Tuesday 8 October 2013

THE PROMISED LAND : BAHAGIAN EMPAT :

PENYATUAN KETURUNAN DARI ISTERI ISTERI NABI IBRAHIM
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Kerahmatan juga didoakan keatas Nabi Sulaiman dan keluarga.

Negeri-negeri ditanah Melayu  dibarisi olih Banjaran Titiwangsa yang menganjur dari selatan Thailand hingga ke Gunung Ledang di Johor. Banjaran bermaksud deretan gunung dan bukit, yang menjadi tulang belakang sesebuah kawasan. Banjaran Titiwangsa menjadi tulang belakang Semenanjung Malaysia. Ia sebenarnya menganjur dari Banjaran Himalaya dan puncak tertingginya ialah Gunung Everest.

Kenapa deretan banjaran yang tertinggi didunia yang bermula dari Banjaran Himalalaya yang puncak tertingginya ialah Gunung Everest dan deretan terakhir banjaran tersebut berekorkan ke Semenanjung Tanah Melayu yang dikenali sebagai Banjaran Titiwangsa yang terdapatnya Gunung Ledang? 

                                  
Apakah gahnya Gunung Ledang ini?
 Mengikut kitab Bible :-

King Solomon’s Gold Mines Mount Ophir Gunung Ledang Malacca Kuala Lumpur Malaysia Peninsula Almug (Algum) Tree Red Sandalwood First Temple Pillars I Kings 10 Ancient Transoceanic Voyages Phoenician Navigators


In I Kings 10 of the Old Testament in the Bible, King Solomon sent ships to Ophir for the finest gold and almug wood (for the Temple’spillars). The ships sailed from the Red Sea and headed east, to the Malaysian Peninsula, where the gold mountain there, east of the town of Malacca, which is just down the coast from Kuala Lumpur, was named Ophir, now known as Gunung Ledang, where are ancient mine shafts like honeycombs, from which huge amounts of gold were extracted by methods now unknown to the natives, nor to the Chinese who have also exploited the region through the centuries.

Nampaknya perjalanan untuk menjejaki 'watak yang dinanti kedatangan ' ini tersimpul didalam beberapa penemuan serta Kitab Allah sejak dahulu sehinggalah Al Quran diturunkan.   Allah SWT berfirman bahawa alam ini dijadikan untuk Jin dan Manusia untuk 'menyembah'Nya.

“Tidaklah Aku jadikan jin dan manusia, kecuali agar mereka beribadah kepada Ku”
(Az-Zariyat: 56)

                                         
Melalui penemuan-penemuan serta ayat diatas , sesungguhnya Mount Opir yang diperkatakan sebenarnya menjurus kepada Gunung Ledang dimana 'Puteri Tersembunyi" bersembunyi. Berbagai tulisan telah dibuat berhubung 'perkara rahsia' yang 'terikat rapat' ini dari didedahkan.

Berbalik kepada isu 'utama' iaitu 'negara kelahiran yang dinanti'. Tidak syak lagi melalui Firman Allah yang secara terangan mengungkap bahawa ' Sidratul Muntaha' atau 'pohon bidara yang disebutkan  terdapat dibumi bertuah ini sekali gus mengukuhkan 'kepercayaan' bahawa watak yang semestinya yang dinantikan bermula dari bumi 'terpilih' ini sekali gus menguatkan kepercayaan bahawa 'istana Balkis yang ghaib' telah berpindah  kebumi ini setelah kewafatan Nabi Sulaiman. 

Persamaan sifat Puteri Balkish dan Puteri Gunung Ledang  yang sememangnya mencintai emas dan permata diterjemahkan melalui cerita rakyat iaitu kemahuan untuk disediakan jambatan emas dan perak untuk disambungkan dari Gunung Ledang ke Melaka serta beberapa permintaan sampingn yang lain.

Ini menguatkan lagi bukti  bahawa bumi Tanah Melayu ini sememangnya 'terpilih' dan 'berkeramah'.

Kenapa mesti dari bumi ini??

Tiada negara lain didunia selain Malaysia yang Kerajaannya dibarisi olih Raja-Raja yang bersusur galur dari Keturunan yang sama serta 'berkait keturunan' mereka serta manganut kepercayaan yang sama kecuali  Negeri Sembilan. Dipost yang terdahulu saya pernah menengahkan asal usul Dato' Undang Yang Empat yang sebenarnya berasal dari keturunan 'peribumi' asal negara ini. 

Seperti yang kita tahu semua keturunan Raja yang memerintah Tanah Melayu semuanya berasal dari kepulauan negara Indonesia kecuali Kedah . Diawalnya permulaan Sang Nila Utama di Singapura sehinggalah pendaratannya di Melaka. Setelah tertegaknya  Kerajaan Melaka dan selepas beberapa tahun akhirnya Melaka telah jatuh ketangan Portugis dan bermulalah pelarian Raja Melaka ke Johor dan beberapa negeri lain yang berdekatan kecuali ke negeri Sembilan.Bermula dari itu tiada lagi kerajaan Beraja dinegeri Melaka.

Kerajaan asal sebelum penyatuan negeri ditanah Melayu hanya terdapat beberapa negeri yang termaktub di negara ini iaitu :-

1. Sultan Johor
2. Sultan Selangor
3. Sultan Pahang
4. Sultan Terengganu
5. Sultan Kedah
6. Sultan Perak
7. Raja Perlis
Untuk  Negeri Sembilan Undang merupakan Raja bagi setiap daerah sebelum
 pembentukan Persekutuan Tanah Melayu. Sewaktu Pengistiharan Kemerdekaan setiap seorang dari Undang telah menurunkan tanda tangan tanda bersetuju untuk Pembentukan negara.
8. Yam Tuan Besar Kuala Pilah
9. Undang Luak Sg Ujong
10. Undang Luak Rembau
11. Undang Luak Jelebu
12. Undang Luak Johol

Untuk itu 'mengangkat' keturunan yang satu seperti Yahudi yang mengagungkan 'The Twelve Tribes' iaitu keturunan Yaakob untuk dijadi 'benteng' jati diri bangsa Yahudi ,  amat bersamaan dengan penubuhan negara ini melalui penyatuan kuasa 12 Raja dari satu Keturunan iaitu Melayu. 
Kenapa jalur 12 keturunan ini  iaitu Bani Israel (Yahudi)  dan Bani Melayu ini amat sama perjalannya?

Mengikut kitab lama Nabi Ibrahim telah menikahi 3 wanita iaitu Siti Hajar, Siti Sarah dan Siti Khaturah. Susur galur dari beribukan Siti Hajar lahirlah Ismail iaitu keturunan Arab sementara Siti Sarah melahirkan Ishak dimana keturunan jurai Bangsa Israel  dimana Isa AlaihiSalam adalah yang terakhir dari keturunan keluarga Imran. Sementara keturunan Katurah membawa diri ke Timur Jauh. Kedua-dua jurai Ibrahim iaitu Ismail dan Ishak kesemuanya melahirkan bangsa atau Nabi yang hebat .

Tetapi keturunan Ibrahim yang beribukan Khaturah ini dikata belayar jauh kemerata pelusok kerana Khaturah melahirkan 6 orang anak. Kisah ini telah saya perjelaskan dipost yang lalu.

                                                          ....bersambung...
                                              ikhlas dari :- Cahaya Al majid



3 comments:

  1. kononnya.....AL QURAN ADALAH PANDUAN KU, SUNNAH ADALAH IKUTAN KU. ALLAH SWT ADALAH TUHAN KU

    tapi kenapa membidaahkan nabi ibrahim beristeri 3.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidakkah kamu wajib beriman dengan Kitab Kitab Allah yang terdahulu sebelum turunnya Al Quran dan Al Quran membenarkan nya. Sedangkan nama isteri Nabi Muhammad s.a.w pun tidak tercatat didalam Al Quran, olih itu bagaimana saudara 'yakin" dengan nama-nama yang diberikan begitru juga dengan nama isteri Ibrahim yang melahirkan Islaq, tiada nama disebutpun.. Atau adakah kitab terdahulu dari Al Quran juga 'bidaah"?

      Delete
  2. Abraham (PUH) got another six children from other woman other than Sarah and Hagar, but quran did not mention apparently except ishmael and Isaac. Torah mentioned that Abraham married a woman called Keturah [Arabic: Qaturah] and she gave birth for six children for him, and it mentioned their names but there is no need to mention them now because it has no effects. In Muruj Al-Ðahab for Al-Mas`udi he said: After Sarah's death, Abraham married Qanturâ' [just another variation of the name] and he had six children from her and they are Marq, Nafas, Madan, Midian, Sinân and Sereh [Hebrew: Zimran, Jokshan, Medan, Midian, Ishbak, Shuah].

    ReplyDelete