Wednesday 29 November 2017

THE PROMISED LAND: HAPRAK BETUL UMNO NAJIB NI??!

Bismillahirrahmanirrahim.

UMNO ADA KESAH KE..AKAN
IMPLIKASI, KESAN YANG TERKESAN

"Yang baik dijadikan tauladan , yang buruk dijadikan tauladan". Itu adalah ungkapan emas orang orang Melayu yang berpegang pada adap dan kesopanan dalam hal mendidik anak anak.

"Melentur buluh biarlah dari rebung'
Tetapi pepatah Melayu.mengungkapkan " lidah tak bertulang".

Tetapi adakah pepatah Melayu ini dihayati sepenuhnya olih orang Melayu terutama pemimpin.

Siapa kah yang perlu memberi contoh terbaik kepada rakyat?
Semestinya yang memegang kuasa iaitu Pemimpin UMNO mahupun Kerajaan BN. Kerana amanah berada di tampuk dan dibahu mereka.

Imbau kembali!
Najib berbohong dalam isu RM2.6 billion. Juga berbohong dalam penerimaan wang RM40 juta dari SRC International berpunca dari wang KWAP.
Berbohong dan menafikan bahawa takkan dana RM2.6 akan masuk keakaun peribadi.
Berbohong dan menafikan bahawa skandal 1MDB tidak akan memberi kesan kepada kewangan negara.
Berbohong dan menafikan bahawa cukai GST tidak akan membebankan rakyat.

Tidak kah pembohongan ini memberi implikasi buruk terhadap kehidupan rakyat dan juga masa depan bangsa dan negara?

Ungkapan Bangsat, Haram Jadah, kepala bapak kau. Tidakkah ungkapan ini akan membawa kesan nyata terhadap rakyat?
Kesan bertali dari ungkapan tersebut, kini rakyat telah jadi kan ungkapan Najib ini sebagai " tagline" UNTUK  menghina.
Salah siapa?

Begitu juga dengan Zahid Hamidi bersengkokol dalam pembohongan RM2.6 billion Najib. Berbohong dan mengaku pula telah berjumpa anak Raja.Arab tetapi tetap gagal menamakan siapa anak Raja Arab tersebut. Inilah corak implikasi dan rantaian keatas yang berlaku, apabila ketua pembohong dan menipu maka yang bawah pun turut menipu.
Siapa salah. Adakah salah didikan dari ibubapa?

Teuku Adnan Mansor pula melabel graduan yang masuk ke ITM atau UiTM kini terdiri dari golongan " slow learner" atau " lembam" mahupun kategori " bangang'.

Walaupun pada akhirnya.beliau memohon maaf diatas keletanjuran kata kata beliau itu namun implikasi dari tuduhan itu amat berat kesan nya dan amat terkesan dihati para para graduan lulusan UiTm.ini.

Perlu diingat negara ini bukan dihuni olih orang Melayu saja tetapi terdapat berbagai bangsa yang menjadi rakyat negara ini. Iktibarnya kebanyakkanya syarikat swasta atau konglomerat yang besar dan kaya raya adalah milik bukan Melayu kerana itu orang terkaya di Malaysia kebanyakkannya dari bukan Melayu.

Implikasinya, syarikat besar atau konglomerat tahap International INI tidak akan memandang tinggi graduan lulusan UiTm ini untuk diambil bekerja di syarikat mereka.

Sebabnya Menteri UMNO merangkap Setiausaha Agong Parti UMNO sendiri telah melabel graduan lulusan dari UiTM ini sebahai tidak berkualiti" dan suka melawan 'tauke" bak kata Teuku Adnan " tidak mengenang jasa ' dan juga terhadap ' pelebelan " slow learner" ATAU.' lembam" oleh Teuku Adnan.

Apa.yang dilebel olih Teuku Adnan ini bakal dijadikan alasan olih syarikat besar atau konglomerat International untuk tidak menerima graduan ini untuk digajikan disyarikat mereka.

Kesan nya, anak anak Melayu lulusan UiTM ini bakal berhadapan situasi yang "sukar' untuk bersaing dengan graduan lulusan dari Universiti lain.

Olih itu yang terkesan dari kesan kata kata Setiausaha Agong UMNO ini adalah graduan anak anak Melayu lulusan UiTM.

Bercakap tanpa berfikir dan memohon maaf selepas terlanjur tidak akan menjernihkan " susu sebelanga lagi apabila nila setitik jatuh kedalamnya".

Jawapannya= UMNO sendiri yang menyalai  hidup hidup anak anak Melayu dalam kawah yang api marak dan dibakar dari bawah.

Cahaya Al Majid








No comments:

Post a Comment