Rakyat walau macammana pon keadaan kedudukan Parti PAS, DAP, PKR, tapi mereka tetap mendokong dasar kepartian mereka, menulis menenangkan ahli, menguatkan saf parti.

    Kecuali Blog Tranungkite yang cenderong pd PAS, Omakkau yg menuju kearah keadilan sejati, Manjung Mari tetap PAS di hati.

    Blogger Banggang, tukar LOGO sokong Mahathir yang Sokong Cina, takut kalau Bisness Cina Bangkrap, takut Cina hilang kuasa ekonomi.

    Blogger lain teruskan kerja, blogger pakatan kerja pakatan, blogger pro kerajaan teruskan kerja murni anda. suatu hari rakyat akan sedar, siapa Mahazalim, Mahacelaka, MahaFiraun Mahathir Mamakkutty.

    ReplyDelete
  2. Salam. Masuk blog orang tak da salam tetiba je memaki hamun semua blogger apahal? Istifar banyak banyak. Semua orang ada pendirian dia sendiri, kalau mereka tidak sealiran dengan kamu jangan layari blog mereka, itu dapat menghindar diri anda dari stress. Kalau mereka tak sakit takut nanti awak yg masuk hospital.

    ReplyDelete