Friday 28 June 2013

SYIAH : ANTARA KEBENARAN ,KEPALSUAN ATAU KESESATAN



                                                       Bismillah-hir-rahman-nir-rahim
                                                           BAHAGIAN PERTAMA
                                                                       SYIAH
Kini rata-rata masyarakat dinegara kita digemparkan dengan 'fahaman syiah' yang dikata telah menular dan berkembang biak dikalangan masyarakat Melayu terutama dikalangan eletis dibandar . Fahaman ini dikatakan berlawanan dengan fahaman Ahli Sunnah . Sememangnya masyarakat dinusantara ini rata-rata mengiktiraf dan meyakini Sunnah Wal Jemaah, yang dikata atau dipercayai berakar umbi dari Rasululah s.a.w. 

Rata-rata masyarakat di Malaysia  menolak 'kefahaman Syiah" ini, yang dikatakan  tersasar jauh dari kefahaman Islam yang diketahui. Olih itu disini saya ingin membicarakan 'kefahaman' berhubung dengan kelompok yang baru dinobatkan sebagai 'sesat' ini, olih seluruh Ulama Sunnah. Diharap pembaca dapat bersabar kerana 'post' yang ingin dipertontonkan disini memerlukan 'hati yang terbuka' untuk membicarakannya. Diharap pembaca dapat bersabar kerana perkara ini adalah panjang dan mungkin ada diantaranya akan terkejut dan marah, walau apapun biarlah kita mulakan untuk pengetahuan dan pelajaran agar, perjalanan kita menuju 'dunia yang kekal ' dapat dipermudahkan dan dipimpin Allah SWT. 

                                                                 Pengenalan :-

 SYIAH : (شيعة) Dari segi etimologis (bahasa), Syiah bererti "Para Pengikut, Penyokong,   Pendukung atau Pembela". 
 Contoh : " Syiah Ali"  bermaksud satu kelompok yang berupa "Penyokong, pendokong atau pembela Ali". 
 Menurut Terminologi (istilah) syara, Syiah bermaksud "Sesiapa yang mengangkat kepimpinan Ali radiallahu 'anhu dan anak-anaknya".  Dan apabila disebut si Fulan itu Syiah maka dia menganut atau berfahaman Syiah.

                                                       SYIAH YANG DIPERKATA

Fahaman  "Syiah" ini dicetuskan pada 30 Hijrah oleh Abdullah bin Saba’  iaitu seorang Yahudi yang memeluk  Islam ketika  di zaman Khalifah Saidina Usman bin Affan.  Dengan dakwaan mengatakan   Saidina Usman dan juga sahabat-sahabat lain yang gagal  mera’ikan kemasukannya kedalam ugama Islam, serta  tidak memberikan apa-apa jawatan kepadanya membuatkan beliau berubah pandangan terhadap Islam yang dipraktikan sejak dari zaman Rasullulah s.a.w Penyelewengan terhadap Islam mula dilakukan olih beliau dan bermulalah 'fahaman' yang dikenali sebagai 'Syiah" sehingga kini.Tujuan mereka tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk   menghalalkan pendustaan yang direka cipta untuk 'merosakkan' umat Muhammad tanpa 'dibatasi"..

Selepas kewafatan Saidina Ali,  syiah melantik Saidina Hasan dan kemudian Saidina Husin. Apabila Saidina Husin wafat , Syiah berpecah kepada kepada dua golongan . Satu golongan memilih  Muhammad Hanafiah , yang  dikenali sebagai Alkaisa’iah . sementara  golongan yang lagi satu pula memilih  Ali Zainal Abidin dan  pemimpin terkemudian ialah  anak beliau iitu Muhammad bin Ali Al-Baqir.


Terkemudian  mereka berpecah  kepada 22 aliran. Diantara fahaman syiah yang paling jahat ialah yang diunjurkan oleh Abdullah Saba’  dengan mengatakan didalam tubuh Saidina Ali  itu bersemayam "unsur" ketuhanan didalam diri  Saydina Ali  serta  mengetahui hal-hal  yang ghaib". Dismping beliau  selalu  memperolehi  kemenangan  didalam peperangan melawan kafir menguatkan lagi dakwaan ini dan menobatkan beliau melalui perumpamaan berbunyi  "suara petir adalah suara beliau dan kilat adalah senyumannya" Inilah yang diyakini olih puak ini..

Tetapi sebahagian puak  syiah  menafikan pula kewujudan  Abdullah bin Saba’ , berkemungkinan kerana merasa malu terhadap kefahaman serta  ajarannya yang keterlaluan itu., Pendapat  serta kefahamanan yang menyesatkan ini diutarakan oleh Mughirah bin Said berserta seorang lagi sarjana Syiah yang bernama Ishak bin Zaid yang  memfatwakan bahawa "orang-orang syiah yang sudah sampai ke darjat yang tinggi sudah digugurkan daripadanya taklif syarak yakni tidak perlu lagi puasa,sembahyang dan sebagainya" Begitulah serba sedikit pengenalan mengenai 'Syiah' yang ingin saya kupas..

Mengimbau kembali kisah perkahwinan diantara Saidina Ali r.a dengan Fatimah, puteri Rasullulah, jelas sekali keinginan Saidina Ali memperisterikan puteri baginda Rasullulah s.a.w iaitu Fatimah dan sememangnya 'terpahat' dihatinya tetapi disebabkan beliau tidak mempunyai apa-apa yang dimiliki  maka keinginan itu dipendamkan sehinggalah Rasullulah s.a.w menyampaikan 'niatnya" melalui Saidina Abu Bakar, maka, perkahwinan itu 'terjadi' apabila perkara itu dikabarkan kepada Syaidina Ali. . 

Kenapa Syiah Mengagungkan Saidina Ali? 

Syaidina Ali merupakan Panglima Perang Rasululh serta menantu kepada Puteri kesayangan Baginda iaitu Fatimah, dan terdapat juga 'hadith' yang mengiktirafnya. Walau apapun Saidina Ali tetapi sahabat yang dikasihi Baginda.

Berkemungkinan terjadi apabila perbalahan tentang siapa yang harus menggantikan Baginda Rasullulah selepas kewafatan Baginda. Berbagai-bagai andaian atau 'hadith' menceritakan kisah tersebut melalui beberapa perawi termasuk kisah perbalahan tentang 'Tanah Fada" yang dikatakan dipertikai olih Fatimah serta suaminya Syaidina Ali.  Perbalahan ini telah mencetuskan ketidakpuasa  hati beberapa golongan samada yang menyokong Syaidina Abu Bakar, mahupun  Syaidina Ali berserta Fatimah. Punca-punca keretakan atau perbalahan didalam 'situasi' ini ,terzahir didalam beberapa  'hadith' . Ada yang disifatkan seperti 'memfitnah' Abu Bakar dan ada juga yang  sebaliknya tetapi pihak yang berkepentingan telah  menukilankan peristiwa tersebut didalam beberapa 'versi' dan kemungkinan telah disalah taksir atau  diertikan hanya bertujuan 'memecahkan " tembok amanah" Rasullulah s.a.w untuk sahabatnya. Walau apapun kita akan membincangkan isu ini dipost yang lain.

Itulah yang didakwa sebagai puncanya perbalahan diantara dua pihak ini dan bermulanya 'fahaman Syiah"  sehingga kini. Isu asas yang diperbalahkan adalah mengenai parlantikan Saidina Abu Bakar sebagai pengganti Rasullulah s.a.w selepas kewafatan baginda dan bukan Syaidina Ali iaitu Panglima Perang serta menantu Rasullulahs.a.w.Inilah permulaan krisis 'perpecahan" .

Walauapun perbezaan yang amat ketara berlarutan diantara Sunnah dan Syiah namun apa yang pasti kedua-duanya masih lagi mennyembah pada tuhan yang satu iaitu Allah SWT. Tetapi perbezaan beberapa pandangan , telah dijadikan batu pemisah diantara mereka  serta beranggapan bahawa amalan yang dibawa atau  dipraktikkan olih kedua-dua pihak tersebut diragui diantara satu sama lain. Perkara asas yang membezakan kefahaman Syaiah dinyata dibawah ini.

                     PERBEZAAN KETARA ANTARA AHLI SUNNAH DAN SYIAH

                                                 POKOK ASAS KEIMANAN

‎ Al-Qur’an.‎
Ahli Sunnah : Al-Qur’an tetap asli dan terpelihara.‎(seperti ayat dibawah)

Bagi  Agama Syiah, Al-Qur’an yang ada sekarang ini menurut pengakuan ulama Syiah tidak asli. ‎Ayat-ayat atau Firman Allah telah diubah  oleh para sahabat (dikurangi dan ditambah).‎ Mereka mendakwa Quran Agama Syiah lebih terpelihara dan lebih besar sehingga 3 kali ganda jumlah isi kandungannya. Semua isinya tidak ada yang bersamaan dengan al-Qur'an orang-orang Islam. Tetapi qur'an itu akan turun bersama Imam mereka yang ke 12, iaitu yang bernama Mahdi al-Muntazor.
KEYAKINAN DAN  KEIMANAN  SYIAH.  SALAH ATAU BENAR.  JAUH KE PERBEDAAN ISLAM IKUTAN  SYIAH DENGAN ISLAM IKUTAN SUNNAH ???
Syurga dan Neraka.‎

Ahli Sunnah : Syurga diperuntukkan bagi orang-orang yang taat kepada Allah dan Rasul ‎Nya. Neraka diperuntukkan bagi orang-orang yang tidak taat kepada Allah dan Rasul ‎Nya.‎


Syiah : Syurga diperuntukkan bagi orang-orang yang cinta kepada Imam Ali, walaupun ‎orang tersebut tidak taat kepada Rasulullah. Neraka diperuntukkan bagi orang-orang yang ‎memusuhi Imam Ali, walaupun orang tersebut taat kepada Rasulullah.‎

                                          Firman Allah s.w.t. bermaksud:

“Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Qur’an dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.” (Surah Al-Hijr: 9)

Ayat ini adalah jaminan daripada Allah s.w.t. bahawa Al-Qur’an tetap akan terpelihara daripada sebarang perubahan dan akan terus kekal hingga ke hari kiamat. Oleh itu, umat Islam perlu sedar hakikat ini supaya mereka mengkaji Al-Qur’an dan menghayati kandungannya, lebih-lebih lagi pada era globalisasi ini supaya kita tidak tertipu dengan dakyah yang dibawa musuh Islam.

Inshaallah, dilambaran yang lain akan saya huraikan pandangan diatas yang berpandukan kepada Al Quran.

 Al Fath Ayt: 29 
Maksudnya:
“Nabi Muhammad SAW ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat muka mereka – dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki – dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar.” (Al-Fath: 29)

                                          " SAHABAT YANG DISISI BAGINDA"
Abu Bakar radhiallahu 'anh wafat ketika berumur 63 tahun setelah menjadi khalifah selama 2 tahun 3 bulan.  jenazah beliau  dikebumikan di sisi makam Rasulullah s..a.w.

                                                           .....bersambung....

Memandangkan kita tidak mempunyai "Al Quran "versi Syiah untuk diperdebatkan maka pandangan atau penulisan dibuat melalui kajian bertulis  serjana-serjana Islam terdahulu dan kini yang berlandaskan  kepada tindakan,amalan serta tindak tanduk Syiah terhadap Sunnah serta terhadap komuniti Islam lain. .

                                                  Ikhlas dari :- Cahaya Al majid              

                      

4 comments:

  1. KESATUAN ISLAM... Dizaman Nabi Muhammad SAW, keretakan kecil dlm Kesatuan Islam telah ada. Namun mereka itu bisa disatukan lagi, selagi adanya hayat Nabi SAW, mereka tetap berada dibawah satu payung Rasulullah yaitu Al-Islam. Setelah wafatnya Baginda Nabi SAW, keretakan kecil telah membarah membesar hingga Kesatuan Islam telah terpecah terbelah dua - menjadi Syiah dan Sunni (ASWJ)..

    PUAK SYIAH dari Ahlulbait Nabi serta pencinta2 Ahlulbait telah menuduh mengkafrkan Puak Sunni (ASWJ), karna mereka telah merampok tahta Imam Ali. PUAK SUNNI (ASWJ) dari Para Sahabat Nabi pula telah menuduh Puak Syiah itu Dajjal dsbnya, karna satu mata mereka maseh buta lagi. Antara Syiah dgn Sunni (ASWJ) puak manakah berada sebener2nya dijalan yg maha bener..?? Yg satu kencing berdiri, yg satu lagi kencing berlari. Namun masing2 puak ada dgn alasan2 bukti2 tersendiri, mempertahankan kepercayaan doktrin masing2..

    Bayangan ragam2 Syiah dan Sunni (ASWJ) itu adalah sama ragamnya seperti apa yg berlaku keatas Ummat2 Nabi Musa AS dan Nabi Isa AS. Ada ummat mereka yg setia berada dijalan asal, ada ummat yg penyeleweng mengkhianati ajaran Musa dan Isa. DiAkhir Zaman ini hanya Sang Penyelamat aka Imam Mahdi Sejati itu jua yg bisa mengadili menghakimi.. Wallahu'alem...

    ReplyDelete
  2. KONTRAVERSI ANTARA SYIAH DGN SUNNI (ASWJ)

    Apabila dikatakan Syiah ianya dikaetkan dgn Imam Ali bermula dgn Syiah Ali.
    Apabila disebutkan Sunni (ASWJ) ianya dikaetkan dgn 3 Para Sahabat Nabi.
    Syiah Ali pengikut2 setia Imam Ali dasarnya mereka mencintai Ahlulbait Nabi.
    Syiah Ali dianggap Mazhab tertua ujud semasa Paduka Nabi maseh ada lagi...

    Sunni (ASWJ) pengikut2 setia 3 Sahabat Nabi dasarnya ikutan Sunnah Nabi.
    Sunni (ASWJ) ujud setelah wafat Nabi ratusan tahun muncul Mazhab2 itu ini.
    Wahabbi ujud setelah Regim Saud rampok kuasa AsSyariff numpang sekaki.
    Mazhab Wahabbi ciplakan Dajjal mata satu muslihat ada udang sebalik mee...

    Paduka Rasul berwasiat pengganti Baginda adalah Imam Ali namun dinodai.
    Setelah wafat Nabi 3 Sahabat melanggar amanah merampok tahta Imam Ali.
    Akhirnya terpinggir Imam Ali 3 Sahabat menjawat Khalifah 1,2,3 silih berganti.
    Maka bermulalah retak terbelah dua antara Syiah dgn Sunni hingga hari ini...

    Imam Ali Ahlulbait2 pengikut2 setia keKarbala Iraqi pergi 41 tahun menanti.
    Setelah 3 Sahabat mati akhirnya jawatan Khalifah Ke4 dipikul oleh Imam Ali.
    Namun doktrin Sunni (ASWJ) sudah tersebar luas bertapak kukuh sana sini.
    Ajaran Sunni ciptaan 3 Sahabat dari 28 Kapir Kuraisy Dunia Islam ia kuasai...

    Maka tinggallah Doktrin Syiah Ali cobak bangkit namun tidak bisa mengatasi.
    Kapan wafat Imam Ali doktrin Syiah Ali sudah ditokok tambah itu ini fenin lagi.
    Sengketa antara Syiah dgn Sunni (ASWJ) ribuan tahun tumpah darah benci.
    Syiah dan Sunni (ASWJ) siapa dijalan yg bener telah diadili oleh Imam Mahdi...

    Hanya Ahlulbait Imam AlMahdi yg bisa menjelasi karna beliau dibimbingi Ilahi.
    Penyeleweng Islam pendusta Nabi kerat lidah padan muka ngak bisa jilat lagi.
    Pembunuh Imam Hussein Anak Mukjizat Nabi dibangkitkan diadili dll lagi pasti.
    AlMahdi sentiasa memerhati Zulqarnaen bersiap sedia menyiksa menghukumi...

    ReplyDelete
  3. @ BENAR ATAU SALAH..??
    KEYAKINAN DAN KEIMANAN SYIAH.
    JAUH KE PERBEDAAN ISLAM IKUTAN SYIAH
    DENGAN ISLAM IKUTAN SUNNAH..??

    ALHADIS : "JIKA SEKIRANYA USIA BUM INI HANYA TINGGAL SEHARI LAGI (AKAN KIAMAT), NESCAYA ALLAH AKAN BANGKITKAN SAORANG DARI KETURUNAN-KU (AHLULBAIT DARI SULBI NABI) YG AKAN PENUHKAN SEMULA BUMI INI DGN KEADILAN DAN KEMAKMURAN, SEBAGEIMANA BUMI SEBELUMNYA TELAH DIPENUHI DGN KEKUFURAN KESESATAN DAN KEZALIMAN..."

    ANTARA SYIAH DGN SUNNI - SIAPAKAH YG KUFUR KAFIR LAKNAT..?? SIAPAKAH YG SESAT TERSESAT MELARAT..?? SIAPAKAH YG BENAR SIAPAKAH PULA YG SALAH..?? MASING2 SYIAH & SUNNI MENGAKU DIA DIPIHAK YG BENER KAH3... KETAWA BERDEKAH2 SYOK SENDIRI.. ALHAMDULILLAH.. ALLAH ALBARIU TELAH BANGKITKAN SANG RATU ADIL SEJATI, DIA BUKAN SYIAH DIA BUKAN SUNNI, TAPI DIA BAWA JALAN NABI JALAN ILAHI... ALLAH ALHAKAMU DIA YG DIBIMBINGI ILAHI DIA SERBA TAHU DIA TELAH MENGADILI MENGHUKUMI.. TETAPI MASEH BELUM MASANYA UMUMKAN HUKUMAN SECARA TERBUKA LAGI..

    SEHINGGA KAPAN KEKUFURAN KESESATAN KEZALIMAN SEMESTA SUDAH KEPERINGKAT PALING KRITIKEL PALING MAKSIMA NGAK BISA DIBENDONG LAGI... DIKALA ITULAH ALLAH RABBUL JALAL AKAN BANGKITKAN IMAM MAHDI SEJATI. KEBANGKITANNYA SUDAH PASTI DIMEKAH PADA MANA2 SATU MUSIM HAJI. PETANDA2 BENER ITU ALMAHDI SEJATI, AKAN BERLAKU MIRACLE2... SATU SEMESTA MENGKAGUMI DSBNYA LAGI.. YG NYATA PERTAMA2 WAHABBI YAHUDI DAJJAL SERTA KONCO2NYA MAKHLOK PEROSAK YAKJOD MAKJOD TOJOL MATI DITELAN BUMI....

    ...WALLAHU'ALEM... DUNIA ISLAM & SEJAGAT SEDANG MENANTI MAHDI SEJATI...

    ReplyDelete
  4. ....MISTERI & DILEMA ALQURAN VERSI SYIAH....

    BENERKAH ADA & APAKAH SEBENERNYA ITU ALQURAN VERSI SYIAH..??
    BENERKAH ALQURAN VERSI SYIAH ITU JUMLAH ISINYA 3 KALI GANDA..??
    BENERKAH ALQURAN VERSI SYIAH ITU MASEH DISIMPAN OLEH SYIAH..??

    MISTERINYA TERSINGKAP SETELAH ALLAH BANGKITKAN IMAM MAHDI SEJATI...

    ReplyDelete