Wednesday, 31 January 2018

THE PROMISED LAND: ANTARA FELDA DAN MARA. SIAPA UNTUNG???

Bismillahirrahmanirrahim.

KESUDAHANYA ORANG MELAYU MENANGIS TAK BERLAGU!!!!

Kedua dua entiti ini dibangunkan untuk tujuan membantu orang Melayu.

Felda dibangunkan bagi mengimbangi ekonomi orang Melayu. Memandangkan ekonomi orang Melayu ketika itu amat terkebelakang dalam sosio ekonomi terutama jika dibandingkan dengan kaum China.

Keperihatinan pemimpin terdahulu terhadap nasib bangsa terutama orang Melayu, maka, Felda ditubuhkan bagi membantu dan menempatkan semula orang Melayu dalam kelompok kelompok yang mudah untuk dijagai.

Hasilnya kini Felda merupakan sektor penyumbang ekonomi yang mantap dan tinggi buat Kerajaan terutama yang melibatkan masa depan orang Melayu.

Tak kurang dengan itu disegi politiknya pula kawasan Felda ini menyumbang lebih 50 kerusi  parlimen terutama kepada UMNO dan juga kerajaan Barisan Nasional.

Itu semua sejarah.

Felda kini berada dibawah telunjuk Najib Razak. Segala hal hal yang melibatkan kepentingan Felda terutama "hasil masyulnya" mahupun " harta harta Felda" semuanya dibawah pengawasan dan pengetahuanya.
Tiada satu pun kepentingan Felda yang tidak diketahui oleh Najib.

Yang sedihnya, semenjak Najib terlibat dengan berbagai skandal serta telah membebankan seluruh warga Felda dalam skim "penghutangan tersusun" melalui penyenaraian saham melalui FGV, langit cerah bagi seluruh warga Felda telah mula menjadi gelap.

Durian runtuh atau penambahan punca ekonomi yang yang dijanjikan kepada setiap Felda telah menghimpap warga Felda sendiri.
Kalau dahulu warga Felda boleh menghela nafas lega kerana hutang telah selesai dan telah memiliki geran geran tanah milik mereka tetapi kini semua itu adalah mimpi ngeri buat setiap "bapak kepala" kepada setiap isi rumah.
Semenjak skim penyenaraian saham FGV ramai diantara mereka telah " terjebak" dengan hutang yang dicipta oleh Najib buat warga Felda.
Itulah nasib warga Felda yang berbangsa Melayu dibawah Najib mahupun UMNO dan juga BN.

Tidak cukup dengan itu MARA juga merupakan sebuah institusi buat memayungi orang Melayu dahulu. Tujuannya juga sama itu untuk menjaga ekonomi Melayu serta membantu anak anak Melayu samada berbentuk biasiswa mahupun dari segi ekonomi atau perniagaan.

Banyak dana disalurkan kepada institusi ini dahulu namun dibawah penguasaan UMBO Najib , banyak  kemudahan untuk orang Melayu dilihat telah mengecut.

Tetapi yang sedihnya kebanyakkan Pemimpin politik dari  UMNO telah banyak merosakkan dan menghancurkan institusi ini.

Tetapi bagi dua entiti ini, Isa Samad adalah peneraju buat Felda dan FGV manakala Annuar Musa adalah Pengerusi MARA.

Kedua dua dua mereka kini adalah sejarah hitam bukan saja buat Felda mahupun MARA tetapi buat seluruh rakyat Melayu dan negara amnya.

Kedua dua kelibat ini terpalit mahupun terlibat dalam berbagai skandal. Namun skandal yang melibatkan pemimpin UMNO ini dilihat "arif" dalam pembelian hartanah diluar negara.

Tetapi yang sedihnya harga harta yang dibelinya jauh lebih tinggi dari harga pasaran dan transactions ini amat meragukan. Kalau diamati betul-betul  terlihat kelompongan atau ketirisan yang menjurus kepada "penyelewengan" dan " salah guna kuasa".

Tetapi sehingga kini belum satu pun mereka mereka ini didakwa di mahkamah . Cuma apa yang berlaku hanyalah siasatan.

Begini lah rakusnya kerajaan UMNO Najib dan Barisan Nasional dalam "menghalalkan' salah laku " "orang kuat" UMNO.

Tak cukup dengan itu, tanah Felda dijalan Semarak pun sempat juga mereka rembat. Hasilnya " hanya siasatan'.
Tanah dah terlepas ke tangan orang lain.
Apa peneroka Melayu Felda.buat ???

Buat bodoh saja!!!

Walaupun dana atau angka yang terlibat bagi kedua dua entiti ini melebihi ribuan billion ringgit wang milik warga Felda mahupun MARA, tetapi.bagi.UMNO Najib dan Kepimpinan Barisan Nasional, semua itu bukan kesalahan buat mereka malahan "menyamun" selagi bolih adalah keutamaan mereka.

Manyamun dan membangkrapkan harta orang Melayu adalah "amanah" buat mereka.

Olih itu apa lagi Melayu mahu???

Cahaya Al Majid.

Tuesday, 30 January 2018

THE PROMISED LAND: DUA DUA NI MEMALUKAN BETUL LA!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

NASIBLA ..
MALAYSIA BERMENTERIKAN MANUSIA YANG DUNGU DAN MEMALUKAN


Nampaknya ketololan Menteri pilihan Najib bukan saja terserlah kepada batang tubuh Najib malahan ahli kabinetnya juga menampakkan kebodohan mereka sekali.

Buka saja Najib telah memalukan negara dipersada dunia melalui skandal skandal yang memalitkan dirinya malahan Nazri Aziz juga tidak ketinggalan untuk mengejar dari  belakang.

Skandal Najib tak yah sebutlah sebab semua dah tahu dan kerana skandal itulah maka "perjalanan" Najib untuk berdepan dengan pemimpin pemimpin dunia kelihatan sumbang sekarang ini .

Keterbatasan beliau untuk bertemu pemimpin pemimpin dunia juga telah semakin menjarakkan.
Itulah nasibnya Perdana Menteri Malaysia sekarang.
Hanya berani keluar negara  atas jemputan saja.

Nak kata bodoh , jawatan dia Menteri. Tetapi tak tahulah dimana kercerdikan dia.

Masa matawang kita jatuh Nazri kata elok untuk industri pelancongan, katanya. Pada pandangan beliau tourist akan berpusu-pusu datang kerana kos murah tetapi akhirnya hanya " pelacur" China yang beribu ribu datang memenuhi ruang bilek gelap dinegara ini.

Kalau dahulu dizaman sebelum Najib sebagai perdana menteri, beliau hanya layak sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri saja yang menjaga Parlimen. Itulah standardnya di Nazri Aziz ni.

Tetapi setelah dinaik kan pangkat oleh Najib sebagai Menteri Pelancongan, nampaknya tiada pembaharuan juga dibawahnya melainkan mengenalkan program IMAMS.

Program yang "mencuri" duit dari poket jemaah umrah secara terangan diperkenalkan. Nasib baik rakyat dan umat Islam peka. Tak sampai 24 jam program itu dimansuhkan. Namun untuk beliau memohon maaf dari umat Islam, jauh sekali. Itu lah Ahli Parlimen Padang Rengas ni.

Tak cukup dengan kebodohan yang bertingkat tingkat.

Sekali lagi ketololan Nazri terserlah, logo Tahun Melawat Malaysia 2020 yang mewakili imej 3O juta rakyat negara ini yang dikatakan negara yang maju dan bertamadun dengan ekonomi yang mantap terutama dari pendapatan melalui tourism telah dibuat secara semborono.

Adakah dengan imej monyet ataupun "orang utan" yang dikenakan "cermin mata hitam" dijadikan "simbol". Haprak betul Kementerian Pelancongan ni. Dah lah macam tu, art work atau imej yang di buat amat "cikai".
Kesian betul Kementerian yang bermenterikan  Nazri Aziz ni.

Dah lah macam tu, ada hati pulak mengatakan Dr Mahathir " monyet". Inilah statement ATAU ayat dari mulut seorang menteri yang berimamkan "cash is king".
Memang haprak menteri dari Perak ni.

Nampaknya kebanyakkan Menteri yang berasal dari Perak ni samaada Zahid Hamidi mahupun Nazri Aziz, sememangnya berperangai "cikai", dan jenis manusia ini sememangnya tak boleh dijadikan contoh yang baik buat generasi muda.

Hancur Malaysia kalau manusia jenis ini diberikan kuasa lagi.

Cahaya Al Majid.





THE PROMISED LAND : BUBAR TAK BUBAR . PERHATIKAN 17MAC!!

Bismillahirrahmanirrahim.

NAJIB DAN UMNO DAH SEMAKIN
TERDESAK!!!!!.

Kegoyahah diSabah sudah semakin nyata. Kini cubaan Najib dalam membelit dan menawan hati orang Kelantan sudah semakin ketara. Tetapi buat Terengganu walaupun kedudukan BN dan UMNO dilihat seimbang pada PRU 13, namun, Najib dilihat amat selesa di Terengganu.

Kemungkinan "tepuk dan peluk" diantara Najib dan Hj Hadi "memungkinkan" persefahaman sesama mereka  telah dicapai.

Kalau negeri Sabah sebelum ini merupakan fixed deposit buat Barisan Nasional namun kebelakangan ini , sokongan rakyat Sabah terhadap UMNO dan Barisan Nasional dilihat "terancam".

Kegoyahan serta pengalihan sokongan rakyat  dari UMNO atau BN kepada parti Warisan yang diterajui oleh Shafei Afdal  dilihat semakin mendapat tempat dihati rakyat Sabah.
Rata rata rakyat tempatan sudah menerima keberadaan Parti Warisan dalam pola politik Sabah.

Cuma segelintir pemimpin UMNO dan Gabungan Parti Barisan Nasional yang telah "berkarat" seperti Bung Mokhtar, Salleh Kruak serta beberapa lagi otai lama yang dilihat semakin goyah kedudukan nya mula ditolak oleh warga Sabah, "kemungkinan kalah" sangat tinggi buat mereka.

Dalam waktu yang sesingkat ini telah berkali kali Najib dan Pimpinan Tertinggi UMNO dan BN berulang alik ke Sabah bagi "meredakan" hati pemimpin dan ahli  UMNO dan komponan BN yang tengah gundah gulana itu.

Mengulang ulang Projek serupa iaitu  Pan Borneo dihadapan rakyat Sabah adalah kemestian. Menyanyi dan berlagu nada serupa adalah tiupan buat hati rakyat Sabah.

Walaupun berduyun duyun rakyat Sabah diangkut dari beberapa daerah di Sabah bagi memenuhi lapangan yang disediakan, kemungkinan kehadiran mereka ini yang disertakan dengan "duit poket"pasti ada.

Begitulah terdesaknya Najib dan Kepimpinan UMNO dan BN Sabah kali.ini.

Tak kurang juga jika dilihat di Kelantan. Akhir akhir ini pemimpin UMNO samada Tok Pa mahupun Najib kerap berulang alik ke Kelantan.

Menwar warkan apa yang telah disalurkan sejak dari dahulu dijadikan modal dalam "menghentam" Kerajaan PAS.  Samaada pemimpin-pemimpin PAS Kelantan itu terketegori dalam "otak lembam" atau " dungu", bila mana Najib ' menaji" PAS dalam baik , Timbalan Menteri Besar boleh pula mengatakan bahawa era Najib adalah yang terbaik buat mereka.
Tak tahu nak kata apa lagi.

Samaada strategi Najib dan HJ Hadi mahu menguburkan Kerajaan PAS Kelantan dan mengangkat Barisan Nasional mahupun UMNO sebagai alternatif, bagi mengekang "kemunculan" PARTI Amanah dan Husam Musa, kini PAS Kelantan dilihat semakin "akrab" dengan UMNO mahupun Najib.

Menteri Besar dan Timbalan Menteri Besarnya yang dilihat amat "tertib" dalam membalun UMNO dan Najib, menyerlahkan lagi "hala tuju" mereka.

Walau apa pun perancangan mereka, kini, rakyat sudah semakin cerdik dan pandai.
Kelentong mahupun gelembung "projek" tidak laku lagi untuk didendangkan kepada rakyat.

Rakyat telah amat terhimpit dengan kenaikan kos barangan dan kos sara hidup dan ini membuatkan rakyat "bulat hati" untuk menurunkan Kerajaan BN dan UMNO  terutama Najib.

Oleh itu apa saja yang ditawarkan oleh Najib dan Kerajaannya, tidak akan merubah pendirian rakyat lagi.

Apa yang ditunggu rakyat hanyalah pembubaran Parlimen dan "tarikh" PRU.

Cahaya Allah Majid.


Sunday, 21 January 2018

THE PROMISED LAND: PEMERINTAH WAJIB DITUKAR!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

TAK UBAH..BALA MENANTI

Walau dimana pun dipelusuk bumi ni, tak ada satu pun Kerajaan yang memerintahan mahu ditukarkan.

Mati hidup semula pun mereka akan mempertahankan walaupun terpaksa mengorbankan nyawa rakyatnya.

Kerana kuasa itu adalah kunci kepada segala"kekayaan' bagi sesebuah negara.

Tetapi yang sengal dengan Salleh Keruak Sabah ni, mungkin tempat tinggalnya dah terlampau "ulu" mahupun kampung nya terlalu  jauh dari capaian pasca pembangunan dan kemudahan teknologi digital, itu sebab banyak kejayaan negara yang telah menukar Kerajaan kebanyakkannya maju dan rakyatnya celik teknologi.

Patutlah semua informasi tentang kejayaan menukar kerajaan ini, rupa rupanya tidak diketahui olehnya warga kampungnya mahupun warga negerinya.

Ataupun orang kampung nya sememangnya yang terlalu bergantung hidup kepada "sedekah" pemimpin untuk kelangsungan hidup?

Tak usah pandang jauh jauh, Thailand dah berapa kali tukar pemerintah begitu juga dengan Indonesia. Adakah ekonomi kita terlebih baik dari mereka?

Semenjak kedua negara jiran ini bertukar Kerajaan, pencapaian ekonomi dan kekukuhan matawang mereka semakin meningkat.
Begitu juga dengan rasuah, kebanyakkannya dapat dikurangkan. Ada juga diantara pemimpin mereka ditangkap dan dipenjara kerana rasuah,waima Perdana Menjadi mereka sendiri. Malaysia ada?

Penyakit pemimpin negara ini sudah berada pada tahap"kronik' dan berada pada skala yang tak boleh diubati lagi.

Kebanyakkannya pemimpin yang berkuasa kebanyakkannya "pernah' dipalit dengan berbagai skandal dan rasuah. 
Satu satunya jalan keluar dari kemelut yang dicipta oleh Kerajaan yang ada sekarang  hanyalah "ubah kerajaan".

Untuk mencari atau menjana pendapatan baru buat mengisi pendapatan negara langsung tidak ada.
Kepakaran Kerajaan yang berkuasa sekarang hanyalah "mencipta hutang hutang" yang dibebankan diatas bahu rakyat untuk ditanggung hingga anak cucu.

Selagi tak tukar bermacam-macam bala kenaikan dan cukai pasti dikenakan terhadap rakyat.

Untuk masa depan yang baik dan kehidupan yang selesa maka merubah nasib diri dan bangsa ada keutamaan berbanding mengayakan pemimpin yang berkuasa masakini.

Cahaya Allah Majid.


Saturday, 20 January 2018

THE PROMISED LAND: DEMI KELANGSUNGAN HIDUP : USTAZ "TALIBARUT" MENJILAT

Bismillahirrahmanirrahim.

"USTAZ" MEE SEGERA DAN USTAZ
CARI MAKAN MULA BERLAMBAK
DIPASARAN.

"Saya yang telah diberikan kesempatan olih Allah SWT dalam menterbiah lebih dari 20 orang bukan Islam, dan dipilih pula semua mereka ini olih Allah SWT untuk menerima Islam sebagai agama baru bagi pegangan mereka pun tak berani menyuruh orang lain bertaubat."

Taubat bukan atas suruhan mahupun paksaan, olih sesiapa tetapi 'keikhlasan" terhadap Yang Maha Esa ,itulah yang Allah SWT "mahukan'.

Ini tidak suka sangat memperlekehkan orang lain.
Mentang mentang orang itu tak berjubah, tak berkopiah dan tak berlilit tasbih ditangan maka.. Adakah mereka tidak beriman? Adakah berserban besar melayakkan diri anda sebagai lebih mulia dari orang lain disisi Allah SWT?

Kemungkinan mereka lebih lagi beriman daripada kita siapa tahu?

Yang kita sibuk nak jadi kayu pengukur?"apa hal!

Ingatlah !!!!

Apabila berjuang dijalan Allah SWT semuanya adalah diatas keredaan dan bukannya atas buruan pangkat mahupun gelaran atau pun harta dunia.

Manusia ni kalau tidak beriman dan mengamalkan hidup dalam kepura-puraan,.Selalunya  kehidupan mereka ini nampak saja elok diluar tetapi pada hakikatnya "mencari peluang' untuk dilihat hebat dimata orang ramai adalah hala tujunya.

Golongan ini selalunya tidak berperinsip dan bersifat seperti lalang, maka menolak kebhatilan dan menegakkan kebenaran,bukanlah keutamaan mereka tetapi, asalkan dapat perhatian dari pihak berkuasa dan diberikan kedudukan adalah "impian"nya.

Sebagai contoh, kalau sebelum ini hebat diperkatakan tentang ustaz yang kena 'ban' ini serta dibelasah olih Sultan Johor yang ditakrifkan sebagai 'tin kosong" olih Baginda Sultan dan sekali gus JAKIM yang menaungi Ustaz ini juga dititahkan agar berhenti berurusan dengan Kerajaan Baginda.
Integriti apa lagi yang mahu dipertahankan olih Ustaz ini??

Mungkin dah serik agaknya..Bila kena belasah tentang perkara yang bukan "dalam bidangnya"?
Cubaan mengangkat diri isu Johor telah makan diri.

Tetapi hari ini lain pula ajendanya. Tak semena mena "cuba" bermain politik pulak.

Ustaz ini cuba menasihati Mahathir pula agar "bertaubat'.

Peergh...
Apa sibuk sibuk dengan suruh orang taubat.' "
Kelekaikan" diri dan keluarga dahulu. Jangan disibukkan hal orang lain.
Kubur sendiri pun belum tentu lagi 'wangi".

Tak cukup dengan itu, boleh pula kata undi DAP haram. Apalah jenis manusia macam ni. Jangan cakap ikut sedap mulut ataupun "mulut anda sudah disuap"?

Kalau Arwah Nik.Aziz pun berkerja sama dengan DAP dalam Pakatan Rakyat, tak da pun Nik Aziz 'mengatakan' undi DAP haram pula.
Malahan kerjasama sesama mereka terjalin erat.

Cukup cukup lah Ustaz, Tindak tanduk anda itu sendiri telah membuktikan bahawa  jiwa kacau anda telah dibeli dan telah termakan "umpan" dunia, nescaya, perjuangan anda adalah sia sia.

Cahaya Al Majid.

# kekadang dengan manusia ini kita terpaksa cakap dengan ayat yang keras, baru boleh masuk.'otak' .


Friday, 19 January 2018

THE PROMISED LAND: TUKAR KERAJAAN..NEGARA HANCUR??

Bismillahirrahmanirrahim.

YANG DITAKUTI NAJIB
BUKAN KERAJAAN YANG AKAN HANCUR
TETAPI MASA DEPAN DIA DAN KELUARGANYA YANG HANCUR
ITU YANG NAJIB TAKUTI TU...

Najib ni kalau nak menakutkan orang orang kampung terutama orang di Sabah memang world.

Tetapi pada hakikat, cuba lihat di Selangor dan Pulau Pinang, adakah dua Kerajaan Pembangkang ini "hancur"?
Cuma yang hancur dikedua-dua negeri ini adalah pemimpin UMNO dan Barisan Nasional saja.

Dah dua penggal Barisan Nasional dan UMNO mencuba dengan bermacam macam umpan kepada rakyat negeri ini, namun rakyat dikedua-dua negeri ini amat senang dan nasib rakyat mereka terbela jika dibanding ketika era Barisan Nasional atau UMNO menunjangi negeri ini.

Adakah dua negeri ini hancur apabila bertukar kerajaan? Dari Barisan Nasional kepada Pakatan?

Ekonomi, peluang niaga dan nasib rakyat dinegeri ini dilihat terlebih baik lagi jika dibandingkan dengan negeri negeri yang diperintah olih BN.

Tak da pun kita dengar atau lihat Pemimpin negeri pembangkang ini didakwa di mahkamah atau didapati bersalah kerana salah guna kuasa mahupun rasuah .

Tetapi jika dibandingkan dengan negeri yang ditadbir Barisan Nasional  dari Sabah hingga lah ke Perlis, kes rasuah yang melibatkan Pemimpin BN terutama UMNO sering kali didedahkan cuma kes mereka saja " dilat'kan pendakwaan dengan berbagai alasan.

Dari PMnya hinggalah ke Exco negeri nya, semuanya terpalit dengan berbagai skandal dan rasuah samada dalam negeri mahupun diluar negara.

Tak ketinggalan,  di tanah Felda yang membekalkan UMNO dengan lebih 50 kerusi Parlimen pun, cuba dijual  olih UMNO dan BN.

Habis kering kekayaan peneroka disedut dan disebat olih Pemimpin UMNO. Olih itu siapa yang menghancurkan?

Bukankah Parti pemerintah yang menghancurkan masa depan rakyat? dan peneroka?

Cukup cukuplah 60 tahun UMNO dan BN berkuasa. Habis punah ranah harta Felda dan hasil peneroka  dikerjakan selagi bolih olih puak UMNO ni.

Walauapapun yang cuba ditegakkan olih Najib, rakyat dah serik dengan "janji manis" , cukuplah setakat ini kuasa diberikan kepada Melayu UMNO.

Cuma dikesempatan yang ada ini diharap samaada UMNO , Barisan mahupun Najib sendiri, tolong lah bersihkan maruah negara yang tercalar akibat skandal 1MDB tu.
Dan juga gelaran Klepetokrasi tu pun diharap dapat dibersihkan dengan kadar segera. Itu pun kalau UMNO dan BN ada maruah lah...

Cahaya Al Majid.


Thursday, 18 January 2018

THE PROMISED LAND: NAJIB MINTA NYAWA DARI SABAH!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

JUAL NAJIB.... SELAGI BOLIH!!!

Najib , Najib tak habis habis nak membandingkan umur pencabarnya iaitu Dr Mahathir yang berusia 93 tahun itu.

Kalau dah rasa parti UMNO tu dah semakin kuat dan diterima olih masyarakat Sabah, kenapa perlu takut  . Bermacam macam ancaman dibuat terhadap Mahathir,kenapa?

Mahathir tak pun bertanding di Sabah mahupun PPBM pun tak bertanding disana, jadi apa yang gabra sangat.ni???

Atau mungkin Najib dah merasakan bahawa UMNO dan BN dah mula ditolak rakyat atau dah mula dipinggirkan olih orang Sabah, yang membuatkan beliau "jiwa kacau"?

Kenapa baru sekarang Najib baru ingat nak buat itu ini untuk Sabah dan kenapa tidak sewaktu beliau mengambil kuasa dulu?

Kalau sedari tahun 2009 Najib dan memulakan Projek Pan Borneo tu, ok jugak lah..nampaklah sikit keikhlasan...Ini tidak...Diwaktu rakyat Sabah dah "sedar" diri dan bilamana Shafei 'ditendang UMNO",dan rakyat Sabah naik minyak dan marah..Baru nak buat projek itu ini... Hahaha..Dah terlambat kot?

Dalam episod terakhir ini dirasakan rakyat Sabah akan ambil saja apa yang diberikan Najib pada Sabah...Tetapi.. pada hakikatnya.. penolakkan terhadap UMNO dan BN ataupun penolakkan parti dari Semenanjung olih rakyat Sabah sudah semakin ketara...Panas lagi bontot Najib??!?

Walauapapun yang dijanjikan Najib, semua itu tidak akan merubah pendirian warga Sabah terhadap pimpinan Najib dan BN. Dan berkurun kot, janji manis ditabur pada rakyat Sabah..Alih alih..Negeri tetap juga miskin .
Yang kaya hanya pemimpin UMNO negeri dan BN negeri yang "gelap mata", kehidupan rakyat dan kos sara hidup makin menghimpit rakyat marhean.

Cukup cukup lah UMNO dan BN "mengebang" orang Sabah ni...

 Tetapi tak tahulah kalau orang Sabah sememangnya seronok hidup dalam  keadaan meminta "sedekah' selalu.

Cahaya Al Majid.


THE PROMISED LAND: FEMES LAGI NAJIB: KELUAR DALAM BBC

Bismillahirrahmanirrahim.

NAJIB DAN SKANDAL 1 MDB DALAM
DOKUMENTARI BBC SKANDAL SAUDI
HOUSE OF SAUD :FAMILY AT WAR

Nampaknya selagi Najib memegang jawatan Perdana Menteri selagi itu lah skandal 1MDB yang membabitkan diri Najib yang telah menerima USD 681 JUTA keakaun peribadinya menjadi bualan.

Kerana keterlibatan beliau dengan salah seorang putera Saudi  iaitu Prince Turki berserta Jho Low yang sama sama mengolah penceritaan tentang bagaimana mahu menyamun dana melalui 1MDB yang dikatakan dalam waktu yang amat singkat selepas perjumpaan dalam sebuah kapal mewah bernama Tatooch sejumlah  USD 1 Billion dana 1MDB " "terlebur"dalam Petro Saudi .

Peergh.....Meletup lagi nama Malaysia melalui Najib.ni...

Tak pasal pasal kisah skandal keluarga di Raja Saudi ..Nama dan watak Najib pun ada sama...Memang hebat!!!!

Tak da perdana menteri lain selain Najib yang berjaya mengangkat nama Malaysia dalam sekelip mata.

Tetapi yang sayang nya..  kisah yang dikaitkan itu telah menjatuhkan maruah dan memalukan negara kita dimata dunia.
Tetapi nak buat macam mana ...
Malu dan tebal muka tidak ada dalam diri mereka.

Malaysia hilang maruah kerana Najib.

Cahaya Al Majid.
.

Wednesday, 17 January 2018

THE PROMISED LAND: SIAPA PILIHAN RAKYAT?

Bismillahirrahmanirrahim.

NAJIB KAKI HUTANG/PUTAR ALAM
MAHATHIR DITUDUH MAHAFIRAUN
HJ JADI PENETAP SURGA
SIAPA LEBIH BAIK????

Memandangkan kehangatan bahang pilihanraya  semakin dirasai oleh setiap rakyat samada yang tua mahupun yang muda, dibandar mahupun didesa, namun kerancakan sebenar atau "api kehangatan" masih lagi belum pada ditahap maksima.

Seperti biasa UMNO dan BN hanya mempertahankan Najib sebagai Perdana Menteri nya dan dipihak Pakatan pula mereka menamakan mantan Perdana Menteri Dr Mahathir sebagai calon mereka sementara PAS yang juga  merupakan blok pembangkang masih belum menamakan sesiapa dikalangan pemimpin tertinggi mereka sebagai Perdana Menteri.

Kalau dilihat dari segi "apa yang rakyat dapat atau  dapat menafaat dari " memilih calon dari Parti parti ini, hanya, Pakatan dilihat banyak menjanjikan keselesaan untuk masa depan rakyat" barbanding apa yang ditawarkan olih BN.

Namun sehingga hari ini PAS belum lagi menggariskan secara jelas akan menafaat yang bakal rakyat nikmati sekiranya mereka terpilih. Namun secara logik nya kalau 40 kerusi yang diyakini bakal dimenangi namun untuk merubah masa depan negara bersama PAS amatlah mustahil.

UMNO dan BN masih terus memainkan isu ekonomi negara semakin berkembang dibawah Najib dan tiada keperluan buat rakyat untuk merubahnya kepimpinanya. Tetapi dari satu sudut yang lain tiada apa yang baru dan yang "menarik" untuk ditawarkan olih Kerajaan Najib mahupun Barisan Nasional kepada rakyat.

Meringankan beban rakyat mahupun memberikan semua subsidi kepada rakyat bagi meringankan kos sara hidup bukan lagi keutamaan BN dan kepimpinanya.

Tetapi apa yang ketara kebelakangan ini "mengcukai" rakyat adalah satu satunya cara buat Kerajaan Najib mencari dana dalam mengcukupkan perbelanjaan negara.

Walaupun sebelum ini berbagai usaha perniagaan telah diusahakan bagi menjana pendapatan buat negara namun usaha itu telah memakan diri dan kerugian mahupun hutang  yang dicatatkan telah melebihi RM50 billion.

Melalui lubang hutang RM50 billion yang dijana melalui 1MDB itu , negara terpaksa akur akan  kehilangan beberapa aset strategik negara seperti beberapa IPP miliki anak watan serta beberapa bidang tanah yang terpaksa ditukar ganti bagi melunaskan hutang 1MDB.

Dengan berbagai skandal yang membelenggu Kerajaan Najib dan BN  yang belum lagi terjawap semuanya, adakah rakyat tetap mahu mempertahankan Kerajaan yang sedia ada ini?

Dengan bersepah sepah kes rasuah dan pecah amanah yang dilakukan olih Pemimpin UMNO samaada diperingkat Pusat mahupun negeri, apakah rakyat tetap mahu memberikan peluang lagi kepada Kerajaan Najib untuk PRU14 ini?

Berbanding dengan Pakatan Harapan, walaupun dua buah negeri dikuasai olih blok pakatan iaitu Pulau Pinang dan Selangor, namun, kerancakan ekonomi yang dijana oleh dua negeri pembangkang ini nampaknya gagal dikucarkacir olih BN.

Penerimaan rakyat terhadap kepimpinan mereka sudah semakin jelas dan hasil nya dapat dirasai olih rakyat dinegeri tersebut.

Dengan trek rekod yang baik dan memberangsangkan ini , pakatan harapan menjanjikan kesejahteraan kepada rakyat seperti mana yang dinikmati olih dua buah negeri pimpinan mereka kepada seluruh rakyat Malaysia.

Ditambah dengan gabungan PPBM dalam Pakatan Harapan, terutama dibawah pimpinan Dr Mahathir, nescaya, apa yang ditawarkan kepada rakyat bukan sesuatu yang dikatakan " janji bulan dan bintang" tetapi usaha untuk meringankan kos sara hidup dan menghapuskan cukai GST adalah keutamaan disamping mengurangkan ketirisan dalam projek Kerajaan adalah keutamaan.

Olih itu hala tuju Pakatan Harapan amatlah jelas berbanding PAS manakala halatuju BN dan Najib masih tetap sama seperti sebelumnya.

Untuk itu antara BN, Pakatan Harapan mahupun PAS, siapa pilihan anda?

Cahaya Al Majid.










THE PROMISED LAND: NAJIB KATA NAIK 3 SEN RAKYAT BISING!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

NAJIB BELANJA RM500 JUTA UNTUK
JET PERIBADI
APA HASILNYA BUAT RAKYAT???
APA YANG DAPAT HANYA
HUTANG DARI CHINA RM150 BILLION
JUAL TANAH UNTUK BAYAR HUTANG IPIC
JUAL TANAH BAGI TANAH BAGI KAT CHINA



Semenjak dua menjak ni, tambah tambah tarikh luput PRU13 dah nak sampai penghujung, bermacam macam statement Kerajaan Najib terpacul didada dada akhbar mahupun dimedia sosial.

Berbagai bagai dapatan digunakan samada dari luar negara samaada Imf mahupun Bank Dunia ataupun laporan dari dalam negara ,kini,digunakan bagi mengukuhkan statement Kerajaan bahawa ekonomi negara sedang berkembang dan pendapatan rakyat juga sedang bertambah.

Kalau ikutkan laporan Kerajaan Najib, sememangnya rakyat negara ini tidak menghadapi sebarang impak dari "kelesuan" ekonomi .

Mengambil kira dari bertambahnya eksport berbanding import, sememang angka itu tidak dinafikan tetapi adakah dengan bercambahnya nilai export itu, maka, adakah" limpahan " hasil eksport itu dirasai olih rakyat sebenar?

Sebenarnya tiada apa yang dirasai olih rakyat walaupun angka export mencatat melangit kerana segala cukai mahupun duty yang diperolehi mahuoun tukaran yang diperolehi hanya membuncit kan poket kerajaan dan tidak kepada rakyat.

Apa yang dipulangkan balik kepada rakyat hanyalah BRIM, Itupun hasil dari kutipan cukai GST terhadap semua rakyat. Olih itu dimana kelestarian pengekonomian dibawah Najib.

Diam tak diam lebih kurang 7.juta warga negara diklasifikasikan sebagai "miskin" dan terpaksa "menyembah" UMNO mahupun Kerajaan Najib untuk mendapatkan balik "wang" yang mereka bayar melalui GST.

Adakah ekonomi kita stabil dan rancak bagai yang dicanang?

Kerajaan Najib selalu kata, harga minyak kena ikut pasaran dan kerana nilai matawang kita rendah atau lemah maka harga minyak kita menggunakan USD maka harga nya mahal.
Tetapi kebelakangan ini Kerajaan Najib mengatakan bahawa nilai matawang ringgit telah stabil dan kuat berbanding USD tetapi kenapa harga minyak tetap juga naik?

Apa rasional kenaikkan harga minyak kalau nilai Ringgit kuat.berbanding USD?

Apa lagi alasan Kerajaan Najib nak.menghalalkan tindakannya lagi.

Cahaya Al Majid.


Saturday, 13 January 2018

THE PROMISED LAND: MCA CEMBURU KEJAYAAN DAP

Bismillahirrahmanirrahim.

KEJAYAAN SELANGOR DAN
PULAU PINANG MULA
DICEMBURUI.
MCA DAN GERAKAN BAKAL HILANG SEMUANYA

Semakin meroyan nampaknya parti MCA ni terhadap kejayaan DAP Pulau Pinang.

Itu lah diwaktu MCA berkuasa dahulu tak terfikir pulak nak majukan Pulau Pinang. Tetapi apa yang dinampak hanyalah kekayaan untuk menguntungkan kelompok sendiri.

Alih alih kena tendang dengan Parti Gerakan. Gerakan inipun komponen dalam barisan Nasional juga.

Ingatkan dibawah Gerakan maka nasib oranh Pualu Pinang akan bertambah baiklah buat rakyatnya samaada Melayu ke, Cina ke mahupun MIC tetapi tidak. Sama saja stailnya.

Kini setelah DAP berjaya menumbangkan kerajaan Barisan Nasional baru nak merlalak sana melalak sini. Padan muka.

Nampaknya dah dua penggal DAP berjaya berkuasa di Pulau Pinang dan bermacam macam pembangunan dan program untuk rakyat ditransform olih DAP.

Dan kini hasilnya dapat dimenafaat kerana keberanian rakyat nya "menukar" Pemerintah.
Kini raakyat Pulau Pinang  samaada Melayu, Cina mahupun India " menikmati' hasil dari usaha Kerajaan DAP.

Kini Pulau Pinang merupakan negeri kedua termaju dan kaya dalam negara selepas Selangor.
Kedua negeri ini menyumbang hasil atau KDNK yang banyak atau tinggi dalam negara.

Dalam musim musim.PRU 14 yang dah dekat ni, maka, bertubi tubi lah serangan yang mengatakan "keburukan" KERAJAAN DAP samada olih MCA mahupun oleh Gerakan.

Tetapi usaha yang dilakukan Kerajaan DAP dalam merealisasikan projek ' terowong dasar laut" yang memghubungkan antara Georgetown dan Butterworth di Pulau Pinang, kini, disangsikan "keupayaan DAP" olih Kerajaan Pusat Barisan Nasional

Berbagai bagai helah samada 'tuduhan" salah guna kuasa mahupun "rasuah' cuba dipalitkan SPRM terhadap Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang di ketuai olih Lim Guan Eng.

Itu yang berlaku kini.
Sejauhmana ' keterlibatan rasuah dan salah guna kuasa" Kerajaan Negeri kini sedang dalam siasatan.
Tetapi yang tak boleh tahan, MCA melalui Weeks Kah Siong mempertikaikan syarikat yang memenangi tender terbuka tersebut.

Walaupun Consortium Zenith Construction Sdn Bhd yang pemilikan sahamnya dimiliki VOIR  sebanyak 39%. dalam konsortium tersebut, setidak tidaknya, pemilikan saham itu dimilikinya oleh rakyat Malaysia.

Tetapi Kerajaan BN lebih buruk lagi, kenapa syarikat akhbar (Utusan) diberikan projek pembekalan komputer bernilai RM340 juta tanpa tender terbuka.?
Syarikat yang tiada kena mengena langsung dengan komputer kot!
Tetapi.bolih pulak!!
Tak pula SPRM siasat.

Olih itu dimana kesalahah mahupun "kejanggalanya".
Dan lagi Wee Kah Siong cuba jugak mencucuk dengan mengatakan kenapa tak diberikan projek itu kepada kontraktor China .

Hai..Masih jugak.nak mendahulukan Kontraktor dari China? Syarikat tempatan tak mampu ke??
Cukup cukuplah, nak mengenakan .

Kalau nak dibandingkan dengan kes tanah Felda dijalan Semarak tu, 'penyelewengan' nya lebih busuk lagi kot.

Rakyat menilai..

MCA dan Gerakan pasti masuk keranda pada PRU 14.

Cahaya Al Majid.





Thursday, 11 January 2018

THE PROMISED LAND: MELAYU JOHOR TAKUT TAK BERTEMPAT???

Bismillahirrahmanirrahim.

Melayu Johor takut pada Cina DAP???

Atau kajian dari Kota Singapura tu hanya nak menakut nakutkan Bangsa Johor berbanding "bakal rakyat Cina dari China' yang akan memenuhi Forest Hill mahupun kediaman dan hartanah yang lain yang dijual kepada rakyat China?

Dah berkurun kut rakyat negara ni berjiran mahupun berkawan mahupun bermajikan orang Cina rakyat Malaysia,.tak da hal pun.

Samaada cina DAP ke, cina MCA ke mahupun cina Gerakan, mereka ni semuanya sama, tetapi kenapa "forbia" sangat Bangsa Johor dengan Cina DAP?

Bukan kah pemimpin MELAYU UMNO sendiri yang menukarkan status tanah milik bumiputera kepada bukan bumiputra.
Itu kerja Cina DAP ke?

Siapa sebenarnya  Cina yang perlu dan patut ditakutkan?

Sedangkan Sultan Bangsa Johor sendiri telah bersetuju untuk membuka pasaran hartanah dibumi nya untuk dimiliki oleh warga China dan Cina yang bukan rakyat Malaysia.
Apa nak takut?

Tak perlu gusar lah wahai Melayu Bangsa Johor.
Projek "penempatan Mega' bagi " 700 ribu rakyat atau warga China yang bakal menghuni bumi Johor melalui projek 'penempatan orang Cina" akan merancakkan ekonomi negeri Johor, bak kata Sultan.

Kan " ekonomi dan kewangan" lebih penting berbanding perkara perkara lain.

Bangsa Johor tak usah risaula..
Tak da tanah nanti...Pohonlah pada Tuanku..Kalau tak da juga..Duduklah kat rumah setinggan..Bukit bukau pun banyak tak teroka lagi...Apa nak heran..Bangsa Johor kan hebat hebat.

Jadi apa nak takut dengan Cina DAP.

Nanti apabila status penduduk tetap telah diberikan kepada " warga.China" dan bila mereka telah mendapat kerakyatan Malaysia dan berhak pula mengundi.. Itu pun jangan takut..dan gusar..Sultan Bangsa Johor kan ada untuk berlindung.

Yang perlu ditakutkan olih Bangsa Johor hanya pemimpin Melayu UMNO
Kerana mereka yang kuat menipu..

Nak tanya gak kat Bangsa Johor.ni..Dah beribu ekar tanah ke mahupun dah berbillion ringgit ke dana negeri Johor telah ditipu olih Cina DAP?

Selongkar diri sendiri dan jangan tuduh orang lain.

Cahaya Al Majid.




THE PROMISED LAND: NAK KEMBALIKAN KEGEMILANGAN FELD??

Bismillahirrahmanirrahim.

SHARIL SAMAD DAN NAJIB
BERANI KE NAK HUMBAN PENYELEWENG DUIT DAN KEKAYAAN FELDA KEPENJARA!!

Berbillion ringgit dah duit Felda dari hasil peneroka lesap.. Tapi...Tak seorang pun didapati bersalah malahan semua kes masih dalam siasatan.
Tapi Felda dan macam nak 'muflis' je
Malahan duit pembayar cukai pula digunakan untuk 'membiayai' kelompongan dalam program Felda.

Apa hal...

Pemimpin UMNO ni nak kudakan peneroka lagi ke??
Nak kembalikan kegemilangan Felda semula?

Alahai.. manisnya mulut.. kalau nak mengenakan orang..kemain manis janji kau orang ya..

Apa yang tinggal lagi pada Felda.ni..semuanya hutang belaka.
Harta yang ada pun, samaada dalam negeri mahupun diuar negara semua dah terjual..Semua nak kambus hutang yang keliling pinggang tu..
Salah peneroka ke????
Kegemilangan apa nak lagi...

Perompak,penyamun, pencuri,penyonglap dan perabih duit hasil titik peluh peneroka semuanya dilapum olih pemimpin yang berasal dari perut UMNO.
Salah peneroka lagi.ke?

Bodoh sangat ke kaum kerabat dan anak pinak keluarga peneroka ni?

Siapa yang tuai "laba" dan menjana kekayaan untuk diri sendiri hasil dari keringat dan susah payah peneroka ni, bukankah Pemimpin UMNO sendiri?

Dah berpuluh tahun dan bergenerasi peneroka Felda membanting tulang dari pagi hingga petang, alih alih,.Dana yang dikumpul " dilabur" entah kemana.

Sepatutnya hasil dari Felda sendiri pun sudah cukup untuk membiayai program Felda sendiri, tanpa bantuan dari Kerajaan mahupun dari Kerajaan, ini tidak, sampai mati, warga felda tetap "berhutang' dan hidup dengan " tongkat".

Bayangkan penyenaraian FGV adalah yang kedua terbesar dalam dunia  dan menghasilkan billion ringgit.
Begitu juga Felda merupakan 'tokey"ladang kedua terbesar selepas Indonesia, tetapi..Rumah generasi kedua pun Felda tak mampu untuk realisasikan untuk warganya?

Salah siapa?
Bukan kah salah pemimpin UMNO dan BN.

Tanah jalan Semarak yang beratus juta ringgit nilainya, bayangkan " pemegang PA" bolih meminda pula hak milik tanah tersebut  keatas mereka.
Tak ke gila namanya tu?
Tak kan pemegang PA berani menukar hakmilik tanpa dapat restu dari pemimpin tertinggi UMNO.

Cukup-cukup lah memperbodohkan orang lain.

Kalau UMNO masih nak mengembalikan semula kegemilangan Felda..Suruhlah semua ahli UMNO yang 3 juta itu datang untuk petik buah kelapa sawit dan tak payahlah warga peneroka menggajikan lagi warga asing memetiknya.
Suruhlah ahli UMNO tu buat kerja free untuk Felda pulak.
BOLIH.....!

Satu lagi..Kenapa tiada pendakwaan langsung terhadap pesalah yang telah menyelewengkan semua duit dan kekayaan Felda tu, tak kan duit itu hilang macam tu saja.
Atau duit tu dicuri "toyol" !!!

BOLIH....????

Amacan Sharil Samad dan Khaled Nordin mahupun Najib...Ada berani ke??

Cahaya Al Majid.

THE PROMISED LAND: APABILA SEMUANYA TELAH DIHUJUNG KUASA.

Bismillahirrahmanirrahim.

Allah SWT bersifat Pengasih, Penyayang dan Pengampun.
Tiada satu pun sifat bersalahan berada diatasNya.

Rumah Allah atau Ka'abah yang didirikan adalah diatas wahyu Nya yang disempurnakan ataupun didirikan dari tangan tangan dan kudrat manusia.

Dari Nabi Adam a.s sehinggalah kepada Nabi Muhammad saw Ka'abah tetap berada ditapak dan tempat yang sama.

Telah beratus mahupun beribu kali telah berlaku beberapa pemimpin pemimpin Islam yang menerajui negara masing masing telah diberikan kesempatan olih penjaga Ka'abah mahupun Kerajaan pemerintah Saudi membenarkan individu individu untuk memasuki kedalam 'Ka'abah".

Samaada seseorang pemimpin itu baik atau sebaliknya, mahupun kejam, rasuah, membunuh  ataupun melakukan kejahilan kejahilan terhadap orang lain, tetapi apabila menjadi ketua negara, sesiapapun tetap berpeluang .

Lebih labih lagi terdapat banyak pemimpin Kerajaan Islam yang "berperangai buruk' namun atas kesempatan berbaik dengan Pemerintah Arab Saudi maka, tiada sekatan keatas mereka.

Olih itu "memasuki kedalam Ka'abah' bukan bererti seseorang itu telah "di bersihkan" dari dosa dosanya mahupun diampunkan kesalahannya olih Allah SWT.

Dosa tetap dicatit dan pahala pun Allah SWT ganjarkan. Kedua dua pun akan dihisab.
Pahala tidak bolih memadamkan dosa. Hanya timbangan kedua duanya yang menentukan dimana kesudahan kita.

Sesungguhnya Ka'abah itu adalah "kiblat' atau "arah tumpu" solat buat umat Islam.

Alhamdullilah Najib, Dr Mahathir dan beberapa orang lagi dalam negara ini telah diberikan kesempatan olih Kerajaan Arab Saudi untuk mengunjungi serta bersolat dimakam nabi serta diberikan peluang pula untuk memasuki Ka'abah.
Cuma kelebihan Mahathir beliau diberikan kesempatan untuk melakukan solat sunat dalam Ka'abah pada malam Nifsu Shaaban.

Syukur, itulah kesempatan yang dapat digunakan apabila seseorang menjadi Pemerintah negara.

Tetapi untuk mengkategorikan seseorang itu "terpilih" mahupun " istemewa" dipilih Allah SWT, kerana dapat memasuki ka'abah",tiada " Nas sohih" yang memperakuinya.

Namun semua perjalanan " memasuki Kaabah" itu tergantung kepada niat.

Samaada niat seseorang itu mahu "menunjuk nunjuk" mahupun " sebagai "coretan berajenda", semua itu terpulang kepada individu individu.

"Niat yang tercetus dari hati itulah ' tu yang "dipertimbangkan' Allah SWT.

Cahaya Al Majid.








Wednesday, 10 January 2018

THE PROMISED LAND: PEMBUNUHAN OLIH SAUDI TERHADAP RAKYAT YAMAN LEBIH BURUK DAN KEJAM BERBANDING ZIONIST!!

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji untuk Mu Ya Allah.
Kenapa Nabi Muhammad saw dipilih Allah SWT ,kenapa dan mengapa Nabi dan Rasul akhirzaman itu diturunkan dari kalangan Bani Arab dan bukan dari Bani Israel, semuanya bersebab.

Bangsa Arab adalah bangsa yang paling buruk akhlak dan perangai berbanding bangsa bangsa yang lain didunia waima, bangsa Yahudi sekalipun.

Kejahatan dan keburukan bangsa Arab pun Allah SWT telah firmankan didalam Al Quran.

Kerana kekejaman dan kezaliman bangsa inilah maka Allah SWT menurunkan Nabi Muhammad saw kebumi Mekah, agar baginda dapat mengajarkan dan memperbaiki sifat tamak, haloba dan busuk hati, terhadap bangsa mereka sendiri.

Allah SWT jadikan Baginda Rasullulah saw sebagai contohan kepada kaumnya namun apa yang disunnahkan dan yang ditinggalkan Rasullulah, semuanya tidak bertahan lama.

Sifat tolong menolong dan sifat memuliakan jiran seperti yang di sunnahkan Baginda Rasullulah juga diabaikan.

Begitu lah halnya dengan Bangsa Arab ini.

Mesir bumi anbia musnah kerana tamak 'kuasa", Iraq musnah kerana 'pengsubahatan' jiran jiran, Libya "hancur" kerana "kedengkian' negara negara Islam sekelilingnya, tetapi 'penyembelihan" terhadap Bangsa Palestin yang dilakukan olih Zionist, tiada satu pun negara-negara Islam yang berjiran dengan Palestin sanggup"membantu", kenapa?

Kalau benarlah bumi Baitul Mukaddis itu sebenarnya "dekat dihati" mereka mahupun "mengangkat Baitul Maqdis" itu sebagai satu peninggalan yang yang bermakna buat umat Islam mahupun yang dekat dihati Bangsa Arab,. kenapa, dibiarkan bumi Palestin itu diganyang olih Zionist?

Jawapan nya adalah kerana bangsa mereka hanya "mementingkan" diri sendiri .

Hari ini Kerajaan Arab Saudi bukan lagi sebuah negara yang 'halal" untuk dijadikan rakan mahupun sahabat.

Kalau dibumi Baitul Mukaddis , bangsa Palestin dibunuh olih Zionist Yahudi, tetapi dibumi Yaman pula, umat Islam yang berbeza pandangan dan pendapat dengan Kerajaan Saudi ,dihujani dengan bom bom yang dijatuhkan melalui serangan udara Tentera Saudi.
Apa bezanya antara Zionis Yahudi dengan Arab Saudi yang kita "sanjung' ini?

Semenjak tahun 2015 angka kematian rakyat Islam Yaman telah mencecah hampir 20,000 nyawa terkorban dan itu tidak termasuk yang cacat serta hilang harta benda. Semuanya kerana kedengkian Kerajaan Arab Saudi.

Kenapa Kerajaan Arab Saudi sanggup membunuh ?

Tidakkah Kerajaan Arab Saudi berpegang kepada Al Quran serta sunnah Rasulullah?

Adakah Allah SWT yang disembah olih Kerajaan Arab Saudi mahupun olih Raja Raja nya, "menghalalkan' darah ' umat Muhammad dibumi Yamen untuk di tumpahkan?

Yakinlah, " bala" Allah SWT akan sampai kebumi Arab Saudi.

Sedikit demi sedikit Allah SWT rancangkan "kehancuran" terhadap Kerajaan Arab Saudi.

Kini kaum keluarga DiRaja Saudi sedang dilanda "musibah'.

Pertembungan dalam kekeluargaan dijadikan 'asbab" kearah permusuhan sesama sendiri.

Perasaan cemburu, sakit hati, dengki dan khianat mengkhianati sesama sendiri semakin meluap sesama mereka.

Kini prasa lebih buruk dan mencabar bakal melanda Arab Saudi.

Kini musuh Kerajaan Arab Saudi bukan saja datangnya dari luar tetapi musuh dari kalangan keluarganya sendiripun telah tercetus dan bermula.

Doa doa anak anak Yaman yang teraniaya kerana kezaliman dan kesombongan bangsa Arab Keturunan Saud ini bakal "membakar" Arab Saudi.

Cahaya Al Majid.






Tuesday, 9 January 2018

THE PROMISED LAND: HJ HADI : PRU ...ISLAM KALAH?

Bismillahirrahmanirrahim.

ISLAM KE YANG KALAH
ATAU
PAS YANG DIKALAHKAN!!!

Tak tahulah, samaada Hj Hadi ni keletihan ke, kerana baru balik dari  candat sotong atau "mengigau' didalam sedar, ataupun dah dijangkati penyakit yang dituduh pada batang tubuh Mahathir, iaitu "nyanyuk", tak dapat dipastikan lagi.

Tetapi apa yang pasti, statement Hj Hadi dah kelauuuut.

Sedar ke tidak bahawa yang selalu kalah dalam PRU sebelum belum ini adalah PAS. Hanya kerana "aura" Arwah Nik Aziz maka PAS Kelantan bertahan sehingga hari ini. Itupun bukan semua kerusi Parlimen milik PAS.

Walaupun parti PAS ini ditubuhkan dah berpuluh tahun dan dikhabarkan mempunyai ahli dan penyokong tegar di serata pelusuk negara, tetapi kenapa masih gagal menyakinkan rakyat bahawa  Islam cara PAS itu benar?

PAS atau Hj Hadi perlu sedar bahawa penolakan majoriti orang Melayu Islam terhadap PAS tidak ada kena mengena dengan agama Islam.

Islam adalah agama dan pegangan Umat Islam. Islam tidak perlu pun kepada PAS kerana Islam berdiri atas kehendak Allah dan bukan PAS.

Dan Islam pula  tidak ada kena mengena dengan Parti PAS.
Cuma PAS menggunakan wadah agama Islam dalam "membeli" hati orang Melayu, itu saja.
Bagi sesiapa yang "terpesona" dengan PAS dan 'janji janji" , itu terpulang .

Untuk mengatakan bahawa Umat Islam "jahil" dinegara ini kerana tidak keluar mengundi dan tidak memenangkan Islam, saya rasa, eloklah Hj Hadi letak jawatan dari Presiden PAS atau hantuk sajalah kepala tu kat dinding, biar sedar diri sikit.

Cuba kira, dalam Parlimen Malaysia tu, berapa ramaikah orang Melayu beragama Islam yang menjadi Ahli Parlimen, berbanding bukan Islam.

Adakah jumlah ahli Parlimen bukan Islam melebihi ahli Parlimen orang Islam?

Olih itu dimana rasionalnya kata kata Presiden Pas bahawa, Islam kalah?
Yang kalah adalah  PAS bukanya Islam.

Cukup cukup lah Hj Hadi, jangan lagi bermain dengan  kata kata. Semua itu menyerlahkan lagi "kebebalan" diri sendiri dalam menganalisa keadaan.

Kalau diungkitkan lagi, sedarlah, kemenangan PAS yang diraih dahulu ketika PRU 13, adalah atas tiket Pakatan Rakyat.

Bukan undi orang Melayu saja yang menangkan Pakatan Rakyat dan PAS malahan orang bukan Melayu pun ' menghimpunkan" undi mereka kepada Pakatan . Itu sebab PAS juga menang..

Yang mana satu PAS nak nafikan?

Olih itu jangan asyik kata "memaafkan" orang lain,

Yang dituntut , diri sendiri yang sepatutnya memohon kemaafan dari orang lain.

Cahaya Al Majid.






THE PROMISED LAND: MEMBAIK PULIH SISTEM NEGARA

Bismillahirrahmanirrahim.

SIAPA MENENTANG DAN SIAPA
MENGHALALKAN???

Walauapapun yang diperkatakan mahupun tuduhan yang dilemparkan terhadap batang tubuh Mahathir namun tujuan yang jelas dimata rakyat adalah , "Mahathir berusaha untuk membaik pulih sistem negara" yang dirosakkan oleh gerombolan UMNO dan juga BN yang diketuai olih Najib.

Berbagai bagai kerosakan dalam sistem pentadbiran negara telah musnah ataupun di "mute" kan olih Najib melalui kuasa nya.

Dari Parlimen, Polis, SPRM, AG, PAC, Bank Negara dan beberapa lagi tabungan samaada KWAP, Tabung Haji mahupun Tabung Anak Yatim yang dilihat telah disalahgunakan olih ahli ahli Politik UMNO samaada secara terangan mahupun tersembunyi, semuanya perlu dihentikan dengan kadar segera.

Penggunaan kuasa kuasa khas olih Kerajaan BN yang diterajui  olih UMNO Najib yang dilihat "menyembunyikan" kebenaran , kuasa ditangan Najib  dilihat digunakan dengan amat rakus demi menyelamatkan "salah laku mahupun salah guna kuasa" mereka.

Penyembunyian fakta tentang "hutang" yang  dijana melalui pinjaman olih  1MDB yang berjumlah RM50 billion yang masih belum dijelaskan sepenuhnya, dan kenapa syarikat IPIC atau syarikat BVI yang dibayar sebanyak dua kali olih MOF tidak dihiraukan atau tidak diambil tindakan.

Fakta kemana pergi nya keseluruhan "duit hutang" yang diterima melalui " sukuk" itu dibelanjakan dan kenapa DoJ mahupun Perbankan negara luar mendapati  ada unsur "pengubahan wang haram" dalam penyaluran dana olih 1MDB, sehinggakan ada diantara "pemain atau pengsubahatnya"  didapati bersalah dan dipenjara tidak diambil peduli.

Perkara perkara tersembunyi seperti inilah yang merungsingkan rakyat.

Sistem penyaluran maklumat olih pemberi maklumat telah diterbalikkan.
Sipelapur atau dipengadu pula dituduh dan dipenjara dan dikenakan pula tuduhan dibawah akta yang tiada kaitan.

Pembentangan atau dapatan olih PAC yang sepatutnya bolih di akses olih sesiapa pun,di OSAkan. Kenapa?
Tidakkah tindakan ini dilihat rakyat sebagai "menterbalikan' sistem?

Dan banyak lagi salah laku mahupun perlanggaran sistem yang dengan sengaja telah dipincangankan olih Kerajaan Najib yang semata mata dilakukan untuk menutup kesalahan dirinya sendiri?

Sistem yang telah terbina dan yang mengikut Perlembagaan Negara berpuluh tahun dijunjung olih setiap rakyat,tetapi dengan sekelip mata telah dengan 'suci hati" tanpa kerelaan rakyat, telah dirogol dan diliwat olih Pemimpin UMNO dan BN yang diterajui olih Najib.

Masihkah rakyat mahu bernaung dibawah Kerajaan yang sesuka hati menukar Perlembagaan Negara demi "mengekalkan kuasa" dengan cara " imbuhan" yang menyakitkan poket dan kehidupan rakyat pada skala jangka panjang?

Allah SWT telah membekalkan akal yang sempurna , olih itu.gunakanlah untuk kesempurnaan .
Olih itu jangan digadai kesucian agama Islam dalam apa jua bentuk pun dalam "menghalalkan kebhatilan".

Cahaya Al Majid.

Monday, 8 January 2018

THE PROMISED LAND:DAP KURANG KERUSI MCA PULAK YANG MEROYAN!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

"MCA BAKAL DI KERANDA KAN"

Kesian kat MCA yang diketuai olih Tiong Lai ni. Tak da ribut tak da taufan yang menghentam parti mereka tetiba pulak nak jadi juara dalam mempertahankan DAP.

Kecoh kononnya dengan peruntukan 35 kerusi yang diagihkan kepada DAP dikata kan DAP bakal dikhianati olih Mahathir.

Cuba tanya MCA berapa banyak kerusi Parlimen kah yang telah mereka tandingi dahulu dan menang ? Dan kerusi majoriti kaum mana yang memenangkan calon MCA tu?

Tak usah gembong lebihla Tiong Lai, belum ada lagi seorang pun pemimpin Cina dari Parti MCA yang benar benar memperjuangkan hak dan bangsa Melayu.

Tetapi kerana orang Melayu pada waktu itu terikat dengan 'janji manis UMNO" maka kemenangan calon MCA adalah atas ehsan orang Melayu.

Tetapi gelombang penolakan orang Melayu terhadap MCA telah dibuktikan pada PRU 13, masihkah MCA mahu mendabik dada.

Sedarlah diri wahai MCA atau Tiong Lai, sedangkan kaum kau sendiri pun telah menolak parti MCA, apa suara lagi yang tinggal dalam Barisan Nasional tu, setakat jadi "macai" dan " budak suruhan" UMNO , memang "win" la.

Yakinlah, pada PRU 14 ni, MCA bakal menjadi "sejarah" atau "kenang kenangan" buat selama lamaya
Parti kamu akan di"keranda kan" buat selamanya.

Cahaya Al Majid.




THE PROMISED LAND: UMNO TAKUT KERANA TERBAYANG SG BULUH TAPI PAS TAKUT ....

Bismillahirrahmanirrahim.

ADAKAH SG BULUH AKAN MENGINSAFKAN
MEREKA???

Kini prasa ketakutan bagi kedua dua Presiden samaada Presiden UMNO Najib mahupun Presiden PAS  Hj Hadi sudah tersangat jelas dan terserlah kekronikanya..

Seperti yang kita saksikan, disetiap ruang media sosial serta dari laporan berita yang menghentam PH mahupun Mahathir yang telah diluahkan olih pemimpin pemimpin kanan kedua Parti tersebut iaitu  UMNO dan juga PAS, telah menyerlahkan lagi ketakutan dan kegusaran mereka.

Ketakutan Najib adalah sekiranya PH menang pada PRU 14 nanti bukan saja kes 1 MDB yang akan diselongkar malahan setiap tabung amanah yang telah diguna pakai olih Kerajaan Najib pasti diaudit dan akan dipertanggungkan kepada yang terlibat.

Ketakutan untuk dijadikan Sg Buluh sebagai tempat terakhir atau tempat istirehat mereka buat jangka masa yang lama telah yang membuatkan mereka menggunakan apa saja "helah" atau pun "dedak" sebagai umpan kepada rakyat bagai mereliasasi impian agar tidak ke Sg Buluh.

Deretan Pemimpin UMNO telah atau sedang  disiasat tetapi kebanyakkanya belum lagi diputuskan "kes"nya atau tergantung.

Walaupun kes yang dibentang itu dilihat amat positif untuk dilekatkan namun atas faktor MOI , maka, siasatan "ala kura kura" olih SPRM mahupun Polis dilihat amat jelas.

Tetapi bagi PAS ketakutan mereka terarah kepada Presidennya saja.

Kemungkinan pembongkaran atau pendakwaan jenayah terhadap Amanat Hj.Hadi atau kes Memali , mungkin akan diketengahkan kembali sepertimana kes Forex atau Rci yang diadakan.

Ketakutan Hj Hadi atau PAS kerana akan dipersalahkan atas tuduhan " menghasut' yang bertujuan agar "menderhaka kepada Perintah Agong"  dan terbunuhnya 4 anggota Polis Di Raja Malaysia ketika "mendaulat kan Perintah Yang Di Pertuan Agong", yang dibuat olih Ibrahim Libya dan Pengikutnya, kerana didakwa "terhasut" kerana " Amanat Hj Hadi", maka, mempertanggungjawabkan Hj Hadi terhadap insiden adalah satu kemestian.

Seperti mana Mahathir yang tidak terlibat sepenuhnya terhadap Forex tetapi dipersalahkan juga olih Kerajaan Najib olih RCI yang Najib sendiri "rencanakan", maka ketakutan Najib dan UMNO juga pasti akan terarah kepada penyelewengan yang berlaku dibawahnya.

Ketakutan ketakutan inilah yang menghantui hari hari mereka kini samada Najib dan Kabinetnya mahupun Hj Hadi dan PASnya.

Tetapi yakinlah dengan kemenangan Pakatan Harapan dalam PRU 14 ini semua "rahsia" yang di selindung dan yang disorok dari pengetahuan rakyat akan dipaparkan kepada rakyat .

Semoga Allah SWT memberkati usaha pemimpin yang berjuang demi menegakkan kebenaran dan berjuang dalam memerangi kebhatilan.

Kepada Allah SWT kita berserah tetapi sebagai manusia dan hambanya kita perlu berusaha kearah itu.

Cahaya Al Majid.

Sunday, 7 January 2018

THE PROMISED LAND: UMNO DAN BN DAH MENGELUPPUR.

Bismillahirrahmanirrahim.

PEMIMPIN UMNO DAN BARISAN
TENGAH "MINTAK NYAWA'?

Mintak nyawa,mintak nyawa, minyak nyawa, begitulah antara bait bait kata yang amat popular yang ungkapan olih arwah lagenda Ahmad Nifsu dalam filem arah Tan Sri P Ramlee.

Walaupun dah berpuluh tabun namun kata kata spontan yang diluahkan beliau amat memberi kesan dan tetap geli hati apabila menontonnya walaupun telah berpuluh kali.

Tetapi kali ini "kalimah" yang popular itu terpaksa dimainkan atau digunakan olih seluruh ahli UMNO mahupun pemimpinnya serta seluruh gerombolan Barisan Nasional dalam mengharapkan "belas ihsan" dari rakyat ,.untuk "penyambungan" talian hayat kuasa mereka.

Cuma yang belum kedengaran lagi suara "mintak nyawa" hanyalah Najib mahupun Zahid Hamidi. Tetapi statement Secara indirect dah berpuluh kali ditaburkan.

Selain mereka berdua, Rahman Dahlan, Salleh Kruak, Khairi, Sabri Chik, dan tidak ketinggalan dari MIC dan kepimpinan MCA, semuanya, seolah olah "hilang nyawa" bila Mahathir diumumkan sebagai Perdana Menteri bilamana PRU14 ditangan mereka.

Berbagai bagai umpatan dan kejian dihujankan terhadap Mahathir bilamana Pakatan Harapan menamakan Mahathir sebagai calon Perdana Menteri.

Luluh rasanya seluruh sendi dan nyawa pemimpin UMNO dan BN bila keputusan Pakatan Harapan diumumkan.

Kalau PAS pulak lebih buruk lagi pandangan mereka terhadap Mahathir. Apa saja yang melibatkan batang tubuh Mahathir semuanya tak betul dan salah belaka. Semuanya menjahanamkan dan tiada kebaikan langsung dari Mahathir.

Tetapi mereka lupa bahawa arwah Nik Aziz menyanjung Mahathir kerana 2 perkara ketika arwah Nik Aziz menjawat jawatan Menteri Besar Kelantan.

Pertama ,walaupun Kelantan dibawah PAS, Nik Aziz mengaku bahawa Kerajaan Negeri Kelantan menerima RM600 juta dari Kerajaan pimpinan Mahathir buat Kelantan.
Tidak kah pemberian itu menafikan bahawa Mahathir bersikap zalim terhadap orang Kelantan? seperti.yang didakwa olih sesetengah pemimpin PAS.

Kedua, Mahathir merupakan satu satunya pemimpin dunia Islam yang berani dan lantang dalam "melawan atau bersuara terhadap Israel.

Kata Nik Aziz lagi tiada seorangpun pemimpin dunia Islam mahupun dari dunia Arab sendiri yang berani menentang dan lantang bersuara terhadap kezaliman Zionis terhadap Palestin  melainkan Mahathir.

Sebenar Mahathir tidak dikategorikan sebagai " mintak nyawa" kepada rakyat Malaysia tetapi sebaliknya apa Mahathir khwatirkan adalah nasib dan masa depan rakyat yang dirasakan olihnya akan "tergadai" akibat salah laku dan salah tadbir urus Kerajaan olih Najib dan Kabinetnya.

Tetapi kalau rakyat masih lagi buta dan dungu dan masih mahu mengharapkan "dedak' pilihanraya yang bersifat sementara olih Najib dan Gerombolan nya, bagi Mahathir beliau tidak rugi satu senpun tetapi sebaliknya sanggupkah rakyat negara ini mengharungi lagi 5 tahun dibawah Najib atau BN?

Hidup dengan segala kenaikkan harga barangan, segala penipuan, keborosan serta ketidaktentuan harga petrol serta cukai GST.
Sanggupkah?

1MDB, Felda, FGV, dana KWAP, KWSP , Tabung Haji dan segala tabung telah digunakan demi kesinambungan nyawa politik Najib untuk kekal berkuasa .

Tetapi sanggup kah rakyat "menanggung hutang" yang bertapuk tapuk yang hampir RM1 trilion itu? dimana pendapatan rakyat yang "ciput" itu pun diGST olih kerajaan Najib.

Olih itu adakah "mintak nyawa" olih Kerajaan Najib dan BN ini, perlu dilayan lagi olih rakyat????..

Kuasa ditangan rakyat, terpulang .. Saya,.hanya beri cadangan dan pandangan.

Cahaya Al Majid.

THE PROMISED LAND : SIAPA MEROYAN: MAHATHIR DIANGKAT LAGI!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

PERJALANAN KE DUA MAHATHIR.

Keputusan siapa yang akan diangkat sebagai Perdana Menteri bilamana parti UMNO melingkup pada PRU 14 nanti,kini, sedang hangat diperkatakan.

Pakatan Harapan baru saja menamakan Dr Mahathir dan Wan  Aziziah untuk mengetuai Kabinet Pakatan Harapan.
Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri manakala Wan Azizah menyandang jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Kebelakangan ini samada UMNO mahupun PAS, melalui kata kata mahupun ucapan dari pemimpin mereka, semuanya menjurus kepada menyerang batang tubuh Dr Mahathir. Bukan setakat kes Forex malahan kes Memali pun disantankan sekali bagi melemakkan " adunan" bancuhan ".

Setakat ini bukan saja tindakan Dr Mahathir telah mengkucar-kacirkan kelompok UMNO dan PAS malahan kehidupan seharian Najib samada secara peribadi mahupun sekeluarga juga terkesan dibuatnya.

Ketakutan akan "kelibat" Dr Mahathir dalam menerajui Pakatan Harapan, telah diterjemahkan secara nyata samaada olih Hj Haji dan juga Najib.

Saat yang ditunggu dan dinantikan oleh kelompok Pakatan Harapan nampaknya cahaya telah menyuluhkan jalan terang buat mereka untuk ke Putrajaya.

Berbekalkan dengan pengalaman 22 tahun sebagai Perdana Menteri dan juga berbelas tahun bersama UMNO semenjak zaman Tunku Abdul Rahman, sosok,.Ini bukan saja "lali" mahupun ' tebal telinga nya" terhadap segala cemuhan mahupun kata kata nista keatas batang tubuhnya, namun, diatas rasa tanggungjawabnya kerana "mengangkat" Najib yang telah membawa "bala' kepada negara ini, detik detik kecemasan yang beliau miliki ini digunakan sepenuhnya untuk memulihkan negara.

Melalui pakatan yang terjalin yang dinamakan Pakatan Harapan ini, kesepakatan ini telah memberikan keceriaan dan harapan baru kepada rakyat yang mahukan keadilan dan kebenaran terhadap salah laku pemimpin Kerajaan. Diperhitungkan dimahkamah.

Hanya melalui wadah ini saja, segala kemungkaran dan salah laku 9 tahun kerajaan Najib dan geombolannya terhadap terhakisnya kepercayaan negara luar yang mengakibatkan merudumnya nilai ringgit serta "larinya" pelabur ditambah burukkan lagi dengan maruah yang  telah dicalarkan olih Najib, semoga, pencucian 100 % terhadap sistem negara dapat dipulihkan apabila Pakatan Harapan "menerajui" Kerajaan.

Sehingga kini UMNO tiada langsung mengutarakan apa apa pelan dalam memperbetulkan atau "mencuci" maruah negara yang telah tercemar. Dengan gelaran Klepetokrasi yang dipakaikan olih dunia luar adakah Kerajaan Najib berbangga?

Begitu juga dengan PAS ataupun Hj Hadi sebagai Presidenya tiada apa yang baru dan konkrit yang telah dihamparkan kepada rakyat buat menyelamatkan "perompakan' dana rakyat yang dilakukan olih Kerajaan Najib. Tetapi apa yang dihebohkan hanyalah RUU355.

Olih kerana tiada apa yang baru dari Kerajaan Najib melainkan mengenakan berbagai bagai keadah samaada secara terangan mahupun secara tersembunyi dalam "mengcukai" poket rakyat dalam mengimbangi ' BUDGET 2018", maka, tiada keperluan lagi buat rakyat dalam mempertahankan kerajaan sedia ada.

Apa yang dapat dilihat hanyalah kelemahan pengurusan ataupun pentadbiran kerajaan Najib  dan keborosan berskala besar dalam melaksanakan apa jua projek samada yang kecil mahupun yang besar.

Kelewatan penyudahan projek mahupun projek terbengkalai mahupun projek ketiadaan budget amat kerap berlaku dalam kerajaan Najib.

Olih itu memilih Pakatan Harapan berbanding UMNO dan PAS adalah satu alternatif positif bagi menegakkan kebenaran dan menghapuskan  segala "kemungkaran".

Walaupun berbagai rintingan telah ditempuh dandilalui untuk menawan Putrajaya, yakinlah bahawa segala skandal yang telah berlaku selama 9 tahun dibawah Kerajaan Najib dan gerombolannya, yang rakyat terbeban dan terkesan kerana nya serta tergadainya kepentingan peneroka kerana penyenaraian FGV mahupun skandal Altantuya yang tidak kita tahu siapa dibelakang "pembunuhan' itu,  bakal kita tahu jawapanya apabila Dr Mahathir berkuasa nanti.

Selagi rakyat mahukan kemungkaran dan kebhatilan dihapuskan dan mengangkat kebenaran sebagai jalan hidup dan pedoman .InshaAllah, berusaha dalam perjalanan itu akan diberkati dan dirahmati Allah SWT.

Cahaya Al Majid.



Friday, 5 January 2018

THE PROMISED LAND: HARAKAH TEMBERENG KUAT WO!!?

Bismillahirrahmanirrahim.

APA PUNYA BANGANG PENULIS TU!??

Dah tak da berita tapi cuba cuba buat gempak konon konon Mahathir akan patah balik kelubuk UMNO atas alasan Mukhriz akan diangkat sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Bangang atau otak sontot adalah jawapan kepada penulisan yang di war warkah olih Harakah.

Tetapilah kalau Hj Hadi ke Nik Amar ke atau Tuan Man ke, kebarangkalian untuk mereka berpaling tadah sekiranya tidak terpilih dalam membarisi kepimpinan tertinggi PAS, kejutan adalah pasti.

Contohan dari Parti PAS.

Mat Sabu, Hanifah, Mahfuz, Khalid Samad dan beberapa lagi pemimpin kuat PAS, mereka telah membuktikan semuanya. Semua lari beb...

Untuk mengheret cerita bangang dan cubaan untuk menjadikan isu ini " viral" agar dapat dihadam olih pendukung PAS, rasanya itulah 'strategi" nya.

Konon konon mahu menggambarkan bahawa Mahathir adalah seorang yang tak berprinsip dan itu yang cuba dituba nya.

Apa punya bingai sipenulis ini dah tak da isu lagi nampaknya.

Tak usah gelembung lebihlah..

Kalau benarlah Mahathir mahukan anaknya untuk jadi.PM..lamadah diaturnya
Bukan saja KJ malahan kedudukan Zahid pun tak pasti lagi sebagai TPM sekarang.

Kalau nak gembong atau.nak spin agak agaklah,..Otak orang PAS bolih lah kau pintal..Tapi orang lain..Tak layan..
lah citer bengong.macam ni.

Bodoh punya citer!!!!

Cahaya Al Majid.


Thursday, 4 January 2018

THE PROMISED LAND: SIAPA BUAT DOSA ? MAHATHIR ATAU HJ HADI?

Bismillahirrahmanirrahim.

SIAPA PENGKHIANAT
SIAPA KHIANAT

Hj Hadi kata dia memaafkan Mahathir.

Mungkin kerana Dr Mahathir menuduh Hj Hadi sebagai "pengkhianat",maka, " kemaafan" diberikan kepada Mahathir olih Hj Hadi.

Nak kata Mahathir berdosa kepada Hj Hadi hanya kerana pelabelan beliau terhadap Hj Hadi sebagai 'pengkhianat", rasa rasanya, itu sekadar ungkapan tetapi tak tahulah kalau Hj Hadi mengambilnya sebagai sesuatu yang serius atau sememangnya Hj Hadi sebenar benarnya seorang "pengkhianat".
Hanya Hj Hadi yang tahu dimana kedudukan timbangan beliau .

Dosa dan pahala adalah hak Allah SWT.

Tetapi sedarkah Hj Hadi bahawa "amanat" beliau yang  disemai dalam kepala hotak pengikut PAS 30 tahun dahulu merupakan satu pengkhianatan terhadap  Allah SWT.
Sedar kah beliau?

Olih itu tidak wajarkah Mahathir mengatakan bahawa Hj Hadi seorang pengkhianat?

Buka saja pengkhinatan kepada Allah SWT dan Rasulnya malahan kepada seluruh orang Melayu yang tidak sealiran dengan pegangan beliau adalah musuh Islam, menurut takrifan Hj Hadi.

Tidakkah ini satu pengkhianatan yang lebih besar berbanding pengkhianatan Mahathir terhadap Melayu UMNO?

Jangan disorot kesalahan orang lain.

Cermin diri.

Kalau nak bandingkan pencapaian diantara Dr Mahathir dan Hj Hadi, ibarat langit dan bumi jaraknya.

Kalau nak diukur pada skala "kelompok umat Islam" , jasa Mahathir lebih agung berbanding Hj Hadi.

Tak usah sorot banyaklah..Perang Balkan atau penghapusan etnik Islam Bosnia olih tentera Serbia pun cukup lah..

Apa sumbangan Hj Hadi pada dunia Islam?

Didalam negara apa yang paling ketara akan sumbangan terbesar Hj Hadi adalah memecah belahkan orang Melayu Islam dengan amanatnya.

Dan yang paling meninggalkan kesan dan yang amat suka disodok sodok olih ahli PAS sampai.kini..atau mungkin sampai kiamat adalah "Trajedi Memali" atau " kematian Ibrahim Libya".

Namun untuk memohon maaf diatas keterlanjuran amanat beliau yang menyebabkan terpecah nya masyarakat Melayu Islam kerana fahaman agama yang berbeza bawaan Hj Hadi dan PAS yang mengakibatkan "sembahyang dua imam", "sembelihan orang UMNO haram dimakan", dan bermacam macam lagi.. bala..

Namun pernahkah PAS mahupun Hj.Hadi sebagai Presiden nya memohon kemaafkan diatas kesilapan dan keterlanjuran mereka??

Cukuplah..malas nak ungkit banyak banyak pasal Hj.Hadi dan PAS ni..

Lagi pun parti mereka tak kemana pun,.
Semua setakat duniawi saja..Tak lebih dari itu..
Buatlah apa nak buat...tetapi..
Hj Hadi kena ingat bahawa Allah SWT dah datangkan berbagai penyakit dalam badan
takut takut nanti tak sempat bayar pulak .

Cahaya Al Majid.





Wednesday, 3 January 2018

THE PROMISED LAND: HJ HADI DAN NAJIB MULUT TARAF LONGKANG!!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

LONGKANG RUMAH SAYA PUN LEBIH WANGI

Tiada langsung kata kata manis atau sopan diucap apabila rakan se "parti', keluar atau meninggalkan parti.

Samaada terhadap batang tubuh Mahathir yang meninggalkan UMNO mahupun Mahfuz Omar yang meninggalkan PAS, segala kata kata hemburan kedua dua Presiden iaitu Najib dan Hj Hadi samaada secara sinis mahupun secara terang, segala ungkapan yang keluar dari mulut mereka langsung tidak mencerminkan diri atau keperibadian yang tinggi kalau disukat melalui sunnah.

Mengibaratkan sebagai " orang mati yang belum ditanam" mahupun ' sindiran sindiran tajam olih Presiden PAS terhadap Mahfuz dilihat lebih kepada sifat dendam dan busuk hati.

Mengucapkan perkara yang baik baik terhadap batang tubuh yang dicerca bukan lagi "sunnah" seperti sepatutnya.

Patutlah arwah   "ayah pin" berbohong dan menyesatkan ramai orang dibumi Terengganu pun  Hj Hadi sebagai Presiden PAS pun tidak dapat "menegakkan" kebenaran malahan kebhatilan 'ayah pin" pun gagal dibendung.

Ini membuktikan lagi bahawa Hj Hafi yang mengaku 'memperjuangkan" Islam hanyalah mainan kata belaka dan bukannya tindakan.

Kalau dalam negeri sendiri pun "kemungkaran terhadap Allah SWT' pun gagal ditangani inikan pula berhajat nak memperkasakan RUU. Memang tidaklah....

Disebelah UMNO pula,  mulut Najib pun seakan sama dan setaraf dengan Hj Hadi.

Tetapi Najib lebih angkuh dan keji lagi.

Kepala bapak kau, bangang, haram jadah dan bermacam macam lagi ungkapan yang terpacul di mulut Najib.

Kalau inilah ungkapan yang selalu bermain ditepi bibir , faham faham lah standard pegangan agamanya.

Kalau anak tiri sendiri tidak ditegur kerana buat filem separa lucah, bapa jenis apa nak dikategorikan Najib ini?

Dalam menongkah arus yang deras, sepatutnya mengucapkan bait bait kata yang elok dan sopan serta teladan yang baik ditunjukkan .

Sepatutnya diungkap yang  baik dan contohan yang mulia yang selari dengan jawatan yang disandang serta agama yang dianuti diterjemahkan dalam perlakuan,.Ini tidak..Sifat mungkar juga yang tonjolkan.

Untuk menjadikan diri sendiri sebagai cerminan untuk orang tidak sebagai contoh amat sekali .

 Ini tidak, perangai dan mulut pemimpin politik bukan Islam pula yang  terlebih manis dan sopan kalau dibandingkan dengan "dua ekor mangkok hayun"  ini.

Islam jenis apa yang disemai olih mak bapak dia orang ni???

Benarlah sabda Nabi, kalau seseorang itu "perut" nya telah diisikan dengan hasil hasil yang haram, maka,  hasil yang keluar dan hasil yang ditanam dan hasil yang dituaipun  tetap haram status nya.

Kalau Mahathir berani bersumpah atas nama Allah SWT  yang mengaku beliau tidak terlibat dalam isu pemecatan Hakim, adakah Najib juga berani bersumpah untuk mengaku bahawa RM2.6.billion adalah dari Raja Arab  dan begitu juga dengan Hj Hadi , berani ke beliau bersumpah atas nama Tuhan yang amanat nya tidak mengkafir orang yang tidak sealiran dengan pegangan nya?

Nak tengok juga sejauhmana mereka sanggup berdolak dalik demi politik dan kuasa masing masing.

Cahaya Al Majid.




THE PROMISED LAND: NEGARA TAK BENGKRAP TAPI....

Bismillahirrahmanirrahim.

RAKYAT YANG MUFLIS!!!.

Dalam program bersama Aznil, Najib mengatakan bahawa negara tidak akan bengkrap.

Kalau ikut cakap Najib , semuanya OK. Tak da satu pun yang tak ok. Semuanya ok.

Tak kan Najib nak mengaku bahawa ekonomi negara ini berada diparas paras hidung je, takut nanti "terlingkup'lah pulak UMNO dan BN, tambah tambah lagi tempoh matang PRU 13 pun dah dipenghujung jalan.

Kalau ikutkan statistik yang dikeluarkan memanglah semuanya cantik tetapi pada hakikatnya adakah kemeriahan ekonomi yang dikata meningkat olih Najib  itu dinikmati olih rakyat jelata?

Kalau ekonomi elok bagai didakwa, kenapa ramai rakyat marhean mengeluh dengan kenaikkan kos sara hidup ,harga barang meningkat serta gaji berada pada takuk lama?

Kenapa rakyat pulak dibebankan dengan berbagai bagai kos ataupun cukai, itupun kalau benar lah ekonomi kita berada di landasan betul LA! Kata, nak membela rakyat?

Walau apapun yang hendak "gelembong' oleh Najib dan Kerajaannya, takrifan sebenar tentang "meningkat" atau "terjejas" nya ekonomi negara, sepatutnya tanda aras nya adalah "kesejahteraan ekonomi rakyat'.

Tetapi kalau setakat mengukur " peningkatan ekonomi negara" berlandaskan dari berapa banyaknya GST yang telah berjaya di"cilok" dari poket rakyat, itu bukannya "peningkatan ekonomi" namanya, tetapi istilah itu adalah" perompakan disiang hari'.

Kalau benarlah ekonomi negara berkembang seperti yang diwar-warkan Najib,  tak kan sampai 7 juta warganegara bergantung hidup pada BRIM?

Kalau benarlah ekonomi negara kita meningkat tetapi kenapa lebih banyak peruntukan untuk Kementerian dan jabatan jabatan kerajaan dipotong?

Ubatan hospital tak cukup, kemudahan sekolah tak cukup, projek kerajaan terbengkalai kerana tak dibayar dan macam macam lagi. kenapa?
Adakah ini tanda aras bahawa ekonomi negara berkembang?

Penutupan perusahan multinational dinegara ini, adakah itu tanda ekonomi meningkat?

Hutang demi hutang diterbitkan melalui "sukuk" samada olih Kerajaan mahupun GLC Kerajaan, adakah dengan berhutang menandakan ekonomi kita mencanak?

Apa yang terserlah dan yang cuba diselindungkan adalah " kemeruduman" dan bukan " peningkatan '.

Apa yang pasti dan nyata, bukan negara yang akan bengkrap tetapi rakyat negara ini yang akan muflis dan bengkrap angkara Najib.

Cahaya Al Majid.



Tuesday, 2 January 2018

THE PROMISED LAND: MAHATHIR YANG MELAKAR SEJARAH.

Bismillahirrahmanirrahim.

SUBAHAT YANG NYATA

Dr Mahathir adalah sasarannya.

Berbagai cubaan telah dilakukan olih UMNO Najib dan PAS Hadi untuk menjatuhkan Dr Mahathir .

Kedua dua entiti ini merupakan Presiden kepada parti masing masing tetapi apa yang ketara Najib adalah ketua parti Pemerintah manakala Hj Hadi adalah dari blok pembangkang yang "mengasingkan' diri dari kelompok pembangkang.
Itu yang saya katakan " hidupan dua alam"

Kalau UMNO Najib telah mengorek kes Forex yang telah 30 tahun berlalu tetapi dicuba nya juga untuk mengaitkan batang tubuh Mahathir. Namun apabila Nor Yaakob mengambil  sepenuhnya kebertanggungjawapan diatas isu tersebut maka " andaian" dijadi ukuran untuk mengenakan Mahathir.

Tidak ketinggalan juga buat  PAS Haji , kisah Memali juga yang telah berlaku 30 tahun dahulu tetapi masih tetap mahu meletakkan kesalahan dibahu Mahathir.

Namun untuk mengaku bahawa peristiwa itu berpunca dari amanat dia sendiri,amat jauh sekali.

Nampaknya isu isu yang dibawa samaada olih Najib mahupun Hj Hadi sedikit pun tidak mengusarkan Mahathir malahan kini Mahathir dilihat semakin " garang" mengatur langkah.

Sebenarnya Mahathir tak heranpun nak berpolitik lagi tetapi disebabkan sistem dalam negara telah ditunggang langgangkan olih Najib dan kabinetnya yang mana implikasi nya terbeban kepada rakyat maka "memperbetulkan" keadaan adalah satu kewajipan baginya.

Kerana dia yang menaikkan Najib jadi terpaksalah beliau "bertanggung jawap" sepenuhnya untuk membuang atau membersihkan "kekotoran" yang diulit olih Najib.

Segala bala dan skandal yang sedang berlaku diera Najib kini sebenarnya berada pada skala "amat dahsyat" dan amat berbahaya pada negara sekali.

Keberhutangan negara berada pada tahap maksima.
Hutang ditutup dengan hutang.
Kebergantungan kepada China juga pada sekala membimbangkan.
Projek berskala Mega "terpaksa" diberi kepada China.

Yang itu satu hal, semenjak Najib berkuasa, GST dikenakan terhadap setiap warga marhean. Semua subsidi pula telah dimansuhkan.  Alasan yang diberikan adalah kejatuhan harga minyak global.

Olih sebab Dr Mahathir melihat bahawa kehidupan rakyat tertekan kerana dasar dasar Kerajaan UMNO Najib ditambah pula dengan kehilangan dana berbillion dollar US dalam 1MDB yang didakwa "disalur" keakaun peribadi Najib serta Jho Low Dan anak tiri Najib maka "menyahkan" Najib ditampuk kuasa adalah keperluan.

Tetapi yang samdol nya Hj Hadi pula, beliau sedikit pun tidak mempertikaikan salah laku dan penyelewengan yang berleluasa ini.
Samada skandal 1MDB mahupun keberhutangan melalui terbitan Bond melalui Goldman Sach yang dikenakan caj yang beratus juta USD juga tidak dihiraukan.
Olih itu dimana suara PAS dalam "menjaga" kemaslahatan negara dan duit rakyat?

Malahan tiada kata kata "keras" dilontarkan kepada Najib mahupun UMNO mahupun Barisan Nasional.

Jadi apa yang ketara dimata rakyat, PAS hanyalah "tempelan" yang tidak mendatangkan faedah kepada rakyat mahupun negara.

Kini terbukti nyata bahawa apa yang UMNO Najib dan PAS Hadi mahu hanyalah "menjatuhkan" Dr Mahathir, kerana, bagi mereka, selagi Mahathir bernafas maka, ajenda duniawi mereka bakal tergugat.

Dengan harapan semoga  Najib dan Hj Hadi dapat "memerangkap" Mahathir, tahu tahu diri mereka sendiri yang terperangkap dalam "jerangkap mereka sendiri".

Cahaya Al Majid.



THE PROMISED LAND: UMNO DAN PAS HILANG ARAH GARA GARA MAHATHIR.

Bismillahirrahmanirrahim.

NAK KATA PONDAN LAGAK MACAM JANTAN
NAK KATA JANTAN LAGAK MACAM PONDAN


Nampaknya aura orang tua 93 tahun yang di dakwa "nyanyuk' samaada olih UMNO mahupun PAS sebenarnya telah "menggetarkan" seluruh nadi yang berdenyut dalam tubuh lawanya.

Kalau dahulu sebelum tertubuhnya PPBM bolihlah mereka memperlekehkan Dr Mahathir tetapi setelah tertubuhnya PPBM maka keseriusan Dr Mahathir dalam usaha untuk "menguburkan UMNO" sekaligus menjadi " malaikat Maut" buat "mentalkin Najib's sebagai Perdana Menteri nampaknya usaha kearah itu semakin jelas dan terang.

Tidak  hanya terarah kepada UMNO saja tetapi setiap bait tutur perkataan dan tindakan beliau pasti akan mengenai kepada dua musuhnya yang terkini.

Hj Hadi adalah musuh lamanya sementara Najib adalah bekas anak buah nya yang kini memusuhi beliau kerana takut kehilangan kuasa.

Walaupun sifatnya parti PPBM yang menyertai pakatan Harapan itu adalah kelompok pembangkang namun parti PAS yang semua sedia maklum bahawa mereka juga adalah dari blok  pembangkang namun tindakan serta gaya bahasa pemimpin mereka tidak melambangkan status pembangkang malahan cara mereka terlihat lebih UMNO dari UMNO, dan itu yang membingungkan.

Samaada nak mentakrifkan mereka ini sebagai golongan 'pengkid", 'pondan" atau " mak nyah" mahupun ' khunsa" , memang susah nak pastikan.

Tetapi untuk mengketogerikan mereka sebagai kelompok manusia yang tak berpendirian, itu adalah tepat.

Berbalik pada UMNO.

Bila saja "bidak" Mahathir berjalan maka seluruh UMNO dari Bahagian sampai lah ke pemimpin tertinggi, tetap akan ada saja yang menyanggah.

Kini Pemuda UMNO pula kepanasan. Kerana terlampau mahu 'membodek" Najib, satu lagi lapuran Polis dibuat atas Dr Mahathir kerana mereka mendakwa Dr Mahathir "menghasut" mahu menggulingkan Najib.

Sebenarnya sebagai rakyat tidak pula kita rasakan bahawa tindak tanduk dan kata kata Dr Mahathir menjurus kepada "menghasut", tetapi  setakat memberi inspirasi kepada rakyat untuk "menjatuhkan Najib' dan menggulingkan UMNO pada pilihan raya nanti,. Itu sebenarnya " cita cita.

Tidak salah untuk mempunyai cita cita untuk melenyapkan UMNO sebagai pemerintahan. Itu usaha dan strategi.

Bagi PAS pula asik asik "Memali" , asik asik Dr Mahathir pemimpin kitar semula.

Lawanlah dengan fakta bukan berselindung disebalik ketayap.

Ini tidak, Dr Mahathir tiada hak nak cakap pasal Islam. Kata Timbalan Menteri Besar Kelantan.

Peergh..Angkuhnya..

Kalau Islam tu milik PAS memang tak lah Dr Mahathir nak ambil pot.
Tetapi Islam itu agama pilihan Allah SWT buat Umat Muhammad bukan buat ahli PAS. Olih itu sesiapa saja boleh bercakap mengenainya.

Dah tinggi sangat ke ilmu pengajian sehingga sanggup menafikan kebolehan orang lain?
Jangan ashik mendongak keatas takut nanti terlanggar batu.
Kalau setakat berpolitik di Kelantan saja, tak usahlah nak membanding.dengan MAHATHIR
Orang Sabah dan Sarawak.pun belum tentu lagi kenal Tim. menteri besar Kelantan tu.

Nampaknya kehadiran Dr Mahathir dalam percaturan kuasa untuk masa depan anak bangsa dan negara sememangnya tidak disenangi samaada olih UMNO mahupun PAS.

Kalau setakat bercita cita dan setakat bercakap cakap tanpa mendatang hasil buat rakyat lebih baik " jadi pondan".

Tetapi kalau setakat menjadi pemimpin yang hanya menyusahkan orang lain, lebih baik "jadi mak nyah", sekurang kurangnya "jantan betina' bolih try.

Cahaya Al Majid.



Monday, 1 January 2018

THE PROMISED LAND : SIAPA KHIANAT ALLAH?? PAS ATAU MAHFUZ???

Bismillahirrahmanirrahim.

SIAPA SASARAN SEBENAR PAS
MAHFUZ ATAU NAJIB

Tak habis habis PAS ni mensandarkan nama Allah SWT dan agama Islam dalam mempertahankan parti.

Hanya kerana perkataan arab  'bai'ah" yang digunakan dalan mengikat hati ahli dan penyokongnya, walaupun Mahfuz yang juga telah bergelumang selama 30 tahun besama PAS serta bergelumang keringat dalam menaikkan nama PAS juga tidak terlepas dari bidasan terutama dari kepimpinan tertinggi PAS.

Ada juga yang mendakwa bahawa hasil atau gaji yang diterimanya selama bersama PAS adalah haram malahan ada juga yang berpendapat bahawa "membatal bai'ah' dengan PAS.juga dianggap mengkhianati janji Allah SWT.

Begitu lah "buruk'nya perangai mahupun buruknya peribadi yang ditonjolkan olih ahli PAS mahupun teladan yang dipertontonkan oleh pemimpin tingginya  "yang mengaku "terlebih Islam dari orang lain".

Sedar atau tidak bahawa gaji.mahuoun imbuhan yang dinikmati olih Mahfuz bukannya datang dari PAS tetapi gaji dan imbuhan yang diterima adalah dari duit rakyat.

Untuk mengatakan beliau tidak menjalankan kewajipanya sebagai Ahli Parlimen yang dipilih rakyat adalah satu tuduhan yang amat dangkal macam "orang tak sekolah".

Selagi mana seseorang itu berjuang dalam menolak kemungkaran dan kebhatilan dan tidak bersekutu dengan mereka mereka yang menghalalkan kemungkaran dan berjuang atas nama kebenaran, inshaallah, perjalanan dan perjuangan itu tetap diberkati Allah SWT.

Kepada pemimpin mahupun ahli ahli  PAS yang tidak  senang dengan pendirian Mahfuz sebaiknya muhasabah diri adalah terlebih baik barbanding "merapu dan meraban" benda benda yang tidak bermenafaat.

Kalau penyalah gunaan kuasa , rasuah dan bermaksiat yang berleluasa dipihak Kerajaan Pemerintah itu masih lagi mahu dipertahankan oleh PAS , apa gunanya, " bai'ah".?

Takut nanti "laknat" Allah SWT yang didambakan terhadap Mahfuz..alih alih Laknat Allah SWT pula yang dihujani kepada PAS pula.

Jadi eloklah bersangka baik dan doa kan yang terbaik buat Mahfuz, sesungguhnya perbuatan itu terlebih mulia disisi Allah SWT.
Itupun kalau PAS benar benar menjunjung perintah Al Quran lah...

Cahaya Al Majid.




THE PROMISED LAND : RENUNGAN 2018 : MANUSIA, KHALIFAH DAN ULUL AMRI

Bismillahirrahmanirrahim.

KEJAHILAN DAN KEMUNGKARAN

Dalam sistem pemerintahan negara kita, terdapat dua kelompok yang akan dihisap olih Allah SWT  terdahulu sebelum umat yang ramai.

Khalifah adalah kelompok yang menaungi negara ini yang terdiri dari Raja Raja mahupun Sultan. Mereka mereka ini yang mengaku sebagai ketua agama bagi rakyat dalam jajahannya adalah yang pertama sekali yang akan di persoalkan tentang amanah yang mereka berjanji diatas nya dan yang memikul amanah.

Keberadaan mereka adalah untuk menegur mahupun menasihati pemerintah yang dipilih rakyat.

Sebagai khalifah, kebertanggungjawapan beliau terhadap kemaslahatan umat Islam dan rakyat dibawah naungannya adalah perkara utama.

Sementara Ulul Amri pula adalah golongan yang diberikan kuasa olih rakyat . Kelompok ini pula diangkat rakyat dan diwakilkan dan diberikan amanah olih rakyat untuk mentadbir kerajaan.

Keberadaan mereka ditampuk kuasa diberikan olih rakyat kepada  melalui pilihanraya.

Dan dari kelompok Ulul Amri inilah maka seorang Perdana Menteri dilantik untuk mengetuai Kerajaan yang dinaungi olih Klalifah iaitu yang bergelar Yang Di Pertuan Agong.

Apa yang dikesalkan Khalifah khalifah yang menaungi beberapa buah negeri mahupun Khalifah utamanya yang bergelar Yang Di Pertuan Agong juga dilihat amat lemah dalam "memayungi" rakyat terutama dalam hal hal yang melibatkan kepentingan negara dan rakyat amnya.

Beberapa isu yang melingkari batang tubuh Ulul Amri yang telah diamanah kan dan diberikan kuasa  olih rakyat dalam urusan mentadbir negara didapati  "culas' atau ' pecah amanah" .

Beberapa skandal yang melibatkan dana dan harta milik negara dan harta dari keringat rakyat  telah dengan sengaja diselewengkan.

1MDB  yang telah tersalah bayar kepada syarikat BVI di Virgin Island yang berjumlah melebihi USD 1billion dollar tidak diambil tindakan seperti sepatutnya.

Hartatanah negara yang diambil dengan harga dibawah pasaran dijadikan 'asset" atau dijadikan sandaran untuk mereka mengolah "punca duit" bagi  menutup hutang mereka.

Duit dana simpanan rakyat digunakan sesuka hati termasuklah Tabung Haji, KWAP serta dana dana lain.

Tanah FELDA yang dimiliki melalui hasil keringat peneroka dijual tanpa kesedaran.

Hotel luar negara dibeli dengan harga mahal tetapi sebaliknya terpaksa dijual kerana kekeringan kantung pengurusan. Namun penjualan pula pada harga yang meragukan namun salahlaku pula gagal disiasat atau dibuktikan mahupun dengan sengaja melewatkan lewatkan dapatan.

Tak cukup dengan itu institusi MARA juga melalui frasa yang sama. Penyelewengan dan salah guna kuasa juga tengah meranapkan kepentingan bangsa Melayu. Penubuhan yang bertujuan untuk membantu bangsa Melayu pun telah 'layu" dan yang menyedihkan " kelompok Ulul Amri" inilah yang melaung laungkan slogan "demi bangsa dan agama" , puak ini jugalah tu Ang menjahanamkan bangsa dan agamanya.

Nampaknya dua kelompok ini samaada Khalifahnya mahupun Ulul Amri nya, kedua duanya dilihat gagal dalam menjalankan tanggungjawab serta gagal dalam menjunjung amanah yang dipertanggungjawabkan Allah SWT keatas mereka.

Apa yang terlihat dimata, kelompik Klalifah dan Ulul Amri in hanya suka "berseronok' dengan segala limpahan rezeki yang didatangkan secara percuma kepada mereka diatas keringat rakyat yang terpaksa bergelumang peluh dari terbitannya matahari sehinggalah terbenamnya matahari dan terkandang telangsung  sehingga waktu " tahajud".

Tetapi untuk mereka merasakan kesusahan serta kegetiran rakyat dalam "berusaha" dalam memakmurkan keharmonian dalam pendudukan negara, selalu diremehkan olih mereka.

Mendaulatkan suku kaum sendiri serta mengayakan kaum kerabat sendiri serta kroni sekelilingnya mereka adalah keutamaan.

Al Quran dan sunnah Rasul yang sepatutnya dijadikan landasan dalam penghidupan kini semua itu  hanya sekadar penyedap kata kata yang tidak membawa maksud apa apa kepada mereka.

Halal haram, salah benar, syurga neraka bukan lagi kegerunan buat mereka tetapi sebaliknya KETAKUTAN  hilang kuasa dan hilang pengaruh dalam politik melebihi ketakutan terhadap siksaan Allah SWT.

Kini Khalifah dan Ulul Amri sendiri telah memilih jalan kemungkaran jadi..

Kalau.dalam agama pun tiada paksaan buat umatnya,,.

Jadi tiada kewajipan juga untuk kita mentaati mereka lagi kerana keangkuhan mereka terhadap Allah SWT juga semakin nyata dan sifat hipokrit mereka juga telah terserlah dengan terang.

Cahaya Al Majid.