Sunday, 30 June 2013

MELAYU PENANG ATAU MAMAK PENANG ATAU INDIA MUSLIM DARI INDIA SAMAKAH MEREKA ??MELAYU BARU KE???

TERPERANJAT : INGATKAN MAMAK PENANG , RUPANYA INDIA MUSLIM DARI INDIA YANG BERNIAGA DIPADANG KOTA LAMA PENANG. 
SalamunAlaykum
                                   
                                                        INI MELAYU BARU KE????
Bertarikh 29hb June 2013 saya berkesempatan untuk ke Utara Tanahair, iaitu Pulau Pinang untuk urusan peribadi. Alhamdullilah, perjalanan kesana tidaklah memakan masa yang panjang, mungkin 4 ke 5 jam perjalanan dari Kuala Lumpur dengan kereta sendiri. Alhamdullilah, saya sampai dihotel lebih kurang jam 3ptg dan menginap disalah sebuah hotel di Butterworth. Hotel yang agak baru mungkin baru buka 4 ke lima bulan lepas, agak saya saja. Alangkah terperanjatnya diri, apabila mengetahui dihotel tempat saya menginap, dipenuhi dengan Artis dari Program Kilauan Emas yang baru berlangsung . Kelibat pemenang-pemenangnya juga kelihatan dihotel tersebut.
BADUT BADUT  TUA YANG DI'RAKYAT" KAN ASTRO UNTUK  BERSAING DENGAN PROGRAM MENCETUS MINDA ORANG ISLAM BERUMUR. ' MEREKA AKAN JAWAP : PROGRAM INI UNTUK MENCERNAKAN JIWA YANG TERTEKAN- JAWAPAN STANDARD UNTUK MELALAIKAN JIWA YANG SONGSANG
                                       
Risik punya risek, rupanya Astro mengadakan konsert Kilauan Emas di Batu Kawan, konsert ala-ala Sure Heboh tu. Walauapapun sepanjang perjalanan kenegeri pimpinan DAP Lim Guan Eng tu, semuanya nampak biasa. Walaupun mungkin 6 bulan saya tidak kesini namun dari pemerhatian saya, kemungkinan politik disana tidak banyak berkocak mungkin musim pilihanraya sudah berlalu dan pula  majoriti penduduk yang mendiami Pulau tersebut adalah kaum Cina belaka.

Pada sebelah malamnya saya diajak olih kenalan saya untuk ke Stadium Batu Kawan untuk menyaksikan konsert Planet Gempak anjuran Astro,. Memandangkan malam tersebut saya tiada ajenda 'khusus' maka saya menerima pelawaan itu sekadar ingin melihat sehebatmana 'Artis Vetren Baru' yang digilap  dan dicungkil bakatnya olih Astro ,yang dikata telah menawarkan hadiah yang agak lumayan untuk seseorang 'veteran ' atau orang lama menyertainya.
                                                    
Walaupun saya tidak mengikuti program Astro terutama yang berunsur 'hiburan'  yang ' melalaikan hati orang Melayu yang gila 'sakan' ini" , namun disebabkan 'ajakan sahabat, saya teruskan juga menemani mereka.' Menuliskan tentang hiburan yang diketengahkan Astro ini, saya berpendapat, unsur hiburan yang cuba mengenengah golongan separuh umur ini, sebenarnya tidak baik atau elok untuk tontonan 'umum' , terutama  bila program ini 'menunjurkan perserta yang dah 'tua' untuk dijadikan 'badut' diatas pentas. 

Apa yang dapat saya persaksikan dibelakang pentas, 'artis kerepot separuh umur yang baru di "badutkan' olih Astro ' ini sepatutnya tidak dikendong diatas 'pentas lagi" kerana , apabila melihatkan 'kerenah serta tingkah laku' mereka yang dah ditakrif tua ini seeloknya melakukan perkara yang 'berguna' dan 'berfaedah' samaada untuk diri sendiri mahupun keluarga atau pun masyarakat setempat, dan itu adalah lebih baik, "bagi mereka yang mengetahui".  Seeloknya pemenang tidak didendang  diatas pentas lagi, melainkan, artis- Artis yang telah berjaya didalam kariernya nyanyian seawal muda. Bukan nak memperlekehkan 'bakat' mereka tetapi, apakah 'tujuan" tersembunyi 'media" ciptaan barat ini??

Nak dikatakan hebat dan setanding artis rakaman tidak juga, kerana, rata-rata pemenang yang menyampaikan lagu, kebanyakannya "sumbang" , "tiada voice control" dan apabila menyanyi 'feel tak da langsung', mungkin disebabkan 'tiada pengalaman'. Dari apa yang saya lihat, usaha Astro ini banyak menjurus 'merosak'kan imej Artis tempatan dengan 'menyalai orang tua ini kesana kemari' . Dengan usaha ini  saya rasa tidak banyak dapat  membantu industri muzik tanahair tetapi lebih kepada 'mempromosi program Astro" saja .Dari apa yang saya lihat program ini  banyak membawa 'kemudaratan' kepada orang Melayu dan anak-anak Melayu saja walaupun 'badut tuan' ini dizahirkan untuk 'mengelikan' hati penonton Astro . Kenapa program ini dibuat untuk orang Melayu saja? Mana kaum Indi dan mana kaum Cina? Adakah  program ini berteraskan rakyat Malaysia ?? Tidak..tujuannya hanya satu iaitu..hendak merosakan..institusi orang Melayu dengan 'program kelalaian' ciptaan Yahudi..

          KEAHLIAN 'MAMAK' MELAYU DARI PENANG PERLU DI KAJI SEMULA  
PADANG KOTA LAMA PENIAGA INDIA MUSLIM DARI INDIA  DAN BUKAN MAMAK PENANG
                                      
Kita lupakan kisah 'Artis Tua " yang berasa glamour' ni. Berbalik kepada tajuk utama post. Pada keesokkan harinya saya telah menyeberangi jambatan Pulau Pinang untuk ke Padang Kota. Nama Padang Kota ini sangat dikenalai ramai samada dari pengunjung tempatan mahupun luar negeri. Apa yang mengujakan diri saya iailah ingin merasai 'keenakan' pasembor dan chendol di Padang Kota. 

Sesampai saya diPadang Kota saya terus ke Ruang Peniaga yang didirikan olih Kerajaan. Seronok melihatkan keharmonian peniaga disana. Rata-rata yang saya lihat golongan yang berniaga adalah 'mereka-mereka' yang saya sangka 'Mamak Penang" ataupun Melayu Penang, yang mana raut wajah dan kulit mereka adalah serupa. Apabila peniaga menghampiri saya, lalu saya bertanya sesuatu kepada mereka. Alangkah terkejutnya', India yang saya sangka Mamak Penang atau Melayu Penang  ini ialah India Muslim bukan rakyat tempatan. Apabila saya mengajukan pertanyaan kepada mereka, mereka tidak tahu berbahasa Melayu. Rata-rata golongan ini mempunyai gerai dikawasan tersebut. Hairan pula saya, bagaimana 'puak puak India Muslim' dari India ini diberikan ruang perniagaan digerai Kerajaan atau pun Majlis??

Yang membezakan orang Melayu, mereka  hanya menjual nasi Ayam tetapi selebihnya dimonopoli olih 'Kaum India Muslim dari India" ini. Apadah jadi dengan Mamak Penang atau Melayu Penang??Mana mereka??

Apa yang dapat saya fikir dan salahkan ialah, kerajaan yang memerintah, terutama Jabatan Imigresen atau KDN. KDN harus lebh bertanggungjawap didalam membenarkan  warga asing terutama India Muslim dari India.,  Pakistan, Bangladesh, Myammar, Vietnam , China dan semua warga  asing yang membanjiri Malaysia  agar  KDN melakukan pemantauan lebih ketat terhadap kelompok  ini. Walaupun mereka beragama Islam atau berlagak Islam, Kerajaan harus memikirkan 'untung nasib' bangsa sendiri dari mengutamakan bangsa asing. Jangan disebabkan " duit" yang sedikit, Kerajaan mempertaruhkan" nyawa dan keselamatan" orang ramai didalam  keadaan berbahaya.

Banyak sudah kita dengar, kebanyakan warga asing yang datang ke Malayisa, mempunyai Kad Pengenalan,  samaada ianya tulin atau palsu, diharap Kerajaan dapat melakukan sesuatu, sebelum gejala lebih buruk 'melanda' negara kita. Olih itu 'amaran' parti Pembangkang tentang keujudannya pendatang asing' yang mempunyai Kad Pengenalan, bukanlah 'omongan kosong". Untuk  itu saya ucapan syabas kepada Pembangkang yang 'perihatin' terhadap isu ini. Diharap Kerajaan yang memerintah melakukan tindakan 'susulan' terhadap isu ini.

Nota :-
 Kini dah ada  Hajjah dikilauan Emas, kemungkinan esok lusa Imam pula jadi perserta

                                                 Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

4 comments:

  1. salam..
    betul ke mamak muslim dari India tu betul-betul muslim..jangan-jangan mereka hanya berlakon je sebagai muslim suruh mengucap tak tahu..bukan nak bersangka buruk tapi perkara macam pernah berlaku..dalam kedai penuh ayat2 suci al-quran digantung..

    ReplyDelete
  2. WSALAM. bETUI JUGA HA..MEMANAG MEREKA INI BUKAN MAMAK PENANG ATAU MELAYU PENNG...TERJEBAK JUGA LA SEMALAM..INGATKAN MAMAK PENANG..

    ReplyDelete
  3. Melayu penang = Mamak penang = Mami penang... satu terms yang merujuk kepada anak mami pulau pinang.. salah satu komuniti asal yang wujud di pulau pinang... Macam mana leyh wujudnya komuniti nie adalah dengan kehadiran pedagang-pedagang india yang membawa rempah-retus, kain, dan barang-barang lain datang berniaga ke pulau pinang.. Mereka kemudiannya berkahwin dengan wanita tempatan di sini.. Dari salasilah inilah wujudnya Anak Mami, Mamak Penang dengan Mami Penang...

    Beza kami dengan komuniti India Muslim di sini, sangat ketara.. Walaupun tiada perbezaan warna kulit dan paras rupa jika diperhatika.. Hali ini memang jadi salah faham.. Termasuklah saya yang pernah menjejakkan kaki ke IPTA di ibu negara 3 tahun lepas.. Ramai kawan2 tertanya2, macam mana nak beza korang nie kat sana... Jawabnya, kalau nak tau, refer lar ngan owang asal dier sendiri...

    Anak Mami nie beza ngan India Muslim di Penang... Firstly, dh kompom2 lar bahasa perantaraan yang kitaowang guna sehari-hari.. Bahasa Melayu yang lenggok bahasa-nya persis macam sitkom Anak Mami The Movie karya A. Razak Mohaideen.. Masih mengekalkan loghat utara.. yang beza kitaowang dengan sebelah kedah ngn perlis nie ada terms-terms macam perkataan 'cek', 'chombi', 'nana', 'ba', 'maini', 'bu', 'nani', 'bai', macam-macam lagi.. Budaya kitaowang pun dah macam melayu.. makan nasik berhidang, duduk bersila... Kalau bab lauk-pauk, dah kompom2 mesti ader gulai kari.. yang beza kitaowang ngan India Muslim kat Penang nie, depa mana lar reti nak makan nasi pakai daun ulam ngan sambal belacan?? Kalau pergi makan kat umah diaowang.. dah kompom2 lar ada tosai, capati, kitaowang nie perfer lagi makan nasik lemak ngan roti canai..

    India Muslim kat sini memang akan bertutur Loghat mereka sendiri.. urmm...korang rasa korang pown tau lar kan bahasa yang diaowang guner.. lintang pukang bahasa melayu diaowng.. hihi.. tapi, yang sakit hati tu, leyh pulak ader segelintir dr puak2 diaowang nie ngaku kat public kata diaowang lar anak mami melayu sejati penang.. hmmm.. macam2 lar.. kat sini, kitaowang guna terms 'keling' refer merujuk kepada komuniti India Muslim kat Penang... Sedangkan korang guna terms 'Keling' tu refer orang India kat Malaysia nie.. Aku pown dpt terms nie mser bljr kt KL.. rata2 orang dr selatan, pntai timur, sabah & sarawak sebut keling jer.. Kat penang, memang dh dr dulu lgi istilah nie kitaowang guna.. Buktinya, Maskid Kapitan Keling yang tersergam dr sebelum merdeka tu dah wujud smpai sekarang, leyh lar korang menggoogle nnti search... hihi.. kay.. selamat mlm ^_^

    ReplyDelete
  4. Bila disebut pasal Keling,
    ada satu buah special dari Keling.
    Itulah dia Buah Kote Keling.... ^_^

    ReplyDelete