Monday 25 January 2016

THE PROMISED LAND : MAKMUR YANG HILANG

Bismillahhirrahmannirrahim.

     DOSA DAN MALAPETAKA.

Allah swt telah berjanji kepada Nabi Ibrahim as bahawa bumi yang kering kontang yang dihuninya iaitu bumi Mekah dimana tertegaknya Kaabah didalamnya akan dimakmurkan Allah swt dengan kelimpahan rahmat buat seluruh  manusia . Kini seluruh umat Islam tertumpu kesana untuk menyempurnakan Rukun Islam iaitu ibadah Haji . Umrah dah ziarah juga memakmurkan lagi bumi ini.

Sehinggakini hasil buminya iaitu minyak serta hasil ekonomi berhubung kedatangan jemaah Haji serta pengunjung  umrah juga telah meningkatkan hasil pendapatan negara itu.

Begitulah bertuahnya negara yang bernama Arab Saudi yang terletak Mesjidil Haram serta Madinah didalamnya.

Berlainan pula jika dibandingkan dengan negara kita. Dahulu negara kita dirimbuni dengan hutan belantara yang menghijau dan sebelum era merdeka negara kita pernah dijajah beberapa kali dari Portugis, Belanda, Inggeris serta Jepun .Namun begitu semuanya tidak kekal tetapi "buah tangan" yang dibawa bersama iaitu " rakyat China dan Rakyat India" tetap tinggal dibumi ini. Mereka inilah yang dijadikan tangan dan kaki bangsa Inggeris untuk mengimbangi orang Melayu. Begitulah sejarahnya.

Hampir 60 tahun bangsa Melayu menerajui negara dan begitu juga dengan Parti UMNO dan selama ini juga lah Pemimpin UMNO saja yang dilantik sebagai Perdana Menteri tetapi yang sedihnya "buah tangan" peninggalan British ini juga lahb yang kaya raya dan memegang tampuk ekonomi. Kenapa?

Kini negara kita mengalami kemeruduman ekonomi. Hasil pendapatan dari sektor minyak dan gas mula menjejaskan pendapatan negara begitu juga dengan hasil dari kelapa sawit, semuanya menyusut. Semua ini mula memberi kesan negative kepada penghidupan rakyat terutama majoriti rakyat ini iaitu bangsa Melayu.

Kini kehidupan rakyat terutama bangsa Melayu mula terkesan dengan kemeruduman ekonomi.Harga sara hidup semakin meningkat setiap hari dan kehidupan seharian menjadi bebanan kerana kos barangan semakin naik dan nilai matawang kita semakin murah.

Nak salahkan siapa?

Telah berpuluh tahun kita menuai hasil bumi ini bermuka dari getah, sawit, kayu kayan, bijeh, emas serta minyak dan gas namun negara ini tetap terkesan dengan kemeruduman ekonomi, kenapa?

Tak cukup dengan itu Kerajaan juga mengutip berbagai bagai cukai dari sekecil kecil perniagaan hinggalah yang berskala gergasi termasuklah cukai pendapatan dan terakhir ini cukai GST, tidakkah ini memadai dalam mengumpul hasil untuk negara? Atau sememangnya kerajaan ini terlalu boros?

Sepatutnya negara kita tidak terkesan sangat dengan kemuruduman ini tetapi oleh kerana hilangnya kepercayaan investor atau pelabur terhadap Perdana Menteri dan kebinetnya membuatkan mereka ini menjauhkan diri .

Akibatnya nilai matawang dan pasaran saham menjunam .

Kemeruduman ini bakal menyenakkan lagi kegelisahan hati orang orang Melayu. Dengan bermacam macam kesundalan serta kesalahan pemimpin Melayu masa kini dijangkakan bakal memusnahkan lagi  kepercayaan rakyat terhadap Perdana Menteri dan kabinetnya serta dengan tersebarnya lagi cerita penyamunan Najib terhadap kewangan 1MDB yang dibaraikan oleh Sarawak Report dan WSJ menambahkan lagi presepsi buruk negara luar terhadap kerajaan masakini.
Tanpa tiada tindakan undang undang diambil terhadap mereka , ini semua bakal menjunamkan lagi maruah institusi Perdana Menteri Malaysia.

Samaada Najib itu seorang yang angkuh atau semenangnya benar beliau menyonlap dana tersebut , tiada apa yang boleh ditahan rakyat melainkan PRU 14 lah jawapanya.

               Cahaya Al Majid





No comments:

Post a Comment