Thursday 6 August 2015

THE PROMISED LAND : LURAH DAH KELIHATAN

Bismillahhirrshmannirrahim.

Apa yang telah dinyatakan diblog ini bahawa nilai ringgit bakal merudum sehingga paras Rm4.00 bersamaan USD 1 sudah semakin nyata.Tanda tanda kegelonsoran ekonomi negara ini sudah semakin nyata. Tukaran matawang hari ini telahpun menandakan Rm berada pada paras Rm3.92 untuk USD1
.
Malaysia tengah berada dihujung tebing curunam, selangkah saja lagi untuk jatuh kedalam gaung.Perlu diingat index bursa saham BSKL juga telah merudum setiap hari dan ini menandakan big player serta small player tetutama Cina Malaysia telah beralih tempat terutama kebursa negara jiran mahupun Hong Hong, tidak secara langsung mencerminkan bahawa "stratgei" mereka untuk "mengajar" kepimpinan Najib sedang memberi impak.

Mereka tahu bahawa kaum mereka menguasai lebih dari 50% ekonomi Malaysia dan hampir 80 peratus billionair dinegara ini adakah dari kaum mereka.

Sekarang mereka membiarkan orang Melayu berusaha untuk menurunkan Najib kerana mereka melihat Najib gagal dan lemah dalam urusan pentadbiran dan mereka melihat Najib sebagai seorang yang boros dalam hal perbelanjaan negara dan mereka beranggapan bahawa kaum merekalah penyumbang terbesar dalam percukaian yang dikutip Kerajaan.

Pada ketika ini amat jarang sekali kita melihat kaum ini "memberontak" secara nyata kecuali kelibat pemimpin DAP saja .Tetapi ketidakpuasan hati mereka hanya dapat diilihat dalam paparan facebook dan medium lain seperti tweet mahupun komen diblog atsu online media.bagi menyemarakan ketidak puas hati mereka.

Apa yang bakal berlaku kaum ini akan menggunakan kekuatan kewangan mereka untuk  merudumkan lagi prestasi Bursa dan kini mereka juga telah mengalihkan simpanan mereka keseberang laut dengan alasan "pulangan tinggi" dan simpanan dalam matawang asing mereka juga telah meningkat dengan mendadak sekali.

Apakah ertinya ini? Mereka tidak lagi yakin dengan kemampanan ekonomi negara ini.

Yang bakal terkesan dengan "gelembong" ekonomi kita  adalah orang Malayu. TETAPI Sanggupkah kita bertahan sehingga nilai matawang kita menjadi RM4.5 bersamaan USD1 atau bersamaan Singdollar 3.5 dan sanggupkah kita melihat Bursa kita menyurut kepada index 1400 point?

Allah telah berfirman " Allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang merubahnya"

Baik atau buruk adalah pilihan kira sendiri , jangan nanti kita mengatakan ini adalah " kada dan kadar" Allah sedangkan kita hanya berpeluk tubuh.
Jawapan ditangan anda. Renungkan.

                                          Cahaya Al Majid
 









3 comments:

  1.  If indeed the mind-boggling RM2.6-billion donations were used to fund Umno/BN and for the 2013 election campaign, would this be legal?

    If the RM2.6 billion was distributed evenly among the 222 parliamentary seats, each should have received RM11.72 million.

    Jika masih adalah ... wang derma tersebut masih boleh digunakan untuk menstabilkan kembali nilai ringgit ....

    ReplyDelete
  2. duduk diam juboq dah panaih7 August 2015 at 09:55

    duit pak aku mana!? awat angpa xbagi pak aku bawak kluaq duit tabung aji yg dia punya ha!?
    angpa xreti kesian ka kat org len?, xkesian ka kat pak aku dah tua dah xlarhat?, jadi kat aku seniri, aku bleyh sabaq lagi jadi kat pak aku memang aku panaih! aiii duit org jangan samun beradat satgi aku dendam bawak mati pun tak halal baru angpa tau!!

    ReplyDelete
  3. Lihat dgn hikmah.. jika najib & pemimpin melayu berupaya kekalkn ekonomi malaysia dgn bantuan org melayu sekarang ini..melawan cina yg sedang mengkhianati tanah melayu dgn melemahkn ekonomi & ringgit & memindahkn dana keluar negara. Cina dajjal akan jadi cacing kepanasan slps ini. Game over

    ReplyDelete