Saturday 13 February 2016

THE PROMISED LAND : 1MDB DITELANJANG DITIGA BENUA

Bismillahhirrahmannirrahim.

MARUAH NEGARA DITALI GANTUNG

Ku sangka panas hingga kepetang rupanya hujan ditengahari.
Ingatkan pelandok dah lupakan jerat rupa rupanya jerat pulak tak pernah lupakan pelandok.
Ingatkan gali lubang boleh kambuskan lobang lain tetapi sebelum lubang dikambus tiba tiba tiba hujan pulak turun..berlopak, berair ..kesudahanya..menjadi jerat pula kepada penggalinya..terjerumus .terselimpuh kaki didalamnya..

Kisah dan perumpamaan diatas adalah kisah Syarikat Sarat Hutang Negara iaitu OneMdeebee , syarikat yang dicetuskan idea penubuhanya oleh Najib Razak@ Perdana Menteri Malaysia.

Syarikat yang telah menjana hutang setinggi RM42 Billion dahulu dan juga syarikat yang terpaksa menggadaikan beberapa hak kepentingan negara demi untuk mengurangkan hutang mereka namun usaha yang dilakukan itu boleh dikategorikan sebagai perniagaan "buluh kasap", untung tak nampak tetapi pangkal pulak lesap. Nampaknya begitulah kisah syarikat oneMdeebee ni..

Rakyat dan juga pengkritik pengkritik terhadap salah laku ini sebenarnya telah banyak membuat posting posting samaada diblog, facebook mahupun twitter masing masing berhubung kepincangan dan salah urus syarikat ini, namun pihak yang didakwa tetap mahu menghalalkan tatacara dan urusan mereka dan menafikan salah laku ini tetapi kini semua salah laku tersebut mula dipancutkan oleh negara luar.

Keperihatinan dunia terhadap salah laku rasuah dan jenayah pengubahan wang haram , telah memanaskan suhu dalam negara. Bilamana kes ini telah mula dihadapkan kepermukaan , Najib dan konco konco yang terlibat sama samaada secara langsong atau yang terselindung mula gundah gulana.

Dari Swiss, London, USA, Hong Kong dan Singapura , pihak berkuasa telah memulakan siasatan susur galur kewangan  Syarikat oneMdeebee ni dan Swiss telah mendapati ada kes penipuan berjumlah 4BILLION namun syarikat milik negara masih lagi menafikan.

Tak cukup dengan itu pengkomplotan melapon dana onemdeebee dikesan diseberang tambak Johor dan kes tersebut sedang berjalan. Dari Jho Low sehinggalah kepada Pengurus syarikat kewangan yang mengurus dana tersebut, "lobang penipuan "kini sudah mula terbongkar sedikit demi sedikit tetapi syarikat oneMdeebee serta AG masih lagi membisu seribu bahasa.

Walaupun Kerajaan tetap menafikan tentang ujudnya penyeleweng dalam urusniaga OneMdeebee ini, hutang telah mula bertapuk tapuk sehinggakan terpaksa menjual aset dan ini mendatangkan curiga dihati rakyat.

Sampai bilakah kerajaan ataupun penguatkuasa undang undang akan bertindak terhadap pemimpin yang membusukkan nama negara tidaklah diketahui. Jangan sampai negara luar cop negara kita sebagai negara berakyat kena cucuk hidung sudahlah.

Diharap kali ini Raja dan rakyat bersatulah demi penyatuan kelangsungan orang Melayu dibumi bertuah ini.

               Cahaya Al Majid










No comments:

Post a Comment