Friday 3 August 2012

SALAH PERCATURAN DAN KEMARAHAN KUMPULAN PERTENGAHAN : MEMAKAN DIRI :TANDA-TANDA KEJATUHAN PM NAJIB DIPERSADA KUASA?

INI ADALAH LAMBANG KEUTUHAN DAN KEKUASAAN MELAYU. TETAPI SAYANG   SERIBU KALI SAYANG. DISEBABKAN KELEMAHAN  DAN KERAKUSAN SEGELINTIR PEMIMPIN TERTINGGI MAKA  KEKUASAAN ITU DIMANUPULASI OLEH LAWAN. DISEBABKAN JIWA MELAYU SEMAKIN MENIPIS DAN JIWA HARTA DUNIA SEMAKIN MENEBAL MAKA IMPLIKASINYA TERPALIT KEPADA KESELURUHAN ORANG MELAYU.  KELEMAHAHAN PEMIMPIN MELAYU KINI TELAH MEMENANGKAN BANGSA ASING SEHINGGA JAWATAN NAJIB TERGUGAT PADA PRU 13. WALAUPUN BN MENANG TETAPI NEGERI KELAHIRAN BELIAU TERLEPAS KEPADA LAWAN DENGAN BEBERAPA KERUSI DAN UMNO SEKALI LAGI BERHADAPAN SEPERTI  ERA PAK LAH. PERDANA MENTERI DATANG DARI NEGERI YANG DITAWAN LAWAN. APA STATUS NAJIB SELEPAS INI. ADAKAH BELIAU KEKAL JAWATAN PERDANA MENTERI ATAU MUHIYIDDIN SEBAGAI GANTI?

Mengapa perlu orang-orang pencen dilantik ke jawatan besar-besar ?


 Ini merupakan sebab-sebab kejatuhan Perdana Menteri Najib yang mana Kabinet yang dibarisinya  merupakan mereka-mereka yang tidak berwawasan .Bukan aku tidak menyukai visi dan misi Najib tetapi disebabkan kerakusan segelintir 'taiko' yang mengelingi beliau membuatkan reputasi beliau tercalar dimata masyarakat Melayu. Dengan reputasi isteri beliau dijadikan bahan 'taruhan' politik, sedikit sebanyak reputasi Najib terjejas. Untuk pembangkang berkuasa seperti PRU 12 tidaklah seperti yang diidamkan olih ' Pakatan Pembangkang'. Kehilangan banyak kerusi yang ditandingi PKR serta kehilangan kekuasaan PAS diKelantan dan Kedah banyak menjejaskan taring pembangkang. Hanya DAP dapat mengukuhkan kuasa dikawasan yang didemonasi olih kaum Cina. Pengaruh MCA, Gerakan dan parti komponen BN di semenanjung terjejas teruk dan memenangi kerusi parlimen tidak lebih dari 5 . Kekukuhan UMNO didalam BN amat ketara. Selangor yang dahulu dimonopoli olih Pakatan terutama PKR hanya yang tinggal kurang dari 3 kerusi dan PAS hilang taring di Selangor. DAP masih kuasa dominant bagi pembangkang tetapi keseluruhanya di miliki olih UMNO. Perlis akan terlepas kepada PAS sementara Kedah akan kembali kepada BN dengan selesa.  Yang menyedihkan adalah Pahang. Pas dan DAP akan menguasai setengah daripada kerusi Parlimen sementara UMNO dan BN hanya terlepas kuasa diPahang. Lain lain negeri adalah selamat bagi BN dan UMNO menjadi kuasa dominan. Inshaallah PRU 13 nanti selepas beberapa ketika kita akan mendapat Perdana Menteri Baru.
Cukup setakat ini.

1 comment:

  1. Assalamualaikum..

    Siapa perdana menteri baru Malaysia selepas pru13 ni? Bagi klu sikit...
    Betul ke pas hilang kuasa di kelantan?? Apakah penyebabnya?? Pas ni banyak mempergunakan agama utk kepentingan diri sendiri

    ReplyDelete