Sunday 30 June 2013

MELAYU PENANG ATAU MAMAK PENANG ATAU INDIA MUSLIM DARI INDIA SAMAKAH MEREKA ??MELAYU BARU KE???

TERPERANJAT : INGATKAN MAMAK PENANG , RUPANYA INDIA MUSLIM DARI INDIA YANG BERNIAGA DIPADANG KOTA LAMA PENANG. 
SalamunAlaykum
                                   
                                                        INI MELAYU BARU KE????
Bertarikh 29hb June 2013 saya berkesempatan untuk ke Utara Tanahair, iaitu Pulau Pinang untuk urusan peribadi. Alhamdullilah, perjalanan kesana tidaklah memakan masa yang panjang, mungkin 4 ke 5 jam perjalanan dari Kuala Lumpur dengan kereta sendiri. Alhamdullilah, saya sampai dihotel lebih kurang jam 3ptg dan menginap disalah sebuah hotel di Butterworth. Hotel yang agak baru mungkin baru buka 4 ke lima bulan lepas, agak saya saja. Alangkah terperanjatnya diri, apabila mengetahui dihotel tempat saya menginap, dipenuhi dengan Artis dari Program Kilauan Emas yang baru berlangsung . Kelibat pemenang-pemenangnya juga kelihatan dihotel tersebut.
BADUT BADUT  TUA YANG DI'RAKYAT" KAN ASTRO UNTUK  BERSAING DENGAN PROGRAM MENCETUS MINDA ORANG ISLAM BERUMUR. ' MEREKA AKAN JAWAP : PROGRAM INI UNTUK MENCERNAKAN JIWA YANG TERTEKAN- JAWAPAN STANDARD UNTUK MELALAIKAN JIWA YANG SONGSANG
                                       
Risik punya risek, rupanya Astro mengadakan konsert Kilauan Emas di Batu Kawan, konsert ala-ala Sure Heboh tu. Walauapapun sepanjang perjalanan kenegeri pimpinan DAP Lim Guan Eng tu, semuanya nampak biasa. Walaupun mungkin 6 bulan saya tidak kesini namun dari pemerhatian saya, kemungkinan politik disana tidak banyak berkocak mungkin musim pilihanraya sudah berlalu dan pula  majoriti penduduk yang mendiami Pulau tersebut adalah kaum Cina belaka.

Pada sebelah malamnya saya diajak olih kenalan saya untuk ke Stadium Batu Kawan untuk menyaksikan konsert Planet Gempak anjuran Astro,. Memandangkan malam tersebut saya tiada ajenda 'khusus' maka saya menerima pelawaan itu sekadar ingin melihat sehebatmana 'Artis Vetren Baru' yang digilap  dan dicungkil bakatnya olih Astro ,yang dikata telah menawarkan hadiah yang agak lumayan untuk seseorang 'veteran ' atau orang lama menyertainya.
                                                    
Walaupun saya tidak mengikuti program Astro terutama yang berunsur 'hiburan'  yang ' melalaikan hati orang Melayu yang gila 'sakan' ini" , namun disebabkan 'ajakan sahabat, saya teruskan juga menemani mereka.' Menuliskan tentang hiburan yang diketengahkan Astro ini, saya berpendapat, unsur hiburan yang cuba mengenengah golongan separuh umur ini, sebenarnya tidak baik atau elok untuk tontonan 'umum' , terutama  bila program ini 'menunjurkan perserta yang dah 'tua' untuk dijadikan 'badut' diatas pentas. 

Apa yang dapat saya persaksikan dibelakang pentas, 'artis kerepot separuh umur yang baru di "badutkan' olih Astro ' ini sepatutnya tidak dikendong diatas 'pentas lagi" kerana , apabila melihatkan 'kerenah serta tingkah laku' mereka yang dah ditakrif tua ini seeloknya melakukan perkara yang 'berguna' dan 'berfaedah' samaada untuk diri sendiri mahupun keluarga atau pun masyarakat setempat, dan itu adalah lebih baik, "bagi mereka yang mengetahui".  Seeloknya pemenang tidak didendang  diatas pentas lagi, melainkan, artis- Artis yang telah berjaya didalam kariernya nyanyian seawal muda. Bukan nak memperlekehkan 'bakat' mereka tetapi, apakah 'tujuan" tersembunyi 'media" ciptaan barat ini??

Nak dikatakan hebat dan setanding artis rakaman tidak juga, kerana, rata-rata pemenang yang menyampaikan lagu, kebanyakannya "sumbang" , "tiada voice control" dan apabila menyanyi 'feel tak da langsung', mungkin disebabkan 'tiada pengalaman'. Dari apa yang saya lihat, usaha Astro ini banyak menjurus 'merosak'kan imej Artis tempatan dengan 'menyalai orang tua ini kesana kemari' . Dengan usaha ini  saya rasa tidak banyak dapat  membantu industri muzik tanahair tetapi lebih kepada 'mempromosi program Astro" saja .Dari apa yang saya lihat program ini  banyak membawa 'kemudaratan' kepada orang Melayu dan anak-anak Melayu saja walaupun 'badut tuan' ini dizahirkan untuk 'mengelikan' hati penonton Astro . Kenapa program ini dibuat untuk orang Melayu saja? Mana kaum Indi dan mana kaum Cina? Adakah  program ini berteraskan rakyat Malaysia ?? Tidak..tujuannya hanya satu iaitu..hendak merosakan..institusi orang Melayu dengan 'program kelalaian' ciptaan Yahudi..

          KEAHLIAN 'MAMAK' MELAYU DARI PENANG PERLU DI KAJI SEMULA  
PADANG KOTA LAMA PENIAGA INDIA MUSLIM DARI INDIA  DAN BUKAN MAMAK PENANG
                                      
Kita lupakan kisah 'Artis Tua " yang berasa glamour' ni. Berbalik kepada tajuk utama post. Pada keesokkan harinya saya telah menyeberangi jambatan Pulau Pinang untuk ke Padang Kota. Nama Padang Kota ini sangat dikenalai ramai samada dari pengunjung tempatan mahupun luar negeri. Apa yang mengujakan diri saya iailah ingin merasai 'keenakan' pasembor dan chendol di Padang Kota. 

Sesampai saya diPadang Kota saya terus ke Ruang Peniaga yang didirikan olih Kerajaan. Seronok melihatkan keharmonian peniaga disana. Rata-rata yang saya lihat golongan yang berniaga adalah 'mereka-mereka' yang saya sangka 'Mamak Penang" ataupun Melayu Penang, yang mana raut wajah dan kulit mereka adalah serupa. Apabila peniaga menghampiri saya, lalu saya bertanya sesuatu kepada mereka. Alangkah terkejutnya', India yang saya sangka Mamak Penang atau Melayu Penang  ini ialah India Muslim bukan rakyat tempatan. Apabila saya mengajukan pertanyaan kepada mereka, mereka tidak tahu berbahasa Melayu. Rata-rata golongan ini mempunyai gerai dikawasan tersebut. Hairan pula saya, bagaimana 'puak puak India Muslim' dari India ini diberikan ruang perniagaan digerai Kerajaan atau pun Majlis??

Yang membezakan orang Melayu, mereka  hanya menjual nasi Ayam tetapi selebihnya dimonopoli olih 'Kaum India Muslim dari India" ini. Apadah jadi dengan Mamak Penang atau Melayu Penang??Mana mereka??

Apa yang dapat saya fikir dan salahkan ialah, kerajaan yang memerintah, terutama Jabatan Imigresen atau KDN. KDN harus lebh bertanggungjawap didalam membenarkan  warga asing terutama India Muslim dari India.,  Pakistan, Bangladesh, Myammar, Vietnam , China dan semua warga  asing yang membanjiri Malaysia  agar  KDN melakukan pemantauan lebih ketat terhadap kelompok  ini. Walaupun mereka beragama Islam atau berlagak Islam, Kerajaan harus memikirkan 'untung nasib' bangsa sendiri dari mengutamakan bangsa asing. Jangan disebabkan " duit" yang sedikit, Kerajaan mempertaruhkan" nyawa dan keselamatan" orang ramai didalam  keadaan berbahaya.

Banyak sudah kita dengar, kebanyakan warga asing yang datang ke Malayisa, mempunyai Kad Pengenalan,  samaada ianya tulin atau palsu, diharap Kerajaan dapat melakukan sesuatu, sebelum gejala lebih buruk 'melanda' negara kita. Olih itu 'amaran' parti Pembangkang tentang keujudannya pendatang asing' yang mempunyai Kad Pengenalan, bukanlah 'omongan kosong". Untuk  itu saya ucapan syabas kepada Pembangkang yang 'perihatin' terhadap isu ini. Diharap Kerajaan yang memerintah melakukan tindakan 'susulan' terhadap isu ini.

Nota :-
 Kini dah ada  Hajjah dikilauan Emas, kemungkinan esok lusa Imam pula jadi perserta

                                                 Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

26 comments:

  1. salam..
    betul ke mamak muslim dari India tu betul-betul muslim..jangan-jangan mereka hanya berlakon je sebagai muslim suruh mengucap tak tahu..bukan nak bersangka buruk tapi perkara macam pernah berlaku..dalam kedai penuh ayat2 suci al-quran digantung..

    ReplyDelete
  2. WSALAM. bETUI JUGA HA..MEMANAG MEREKA INI BUKAN MAMAK PENANG ATAU MELAYU PENNG...TERJEBAK JUGA LA SEMALAM..INGATKAN MAMAK PENANG..

    ReplyDelete
  3. Melayu penang = Mamak penang = Mami penang... satu terms yang merujuk kepada anak mami pulau pinang.. salah satu komuniti asal yang wujud di pulau pinang... Macam mana leyh wujudnya komuniti nie adalah dengan kehadiran pedagang-pedagang india yang membawa rempah-retus, kain, dan barang-barang lain datang berniaga ke pulau pinang.. Mereka kemudiannya berkahwin dengan wanita tempatan di sini.. Dari salasilah inilah wujudnya Anak Mami, Mamak Penang dengan Mami Penang...

    Beza kami dengan komuniti India Muslim di sini, sangat ketara.. Walaupun tiada perbezaan warna kulit dan paras rupa jika diperhatika.. Hali ini memang jadi salah faham.. Termasuklah saya yang pernah menjejakkan kaki ke IPTA di ibu negara 3 tahun lepas.. Ramai kawan2 tertanya2, macam mana nak beza korang nie kat sana... Jawabnya, kalau nak tau, refer lar ngan owang asal dier sendiri...

    Anak Mami nie beza ngan India Muslim di Penang... Firstly, dh kompom2 lar bahasa perantaraan yang kitaowang guna sehari-hari.. Bahasa Melayu yang lenggok bahasa-nya persis macam sitkom Anak Mami The Movie karya A. Razak Mohaideen.. Masih mengekalkan loghat utara.. yang beza kitaowang dengan sebelah kedah ngn perlis nie ada terms-terms macam perkataan 'cek', 'chombi', 'nana', 'ba', 'maini', 'bu', 'nani', 'bai', macam-macam lagi.. Budaya kitaowang pun dah macam melayu.. makan nasik berhidang, duduk bersila... Kalau bab lauk-pauk, dah kompom2 mesti ader gulai kari.. yang beza kitaowang ngan India Muslim kat Penang nie, depa mana lar reti nak makan nasi pakai daun ulam ngan sambal belacan?? Kalau pergi makan kat umah diaowang.. dah kompom2 lar ada tosai, capati, kitaowang nie perfer lagi makan nasik lemak ngan roti canai..

    India Muslim kat sini memang akan bertutur Loghat mereka sendiri.. urmm...korang rasa korang pown tau lar kan bahasa yang diaowang guner.. lintang pukang bahasa melayu diaowng.. hihi.. tapi, yang sakit hati tu, leyh pulak ader segelintir dr puak2 diaowang nie ngaku kat public kata diaowang lar anak mami melayu sejati penang.. hmmm.. macam2 lar.. kat sini, kitaowang guna terms 'keling' refer merujuk kepada komuniti India Muslim kat Penang... Sedangkan korang guna terms 'Keling' tu refer orang India kat Malaysia nie.. Aku pown dpt terms nie mser bljr kt KL.. rata2 orang dr selatan, pntai timur, sabah & sarawak sebut keling jer.. Kat penang, memang dh dr dulu lgi istilah nie kitaowang guna.. Buktinya, Maskid Kapitan Keling yang tersergam dr sebelum merdeka tu dah wujud smpai sekarang, leyh lar korang menggoogle nnti search... hihi.. kay.. selamat mlm ^_^

    ReplyDelete
  4. Bila disebut pasal Keling,
    ada satu buah special dari Keling.
    Itulah dia Buah Kote Keling.... ^_^

    ReplyDelete
  5. .

    OOOO... BARU SAT2 MAMAK DENGAQ DIPENANG
    ADA SATU BUAH DINAMAKAN BUAH KOTE MAMAK....
    KAH... KAH... KAH...

    SELAMAT MENYAMBUT ULANG TAHUN
    KEMERDEKAAN MALAYSIA KALI YG KE 60...

    ..

    ReplyDelete
  6. oio

    NAK TANYA SIKIT KOTE KELING DGN KOTE MAMAK SAMA KA.??
    HMMM... WARNA SAMA BESAQ SERUPA RASA SIKIT BERBEZA..

    SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA KORBAN -
    -SALAM AIDILADHA & MOHON KEMAAFAN ..

    oiooIo

    ReplyDelete
  7. .
    MELAYU PENANG AKA MAMAK PENANG - ADAKAH MEREKA MELAYU
    BARU..?? TIDAK.. MEREKA DAH LAMA JADI ORANG2 MELAYU...

    ALHAMDULILLAH... MEREKA TETAP SAUDARA SEAGAMA SEISLAM DGN KITA.
    WALAU PUN ASAL MEREKA BUKAN BERASAL BANGSA MELAYU, TETAPI MEREKA
    TETAP BERJIWA MELAYU MENGAMALKAN ADAT ISTIADAT & BUDAYA MELAYU.
    KESAN KAWIN CAMPUR DGN ORANG2 MELAYU, HASILNYA TELAH MELAHIRKAN
    LEBEH RAMEI PERANAKAN BANGSA2 MELAYU...

    APA GUNA KITA BERMEGAH BERDARAH MELAYU ISLAM, TETAPI NAFSU SERAQAH
    KITA MASEH BERCIRIKAN DAJJAL. INI KESAH SATU MELAYU PALING CELAKA.
    KARNA HARTA TAHTA & BETINA DIA JADI PEMBELOT KHIANATI PERJUANGAN2
    LELUHUR2NYA ORANG ISLAM BERBANGSA MELAYU. ALLAH JUA MAHA BIJAKSANA
    TELAH BANGKITKAN SEMULA SATU MELAYU BARU DARI WARGA LAMA SEBAGEI
    PENYELAMAT KPD MARUAH BANGSA MELAYU....
    .

    ReplyDelete
  8. @@@... "Silsilah Keling"

    Posted by Elias Hj Idris at 10:55 PM on Mar 31, 2014

    .... SILSILAH KELING (Baca sampai faham) ....

    Jika ditelusuri silsilah sejarah di kepulauan Melayu ini golongan mamak asal dahulunya datang dari Kerajaan Kalingga (yang diperintah oleh seorang raja bernama Raja Kalingga ) di Teluk Bengala.

    Oleh itu mereka dikenali sebagai 'Keling' bersempena nama kerajaan Kalingga, dan mereka itu dipanggil 'keling tongkang' atau 'mamak tongkang' sebab mereka memang datang dengan kapal tongkang ke Melaka dahulu.

    Perniagaan utama golongan mamak 'Keling' di Melaka pada zaman itu ialah sebagai ceti dan 'pemajak' yang meletakkan bunga riba`yang tinggi. Mereka menekan penduduk Melaka pada waktu adalah dengan cara '... hang berhutang sampai ke mati!'; ada yang tergadai sawah bendang dan ada juga yang tergadai anak isteri kepada golongan ceti mamak dari Keralaini.

    Antara tokoh-tokoh mamak 'Keling' pariah yang terkenal di Melaka ialah;
    1) Dato Mandaliar;
    2) Si Kitul;
    3) Laksamana Khoja Hassan.

    Bangsa India yang ada dalam negara kita ketika ini tidak boleh dipanggil 'Keling' dek kerana nenek moyang mereka dibawa oleh pihak British ke Malaya untuk mengusahakan ladang getah pada sekitar tahun 1900an di mana ketika itu negara India telah pun wujud. Oleh itu mereka ini harus dipanggil anak India.... Sementara golongan 'mamak' itu yang seharusnya dipanggil 'Anak Keling'... lantaran itu ada Masjid Kapitan Keling di Melaka dan di Pulau Pinang.

    Kita bukan 'assobiyah' atau cuba menghina mana-mana kaum dalam negara ini. Cuma kita ingin mengemukakan fakta yang sebenarnya... dan kita perlu berlapang dada untuk menerima kebenaran.

    Sila bagi hujah yang bernas serta berfakta bagi menafikan bahawasanya golongan 'mamak tongkang' yang bertebaran di seluruh negara kita tidak boleh dipanggil sebagai 'KELING'.

    Kita semua harus berfikiran matang dan waras supaya tidak jadi seperti puak-puak UMNO yang hanya tahu menyerang tanpa usul periksa. Kita seharusnya lebih cerdik daripada pecacai takde akai yang ada dalam UMNO.

    C & P dari Blog Elias Hj Idris

    ReplyDelete
  9. INI SATU KESAH KEJAYAAN MAMAK TONGKANG - "MAHATHUR ANAK
    LELAKI ISKANDAR KUTTY" DLM UMNO PALING BERKUASA DIERANYA
    DARI LUBOK MINYAK NEGARA DISITU PERCATURANNYA BERMULA...

    @@@... DR MAHATHIR KAMBING-HITAMKAN SESIAPA SAJA...!!!

    Oleh : Elias Hj Idris


    1. Sejak Mahathir menjadi PM 1982-2004 (22 tahun) ekuiti bumiputera hanya meningkat 4% kepada 19.5% tahun 2004. 4 % sahaja sejak 22 tahun jadi pemimpin drakonian. Syarikat milik UMNO - UEM, Hatibudi,NST, TV3, Cold Storage, Commerce Merchant, BOC, AMI dan berpuluh syarikat Pernas - MMC, Hilton, Tradewinds dijadikan milik kroni Mahathir, Tun Daim dan Anwar Ibrahim. Ratusan bilion dibelanja untuk industri berat Hicom, Perwaja, Proton, Dayabumi, KLCC dan Putrajaya yang hanya menguntungkan bukan Melayu dan ahli keluarga mereka.

    2. Sesiapa yang melawan akan dihumban ke dalam ke dalam lubang penjara Mahathir. Masa depan mereka gelap. ISA digunakan untuk menutup mulut kawan dan lawan. Itulah Mahathir. Siapa tidak kenal. Maha Firaun!

    3. Ada satu persamaan yang kita dapat kesan dari semua skandal Mahathir ketika dia berkuasa sebagai PM. Beliau menggunakan kuasanya untuk menyelamatkan diri. Paling penting ialah "mengkambing hitamkan" sesiapa sahaja dia mahu dari kawan, orang politik dan pegawai kerajaan /GLC yang pernah bekerja dengannya. Yang penting dia selamat. Ada banyak isu namun kita pilih beberapa sebagai membuka mata rakyat yang berkata sucinya Mahathir sehingga dianggap Tuhan Baru mereka kini.

    Ada lagi banyak lagi panjang lagi kesah2 kerenah nya....

    C&P DARI BLOG ELIAS HJ IDRIS - Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Pernah ke berurusan atau terlibat secara langsung dengan Mahathir. Atau sekadar dengar cerita orang?

      Delete
  10. WASSALAM...

    PESAN IM BARANG SIAPA MAHU JUMPA MAHATHIR A/L ISKANDAR KUTTY, SIAPKAN DULU ILMU PEMATI CUCA MAHATHIR SIMAMAK TONGKANG PENGAMAL ILMU "QULHUWALLAH SONGSANG". TOK MAT RAHMAT YG BAWA DIA JUMPA TOKMOH JAWA INDON AMEK ILMU PENUNDUK ORANG.

    SEMUA ORANG AKAN TUNDUK IKUT TELUNJUK BILA JUMPA LEHAT HEK3... MUKA MAHATHIR SITUHAK HENSEM. MAHATHIR SIMAMAK TONGKANG YG ANTI KETUANAN MELAYU SANGAT PINTAR KAMBING HITAMKAN ORANG, SUDAH DAPAT AKHIRNYA ADA ORANG YG DISINGKIR TERBUANG.

    ReplyDelete
  11. SATU LAGI KONSPIRASI ANAK KELING SIMAMAK TONGKANG
    & HIS GANGS UTK MENJATUHKAN PEMIMPIN MELAYU

    October 11, 2017 In Artikel By WAKEUP MALAYA

    " JEJAK WANG MAHATHIR & DAIM UNTUK KEMPEN ANTI NAJIB TERDEDAH? "

    Apabila Tun Mahathir Mohamad mula menyerang Perdana Menteri Najib Razak dengan isu yang diciptanya iaitu 1MDB (perniagaan yang dijadikan jenayah), Najib dengan pengalaman lamanya dalam politik telah memilih untuk melawan.

    Ini atas sebab pengalaman politik Najib telah lama membaca Tun Mahathir dan jadual sulitnya menyegerakan (‘sepenggalkan’) semua Perdana Menteri untuk menaikkan zuriatnya – menjaga wang tersorok atas nama kroni dan proksi dengan kuasa Perdana Menteri.

    Maka pada pendapat Najib tanpa ada isu 1MDB pun Mahathir akan cari sebab atau cipta alasan lain.

    Tun Musa Hitam juga ada menulis dalam bukunya – lebih baik dia pilih untuk undur dan berdiam diri dari melawan Mahathir kerana jika silap langkah dia akan di tuduh ‘berzina dengan haiwan’ pula dan penyokong fanatik Mahathir akan terus mempercayai fitnah itu.

    Ini kerana Mahathir bijak menggunakan pegawai kerajaan, pegawai polis dan sewaktu dengannya. Mahathir pakar dalam fabrikasi.

    Bagaimana Mahathir 'Menggerakkan' Berbilion Wangnya
    Untuk menjatuhkan Najib yang enggan serah kuasa Presiden UMNO kepada Mahathir dan kuncu, Mahathir telah membelanjakan sejumlah RM2 billion untuk kempen anti Najib (ANC).

    Ini termasuk bayaran serta sogokan kepada pegawai media luar negara serta agensi-agensi asing.

    Baki RM3 bilion pula untuk dana pilihanraya (RM750 juta telah dibayar kepada Lim Kit Siang).

    Portal Malaysia Today yang amat ditakuti oleh Mahathir sekali lagi telah mendedahkan jejak aliran wang Mahathir dan Tun Daim yang berakhir kepada DOJ dan Sarawak Report.

    Sebelum ini Malaysia Today juga menuduh Mahathir telah menyogok Lim Kit Siang untuk mendapat 4 perkara.

    RM750 juta adalah untuk 3 perkara dan RM250 juta belum lagi diserah kerana menunggu kerusi selamat DAP terlebih dahulu untuk secure kedudukan Mukhriz ke Parlimen.

    Tidak perlu tanya apa-apa kepada Mukhriz kerana sebagai ‘kaki bercuti’ dengan keluarga ini tidak akan tahu apa-apa pun dan tidak akan diberitahu oleh “daddy” nya.

    Dalam entri terbaru Malaysia Today bertarikh 10 Oktober 2017, ia ‘membogelkan’ bagaimana wang untuk bayaran dibuat dengan pelbagai cara sebelum sampai kepada penerimanya.

    Modus operandi menggunakankan rangkaian bank-bank yang dimiliki oleh Tun Daim untuk menghapus jejak wang ini tetap dapat dikesan juga akhirnya.

    Malaysia Today turut mendedahkan dua sidang media DOJ berkenaan 1MDB telah dibayar dan satu lagi sidang media akan dilakukan oleh DOJ sebelum PRU14 untuk digunakan sebagai bahan merosakkan reputasi Najib Razak.

    dan lagi..............


    Sumber: TV14

    CNP @@@... WAKEUP MALAYA - TQ

    ReplyDelete
  12. dan lagi..............

    Tun Mahathir sebenarnya terperangkap, apabila menjawab wang gajinya 22 tahun tidak cukup untuk membayar Lim Kit Siang, kerana Malaysia Today telah bertanya, di mana yang mereka ada berkata bayaran menggunakan wang gaji?

    Malaysia Today mendakwa simpanan pada kroni dan proksi serta simpanan tersorok di luar negara telah diguna untuk membayar Lim Kit Siang dan bayaran dibuat di Hong Kong dan Singapura.

    Lim Kit Siang, Tidak Dikira Rasuah Jika Benar Mahathir 'Derma' RM1 Bilion
    Maka pendedahan terbaru Malaysia Today amat ditakuti oleh Tun Mahathir.

    Tun Mahathir tahu Malaysia Today hanya diikuti oleh sedikit sahaja rakyat kerana majoriti penyokongnya bebal “english”.

    Jadi jika menyaman atau membawa ke mahkamah Tun Mahathir amat risau banyak lagi akan terdedah kerana mengetahui sikap Raja Petra Kamarudin yang menunggu jawapan dari soalan umpan.

    Itulah sebab Tun Mahathir tidak menafikan sebaliknya berseloroh “gaji saya tidak cukup untuk bayar“.

    Jika penyokong Tun Mahathir tahu melalui mahkamah dia menyimpan deposit emas di negara tertentu dan dana berbilion dari baki forex bank Negara serta “bailout” yang tidak pernah wujud seperti didakwa oleh Malaysia Today, tentu yang jujur akan kecewa, hanya yang fanatik sahaja akan terus membelanya.

    Pelayar internet boleh membaca pendedahan terbaru dan serahkan pada Tun Mahathir untuk saman (jika Tun berani): How Mahathir Moves His Billions


    Sumber: TV14

    CNP @@@... WAKEUP MALAYA - TQ

    ReplyDelete
  13. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete
  14. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete
  15. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete
  16. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete
  17. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete
  18. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete
  19. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete
  20. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete
  21. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete
  22. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete
  23. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete
  24. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete
  25. SAYA DARI WARGA SINGAPURA. SAYA WALAUPUN TAK ADA KETURUNAN JAWI PERANAKAN TAPI SAYA TAHU MAKAN MAKAN JAWI PERANKAN SEMUA NYA SAYA SUKA.

    ReplyDelete