Saturday 23 January 2016

THE PROMISED LAND : ADAKAH INI KESESATAN NYATA???

Bismillahhirrahmannirrahim.

 

Amalan manusia bertingkat tingkat. Makin rendah hatinya maka makin tinggi pula ikhsannya. Makin kurang perkataannya maka makin berkeromah kata katanya. Semakin rendah suaranya semakin tinggi  pula darjatnya. Begitulah perumpamaan apabila seseorang itu telah mengenal dan memahami kata kata Tuhan nya.

Bukan semua manusia diberikan petunjuk oleh Allah swt dan petunjuk itu pula berbagai bagai. Ada yang tulus dan ada yang samar sanar sifatnya. Dan ini semua tergantung kepada keikhlasan hati seseorang terhadap Tuhan.

Ada manusia diberikan Allah swt petunjuk untuk dirinya dan ada juga Allah swt beri petunjuk untuk kemakmuran bagi orang lain. Begitulah halusnya sifatnya Tuhan terhadap hamba hambanya yang dikasihi.

Cuba kita renung kepada diri pemimpin pemimpin Melayu yang beragama Islam dan yang berkuasa masa kini. Cuba tanya diri kita adakah mereka ini sebenarnya mendapat petunjuk Allah swt dalam urusan mentadbir negara?

Bercerita tentang Pemimpin yang mengemudi negara iaitu Perdana Menteri Najib Razak. Adakah beliau tergolong dari seseorang yang mendapat petunjuk  dari Allah swt?

Adakah seseorang itu apabila didatangi dengan berbagai bagai cubaan dan dugaan yang bertimpa timpa yang sileh berganti dikata mendapat petunjuk ataupun kerahmatan dari Allah swt ?

Semenjak beliau mengambil alih kepimpinan negara adakah situasi negara ini betambah baik dan makmur atau rakyat pimimpinanya berlapang hati menerima keputusanya?

Bermacam macam malapetaka terlingkung dibawah pemerintahanya. Dari kemashalatan rakyat sehinggalah kepada isu kemakmuran ekonomi adakah rakyat tidak terbeban dengan segala keputusan akhir beliau?

Kenapa keputusan dan tindakan beliau selalu mengundang kemudaratan kepada rakyat.Kenapa segala keputusan dan idea yang ilhamkan, kebanyakkanya menjerat diri beliau sendiri dan juga terhadap negara.

Atau adakah kerana beliau tidak mampu membuat keputusanya sendiri atau lebih kepada mendengar nasihat dan pandangan dari punasihat disekelilingnya?

Dari apa yang dapat saya ditakrifkan beliau bukanlah dari salah seorang yang diberikan petunjuk namun dari apa yang menimpa diri beliau dan malapetaka yang melanda nasib rakyat masakini merupakan tempias dari kesalahan lampau beliau.

Kegagalan beliau dalam menilai diri dan memileh para anggota kabinetnya dari kelompok manusia yang benar benar jujur dalam memakmurkan negara serta menjadi payung bagi rakyat serta mengangkat kebenaran sebagai jati diri seperti yang diamanahkan oleh Allah swt serta Rasullulah saw  , tidak dijadikan pedoman menyebabkan kehancuran mula mengundang keseluruh sistem didalamnya.

Apabila pembohongan diangkat sebagai kebenaran dan diangkat pula oleh manusia manusia munafik sekelilingnya dan memfatwakan pembohongan sebagai fitnah maka tergolonglah manusia itu dalam kelompok manusia yang disesatkan.

Adakah anda tergolong dari kelompok itu?

              Cahaya Al Majid










No comments:

Post a Comment