Sunday 7 February 2016

THE PROMISED LAND : PERANG DAH MELETUS

Bismillahhirrahmannirrahim.

Majoriti negara berketurunan Arab di benua Timur Tengah sedang rancak berperang. Semuanya kerana kumpulan kumpulan yang tidak berpuas hati sesama mereka. Dari perbedaan pandangan dan pegangan samaada dalam hal politik, agama mahupun kekayaan memuncakkan lagi kemarahan ditambah burukkan lagi terdapat mainan perang saraf oleh pembenci agama bawaan Muhammad saw, dan kini, keadaannya semakin buruk.

Disebab ketidakpuasan hati rakyat terhadap pemimpin pemimpin Politik atau Kerajaan, yang bercuriga sesaama negara jiran membuatkan negara mereka dalam huru hara. Menindas rakyat bukan lagi dongengan , membuatkan rakyat hilang sabar dan akhirnya rakyat bangun menentang.

Adakah kerajaan BN juga mengidamkan perkara  yang serupa sehingga sanggup mengenepikan pandangan suara popular 53% yang berjaya mengungguli PRU 13 dulu?

Satu persatu masaalah timbul dan tindakan kerajaan pula amat menjengkelkan.

Pembohongan, koberup, lain ditanya lain dijawab, alasan berubah ubah, jawapan menteri menyakitkan hati dan banyak lagi kebangangan yang mahu disuakan kepada rakyat, sampai bila rakyat mahu menelan kebodohan ini????

Najib melalui  AG yang mensucikan beliau mula menunjuk kuku demi untuk "membisukan" penentangnya melalui Akta OSA dengan hukuman Penjara Seumur Hidup serta Rotan.

Kerajaan Pemerintah yang berstatus suara minoriti atau Kerajaan 47%  mula  main kasar . Ugutan mula dibuat melalui AG Apandi untuk memperuntukan "hukuman penjara seumur hidup serta rotan 10 sebatan" kepada sesiapa yang membocorkan rahsia kerajaan.

Sekira usaha AG ini dibenarkan oleh Parlimen maka salah laku pentadbiran atau Penjawat Awam yang membelakangi kepentingan awam bakal berleluasa dan penyeleweng bakal besar kepala."

Sepatutnya segala salah laku Penjawat Awam atau Pemimpin  Kerajaan yang berlaku seperti ketirisan dalam dana kerajaan yang dibelanjakan yang didapati tidak mengikut peraturan sepatutnya mereka mereka ini dihadapkan kemuka pengadilan dan bukan setakat diberi peringatan saja.

Kegagalan Kerajaan dalam menguatkuasakan undang undang untuk dikenakan kepada mereka inilah telah menyebabkan wang rakyat kerugian berbillion ringgit. Sebagai contoh kes Scorpene, bagaimana Razak Baginda boleh "menyebat" £30 million  " duit atas angin" hanya kerana beliau bertindak sebagai perantara ? Layakkah beliau dibayar sebanyak itu? Ini baru satu projek,  bagaimana pula dengan projek projek yang lain, tak kan broker makan angin kot!.

Sepatutnya pembenterasan mencuri wang rakyatlah yang sepatutnya didahulukan oleh AG Apandi dan bukan menghalalkan perompakan oleh pemimpin atau penjawat awam.

Beringatlah sikit, masa sumpah aku janji jawatan dulu, beriya iya menyebut nama Allah swt, berjanji akan memegang amanah tetapi bila kuasa dah ditangan, semua janji buang ketepi..berkatke makan duit haram???

Apa yang dilihat sekarang Kerajaan BN seolah olah mahu berperang dengan rakyat 53%. Tunggulah PRU 14 , 2 tahun pun bukan lama mana, hari ni Kerajaan BN bolehlah buat silap mata, takut nanti bila kecundang PRU 14 mereka pula kena silap mata, baru tahu langit Malaysia ni tinngi ke rendah..

                   Cahaya Al Majid




1 comment:

  1. Jika bocorkan kerahsiaan yang mengancam kedaulatan,keselamatan dan keamanan negara kita...memang patut dihukum.

    Tapi rahsia penyamun2 negara? Apandee tu tak ingat akhirat ke?

    ReplyDelete