Wednesday 21 May 2014

THE PROMISED LAND :- INILAH NILAINYA BANGSA MELAYU

ADAKAH MELAYU SEDAR BAHAWA NILAINYA
HANYA LIMA PULUH SEN

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Kalau anak Melayu  berkeinginan untuk berkerja di syarikat swasta maka mereka wajib menerima perbezaan dalam tangga gaji dimana  kebanyakan institusi-instituasi ini  didemonasi olih bukan Melayu samaada dari kaum Cina mahupun India  maka peluang kenaikan pangkat amatlah terhad. Sikap pileh kasih atau perasaan  'rasis' tetap berlaku didalam kelompok ini..

Anak Melayu selalunya  akan ditawarkan gaji  40-50% lebih rendah berbanding bukan Melayu dan peluang kenaikan pangkat adalah bersamaan 4 bukan melayu dan 1 Melayu. walaupun disegi pencapaian akedemik, anak melayu lebih 'berkelayakan' dari kaum mereka. .

Tetapi yang selalu menjadi  kelaziman, syarikat milik Bumi putra atau Melayu dan juga GLC pula, banyak menampilkan bukan Melayu ditempat -tempat mereka dan bukan Melayu  diberikan  pula 'jawatan-jawatan' kanan . Kenapakah begini?

Untuk sekian lamanya, Melayu selalu.dijadikan 'balasahan' atau tempat 'membalas dendam atas rasa 'ketidak puasan hati bukan Melayu terhadap pemimpin Melayu  mahupun terhadap  pemimpin UMNO.

Tetapi sedarkah kita bahawa bukan Melayu selalunya bersikap 'talam dua muka' dengan orang Melayu. Namun diatas sikap teloransi bangsa  Melayu yang tinggi , 'sifat double standard' ini tetap ditelan juga demi rezeki dan  kelangsungan penghidupan.

Namun didalam keadaan 'tertekan' ini, Melayu sebaliknya 'melepaskan' kemarahan terhadap pemerintah dan tidak secara langsung UMNO adalah 'sasaran'nya.

Walaupun berulang kali orang Melayu  menyuarakan ' ketidakpuasan hati , namun, Kerajaan mahupun UMNO yang selalu 'melaungkan' slogan 'membela nasib Melayu' dilihat tidak bersungguh-sungguh didalam 'memperbaiki' keadaan ini  seolah-olah  rintihan orang Melayu bukan lagi 'ajenda dan keutamaan' mereka.

Bukan menyalahkan UMNO semata namun pemimpin Melayu lain tetap  bersalah juga. Samaada PAS mahupun PKR tetap melakukan perkara yang sama.. Didalam pakatan ada DAP , PAS dan PKR, namun 'nasib'  dan kedudukan anak Melayu yang berkerjaya dibawah 'bendera syarikat' mereka  tetap juga dianak tirikan? Kenapa ? Tidakkah PAS mahupun PKR mampu untuk 'merubah' pendirian kaum Cina terhadap Melayu?

UMNO yang bertindak sebagai tulang belakang kepada  Kerajaan Pusat, juga gagal 'membela' nasib anak-anak Melayu dan ketidak upayaan mereka  'membela' nasib bangsa diatas ' perasaan  double standard ini, menyebabkan peluang anak Melayu dan bumiputra yang berkelulusan dari universiti  dipinggirkan dengan alasan 'kurang  keupayaan  dalam menguasai Bahasa Inggeris' .

Peminggiran  'graduan Melayu' ini dari syarikat  konglomerat milik penganut  MCA ,Gerakan mahupun MIC seolah-olah  dilakukan dengan sengaja bahkan  'mengenepikan peluang dan kebolihan ' anak melayu seakan-akan satu 'kepusan' bagi mereka ?. Inilah yang terjadi . Namun pemimpin Melayu samaada dalam parti pemerintah mahupun pembangkang, dilihat 'gagal' melihat 'scenario' ini. Tidakkah pemimpin  parti gabungan ini 'menjunjung' sikap 'saling bergandingan' untuk satu matlamat? Kenapa sehingga kini 'anak Melayu' selalu dijadikan mangsa  olih bukan Melayu disyarikat mereka?


Namun didalam kegilaan 'berpolitik pula ', bukan Melayu dilihat pula amat memerlukan orang Melayu seolah-olah 'tanpa' Melayu mereka akan mati  'kebulur'. Walaupun terpaksa berbaju kurung, berbaju Melayu mahupun 'bertutur' bahasa Melayu yang 'macam rojak' bolih pula mereka 'bersama'. Apakah 'ajenda'nya ya???
                                               

Cuba kita lihat yang terkini di PRK Teluk Intan. Cina DAP yang sememangnya dari dulu hingga kini yang sememangnya 'benci' akan kaum Melayu, sehinggakan ' konglomerat'milik  kaum mereka , dengan terang dan terbuka ;menghina' bangsa Melayu, tetapi, dalam hal untuk 'memecahkan Melayu' , mereka berjaya menggunakan ' Melayu' untuk tujuan mereka. Tidakkah Melayu sedar dan terasa dengan 'perbuatan' ini?

Kenapa orang melayu yang 'beragamakan' politik ini taksub dengan Cina, .Baik  UMNO mahupun PAS ataupun  PKR semuanya sama. Tidak terkesankah dihati mereka bahawa negeri yang berasaskan bangsa Melayu ini 'terpaksa' bergantung dengan ehsan bukan Melayu untuk 'berkuasa'?

Atau bangsat sangatkah bangsa Melayu ini dimata bukan Melayu atau sememangnya  Melayu sendiri yang membangsatkan bangsa mereka .

                               
                               

                               

                              


      






                                                ikhlas dari :- Cahaya Al Majid




No comments:

Post a Comment