Sunday 31 January 2016

THE PROMISED LAND : ADA MARUAH LAGI KE???

Bismillahhirrahmannirrahim.

      MARUAH DAH HILANG

Sanggupkah manusia hidup dengan tiada maruah?

Tetapi dipenghujung zaman ni, apa yang dapat kita saksikan kebanyakkan manusia tidak lagi memperdulikan soal maruah.

Apa yang berlaku penggadaian maruah bukan saja terjadi dikalangan orang orang yang telah berumur malahan seawal remaja juga ada yang menggadaikan maruah.

Perkara ini bukan saja terjadi dikalangan orang bukan Islam tetapi umat Islam juga terjebak sama.Apakah sebabnya? Adakah kerana kurangnya dididekan agama ataupun terikut ikut budaya asing?

Kalau seawal umur 7 tahun kita telah dididek secara terus dari ibubapa dan berterusan sehingga dewasa, kenapa perkara ini berlaku juga.

Adakah kerana pegangan dan kepercayaan agama yang disemai oleh ibubapa dan juga disekolah ataupun dipusat pengajian tinggi yang kita pelajari tidak tertanam dijiwa masing masing secara kukuh ? Atau adakah ini telah membuatkan ramai manusia terkulai dalam buaian syaitan.? Anda saja yang tahu jawapannya.

Kini masaalah "tiada maruah" menjadi perkara pokok dalam pentadbiran negara. Bukan saja Parti Pemerintah dilihat tiada maruah malahan pembangkang juga melakukan perkara yang serupa.

Tetapi yang paling sedih penyokong dan pendukong parti mereka juga menggadaikan perkara yang serupa, semuanya gara gara mahukan parti mereka kekal berkuasa walaupun mereka menyedari pemimpin mereka melakukan kerosakkan terhadap agama dan juga negara. Perlukah mereka ini menggadaikan maruah demi penghidupan yang singkat didunia ini?

Kini bukan saja maruah negara kita dipijak pijak malahan maruah umat Islam juga terpalit sama , semuanya kerana perlakuan buruk Ketua negara yang terpalit dengan skandal penyelewengan dana milik negara.

Wall Street Journal, Sarawak Raport dan bermacam macam lagi surat khabar mahupun dalam media sosial, semua berita tertumpu terhadap Ketua Negara yang didakwa terlibat sama dalam penyelewengan dana negara, namun tiada satu pun tujahan ini berani dibentis melalui perundangan apa yang dilakukan hanyalah penafian saja.

Mengolah cerita dengan alasan alasan yang berubah ubah telah memburukkan lagi keadaan. Kadangkala alasan yang diberi juga tak masuk akal malahan dijadikan lawak pula oleh rakyat.Itulah yang berlaku.

Disinilah dapat kita amati bahawa maruah pemimpin sudah tergadai bukan saja kepada rakyat malahan negara luar juga telah merendahkan maruah negara kita gara gara kecurangan Pemimpin.

Adakah kita perlu lagi mempertahankan pemimpin jenis ini untuk mengepalai negara, bangsa dan agama?

Keresahan meresapi seluruh masyarakat, bukan saja umat Melayu yang terkesan akibat salah laku ini malahan umat Islam dan bangsa asing luar negara juga mula mempertikai tentang ajaran Islam yang dikata umat Muhammad ini terbendung dan terangkum dengan Al Quran serta sunnah ?

Bagaimana pula nak menyakinkan mereka tentang keindahan Islam sedangkan pemimpin Islam juga mencuri  sifatnya. Oleh itu jangan salahkan bangsa lain kerana merendahkan umat Islam , salahkan lah umat Islam sendiri kerana gagal memileh pemimpin.

Kalau pileh pemimpin bersandarkan arahan pemimpin atasan dan bukan kerana kehendak rakyat maka dapatlah kita pemimpin setaraf burung kakak tua. Pandai berkata kata tetapi tak tahu apa yang dicakap.

            Cahaya Al Majid











No comments:

Post a Comment