Wednesday 3 December 2014

THE PROMISED LAND : PEMERINTAH MULA KELEMASAN- RAKYAT AKAN DI LEMASKAN

EKONOMI  NEGARA  KELEMASAN
SALAH SIAPA??

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Seperti yang telah dijangka dan yang diperkata sedikit masa dahulu, nasib negara ini bakal berubah apabila pemerintah yang memerintah negara ini tidak mendahulukan bangsa Melayu  serta tidak membela agama Islam seperti sepatutnya, maka, bala yang sepatutnya dapat dinyahkan, tertimpa juga dibumi ini.

Kalau dapat kita renung kebelakang seketika, imbas kembali apa yang telah terjadi dan tertimpa dibumi tercinta dan yang  bertuah ini. Disebabkan para pemerintah atau pemimpinnya yang kebanyakkannya telah tersasar jauh dari iktikad sebenar  sebagai seorang pemimpin maka 'bala' telah ditimpakan keatas bumi ini.. Bukan hanya kepada pemimpin parti pemerintah malahan pemimpin parti pembangkang juga bertanggung jawap diatas 'malapetaka' ini.

Kemerosotan ekonomi yang sedang berlaku ini adalah berpunca dari tangan-tangan manusia yang tidak mahu bersyukur atau yang tidak mahu mengaku kesalahan. Diatas sifat riak dan takbur serta berpendirian bahawa 'tiada apa yang buruk' bakal berlaku, namun, kuasa Allah SWT mengatasi segalanya.

Seluruh  pemimpin parrti  yang memerintah cuba untuk menafikan 'ketentuan' yang berlaku ini. Rata-rata dari kalangan mereka mengatakan bahawa ini adalah 'pembetulan' dari sistem yang digunapakai serta mereka juga mengaku bahawa 'nadi ekonomi negara ini tetap stabil dan terkawal namun apa yang dapat dilihat dalam dunia realitinya, keadaannya adallah sebaliknya. Sakit ekonomi negara ini sedang tenat dan berada dalam  ICU ataupun CCU.

                                

Kemuncupan ekonomi serta kemeroosotan nilai matawang negara mula memberi impak negative   mula dirasai olih rakyat . Peningkatan kos barangan serta kos sara hidup cuba dinafikan olih pemimpin ,Pemimpin cuba menepis apa yang sedang dilalui olih rakyat tetapi pada  hakikatnya 'perjalanan' ini menuju 'nazak'.

Bagi bangsa  atau kelompok yang menguasai 'tampuk' ekonomi negara , mereka ini tidak akan terkesan atau terjejas teruk tetapi bagi bangsa pengguna yang majoritinya berbangsa Melayu, kumpulan ini  akan tercekik leher atau  mengelupur.

                     

Malaysia’s key stock index slides to 15-month low

Kuala Lumpur's composite index fell 1.6 per cent to 1,758.15, the lowest close since September 2013. The ringgit lost as much as 0.5 per cent to 3.4420 per dollar, its weakest since February 2010.
Malaysia is a net oil exporter and major palm oil producer.
Foreign investors sold shares worth a net RM201 million, their sixth straight session of net selling, a Malaysian bourse statement said.


Walaupun kerajaan yang memerintah  cuba menyalahkan ekonomi dunia yang dituduh  sedang menguncup namun pada hakikatnya 'salah takbir' atau ' 'salah urus' adalah punca utamanya. Perbelanjaan tidak berhemah serta pembaziran yang melampau  'dilihat sebagai punca utama 'kemelesetan ini,, namun kerajaan cuba menafikan.

Walauapapun, kemerosotan ini baru diprasa pertama . Samaada pemimpin parti pemerintah berjaya mengatasi atau 'memperbetulkan keadaan seperti sebelumnya, semuanya terletak ditangan dan ikhtiar mereka. Sekiranya mereka tersalah pileh atau menerima pandu arah yang salah maka 'kos' pembayaran terhadap kesalahan ini pasti akan 'dibayar dengan harga yang paling 'mahal', iaitu 'hilang kuasa memerintah'.

Samaada pemimpin UMNO yang menjadi tunjang BN sanggup 'menjilat ludah' sendiri atau sebaliknya....akan....dijawap olih orang Melayu dan  orang UMNO sendiri..

Semuanya adalah diatas kesalahan yang dilakukan olih tangan mereka sendiri.

                                          ikhlas dari : Cahaya Al Majid






No comments:

Post a Comment