Monday 31 December 2012

APA PERBEZAAN NYA ? : ADAKAH SAMA, SIAPA AKU DAN SIAPA ANDA : ADAKAH SAMA PADA HARI BERIKUTNYA ::

SEMALAM ADALAH SEJARAH DAN HARI INI  MENITI  KETENTUAN. ADAKAH NASIB AKAN BERUBAH ATAU D I UBAH.  PENENTU DAN KETENTUAN , MASIHKAH KITA PASRAH. ATAU ADAKAH KITA BERSERAH ATAU KITA HANYA MENYERAH?

Apa impian anda pada tahun baru ni? Apa yang ingin dicapai? dan apa cita-cita menjelang tahun baru ini. Itulah diantara pertanyaan dan ungkapan yang selalu kita dengar dimerata tempat.Di radio, di TV, di surat kabar dan interview-interview orang 'ternama' termasuk artis dan juga rakyat marhean, begitulah 'hipokrit' nya hati dan jiwa kelompok manusia yang 'terlalai' ini.

Saban tahun setiap kali menjelangnya perubahan tarikh  terakhir kalander yang mengikut kalander Masihi berlaku, maka bermacam-macam acara sambutan dilakukan oleh setiap 'jiwa' yang kosong yang tidak berpedoman, diadakan disetiap pelosok dunia, sama dunia Islam begitu juga dengan dunia bukan Islam. Semuanya bergembira keseronokan seolah-olah angka yang ditinggalkan atau tahun yang ditingalkan seolah-olah menjamin jiwa tersebut 'bebas' dari 'kerosakan' dunia yang cipta Yang Maha Esa sebagai 'padang sandiwara'.
Terlupa!! kesalahan lalu atau  terlalai waktu-waktu ?Tetapi masih kegembiraan? Itulah masyarakat ikut-ikutan masa kini dan ditambah dengan ' keterlalaian"  para pemimpin yang sama-sama 'melalaikan' pengikut tanpa rasa bersalah terhadap ' Yang Maha Pencipta". Pemimpin ini pula  'mengangkat" diri sendiri.dikhalayak ramai dengan 'kata-kata" yang menjanjikan seribu tipu daya kepada yang dipimpin dan yang dipimpim juga termakan umpanan , begitulah 'dashat'nya permainan 'minda' mereka yang songsang ini. Para alim ulama juga terkhilaf dan terpedaya dengan 'mainan' perubahan angka ini, maka, mereka juga mengambil bahagian, lalu, mengadakan solat-solat ' yang 'konon'nya pernah diadakan dizaman Rasullulah sebagai 'satu' cabang 'omongan' yang disangka.
Pada setiap tahun apabila angka ini berubah, maka, jerat-jerat dipasang olih 'jiwa manusia songsang dan bernafsu harta dunia  yang tersasar"  ini yang bertujuan untuk 'mengisi' kekosongan jiwa-jiwa mereka dengan kealpaan dan lalai  . Bermacam-macam acara diadakan pada malam terakhir tersebut. Semua peringkat umur terjerat, samaada yang kaya mahu pun yang miskin, berdarjat atau pun yang melata, pemimpin mahupun yang dipimpin, kebanyakanya..setiap tahun..bersedia  untuk tujuan ini. Setiap negeri dan peringkat disetiap jajahan didunia, semuanya menunggu dengan penuh ' tekun' seolah-olah 'menunggu malaikat turun dari langit' , menunggu detiknya, bersesak-sesak lelaki dan wanita, yang bertutup dan yang terdedah, yang seksi dan yang seksa, bergesel diantara satu begitulah keadaannya manusia yang 'jiwa tergadai' ini..Bukan mengutuk atau mengata, tetapi, beginilah hakikatnya manusia yang mengikut 'jejak' puak tersasar ini.
Tetapi persoalanya,  dibumi yang dikatakan  ' Bumi Melayu Islam' ini, hampir 80% muka yang menghadiri 'pesta' ini adalah Melayu yang beragama Islam. Kenapa? Jiwa melayu 'kering kontang ke?.Atau 'pegangan' tak da ke?. Yang terkinja-kinja dan yang melompat-lompat serta yang terjerit-jerit , siapakah mereka? Tidakkah Melayu?.
Tahukah anda 2013 merupakan tahun yang getir bagi Melayu? Perpecahan, perbedaan pendapat, pertelagahan agama dan percangahan pendapat semakin merincing.  Melayu sebenarnya berada dipersimpangan tanpa disedari.
Melayu ada kuasa tetapi kuasa digari , Melayu ada agama tetapi dikhianati, Melayu ada Raja tetapi  Tak Berperkerti, Melayu ada Suara Majoriti tetapi tak berfungsi. Begitulah hakikatnya Melayu ketika ini. Melayu masih menanti 'bantuan' seakan akan tidak boleh berdiri sendiri, tetapi sebenarnya ' bantuan' itu adalah hak Melayu sebenarnya tetapi dinafikan dan disalahertikan oleh Pemimpin sendiri. Melayu dipandang seolah-olah seperti pengemisoleh pemimpin Melayu sendiri.
Melayu menaikan mereka tetapi Melayu  dikhianati. Melayu yang memberikan mereka 'kuasa' , hak Melayu pula mereka sebat. Jadi, apa ada pada Melayu lagi?Apa yang tinggal? Suara Melayu seolah-olah tenggelam dibaham suara bukan Melayu terutama kaum India. India cuma ada 2 juta saja di Malaysia tetapi 'perangai" mereka seolah-olah mereka ini majoriti dibumi Malaysia.Salah siapa?
Bukan Melayu yang menyebabkan mereka tertindas tetapi 'MIC" atau Samy Velly, yang menyebabkan mereka 'keras kepala' dan menjadi 'gangster". Semuanya salah Samy Vellu.dan MIC.
Wahai Melayu marhean, lihatlah bangsa kita ,Melayu yang melata , adakah kita ingin berkongsi kuasa dengan mereka? Setiap hari kita disajikan dengan sifat  'keangkuhan' mereka. Boleh kah kita bertolak ansur dengan bangsa lain selain bangsa Melayu dibumi ini. Setiap apa yang Melayu miliki, semuanya mereka inginkan. Boleh kah kita Melayu kongsi apa yang ditinggalkan oleh nenek moyang kita dengan bangsa lain di bumi ini.
Yang amat memalukan ketika ini, banyak bukan Melayu ingin mengaku diri mereka Melayu, kenapa??Tetapi dengan perasaan muka tebalnya pula, kita mengakui bahawa mereka ini  ' Melayu'. Asalkan berkain palikat ban pakai baju Melayu, dengan mudah kita ' menganggap' mereka ini Melayu, 'apa punya Melayu" yang sanggup menggadaikan ' status' mereka.
Berbalik kepada isu besar iaitu siapa kita dan siapa mereka.?Kemana kita? Kemana mereka?Apa yang kita ada? Apa yang mereka dapat? Untuk selanjutnya..fikirlah sendiri..kemana anda..kemana bangsa anda dan apa akan jadi dengan pegangan anda?

Ikhlas dari "- Cahaya Al Majid

No comments:

Post a Comment