Thursday 25 October 2012

KISAH BENAR CAHAYA AL MAJID " BHG VIII :ADA DIANTARANYA KAU BERIKAN PETUNJUK DAN ADA DIANTARANYA KAU SESATKAN : MAHA SUCI ALLAH

ALLAH  DAN AL-QURAN  MENJADI ,SAKSI PENGHIJRAHAN AMIN SEKELUARGA . AUNT LILY PEMUJA JESUS JUGA MENDAPAT  PETUNJUK DAN  KINI ALLAH SWT ADALAH KEPERCAYAANYA. ALHAMDULLILAH . SESUNGGUHNYA SEMUANYA ADALAH KEHENDAK KAU YA ALLAH.
                                                              SAMBUNGAN VIII

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim


"sesungguhnya semua yang aku tuliskan adalah kebenaran hanya Allah SWT menjadi saksi diantara kami"

Pada keesokkan harinya, awal pagi aku sudah bersedia untuk menemani Peter ke Pejabat Agama, di Kuah. Lebih kurang jam 8.30 pagi aku keluar rumah menuju ke Kuah. Disana kelihatan Peter kesaorangan, menunggu kedatangan aku. Aku lihat keceriaan terpancar diwajahnya, dan aku tumpang gembira dengan perubahan ini serta bersyukur kehadrat Illahi kerana beliau memileh Islam sebagai pegangan hidupnya, iaitu Islam ugama yang suci pilihan Allah SWT. Setelah mendaftar dan mengisi borang, aku dan Peter dipanggil untuk ditemubual oleh Pegawai Agama Daerah Langkawi, Tn Sheikh Alauddin dan beliau menjemput kami duduk. Aku menceritakan semuanya dan memberitahu Tn Sheikh Allaudin akan niat sebenar aku menemani Peter di pejabat beliau. Dengan penuh semangat dan berhemah serta padat Tn Sheikh Allaudin menerangkan serta memberi penerangan dengan jelas kepada Peter berhubung dengan niat hendak memeluk ugama Islam. Dengan ungkapan yang terang dan fasih berserta perasaan yang tenang Peter mengakui bahawa dia ingin memeluk Islam dengan kerelaan hatinya dan diri sendiri tanpa paksaan oleh sesiapa maupun dipengaruhi oleh sesiapa jua. “Alhamdullilah”, kata Sheikh Alauddin. Lalu beliau menerangkan tentang Rukun Iman, Rukun Islam dan peratutan solat kepada Peter.Sesungguhnya apa yang diperkatakan oleh pegawai tersebut sudahpun dipelajari oleh Peter terdahulu, kerana aku telah pun mengajarkannya terdahulu disesi suai kenal tentang Islam dan pengenalan Islam semasa kami berkumpul. Pegawai agama menyuruh Peter ikut apa yang dibeliau lafaskan. Dengan hati yang tenang dan lidah yang fasih, Peter, melafaskan “sahadah”bersaksikan Al Quran, Pegawai Agama tersebut, Tn Hj Alauddin dan aku. Air mata aku berlinangan tanda kegembiraan. Aku tidak menyangka sama sekali bahawa persahabatan yang aku jalinkan selama ini dengan seiklas hati telah dihadiahkan dengan satu pemberian yang tidak ternilai harganya, Aku memanjatkan kesyukuran aku kepada Allah SWT, Allah Maha Besar dan Allah Maha Mengetahui Yang Tersembunyi. Peter mendaftarkan nama Islam nya sebagai Amin Peter Carlos bin Abdullah. Berlanjutan dari itu isteri beliau juga memeluk Islam dengan nama Islamnya Nora. Dengan penghijrahan terbesar itu maka kini mereka sekeluarga adalah merupakan sebuah keluarga muslim. Perhubungan aku sekeluarga dengan keluarga Amin menjadi bertambah erat.
Selepas Amin dinobatkan sebagai seorang Islam, berita itu aku sampaikan kepada Hj Kamaruddin, tetapi tidak aku sampaikan kepada Simon kerana aku tidak mahu Simon, mungkin akan memandang serong dan menjejaskan tali persahabatan kami yang telah terbina. Bagi aku biarlah masa dan Allah SWT yang menentukannya bila dan ketika, dan aku berharap agar berita tentang penghijrahan Amin itu datang nya bukan melalui aku. Hj Kamaruddin amat gembira dengan perkembangan terbaru ini. Seperti biasa pada sebelah petang aku ketempat biasa,aku bertemu Simon dan anak anaknya John dan Andrew. Simon memberitahu bahawa Aunt Lili akan datang bercuti, dan Aunt Lili teringin sekali melawat aku sekeluarga. Kata Simon lagi,” aunt akan datang lusa”. Pada petang itu Amin tidak ada bersama kerana waktu itu dia bertugas dikonti.  Berita kedatangan Aunt Lili ke Langkawi aku panjangkan kepada Hj Kamaruddin dan Amin.
Pada hari yang dikatakan, Simon memberitahu aku melalui talipon bahawa Aunt Lili sudah pun sampai dan aku menasihatkan kepada Simon agar membawa Aunt Lili kerumah beliau agar Aunt bolih berihat terdahulu kerana perjalanan beliau dari Kuala Lumpur ke Langkawi hampir mengambil masa lebih kurang 12 jam. Oleh itu kemungkinan Aunt Lili kepenatan dan perlu merihatkan diri. Aku berjanji kepada Simon, bahawa aku akan kekediamannya selepas jam 2.00 petang. Lebih kurang jam 2.00 petang aku menerima panggilan dari Simon, dia mengatakan bahawa mereka (Aunt Lily, Simon, John dan Andrew) berada di Restoran biasa. Simon menjamu Aunt Lili makan tengahari disana. Aku memberitahu Amin dan Hj Kamaruddin bahawa Aunt Lili sudah berada di Langkawi dan aku memberitahu mereka bahawa aku dalam perjalanan kesana (Restoran).Hj Kamaruddin memberitahu aku bahawa dia tidak dapat bersama kerana ini adalah waktu pejabat tetapi beliau berpesan agar aku menjemput mereka semua ke Hotel disebelah malamnya manakala Amin pula akan menyusul kemudian. Aku terus kesana,sampai disitu aku dapati mereka semua sudah pun habis makan. Aku terus kearah Aunt Lili sambil berkata, “Hai Mama”.Aunt Lili pun bangun lalu memeluk aku, aku cium pipinya ibarat seorang anak mencium pipi ibunya, itulah perasaan aku terhadapnya. Aku pun duduk disebelah Aunt Lili, menghadap Simon, John dan Andrew. Sambil mengengam tangan aku, dia bertanya “How are you?’ dan aku jawap,’good mama’.’I’ve a great news for you’. Amin pun sampai, sambil memberi salam,’assalammualikum”, aku pun menjawap,’Waalaikumsalam”. Simon terperanjat. Amin mendekati aku sambil menghulur tangan. Kami bersalaman. “katanya lagi “ Hai abang”, “Hai Aunt Lili’, lalu Amin menghulur tangan bersalaman dengan Aunt Lili dan juga Simon. Amin terus duduk disebelah aku. Aunt Lili terus menyambung kata katanya yang terganggu tadi apabila kemunculan Amin. Sambil memegang erat tangan kanan aku dengan kedua tangan nya, dia berkata,’Izan, I want to follow your faith, can you accept me’, sambil memandang tepat kearah muka aku. Kata kata itu menusuk terus kejiwa and kalbu aku, sayu hati aku mendengarnya, luruh air mata ku tak tertahan, ibarat air sungai mengalir laju, itulah yang dapat aku gambarkan tentang persaaan aku ketika itu.”Sure Mama, sure mama”, itulah kata kata yang mampu aku luahkan, kerana perasaan teramat gembira. Amin yang duduk disebelah aku juga menitiskan air mata , apa bila mendengar ungkapan Aunt Lili, sambil mengurut belakang aku.Lalu aku peluk Aunt Lili,sambil mulut aku mengucapkan kata kata “Alhamdullilah Mama, Alhamdullilah Mama”, God is great”.Aku panjatkan kesuyukuran aku kehadrat Allah SWT yang memberi hidayah kepada Aunty Lili untuk menerima Agama Islam sepertimana Amin menerima ketentuan Yang Maha Esa bahawa segala sesuatu yang terjadi semuanya adalah kehendak Yang Maha Esa, Allah yang memberi Petunjuk kepada sesiapa yang dipilih. Allahhuakbar.
‘Alhamdullilah Bang, God is great, I love you Bang’.sahut Amin, lalu Amin pun mengaku kepada Aunt Lili bahawa beliau sekeluarga sudah pun memeluk Islam. Aunt Lili mengucapkan tahniah kepada Amin lalu beliau bekata kepada aku ,’Izan, can you perform it to me’,maksud Aunt Lili,’bolehkah aku mengajarkan beliau bersahadah ‘,’Inshaallah Mama, i will ’, kata aku lagi.’Thank you”, kata Aunt Lili. Aku lihat Simon diam dan tidak berkata kata, tetapi lain yang terjadi, anak beliau, John dan Andrew pula berkata,’Daddy, I want to follow Aunt Lili, maksud beliau,”mereka ingin mengikut penghijrahan Aunt Lili’, Simon terdiam.’Uncle Izan, I want to follow too,just like Aunt Lili and Uncle Amin’ kata John pula.Lalu aku menasihati mereka berdua, ‘John dan Andrew, I want you to discuss this matter with you daddy ,ok? Kata aku. Tiba tiba Simon bersuara,” Let go to my house, its not proper to discuss this matter here’.Kami semua bersetuju untuk meneruskan perbincangan dirumah Simon. Kami pun beredar dari situ menuju kerumah Simon. Setibanya kami dirumah Simon aku dijemput masuk oleh Simon dan Aunt Lili.  Aku berjalan terus  menuju paip dilaman rumah lalu aku mengambil wuduk. Setelah selesai aku terus masuk kedalam dan duduk di sofa diruang tamu. Aku duduk diantara Amin dan Aunt Lili. Aku mula mukadimah petang itu dengan bacaan “Bismillahhirrahnirrahim”., lalu aku terangkan satu persatu kepada Aunt Lili bagaimana cara terbaik bagi mereka  yang ingin memeluk Islam. Aku terangkan semua dengan terang dan Alhamdullilah Aunt Lili memahami apa yang  aku perkatakan. Lalu aku ajarkan beliau ‘bersahadah”dan serta “berselawat” dan aku ulang 3 kali diselang selikan  dengan menyebut “ALLAH” dan beliau mengikut kata kata itu dengan perlahan dan perjalanan “penghijrahan’ itu disaksikan dengan senaskah Al Quran yang aku bawa bersama yang aku tempatkan diatas meja dihadapan Aunt Lili. Syukur aku kepada Allah SWT Tuhan Yang Maha Kaya kerena mengizinkan  aku untuk menyempurnakan “akad” dan memberi  kesempatan kepada aku sama sama menjadi saksi untuk upacara “penghijrahan” yang amat besar ini. Amin Yarabulalamin.Tuhan Semesta Alam. Berhubung dengan permintaan John Paul dan Andrew James iaitu kedua dua anak Simon, aku menasihati mereka  berbincang dahulu dengan bapa mereka demi kebaikan  kerana mereka masih lagi dibawah umur dan ditanggung sepenuhnya oleh bapa mereka.

                                                          BERSAMBUNG

No comments:

Post a Comment