Saturday, 30 April 2016

THE PROMISED LAND : LIM GUAN ENG vrs JHO LOW : TV3 HAKIMNYA

Bismillahhirrahmannirrahim.

   CILOK SIAPA PALING BESAR

  SALAHKAN TV3 BILA UMNO LINGKUP

Pukul dulang paku yang serpih tuduh orang dia yang lebih.

Semenjak Lim Guan Eng didakwa menyalahguna kuasa apabila membeli sebuah banglo pada harga dibawah pasaran . Didakwa lagi pembelian itu dikata terdapat  unsur  unsur yang meragukan kerana dikata penjual berkepentigan untuk mendapat ganjaran lain. Itu adalah antara inti pati tuduhan yang dikenakan terhadap Lim Guan Eng dan satu lagi kes yang diungkit berkali kali adalah mengenai tanah Taman Manggis.

Berhari hari TV3 mengulas serta memaparkan watak watak UMNO dari Penang mengulas ketidakpuasan hati terhadap Lim Guan Eng.

Kalau dihitung dan diterjemahan kepada angka yang terkumpul, tidaklah mencecah keangka RM200 juta pun yang terseleweng oleh Lim Guan Eng.

Tetapi.......

Cuba bandingkan dengan kerosakkan yang dibawa oleh Jho Low, orang Penang juga.

Jumlah yang diseleweng atas kapasiti rakan baik kepada anak tiri Najib, USD 700 juta dan USD 330 juta kepada Goodstar Star Limited. Apa sumbangan Jho Low kepada negara sehingga Najib dan 1MDB sanggup melepaskan dana sebesar itu kepada Jho Low.

Tetapi yang hairannya tiada pulak TV3 memaparkan kisah Cina Jho Low ini . Atau adakah kerana Jho Low ini rakan niaga anak Rosmah sehingga TV3 takut untuk membongkar skandal ini?

Ataupun TV3 pun dah termakan dedak ayam specis pondan?

Oleh itu kesalahan kedua dua orang ini tetap tertakluk dalam akta jenayah . Sepatut Jho Low pun wajib dapat pendedahan sepertimana Lim Guan Eng dibedal TV3.

Walaupun TV3 milik UMNO namun sepatutnya kebenaranlah yang wajib dijunjung tanpa mengira latarbekakang.
Benar tetap benar jangan sampai kita dilaknat oleh anak cucu sudahlah...

               Cahaya Al Majid






Tuesday, 26 April 2016

THE PROMISED LAND :KEGEMILANGAN NAJIB SONGSANG

Bismillahhirrahmannirrahim.

         "SATU DEMI SATU BALA"
     TUHAN MENDUGA KEIMANAN??
                SIAPA BERSUBAHAT
                    SIAPA KHIANAT
Kerana nila setitek rosak susu sebelanga. Harapkan pagar tetapi pagar yang makan padi, takut takut siluncai akan terjun laut bersama labu labunya.

Semboyan telah berbunyi kalau melodinya indah sedap juga didengar tapi disebabkan semua note key nya sumbang , tergeliat telinga mendengarnya.

Begitulah alunan irama Najib dan 1MDB. Konglomerat yang diidam  setara istana perbendaharaan "korun" yang diidamkan idamkan agar dapat mengimpikan apa saja yang dihajati yang hanya bermodalkan RM1juta tetapi disebabkan "jin iblis" telah meniupkan janji manisnya dimana "harta korun" dijadikan piala idamanya maka RM50 billion terbeban diatas batu jemala rakyat.

Bukan hanya terhutang berbillion ringgit namun fee yang terpaksa ditangggung untuk mendapatkan pinjaman "perjanjian syaitan" itu juga bernilai ratusan juta dollar. Adakah fee yang dibayar itu tidak terbeban diatas kepala rakyat?

Perjanjian dengan IPIC telah temetri namun "silap mata" rahsia yang dihidangkan kepada rakyat terbongkar juga akhirnya. Namun Syarikat "silap mata" yang didakwa telah didihantar dengan berkarung karung dana "harta korun" tidak sampai ketangan IPIC dan sehingga kehari ini Najib selaku Penasihat tidak berbunyi langsung walau sepatah.

Cerita "harta korun" ini telah mula diteropong oleh 7 negara yang terlibat dan siasatan sedang giat dijalankan . Ketakutan dan kegabraan Penasihat mula terserlah.

Berselindung atas alasan tidak pernah menggunakan wang rakyat untuk kepentingan peribadi, gerombolan kaki kaki ampu dan kaki kaki kipas, sekonyong konyong menghalalkan ketua mereka walaupun mereka menyedari bahawa RM50 Billion hutang telah terhimpun.

Ahli Kabinet , Ahli Parlimen, wakil Rakyat (Adun) serta Ketua Bahagian dan AJK Bahagian samaada UMNO mahupun Ahli Barisan Nasional, semuanya perlu bertanggung diatas diatas kenazakan syarikat 1MDB kerana sehingga kini mereka masih "bisu" terhadap kes 1MDB.

Walau satu dunia mengumpat mereka setiap hari didada dada akhbar mereka namun tiada penafian telah dibuat melainkan mengatakan berita itu semuanya fitnah dengan alasan cubaan untuk mengulingkan kerajaan dan menjatuhkan Najib.

Dengan berita kegagalan IPIC /1MDB menyempurnakan "aku janji" terhadap fee USD50 juta terhadap Bon Jaminan yang sepatutnya dilunaskan pada tarikhnya iaitu hari Isnin, maka, kedudukan mata wang dan sentimen pasaran saham mula terjejas.

Walaupun Kerajaan Najib mengata semuanya ok dan terkawal dan tidak perlu dibimbangi, tetapi pada hakikatnya apa yang digambarkan itu sebenarnya bukanlah hakikat sebenar.

Gambaran kebenaran akan terpapar sedikit masa lagi...

              Cahaya Al Majid




Saturday, 23 April 2016

THE PROMISED LAND : ANGAN ANGAN 1MDB DAN TPPA

Bismillahhirrahmannirrahim.

ANTARA ANGANAN DAN KEMAHUAN

Anganan dua perkara ini dicuba untuk direalisasikan Najib .Kedua dua anganan itu adalah 1MDB dan TPPA.

1MDB ditubuh untuk menjana dana dan melalui dana pinjaman tersebut pembelian harta , pembelian syarikat penyedia tenaga (IPP) serta melabur ala ala skim pak man didalam Aabar BVI.

Mengharapkan pulangan berbillion ringgit terjana dari pelaburan itu tetapi sebaliknya pulangan yang dinanti hanya lah "tipuan" saja.

Syarikat Tenaga yang dibeli terpaksa dijual. Tanah yang "dibeli "dari kerajaan dengan harga murah, diracik dan dijual juga dan hasil jualanya  diguna untuk membayar hutang bank.
RM14billion atau USD 3.5 billion dilabur kepada Aabar BVI . Tetapi hasil pulangan tidak nampak. Apa yang nampak hanyalah hutang sudah terkumpul berjumlah Rm50 bilion.

Apa yang ketara dimata rakyat :-

Ada kemasukkan dana RM2.6 billion dan RM 42 juta keakaun Najib
Ada kemasukkan dana USD 700 juta dan USD300 juta ke Good Star milik Jho Low
Pelaburan untuk filem  serta pembelian kondo mewah ratusan juta oleh anak tiri Najib di US.

Satu lagi keinginan Najib yang di usaha nya dengan bersungguh sungguh walaupun ditentang rakyat adalah untuk direalisasikan impiannya untuk menyertai TPPA.

TPPA telah ditandatangani dan apakah kesudahan dan implikasinya terhadap negara , kita tunggulah...

Kini anganan Najib tentang 1MDB telah menjadi mimpi buruk buat Malaysia kerana hutang dan skandalnya , tetapi adakah TPPA juga bakal menjadi mimpi ngeri buat negara ini??

                Cahaya Al Majid


THE PROMISED LAND :INI SEMUA FITNAH JUGAK KE ????

Bismillahhirrahmannirrahim.

ADAKAH INI FITNAH???

HUTANG 1MDB RM42 BILLION DAN KINI
DAH JADI RM50 BILLION.

EDRA BELI IPP HARGA TINGGI KEMUDIAN JUAL KAT CINA.

DUIT RM2.6 BILLION MASUK AKAUN
PERIBADI NAJIB

DUIT SRC INTERNATIONAL RM42 JUTA MASUK AKAUN NAJIB

DANA 1MDB USD3.5 BILLION MASUK AKAUN PETRO SAUDI BVI CAYMEN ISLAND

PETRO SAUDI BVI CAYMEN ISLAND BUKAN ANAK SYKT IPIC

BERITA WSJ, SARAWAK REPORT .

BELANJA SHOPPING JUTA JUTA GUNA KREDIT CARD NAJIB

TUNAI JADI UNIT

ADAKAH SEMUA DIATAS INI  FITNAH ?

ATAU ADAKAH SEMUA INI FITNAH
DARI DR MAHATHIR????

                Cahaya Al Majid

Thursday, 21 April 2016

THE PROMISED LAND : BUKAN SEBAB PEKONG 1MDB KE ..?

Bismillahhirrahmannirrahim.

   SIAPA UNDANG SIAPA NI?

Secepat kilat Najib membidas statement Dr Mahathir?

Dr Mahathir hanya merayu kepada penyiasat antarabangsa untuk mendedahkan penemuan siasatan 1MDB dan penemuan siasatan tersebut hendaklah didedahkan kepada umum agar kebenaran dapat didedahkan.

Hai! hanya kerana Dr Mahathir merayu kepada penyiasat antarabangsa untuk didedahkan hasil penemuan siasatan mereka terhadap 1MDB dan mengumumkan hasil siasatan kepada umum, adakah tindakan ini terkategori dalam skop mengundang campur asing?

Telah sejak sekian lamanya isu 1MDB ini telah menjadi isu dan topik utama bukan hanya diMalaysia saja malahan isu 1MDB ini juga telah menjadi perhatian berita utama dunia . Apa nak diselindungkan lagi , tambahan pula kes ini pula sedang disiasat oleh beberapa negara.

Kalau setakat duit tersonglap berbillion ringgit dan hanya melibatkan Bank Malaysia saja mungkin negara luar tak ambil pot pun tetapi apabila kes ini melibatkan sistem perbankkan Swiss serta beberapa lagi bank luar negara terutama tentang keterlibatan unsur undur pengubahan wang haram serta rasuah, maka kelubang cacingpun akan mereka korek.

Oleh itu samaada Dr Mahathir merayu ataupun tidak itu bukan isu cuma apa yang pasti kecurangan serta rasuah ini perlu dibongkar .

Samaada kita suka atau tidak, mengklasifikasi siasatan ini sebagai campurtangan negara luar, semua persepsi itu terpulang kepada kita untuk menjustifikasikannya.

Tetapi sekiranya Najib mentakrifkan tindakan Dr Mahathir ini sebagai memohon campur tangan asing, maka saya kira seeloknya Najib belajarlah Bahasa Melayu secukupnya agar tidak lagi diketawakan oleh anak anak muda.
Sepertimana ungkapan sajaknya yang viral berbunyi :-

   "Sekali layar sudah dikembang apabila
   sauh sudah dilabuh, pantang nakhoda
   dan anak anak kapal berbalik haluan."

Nak tanya gak...Najib faham ke apa yang dilafas atau sekadar membaca text je..

Takut takut Najib tak faham bahasa je.

           Cahaya Al Majid

THE PROMISED LAND : PENDEDAHAN TENTANG HISTERIA

Bismillahhirrahmannirrahim.
              BAHAGIAN 1

Semoga kita mendapat rahmat dan kerahmatan tentang apa yang berlaku.

                   Histeria.
Dalam kekalutan yang sedang melanda diri manusia samaada yang beriman mahupun sebaliknya ianya bukan saja berlaku disini  malahan diluar negara samaada negara yang mengamalkan ajaran Islam mahupun yang bukan Islam, fenomena "histeria" ini bukanlah satu yang aneh atau pun tak pernah berlaku.

Histeria tergolong dalam dua kategori. Pertama histeria kerana dajalan atau angkara manusia dan dua kerana faktor bukan manusia. Tetapi apa yang terhadi kebanyakkannya adalah kerana faktor diluar kawalan manusia.

Hiteria ini terjadi kerana beberapa faktor dan telah banyak kajian dilakukan samaada oleh pakar Islam mahupun bukan Islam terhadap mangsa mangsa ini namun jawapan konkrit terhadap gejala ini belum lagi menemui jawapan yang pasti.

Ada yang mengatakan kerana faktor kebersihan diri, kerana tekanan perasaan, kerana tidak melakukan solat kerana kotoran haid dan bermacam macam lagi . Namun semua pandangan ini sebenarnya tidak tepat serta pandangan yang dangkal.

Setiap penganut samaada Islam mahupun bukan Islam mempunyai kepercayaan tersendiri ,cara bagaimana untuk menangani perkara ini adalah mengikut kepercayaan serta amalan agama masing masing.

Ada yang berjaya dan ada yang tidak. Berjaya atau tidak sebenarnya bukanlah kejayaan sebenar tetapi samaada "pengamal perubatan" ataupun " ustaz ustaz ataupun "mong" mahupun "tok sami" ataupun "padri atau pastor" akan mengaku berjaya menghentikan apabila serapah ataupun jampi jampi mahupun mantera mantera ataupun kata kata Bible dan juga ayat ayat suci dibacakan dan perkara itu terhenti.

Sebenarnya bukan bacaan atau serapah itu yang menghentikan gejala histeria itu tetapi sebenarnya ada sebab lain yang menghentikan perkara itu dari berlarutan atau merebak.

Kebanyakkan pengamal pengamal ini tidak mengetahui apakah punca sebenar dan jenis apa  "makhluk" ini dan apa sebenar yang terjadi sehingga "makhluk" ini menganggu atau menghuraharakan kelompok manusia disesetengah kawasan.

Allah swt telah berjanji bahawa bumi ini dijadikan untuk manusia dan jin dan tujuannya untuk makhluk ini (manusia dan jin) mengesakan Allah swt.

Kawanan atau kelompok makhluk ini juga bersifat seperti manusia dan caranya juga sama seperti kita, ada yang beriman dan juga tidak (jin Islam dan bukan Islam) Dan disesetengah kawasan kampung mereka juga bersih dan tersusun.

Banyak rahsia dunia sebelah sana yang tidak diketahui oleh manusia. Kalau manusia berbangga dengan semua era kemodenan didunia sebelah sanapun tidak kurang hebatnya, mereka juga sama. Apa yang kita ada mereka juga miliki perkara yang serupa.

  Bismillahhirrahmannirrahim.

Sesungguhnya aku bermohon dari Allah swt agar diriini dilindungi dari Syaitan yang direjam.

"Sesungguhnya apa yang saya kongsi dibawah ini adalah kebenaran dan hanya Allah swt yang menjadi saksinya"

Pada tahun 2004 anak perempuan saya telah menyertai Program PLKN dikem PDS Kem Pasir Panjang , Port Dickson. Kem tersebut merupakan hutan yang telah ditebang pokoknya bagi tujuan mendirikan kem PLKN.

Ketika itu terdapat hampir 700 orang pelatih PLKN dari berbagai kaum serta berbeza  latar belakang. Dan tenaga pengajarnya pula lebih kurang 20-30 orang termasuk Ustaz.

Dan pada petang kejadian itu lebih kurang 40-50 orang pelatih disampuk histeria. Bukan saja pelatih Islam disampuk malahan pelatih kaum Cina dan India juga terkena sampukan histeria itu.

Mengikut cerita dari anak serta cerita dari staff , itu adalah pengalaman pertama yang mereka lalui kerana kem PLKN tersebut baru saja siap. Kawasan kem itu dibelakangi bukit yang masih lagi berstatus hutan dan berhadapan kem tersebut , lebih kurang 100 meter adalah laut.

Ketika krisis histeria itu terjadi, beberapa orang Imam tempatan telah dipanggil untuk "mereda"kan situasi namun usaha itu tidak berhasil. Kegagalan dari menggunakan alternatif yang pertama iaitu melalui keadah pembacaan ayat ayat suci Al Quran maka cara menggunakan pengamal perubatan atau bomoh setempat juga dipanggil , namun semuanya tidak berhasil malahan bertambah buruk.

Sebuah pertubuhan yang ternama juga dipanggil bagi tujuan penstabilan jiwa pelatih pelatih namun usaha itu juga tidak membawa kesan. Berbagai cara dilakukan .

Apa yang berlaku pada setiap seorang pelatih yang telah terkena "histeria" akan dipegang kaki dan tangannya oleh 4-5 orang dan ketika itu ahli kumpulan pertubuhan tersebut akan membaca khalimah khalimah Allah swt terhadap mangsa. Ada diantara  mangsa yang terpaksa dipicit kaki dan tangan dan ada juga yang terpaksa menahan kesakitan kerana pukulan ditubuh "mangsa". Namun apa yang terjadi ada yang pulih dan pada masa yang sama pelatih lain pula diserang.

....bagaimana cara saya menuteral kan kawasan ini serta bagaimana saya memulihkan pelatih , akan bersambung. Semoga pendedahan ini dapat membantu kawasan kawasan yang dilanda fenomena ini...

                  Cahaya Al Majid







Tuesday, 19 April 2016

THE PROMISED LAND : AHLI DEWAN NEGARA PUN MENGECAM DR MAHATHIR

Bismillahhirrahmannirrahim.

" ADA BRAN KE SENATOR NI??"

Tiga atau empat kerat Ahli Dewan Negara ataupun Senator dari Barisan Nasional mengecam Dr Mahathir berhubung tekanan Dr Mahathir terhadap Najib berhubung isu dana Rm2.6 billion.

Ada diantara mereka  mengatakan bahawa Kerajaan Arab Saudilah yang menyumbang dana RM2.6 billion keakaun Najib seperti yang mereka faham dari apa yang dipaparkan namun kelompok Senator ini samada faham atau sengaja buat buat tidak faham tentang kebimbangkan Dr Mahathir terhadap Najib atau sememang tidak menperdulikan imej dan intergriti negara ini yang sedang merudum, tidaklah dapat dipastikan.

Berapi api semburan kata kata mereka terhadap pendirian Dr Mahathir. Yang menjadi masaslahnya, sekiranya apa yang didakwa Dr Mahathir itu adalah salah dan menganggap dakwaan Dr Mahathir itu satu fitnah atau menyimpang jauh dari kebenaran maka jawaplah dan tunjukkanlah bukti surat menyurat atau pun apa apa bukti yang dimiliki demi menghapuskan tuduhan Dr Mahathir.

Kalau benarlah Senator ini amat menghargai intrigriti dan bermaruah, bersepakatlah sesama Senator tu, dan buatlah satu persepakatan  diantara Ahli Ahli di Dewan Negara untuk menyaman:-
  1. Wall Street Journal
  2. Sarawak Report
     atau mana mana Media Antarabangsa
     yang dirasa telah memfitnah Perdana
     Malaysia dan tidak ketinggalan juga
     terhadap Dr Mahathir.
Itupun kalau Senator Senator ini rasa bermaruah dan berintrigriti dan sekali gus bolihlah membersihkan dan mensucikan Perdana Menteri.

Kalau setakat cakap je berdegar degar dengan harapan dapat imbuhan dari Najib dan membiarkan maruah negara diinjak injak oleh orang luar..seeloknya letak jawatan dan bersara dari Senator adalah jalan terbaik.

Senator perlu tahu, maruah siapa perlu didahulukan..samaada Najib ataupun Negara Malaysia.

     Senator.!!!!..lu fikirlah sendiri!!!!

                 Cahaya Al Majid

THE PROMISED LAND : EMPANGAN BAKUN vs 1MDB

Bismillahhirrahmannirrahim.

"TAK MAHU KES BAKUN BERULANG"

Ucapan sinis Najib ini sememangnya ditujukan kepada Mantan Perdana Menteri @ Mantan Pengerusi Barisan Nasional aka Mantan Presiden UMNO tak lain dan tak bukan Dr Mahathir Mohamed.

Mungkin Najib merasakan dengan meluahkan perasaan dendam kesumat hatinya atau pun cubaan merendahkan kredabiliti Tun Mahathir serta menaikkan sentimen kebencian dan menanam kemarahan  orang Sarawak terhadap Tun dilakukan secara terangan.

Mungkin Najib beranggapan bahawa dengan membubuh tuba terhadap Tun Mahathir , beliau berharap kewibawaan beliau selaku Perdana Menteri akan naik mendadak .

Umum tahu bahawa kos pembinaan Empangan Bakun telah meningkat kerana kelewatan kontraktor serta elemen elemen bantahan dari orang tempatan.

Walaupun kosnya pembinaannya telah mencanak kepada RM15 billion namun perlu kita ingat. bahawa..walaupun lewat dan harganya meningkat kerana faktor yang disebutkan..orang Sarawak tetap menikmati faedah dan menafaatnya berbanding orang Semenanjung.. jadi apa masaalahnya?

Najib cuba membandingkan dengan usahanya yang baru dilancarkan itu iaitu Lebuhraya Pan Borneo..itu je..takpalah sama samalah kita tengok dan saksikan..samaada ini janji pilihanraya ataupun sebaliknya.

Since Najib dah mula membandingkan usaha Tun Mahathir tentang Bakun ,mari lah kita singkap Syarikat dimana Najib sebagai Penasihatnya iaitu 1MDB .Najib adalah Menteri Kewangan dan Najib jugalah Perdana Menteri dan perjalanan syarikat yang diilhamkan oleh dirinya sendiri telah menggunungkan hutang sebanyak RM50 billion (seperti disahkan PAC).

Sila tanya Najib, apakah  menafaatnya hutang 1MDB ini kepada negara? Adakah dengan menggunungkan hutang , negara kita atau 1MDB dapat menambah pendapatan beratus billion ,samaada kepada 1MDB mahupun negara?

Tidak sedarkah Najib ,hanya kerana 1MDB dan hutang RM50 billion itu bakal meranapkan negara ini? Tunggu seminggu dua lagi...tsunami ekonomi pasti meledak.

 Nak tengok siapa bakal kena "heart attack" .

                   Cahaya Al Majid


Monday, 18 April 2016

THE PROMISED LAND: BALA 1MDB SAMPAI DAH...

Bismillahhirrahmannirrahim.

 "BERNIAGA BULUH KASAP LAGI KE"

Plan menyelamat olih IPIC terhadap 1MDB dan MOF yang dimeteri tahun lalu terbatal atau ditamatkan hari ini.

Perkara ini berbangkit kerana  IPIC mendakwa bahawa mereka tidak menerima sebarang pembayaran dari 1MDB berhubung bon USD 3.5 billion yang dijamin oleh mereka.

Dan pengumuman ini juga telah dibuat kepada Bursa Saham London dan sekali gus menyahkan kebertanghungjawapan mereka terhadap bon yang diterbitkan oleh 1MDB.

Bayaran yang didakwa gagal dilunaskan melibihi USD1Billion atau RM3.90 billion.

Pergh....lepas satu satu bala...

Apa akan jadi apabila IPIC yang sememangnya Syarikat bertaraf 5 bintang yang berpangkalan diAbu Dhabi ini membatalkan "jaminan" mereka?

Apakah taraf "bond" 1MDB ini apabila "guarantor"nya menarik balik jaminannya?

Pening..lagi..mana nak cekau duit .kalau "bond" ini terbatal atau "dinyah" dari pasaran?

Adakah "dana rakyat" atau wang negara terpaksa diguna demi menyelamat "kes" ini.

Bukan sikit wo...RM14 billion tu.

Salah Tun Mahathir juga ke????

                Cahaya Al Majid


Sunday, 17 April 2016

THE PROMISED LAND : "DERMA" YANG MENYANGKUT NEGARA KU

Bismillahhirrahmannirrahim.

"JANGAN SAMPAI JADI BUAH CATUR"

Ada bermacam macam jenis derma. Ada derma untuk fakir miskin dan ada juga derma untuk membantu umat umat Islam yang tertindas dinegara mereka tetapi sebenarnya untuk tujuan ini kita sebutkan sebagai sedekah berbanding derma.

Umat Islam sememangnya diunjurkan untuk bersedekah seperti yang dituntut dalam Al Quran.

Tetapi dana yang diterima Najib disebut sebagai derma atau donation seperti yang disebut oleh Menteri Luar Arab walaupun sebelum ini dia ada mengatakan bahawa dana yang dikata diberi oleh seseorang dari Arab Saudi itu bertujuan untuk pelaburan. Tak kisahlah..derma ke pelaburan ke tetapi apa yang pasti dana itu "landing" kedalam akaun peribadi Najib ataupun Perdana Menteri.

Yang menjadi persoalan dan yang memuskilkan kita untuk tujuan apa derma itu diberi? Adakah untuk kegunaan kempen UMNO menentang Pembangkang ataupun untuk perbelanjaan peribadi Najib ataupun untuk kegunaan untuk tujuan memantapkan politik UMNO.

Nampaknya tujuan pemberian ini masih samar samar lagi. Tetapi apa yang pasti AG telah memfatwakan pemberian ini sebagai "sumbangan politik" dan halal digunakan dan tidak tertakluk diatas sebarang akta kesalahan negara. Kita terimalah penjelasan ini demi kebaikan.

TETAPI ...bahagian ini pulak yang tak seronok.

Kalau benarlah dana Rm2.6 billion itu yang diterima Najib itu adalah "derma" atau "sumbangan politik" kenapa pula Perdana Menteri atau Najib memulangkannya?( Dan pemulangan ini juga telah disahkan juga oleh AG Apandi.) Kenapa? Why?Why?

Kenapa tiada alasan atau jawapan dari Najib?

Dan kenapa Menteri Arab yang mengesahkan pemberian "dana dari Kerajaan Arab Saudi" itu tidak mengesahkan semula pemulangan dana( sumbangan) tersebut?
Tidak kah pelik namanya tu!!!!

Dalam scanerio ini banyak yang tak kena dan amat meragukan sekali. Atau pun adakah pemberian ini ada ajenda lain? Ini yang kita khuatir ni....Pak Arab ni bukan bolih dipercayai sangat. Cuba tengok kes 1MDB ..Pak Arab lagi!!! RM14 billion lesap...sapa nak jawap ni?????

Kalau nak suruh Najib atau Perdana Menteri menyenaraikan semua perbelajaan dari derma yang diterima tak logiklah pulak sebab "sumbangan" tu dah dipulangkan tetapi apa yang kita lihat dan yang dipaparkan Najib telag berbelanja sakan..shopping juta juta satu dunia..mana pulak datangnya duit ni..kalau setakat  gaji Perdana Menteri..tak cukup tu.

La lupalah pulak duit SRC International RM42 juta..adalagi rupanya...hahaha..

Apa apapun Najib kenalah terangkan kepada rakyat dan dunia  kenapa dia terpaksa pulangkan "duit Kerajaan pak Arab Saudi" dan sertakan dengan bukti transaction tu sekali agar  musuh negara tidak bolih manipulate isu ini atau takut mereka dakwa negara kita jadi ejen penyumbang dana untuk pembetontak samaada di Selatan Thailand mahupun di Mindano, kerana satu dunia tahu bahawa Arab Saudi adalah penyumbang dana terbesar untuk kegiatan militan .
Dan kita tidak mahu negara kita dijadikan "kambing hitam" hanya kerana kebebalan serta kebodohan pemimpin negara kita.

Sebelum nasi jadi bubur bertindak lah segera.

                  Cahaya Al Majid









Saturday, 16 April 2016

THE PROMISED LAND : SIAPA BAKAL KANTOI..ARAB SAUDI ATAU MALAYSIA????

Bismillahhirrahmannirrahim.

Kalau negara ni nak melingkup pun dia tak peduli..apa yang penting billion ringgit hinggap keakaun. Halal atau haram, benar atau tipuan masa yang bakal menentukan....tetapi rasanya "tembelang" ini akan dipecahkan juga oleh dunia barat.

Walaupun statement Menteri Luar Arab yang terpacul ketika Najib berada di persidangan OIC ,namun statement "pembersihan" yang  terbaru ini dilihat berlawanan dan tidak seiringan dengan statement yang beliau ucapkan sebelum ini. Kenapa dan mengapa Menteri Luar Arab ini mengolah semula ceritanya.  Apa ajendanya?

Ataupun sememangnya ini adalah cara atau corak suku Bangsa kaum Arab ini dalam menangani isu dalam melepaskan diri ataupun bersubahat ,sepertimana tindakan tindakan kerajaan mereka (Arab Saudi) terhadap negara negara Arab lain .Kan bangsa ini selalu suka bermuka muka?

Disebabkan kaum Arab ini suka mengamalkan sifat talam dua muka, maka mereka sesama sendiri  berada dalam situasi curigai mencurigai sesama sendiri.

Perhatikan .Pemimpin  bangsa ini hanya kerana gilakan kuasa dan kekayaan, dan mereka sanggup bersengkokol dengan barat demi kelangsungan kuasa pilitik sehingga sanggup membiarkan umat Islam lain dibunuh walaupun dikejiranan mereka.

Renungkan kembali apa yang telah berlaku..Libya, Mesir, Palestin, Syria, Iraq dan banyak lagi..oleh itu renunglah...bolehke pakai kata kata bangsa ini??

Kalau mengikut money trail yang didedahkan oleh ABC News,  Sarawak Report ataupun WSJ ( yang dikata hendak disaman dan kebanyakkan tuduhan atau dakwaan media ini adalah benar)dana Ministry of Finance Saudi Arabia telah masuk keakaun Najib pada Aug 19 dan Nov 19 tahun 2011 berjumlah USD 80 atau RM320 juta. Mana mungkin Menteri Arab ini menghalalkan USD681 juta atau RM 2.6 billion bilamana jumlahnya berbeza.

Tetapi pada tahun 2013 pada 21 dan 24 March sememangnya USD681 Juta atau Rm2.6 billion ada kemasukkan wang keakaun Najib diAmbank melalui Tanore Finance (BVI).

Atau adakah Kerajaan Arab Saudi baik hati berulang ulang  "menderma" kepada Najib?? Tetapi yang tak boleh tahan, katanya  " duit derma" itu telah dipulangkan semula. Kenapa?  Kan duit itu diberi atas dasar " suci hati"? Diatas fakta inilah maka cerita itu menjadi "auta".

Walau pun terlalu banyak cerita berbangkit, namun pencerahan yang cuba dibuat Menteri Arab ini telah menimbulkan banyak tanggapan lain samaada terhadap Najib,Malaysia mahupun Arab Saudi.

Walaupun "dana derma" RM2.6 billion dan  Rm320 juta telah masuk keakaun peribadi Najib namun jangan dilupa bahawa RM14 billion iaitu  sebahagian dari wang pinjaman 1MDB RM50billion telah terlepas kesyarikat yang bukan milik IPIC.

Apa kesudahannya, terkantoi atau dikantoi..tunggulah....penyiasat dalam negara ...hemmm..tunggu..siapa bakal diserkum...

                  Cahaya Al Majid











Wednesday, 13 April 2016

THE PROMISED LAND : BERBEZAKAH MEREKA BERDUA??

Bismillahhirrahmannirrahim.

"BAPA BORIK ANAK RINTIK"

Pepatah melayu ada menyebut " bapa borek anak rintik" bertujuan untuk mengambarkan seseorang anak yang dikata pasti akan mengikut tingkah laku dan corak daripada bapanya. Adakah perumpamaan ini benar seperti yang didakwa orang orang terdahulu. Atau terpakaikah perumpamaan ini terhadap bukan Melayu.?

Rata rata orang mengatakan bahawa bapa Najib iaitu Allahyarham Tun Abd Razak merupakan seorang Perdana Menteri yang mendahulukan kemasyalahatan rakyat terutama orang Melayu dan beliau dikata berserdahana dan seorang yang berjimat cermat dalam perbelanjaan negara mahupun perbelanjaan keluarganya. Itulah yang di kata oleh mereka mereka yang sekapal dan sebumbung dengan Tun Razak ketika dalam perjuangan parti iaitu Parti UMNO.

Dari apa yang diketahui umum rata rata anak anak Tun Razak dari Najib hinggalah ke Nazir semuanya dihantar keluar negara seawal umur remaja untuk melanjutkan pelajaran. Itulah menafaat dan keuntungan yang diraih Tun seadanya. Keuntungan lain hanya Allah swt saja yang tahu.

Kini Najib Tun Razak adalah Perdana Menteri. Apa yang rakyat difahamkan beliau merupakan seorang yang boros dan kuat berbelanja. Bukan  rakyat Malaysia saja yang tahu keborosan Najib malahan satu dunia bercerita tentang perbelanhaan diluar kemampuan nya tersebar luas. Rakyat nak tahu juga berjutakah gaji seorang Perdana Menteri?

Kemewahaan melimpah ruah melebihi seorang billionair, itulah gaya kehidupan beliau  seperti yang dipaparkan oleh media luar negara Wall Street Journal ke, Washington Post ke dan lain lain malahan apabila berita Rm2.6 billion dan Rm42 juta masuk keakaunnya ditambah dengan kemasukkan beratus juta USD lagi keakaun peribadinya telah terjumlah lebih kurang Rm4 billion, menambahkan lagi kecurigaan rakyat terhadap beliau.

Dan pada masa yang sama juga 1MDB terbabit dengan skandal hutang berjumlah RM50 billion seperti yang diperakui oleh PAC dan pada masa yang sama juga Najib adalah Penasihatnya. Dan telah disahkan bahawa setiap keputusan 1MDB mestilah dengan kelulusan bertulis dari Najib. Oleh itu semua kebertanggungjawapan tentang hutang ini pasti dan wajib digalas oleh Najib tanpa dakwa dakwi.

Melalui pendedahan terbaru dari " rakan kongsi" 1MDB iaitu IPIC, syarikat yang telag dibayar berbillion USD iaitu Petro Saudi BVI nyata bukanlah syarikat yang dinaungi IPIC, tidakkah sebagai seorang Perdana Menteri @  Menteri Kewangan mahupun Penasihat 1 MDB yang telah mengilhamkan penubuhan 1MDB tidak tahu bahawa  Syarikat Petro Saudi yang didaftarkan di Caymen Island itu bukan syarikat milik IPIC.

Tak kan Najib tak tahu bahawa perjanjian yang temeteri dan kerjasama yang ditandatangani nya itu telah terbatal selepas 6 bulan walaupun USD1 Billion telah didahulukan .Tak kan 1MDB ataupun BANK NEGARA ataupun Kementerian Kewangan tidak membuat semakan tentang kebenaran pertalian antara Petro Saudi BVI dengan IPIC (Syarikat Induk)?

Atau pun sememangnya bahawa semua ini adalah satu perancangan yang telah diatur sepertimana diatur semua kesenangan buat anak anak Tun Razak bagai yang dikata dan didakwa bahawa semua kos perbelanjaan anak anak Tun Razak dibiayai sepenuhnya oleh datuknya Tan Sri Noah seolah olah Tun Razak tidak kemampuan ataupun mengambarkan bahawa Perdana Menteri Tun Abd Razak adalah miskin dan tak berduit ?


Jadi,  bolih kah kita terima perumpamaan Melayu ini " bapa borik anak rintik".

Kalau kita terima perumpamaan ini maka kemungkinan Tun Razak  juga melakukan perkara yang serupa , dengan menggunakan orang lain untuk kepentingan sendiri.

                Cahaya Al Majid










Tuesday, 12 April 2016

THE PROMISED LAND : KERAJAAN NAJIB MENGHALALKAN TAPI..USD7BILLION SIAPA YANG SAPU.

Bismillahhirrahmannirrahim.

NEGARA YANG TERPALIT 1MDB....ADAKAH IPIC TERLIBAT SAMA DALAM
MENGHALALKAN PENGUBAHAN WANG HARAM..??? ..
SIAPA TIPU SIAPA ATAU
SIAPA KENA TIPU..
DUIT USD 7 BILLION INI RAKYAT YANG
BAKAL MENANGGUNGNYA ATAU
ADAKAH KERAJAAN BARISAN NASIONAL  ATAU SELURUH AHLI UMNO DAN KABINET NAJIB MAHU BERTANGGUNG JAWAB???


Beriya iya 1MDB membenarkan tranksaksi puluhan billion dibayar kepada Aabar BVI tetapi IPIC menafikan bahawa Aabar BVI adalah entiti miliknya.

Kalau separuh dari dana pinjaman 50 billion seperti yang didakwa oleh 1MDB telah digunakan untuk membeli Ipp Swasta milik tempatan dengan harga tinggi namun apa yang terjadi pada akhirnya IPP yang dibeli ini juga terpaksa dijual semula 100% peganganya kepada China.

Sudahlah rugi kerana melepaskan hak penuh dengan harga dibawah pasaran tetapi yang bangangnya..pegangan anak tempatan lucut seadanya..inilah kepandaian yang dikata Pemerintah asalkan hutang 1MDB dapat dikurangkan. Hutang dicipta untuk membayar hutang...alih alih..semua tergadai.

Tak cukup dengan itu..kerana percayakan "money game" ala ala skim cepat kaya atau skim pak man telo, melalui kata kata dan jalan cerita olahan Jho Low serta Pak Arab yang ditambah mendongengkan lagi oleh Najib dan kuncu kuncunya dengan belaian Big Mama maka pengkreditan tunai USD1 billion (700 + 300) masuk keakaun Goodstar Ltd milik Jho Low ,rakan baik anak tiri Najib,Riza Aziz.

Dan yang selama ini mereka mengatakan bahawa tulisan WSJ dan Sarawak Report adalah palsu ternyata benar belaka. Apa yang nak dispin lagi..Adakah penipuan dan pembohongan ini juga salah Dr Mahathir?

Apa lagi Kerajaan BN nak pertahankan lagi?

Harap 1MDB mulakan saman terhadap IPIC kerana mereka menafikan bahawa AABAR BVI adalah anak syarikatnya.

Siapa nak menjawap isu USD7 billion ini?

               Cahaya Al Majid


Monday, 11 April 2016

THE PROMISED LAND : KATA "DEMI AGAMA"!!!!

Bismillahhirrahmannirrahim

ADAKAH HITAM DAN PUTIH ITU SAMA

Kata kata mudah diucap, slogan berapi api, cakap berdegar degar,demi agamalah demi Islamlah, demi Al Quranlah demi kepercayaan dunia akhiratlah...tidakkah anda perasan bahawa semua ini hanyalah retorik mereka mereka yang bertopengkan Islam dan suka suki mengaku Islam tetapi pada hakikatnya semua ini untuk memancing konon konon merekalah pejuang dan penegak agama.

Sudahlah tu berbangga pulak bahawa majoriti rakyat negara ini beragama Islam Sunnah Wal Jemaahlah, Wahabbilah dan bermacam macam lagi namun pada hakikatnya kecintaanya pada agama hanya bertanam tebu ditepi lidah..

Hanya kerana hendak memuaskan hati puak minoriti serta kepentingan nafsu politik untuk undi kaum minoriti ini maka majlis Ilmu bagi menerangkan hati manusia serta kefahaman tentang Islam yang dianuti dan yang cuba digarap dengan sebaiknya oleh Dr Zakir Naik dihalang pula.

Dengan alasan demi menjaga keharmonian beragama serta sensitiviti kaum maka pembatalan oleh PDRM dikuatkuasakan.

Cakap dah moden dan maju serta mengaku bangsa terhebat alaf ini tetapi apabila masuk bab agama dan dakwah semua kecut. Patutlah apabila orang Islam digelar terrorist oleh orang kafir lahanat semuanya terkecut seolah olah membenarkan cercaan tersebut.

Islam dan Melayu dah beratus tahun dibumi ini ,Tanah Melayu ini beragama Islam, dan bumi bertuah ini juga beragamakan Islam, belum pernah terjadi Umat Melayu beragama Islam dinegara ini memecahkan kuil kuil Hindu kerana sentimen keagamaan dan begitu juga belum pernah lagi umat Melayu beragama Islam membakar kuil atau Tokong Cina kerana perselisihan agama.

Melayu atau Melayu Islam sebenarnya amat menghormati penganut penganut agama lain seperti mana yang diimani serta yang tercatat didalam Al Quran tetapi sebaliknya kaum bukan Melayu ini pula terlebih lebih.

Belum pernah terjadi lagi Orang Melayu Islam dinegara ini menconteng atau mencampakkan bangkai binatang kekuil kuil mahupun ketokong bukan Islam tetapi sebaliknya ianya berlaku terhadap surau surau mahupun Mesjid orang Islam.

Pernahkah terjadi dinegara ini ,kerana berlainan agama dan berlainan kepercayaan, orang Melayu beragama Islam pergi membunuh orang bukan Islam, samaada Hindu ataupun penganut Buddha? Tak pernah bukan.

Oleh itu apa yang ditakutkan oleh PDRM?

Inilah yang dinamakan takut pada bayang bayang sendiri. Kalau diri sendiri sudah tidak beriman dan berkat Allah swt telah jauh maka segala ketakutan pasti melingkari diri sendiri.

Kalau kebenaran dikatakan fitnah dan fitnah pula diangkat sebagai halal dan dijadikan santapan yang halal, maka adakah  hitam dan putih itu sama?

             Cahaya Al Majid




Friday, 8 April 2016

THE PROMISED LAND : "KAWANAN KAMBING HITAM 1MDB " WAJIB DILOKAPKAN

Bismillahhirrahmannirrahim.

                     S  I A P A

    "KAMBING HITAM BELAAN"???

Kelompok kawanan kambing hitam 1MDB ternakan Najib wajib dikandangkan dipenjara sementara menunggu siasatan penuh bagi mempastikan bagaimana dana 1MDB berjumlah lebih USD 1 billion terlepas kepada syarikat yang tidak bersangkutan dengan Petro Saudi serta bagaimana dana berpunca dari 1MDB 700 juta dicreditkan kepada GoodStar milik Jho Low.

Walaupun Najib menafikan penglibatannya secara terus dengan 1MDB ,harus diingat bahawa Jho Low adalah rakan karib kepada anak Rosmah Riza Aziz.

Perlu dikorek siapa yang paling rapat dengan Jho Low, adakah Najib ataupun Ahli Lembaga Pengarah 1MDB ataupun CEO nya. Ataupun adakah mereka ini dicacai oleh Big Mama untuk membantu anaknya melalui Jho Low ?

Kebertanggungjawapan oleh kawanan kawanan kambing hitam 1MDB  belaan Najib ini perlu dipersalahkan kerana telah menyebabkan kerosakan ekonomi serta hilangnya hasil rakyat. Dari tanah TRX sehinggalah IPP milik anak Malaysia semuanya tergadai. Disebabkan kesalahan kawanan kambing hitam ini juga telah menyebabkan Tabung Haji terpaksa membeli tanah milil 1MDB dengan harga tinggi.

Kesalahan kawanan kambing kambing hitam belaan Najib ini juga sepatutnya dilucutkan jawatan jawatan yang mereka pegang dalam GLC. Kerana sanggup menggadaikan diri demi hutang RM50 billion arahan Najib, maka, 20 tahun penjara dan 10 sebatan adalah terbaik buat mereka.

Kerana kebodohan dan akur dengan cash is king, maka  semua harta kejayaan milik mereka wajib disita dan dipulangkan kepada rakyat.

Cash is king mungkin terlepas tetapi pengajaran bakal diterima pada PRU 14 sebab rakyat telah hilang kepercayaan kepada BN dan juga UMNO.

Mungkin keadilan dinegara ini boleh diperlekeh tetapi dunia tetap mengadili salahlaku Najib. Bukan Najib dan Malaysia bakal dikutuk tetapi amalan umat Islam yang mengaku Islam bakal ditertawakan kerana diwakili oleh seorang pemimpin yang korupsi dan jahat yang beragama Islam.

                 Cahaya Al Majid



Thursday, 7 April 2016

THE PROMISED LAND :RENUNGAN JUMAAT : INILAH DUNIA..MALAYSIA..

Bismillahhirrahmannirrahim.

  "AL FATIHA BUAT NEGARA"
            SALAM JUMAAT
Tiada kata seindah bahasa. Tiada doa seindah lukisan. Tiada penyesalan hilang keinsafan.

Malapetaka kata semakin nyata. Kerosakkan diri semakin melata. Keangkuhan berharta menjadi taruhan.
Amalan diri sekadar ikutan.

Hidup beragama kerana keturunan.
Pegangan agama sekadar limpasan.
Kepercayaan beragama sekadar turutan.
Syurga dan neraka sekadar impian.

Syurga dijanji tidak diendah.
Syurga dunia menjadi impian.
Ganjaran syurga bukan ukuran.
Neraka dunia yang jadi buruan.

Dosa pahala hanya sebutan.
Ketakutan pada Yang Esa sekadar rasa.
Mencuri, merompak, menipu menjadi ikutan.
Bersubahat, bersengkokol adalah kewajipan.
Membenar, menghalal , bersekutu adalah jemaah.

Al Quran bukan lagi disucikan.
Ayat ayat suci jadi pencuci mulut
Khalifah,Pemimpin, Ulama ataupun Ustaz , semua berdakwah dan membalut kuasa demi kelangsungan  hidup yang berpaksikan kepada "Politik dan harta" dunia.

Politik akhirat bukan lagi keutamaan.

            Cahaya Al Majid








Wednesday, 6 April 2016

THE PROMISED LAND : LANGKAH MAHATHIR

Bismillahhirrahmannirrahim.

SIAPA UNTUNG SIAPA KECUNDANG

Semenjak meletusnya isu hutang 1MDB serta derma RM2.6 billion Najib serta dana RM42 juta SRC International keakaun peribadi Najib, Dr Mahathir tidak  pernah berpatah arang dengan keazamannya dari membersihkan UMNO dari salahlaku Presiden UMNO aka Perdana Menteri.

Berbekalkan iktizam serta kudratnya yang terbatas itu, demi kelangsungan dan mertabat UMNO yang disayangi, melawan kemungkaran dan penyelewengan serta salah laku Presiden UMNO serta pemimpin UMNO tertinggi digagahi juga.

Walaupun beliau sedar bahawa menongkah arus kawanan gelombang penjilat Presiden serta saf mungkar mungkar Najib, namun demi masa depan Bangsa, negara dan agama, sembilu juga beliau sanggup dihiriskan keatas batang tubuhnya.

Jati diri serta pegangan berani kerana benar serta tulus berserah diri serta yakin pada bantuan Yang Maha Esa, tsunami kemungkaran Presiden UMNO dijuarai demi penyelamatan 3.2 juta ahli UMNO.

Satu persatu peluru , bom mortar serta jerangkap samar dari UMNO dilepas dan dipasang disetiap jalan serta dihala kearah batang tubuh Mahathir, namun semua halaan itu ditatang dan didulang oleh Mahathir dengan kasih, namun disebabkan dikepala pemimpin UMNO kini penuh dengan anganan hingga ke syurga, maka Mahathir telah " berlepas diri" dari tangungjawapnya, samaada keatas Yang Maha Esa mahupun terhadap negara dan juga Ahli UMNO.

Sisa sisa perjalanan Dr Mahathir dibumi Allah swt sudah semakin hampir kepenghujungnya, namun kecintaan terhadap bangsa, negara dan agama, melebihi segalanya . Keyakinan beliau bahawa UMNO dan Barisan Nasional bakal jadi pembangkang pasti terjelma pada PRU 14.

Usaha beliau untuk menyelamat anak idolanya iaitu Najib Razak serta kepimpinan Melayu UMNO untuk kepenjarakan gagal dilunaskan.

Akan menjadi sejarah dibumi ini 50%ahli kabinet Najib bakal diheret kemuka pengadilan.

            Cahaya Al Majid


THE PROMISED LAND : SIAPA KENA JUAL!!!NI...

Bismillahhirrahmannirrahim.

Duit Usd14 juta buat bayaran kepada JACKEL didakwa benar oleh blog Pro Najib Mykmu. Dana itu dikata untuk bayaran pembelian kain kain serta permaidani untuk tujuan jariah oleh Najib.

Tetapi yang memuskilkan rakyat dari tempoh 2011-2014 , mana Najib dapat duit sebanyak  ini, kalau ikut tangga gaji seorang Perdana Menteri Malaysia, memang tak mampulah, oleh dari mana puncanya duit juta juta ini?

Memandangkan Mykmu telah membenarkan dakwaan Wall Street Journal ini,  maka semua apa yang didakwa WSJ ini betullah kan? Tak kan berpileh pileh pulak.

Kalau bagitu, benar jugalah agaknya apabila WSJ mendakwa bahawa dana yang diguna untuk "finance" filem spara porno terbitan syarikat anak tiri Najib iaitu Red Granite juga berpunca dari 1MDB .

Tetapi 1MDB menafikan .

Yang memeningkan kepala dan yang mencelarukan , kenapa penafian berpileh pileh?

Isu Red Granite sepantas kilat 1MDB bersuara tetapi kes JACKEL , yang terlibat secara langsung semuanya senyap dan sunyi...alih alih..blogger Pro UMNO pulak..menghalalkan..kalau dulu waktu isu RM2.6 billion meletop..semua pengampu bersuara dengan alasan berlainan...adakah jawapan dan alasan dari Mykmu ini juga bakal bertukar?? Atau apabila ada Pak Menteri lain yang mengulas, alasan lain pulak akan direkodkan?

Nampaknya apa yang didakwa oleh WSJ ini sememangnya benar belaka.  Tampak kini,samaada Najib,  kerajaan mahupun UMNO ,semuanya  tidak berani untuk menyaman mereka samaada  WSJ atau mana mana media sekalipun, Kenapa?

Kemungkinan  takut lebih banyak "penipuan" terbongkar atau terdedah maka berdiam diri dan menerima segala penghinaan , cacian,cemuhan dan tuduhan adalah jalan terbaik buat mereka.

Dan kini, seluruh rakyat perlu sedar bahawa negara ini sudah tiada maruah lagi dan apa saja tindakan dan kata kata pemimpin negara selepas ini bakal ditertawakan dunia.

Nak usik sikit tentang tuduhan Tok Pa serta sang kelawar UMNO tentang kerugian PROTON . Mereka menuduh Tun penyebabnya. Nak kata bodoh semuanya lulusan Universiti, nak kata bangang pulak..anak berderet deret, nak kata pandai..pandai menipu, pandai membohong, pandai putar belit adalah.

Takkan lah hanya kerana Tun dah tak sebaris dan tak dapat menerima "pembohong , penipu dan pengecut" sebagai Perdana Menteri, maka kesalahan yang diilakukan Khazanah diletakkan dikepala beliau pula.

Kalau nak salahkan juga orang tua itu sebagai Penasihat, PETRONAS juga sebelum ini juga bepenasihatkan Dr  Mahathir, adakah Najib,Menteri UMNO dan seluruh kepimpinan UMNO mahu menyalahkan Dr Mahathir kerana harga minyak dunia merudum sehinggakan pendapatan negara terjejas? Masihkah salah Dr Mahathir.

          LU FIKIRLAH SENDIRI

                Cahaya Al Majid





Sunday, 3 April 2016

THE PROMISED LAND : SALAHKAH DR MAHATHIR ATAU BENARKAH NAJIB???

Bismillahhirrahmannirrahim.

HATI UMNO VS AHLI UMNO

Benar kata Dr Mahathir ,dahulu Parti UMNO berantakan kerana pemilihan atau pun perebutan kuasa, antara Dr Mahathir dan Tengku Razaligh yang mengakibatkan sehingga terharamnya pendaftaran Parti UMNO . Hanya kerana perasaan kecewa kerana kalah dalam pemilihan maka Tengku Razaligh serta kengkawannya mengheret UMNO kemahkamah dan ketika UMNO diharamkan kumpulan ibi menubuhkan parti Semangat 46 .

Diantara yang sekapal dengan Tengku Razaligh diantaranya termasuklan Pak Lah, Rais Yatim, Sharil Samad dan ramai lagi. Hanya kerana tidak sebulu dan sealiran dengan Dr Mahathir dan kalah dalam pertandingan itu dan kumpulan inilah jugalah yang menyebabkan UMNO diharamkan.

Adakah kelompok ini sudah lupa atau sengaja lupa keatas apa yang pernah mereka lakukan terhadap parti mereka iaitu UMNO? Atau sekadar mereka ini membalas terhadap Dr Mahathir.

Mereka yang pernah membakar jambatan ini termasuklah Pak Lah, Rais Yatim, Tengku Razaligh dan serta Sharil Samad. Tetapi tidak pula Dr Mahathir berdendam dengan mereka. Tetapi apabila kumpulan ini menjilat semula kepangkuan UMNO baru, kedudukan mereka yang dahulu pernah dipegang dan  diludah diberikan semula sehinggakan Pak Lah boleh menjawat jawatan Perdana Menteri dan tidak ketinggalan juga di Rais Yatim dan Sharil Samad, jawatan Menteri juga diberikan.

Kalau kita timbang, siapakah diantara mereka yang tidak bermaruah , Dr Mahathir kah ataupun" Ahli "Kem Tengku Razaligh kah?

Hari ini sekali lagi sejarah lampau UMNO berulang lagi.

Najib yang setiap hari digasak, samaada dari dalam negeri mahupun dari luar negeri, nampaknya semakin terdesak dan tersepit. Berbagai dakwaan penyalahangunaan kuasa oleh Najib dipaparkan diluar negara .Samaada dimedia cetak mahupun dimedia ekektronik semuanya menceritakan kemewahan diluar kemampuan pendapatan atau gaji seorang Perdana Menteri Malaysia.

Dakwaan terdapat kemasukkan dana berbilion dollar Amerika keakaun peribadi Najib serta keterlibatannya yang secara langsung terhadap syarikat 1MDB yang mencipta hutang berbillion buat negara sehingga terpaksa menggadai tetapi Pemimpin UMNO samaada yang berjawatan Menteri mahupun yang berkepentingan semuanya menghalalkan tindakan Najib. Kenapa?

 Dr Mahathir secara lantang mengkritik dan menentang perbuatan salahlaku ini demi kelangsungan Parti UMNO tetapi sebaliknya seluruh ahli kabinet Najib dari UMNO , sebaliknya menentang pula tujuan Dr Mahathir yang mulia ini.

Apa yang terjadi Dr Mahathir pula yang dipersalahkan. Dr Mahathir sebenarnya bimbang dengan tindakan Najib yang dilihatnya semakin hari semakin ditolak oleh rakyat ditambah pula dengan cukai GST yang dikenakan, makin jauhlah rakyat terhadap UMNO, itu yang ditakutkan.

Tetapi kini semuanya sudah terlambat dan keadaan sudah menjadi parah. Dengan tindakan Kabinet Najib serta seluruh pemimpin UMNO telah mula menyerang Dr Mahathir dengan berbagai bagai tohmahan serta mengungkit seluruh cerita dan sejarah lama Pemerintahan UMNO dibawah Dr Mahathir, kini, rakyat dari semua bangsa telah mengetahui sisi sisi hanyir Pemimpin UMNO yang berkuasa.

Apa yang berlaku kini sudah tidak terubat lagi malahan ibarat nanah dah menjadi pekong dan pekong mula berulat.

Apa yang kita lihat bukan orang luar yang merosakkan dan menghancurkan UMNO tetapi orang UMNO sendiri yang mentalkin parti mereka sendiri.

Baginilah jadinya kalau jiwa manusia itu telah rosak dan dikuasai oleh nafsu harta benda dunia . Yang baik dikata jahat  dan yang terang terangan jahat dipuji dan dihormati.

                Manusia oh manusia

                    Cahaya Al Majid