Tuesday 30 October 2012

KISAH BENAR CAHAYA AL MAJID : A MAN WITH TUMOR : I'II ONLY HAVE 6 MONTH TO LIVE

  KLIEN YANG BAKAL DITEMUI DISINGAPURA MENGHIDAPI  'BRAIN TUMOR' KATA AKU. PERJALANAN  PERTAMA MENGUJI KEIMANAN 'SIMON ATAU NOAH' SELEPAS BERGELAR ISLAM.

                                                                 
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

"sesungguhnya semua yang aku tuliskan disini adalah kebenaran hanya Allah SWT sebagai saksi diantara kami"
                                                           BAHAGIN XII
Lewat petang Simon menalipon aku dari Singapura dan memberitahu bahawa semuanya beres dan dia dijadualkan akan berlepa ke Switzerland pada keesok harinya. Simon juga memberitahu aku bahawa orang yang ditemui itu mengakui bahawa beliau menghidapi ‘brain tumor”atau “ketumbuhan diotak”dan orang  itu ingin sekali menemui aku.Katanya itulah soalan pertama yang  beliau ajukan kepada lelaki tersebut apabila pertama mereka bertemu. Lelaki tersebut bertanya kepada Simon bagaimana dia (Simon) mengetahui ketumbuhan yang dialaminya. Jelas Simon lagi,” melalui seorang kawan yang berada di Langkawi, dimana dia (Simon) tinggal.”Lelaki tersebut bernama Don Frazier yang berketurunan Inggeris.Itulah sebabnya lelaki Inggeris itu teringin sekali menemui aku, kata Simon. Kata Simon lagi, dia (Simon) berjanji dengan lelaki tersebut, sekiranya segala urusan telah selesai, maka dia akan membawa lelaki itu ke Langkawi untuk melawat aku.Itulah penjelasan Simon sewaktu kami berhubungan melalui talipon petang itu. Perkabaran yang aku terima dari Simon aku panjangkan kepada Amin dan juga Hj Kamaruddin termasuklah Mama Maryam.Perihal tahap kesihatan lelaki tersebut telah aku perkata kepada semua sahabat tidak terkecuali isteri aku.Oleh itu kedatangan beliau, Don Frazier, ke Langkawi sememangnya kami nanti nantikan dan hanya Allah SWT saja yang menentukan saat dan waktunya.
Selang beberapa hari, aku menerima panggilan daripada Simon.Dia memberitahu aku bahawa beliau telah pun sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi. Memandangkan perjalanan mereka tiba dari jauh, aku menasihatkan agar Simon kembali dahulu kerumah untuk merihatkan diri dan aku berjanji pada sebelah malamnya aku akan menemui mereka berdua. Simon juga memberitahu aku bahawa lelaki tersebut akan menginap disalah sebuah hotel berdekatan pekan Kuah iaitu Hotel Grand Continential.  Aku berjanji kepada mereka bahawa selepas waktu Maghrib aku akan kesana untuk menemui mereka. Perjumpaan dengan tetamu dari jauh itu aku beritakan kepada Amin dan juga Hj Kamaruddin agar sama sama dapat berkenalan dengan Don Frazier. Selepas solat Maghrib aku bergerak menuju ke hotel dan perjalanan dari rumah aku hanya mengambil masa lebih kurang 10 mint saja.Apabila sampai diperkarangan parkir hotel, aku menalipon Simon untuk bertanyakan dimanakan kami akan berjumpa dan aku beritahu Simon bahawa aku menunggu Amin yang  masih didalam perjalanan kesini. Lebih kurang 10 minit, Amin pun sampai dan kami sama sama menaiki lif untuk ke bilek Don Frazier menginap. Sampai saja dipintu bilek,
BOARD WALK-CAFE AWANA - DISINILAH DON FRAZIER MELAFASKAN BAHAWA BELIAU AKAN MENGAMBIL ALLAH SWT SEBAGAI TUHANNYA
                                     
 Amin mengetuk pintu sambil memberi salam. Pintu dibuka dan kami dijemput masuk. Turut berada didalam bilek tersebut selain Simon dan Mama Maryam aku dapati John dan Andrew juga turut serta. Simon mengenalkan aku dan Amin kepada lelaki tersebut.’ Don, this is Peter or Amin’, sambil memegang bahu kiri Amin, and the person that I told you”, sambil menunjukkan jari kepada aku, “this is Izan”, kata Simon. Aku menghulur tangan untuk bersalaman dengan beliau, lalu tangan aku ditarik lalu aku dipeluknya erat.’ Yes, this is the man, this is the man’, kata Don.Diulang lagi kata kata itu, ‘Simon, yes this is the man, thank you God’ katanya dengan sepenuh hati dan didengari oleh mereka  didalam bilek itu. Kesemua yang hadir malam itu tergamang dan kehairanan apa yang dimaksudkan oleh Don Frazier .Dia masih lagi memeluk aku seeratnya.Apabila pelukan dilepaskan. Don terus menghulur tangan kepada Amin, mereka berjabat tangan. ‘How are you Peter?’, tanya Don,’Fine, thank you, and you?, tanya Amin pula. Lalu Don menjawap,’Great, tonite is the greatest night for me’, ungkap Don Frazier lagi.Habis bersalaman dengan mereka semua, Don Frazier mengajak kami semua ke Coffee House untuk makan malam . Kami semua turun bersama-sama menuju ke Coffee House yang terletak ditingkat satu. Setelah selesai makan malam, kami meneruskan perbualan dan tajuk yang kami perbincangkan agak serius. Don Frazier memulakan pertanyaan kepada aku, bagaimana aku tahu, yang orang yang akan Simon temui di Singapura (merujuk kepada dirinya) menghidap penyakit ‘brain tumor’ .Aku pun menjelaskan kepada beliau serba sedikit tentang perkara tersebut .Sebenarnya tidak banyak yang dapat aku perjelaskan kepada beliau kerana “penjelasan’ secara spiritual mungkin akan mendatangkan keraguan bagi beliau.Walau bagaimanapun beliau mengerti dan faham akan situasi aku.Lalu aku tanya kepada Don Frazier,’How serious is the tumor?’,Don Frazier termenung sejenak , agak lama juga beliau mengambil masa untuk menjawap soalan aku itu. Dengan suara perlahan Don Frazier menjawap,’I’ve only 6 months to live’. Aku tersentak mendengar jawapan beliau. Sebenarnya Don Frazier tidak boleh bertutor dengan lancar dan sekiranya kami ingin bercakap dengan beliau, kami harus memandang tepat kearah muka beliau kerana pendengaran beliau tidak beberapa jelas dan dia perlu merenung mulut kita untuk membaca apa yang kita pertuturkan.Perkara ini dijelaskan kapada kami oleh beliau. Ini disebabkan ubatan yang beliau ambil telah membuatkan pendengaran beliau terganggu. Sekiranya beliau mengambil preskripsi maka selepas setengah jam saja kita boleh berbual dengan beliau kerana preskripsi ubatan tersebut membuatkan beliau seperti orang khayal.Dengan penjelasan beliau itu membuat aku rasa simpati dengan apa yang beliau lalui lalu topic perbualan itu aku putuskan kerana aku tidak mahu beliau merasa serba salah dan tersinggung. Kami berbual mesra dan tajuk perbualan kami berkisar mengenai kerjajaya dan family masing-masing. Don Frazier memberitahu kami bahawa beliau merupakan seorang duda dan mempunyai dua orang anak. Anak lelaki beliau bernama Scott dan menetap di London dan anak perempuan beliau bernama Catherine yang menetap di Australia. Anak perempuan beliau sudah berumahtangga dan mempunyai seorang cahayamata dan Scott masih lagi bujang. Don Frazier merupakan seorang jutawan yang mengusaha dan memiliki ladang buah Kiwi di New Zealand.Ini disahkan oleh Simon  dan tujuan Don Frazier dan Simon ke Switzerland adalah untuk tujuan pelaburan dimana Simon merupakan konsultan bagi pihak Don Frazier.Aku bertanya kepada Don Frazier,’How do you find Langkawi?’.”This island is so special to me”, kata Don Frazier.”What do you mean, you were here only today?”, tanya aku lagi.”He answered my question, I mean God”, sambung Don Frazier lagi. Perasaan ingin tahu aku memainkan perasaan dan diminda aku, lalu aku bertanya lagi,”Oh, I see, anything special that we can share?’, lalu Amin pun menyampuk, yang selama ini hanya berdiam diri dan hanya mendengar perbualan kami saja. “Don, can we share the secret?’, tanya Amin pula. “I will show to everybody later in my room”, kata Don lagi.’ Amin menjawap,”Ok, Don”.Pada malam itu Hj Kamaruddin tidak dapat bersama kami kerana diHotelnya ramai pelancong dan ditambah banyak kerja yang perlu didahulukan.Beliau memohon maaf kepada semua terutama Don Frazier dan juga kepada Mama Maryam.Berita itu aku telah sampaikan kepada semua yang hadir pada malam itu. Sejurus selepas itu kami dijemput sekali lagi untuk ke bilek . Setelah bil dijelaskan kami semua naik keatas.Bilek yang ditempah oleh Don Frazier itu amat selesa dan besar dimana ruang tamu dan bilek tidur berasingan. Melalui tingkap ruang tamu, permandangan amat jelas menghala jeti Kuah dan pulau pulau berhampiran, serta  air laut yang kebiruan menghampar disetiap sudut dari jendela bilek Don Frazier.Don memulakan cerita yang tergantung tadi sewaktu diCoffee House . “This evening I woke up at about 6.00pm. Before I took my shower, I walk to the window to look at the view.I look towards that island.” sambil jari beliau menuding jari kearah sebuah peta mengenai pulau pulau disekeliling Langkawi yang tergantung didinding bilek beliau.Dia berjalan kearah peta tersebut dan menandakan salah sebuah pulau tersebut.’This island”,kata beliau.’I ask God and seek his guidance, and  I say, Oh God, please show me a sign, Is this is  the man that we are waiting ?”Suddently the lighting strike to this island”, sambil jari beliau menunjukkan kearah pulau tersebut.’ I said, Thank you God, you have answered me”, kata Don Frazier lagi. Kami semua diam tidak berkata kata ketika Don Frazier menceritakan hal tersebut.’ Simon, can you please read this”, sambil menunjukkan ejaan yang tertera diatas peta tersebut.” Pulau Timun”, kata Simon. Don Frazier cuba mengikut sebutan Simon tetapi sebutan dan telonya lain sekali bunyinya. Amin pun cuba menjelaskan makna perkataan tersebut,” Pulau mean island and Timun mean cucumber”, jelas Amin lagi.’ Oh no! Thank you God,’sambil Don Frazier memandang kearah aku dan berkata ,”You’re the man, you’re the man,’ berulang ulang dilafaskan oleh Don Frazier.’ I cannot eat cucumber” sambung Don Frazier. Aku kebingungan mendengar kata kata Don Frazier, tidak mengerti dan tidak memahami apakah maksud yang cuba disampaikan.Sebelum aku dan Amin meninggalkan mereka, Don Frazier memohon sesuatu kepada aku, kata Don Frazier,’Izan, thank you very much and I want to know you more. Can I see you tomorrow?’” Of course Don, I will joint you for breakfast tomorrow’, kata aku lagi. Lalu dipeluknya aku, sambil berkata,’ Thank you, I love you myfriend,’ Setelah aku dan Amin bersalaman lalu kami meninggalkan mereka.

                                                                         BERSAMBUNG
Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

No comments:

Post a Comment