Monday 10 September 2012

TAK IKUT 'HADITH' SESAT??? FIRMAN ALLAH DAN KATA-KATA MUHAMMAD-BHG II

SALAH SATU SOALAN YANG AKAN DITANYA OLIH MALAIKAT KETIKA DI ALAM BARZAKH IALAH "APA  IKUTAN KAMU"  APAKAH YANG AKAN DIJAWAB ?ADAKAH KITA AKAN MENJAWAP BAHAWA AL QURAN IKUTAN KITA  SEDANGKAN  PERKARA  HAK YANG TERDAPAT DIDALAMNYA  DINAFIKAN    SECARA TERKHILAF.

                                                       BAHAGIAN II

BISMILLAH-HIR-RAHMAN-NIR-RAHIM

Surah ini dengan jelas dan terang Allah SWT  mengingatkan kita bahawa solat adalah untuk mengingati Nya.


13. Maka ni’mat Rabb kamu yang manakah yang kamu dustakan? (QS. 55:13)


Surah Taha ayat 14

إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي
Sesungguhnya Akulah Allah; tiada Tuhan melainkan Aku; oleh itu, sembahlah akan Daku dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku.
 Apakah sifat solat??

 Adakah solat itu sifatnya berdoa atau sifatnya memuji 
Atau adakah untuk mengingati Allah? atau
Mengingati Allah SWT sambil berdoa memohon kerahmatan?
Dimana keutamaan kita didalam mendirikan solat??

SURAH AL MAIDAH AYAT 15
“[15]. Hai Ahli Kitab, sesungguhnya telah datang kepadamu Rasul Kami, menjelaskan kepadamu banyak dari isi Al Kitab yang kamu sembunyi kan, dan banyak (pula yang) dibiarkannya. Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan Kitab yang menerangkan. 

SURAH AL QAMAR AYAT 17.
“Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?” 


Surah Ar Rahman
1. (Rabb) Yang Maha Pemurah, (QS. 55:1)
2. Yang telah mengajarkan Al-Qur’an. (QS. 55:2)
3. Dia menciptakan manusia, (QS. 55:3)
4. Mengajarnya pandai berbicara. (QS. 55:4)
5. Matahari dan bulan (beredar) menurut perhitungan. (QS. 55:5)
6. Dan tumbuh-tumbuhan dan pohon-pohonan kedua-duanya tunduk kepada-Nya. (QS. 55:6)
13. Maka ni’mat Rabb kamu yang manakah yang kamu dustakan? (QS. 55:13)



Dimana letaknya kebenaran bacaan 'tahiyat' didalam solat.
Dimana terletaknya kebenaran bahawa junjungan kita akan melafaskan 'bacaan ini' ketika Baginda solat. Adakah Baginda akan melafaskan bacaan seperti yang terdapat dibawah ini??Fikirkan yang bertanda merah.


Surah Toha Ayat : 14
"Sesungguhnya Akulah Allah; tiada tuhan melainkan Aku; oleh itu, sembahlah akan Daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku.

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? 

Terdapat dua pengertian dan penaksiran yang amat membezakan . Sila lihat dan teliti akan maksud sebenar.

Bacaan ketika Tahiyat Awal

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Sebagai Nabi dan Rasul Baginda tidak mungkin melafaskan agar diri baginda dirahmati dengan mengambil contoh Ibrahim sebagai sandaran untuk baginda berdoa. Sifat Baginda adalah seorang yangh lurus dan bersifat rendah diri. Adakah baginda akan mendahulukan diri beliau didalam berdoa? Olih itu adakah kata-kata ini yang dilafaskan Baginda? . Kalau anda berpendapat bahawa Baginda tidak  melafaskan bacaan doa ini, maka, kita ikut siapa???Kalau anda berpendapat bahawa ini dilafaskan olih Baginda, maka, Baginda tergolong dari kalangan yang mementingkan diri sendiri dinana sifat itu tidak terdapat didalam diri Baginda.Sekiranya ini dilakukan olih Baginda maka dimana letaknya kebenaran Surah Toha ayat 14 ini?  Dimana letaknya kita yang mengikut?? Fikirkan....

Dibawah ini merupakan bacaan yang dipanggil 'Tahiyyat" yang difirmankan olih  Allah  keatas Nabi Muhammad s.a.w.di Surah Al Ahzab Surah 33 Ayat 56 :-

33:56Allah and His angels send blessings on the Prophet: O ye that believe! Send ye blessings on him, and salute him with all respect.
Inna Allaha wamala-ikatahu yusalloonaAAala alnnabiyyi ya ayyuha allatheenaamanoo salloo AAalayhi wasallimoo tasleeman
Innallaaha              Sesungguhnya Allah
wamalaa-ikatahuu   dan malaikat-malaikat-Nya
yushalluuna             menyampaikan/memohonkan rahmat
'alan nabiyyi            atas Nabi
yaa-ayyuha              wahai
-lladziina                  orang-orang yang
aamanuu                  (mereka) beriman
shalluu                     mohonkanlah rahmat
'alaihi                       atasnya
wasallimuu               dan mohonkan kesejahteraan
tasliiman                  kesejahteraan/penghormatan
Didalam kata yang mudah , pengertian diatas ALLAH SWT menyeru kepada kita  agar memohon kerahmatan, kesejahteraan dan penghormatan kepada junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. Salah pengertian membawa maksud berbeza didalam berdoa.

Maksudnya:
Segala penghormatan yang berkat dan solat yang baik adalah untuk Allah.  Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatanNya.  Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.  Aku bersaksi bahawasanya tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu pesuruh Allah.
Ya Allah, anugerahkanlah kesejahteraan atas Muhammad dan keluarga Muhammad.  Seperti yang Engkau telah anugerahkan kesejahteraan atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim.  Dan berkatilah Muhammad dan keluarga Muhammad.  Seperti yang Engkau telah berkati Ibrahim dan keluarga Ibrahim.  Sesunggunya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Tinggi.”


English (Yusuf Ali): (Recite)
33:56 Allah and His angels send blessings on the Prophet: O ye that believe! Send ye blessings on him, and salute him with all respect.

Pepatah Melayu selalu mengungkapkan " Cakap tak serupa bikin", Adakah kita tergolong didalam kategori manusia jenis ini??
Untuk mendirikan solat juga umat Islam tidak mengikut sunnah Rasullulah s.a.w, jadi bagaimana Allah SWT nak terima 'solat" kita.
Allah SWT berfirman "Ikutlah Al Quran dan Sunnah Rasul". Dimana letaknya "hadith"??
Perkara  pertama yang akan ditanya atau disoal olih Allah SWT nanti adalah "solat". Sekiranya solat yang dilakukan tidak mengikut seperti apa yang diajarkan atau ditinggalkan olih Rasullulah s.a.w ..kemana ..kita???? Apa nak jadi??...


KESIMPULAN
Didalam Surah Toha Allah memerintahkan agar kita mendirikan solat atau sembahyang semata-mata untuk mengingati Nya dan tiada yang lain malainkan Allah SWT.
Pertanyaan : Bolehkah kita , ketika solat atau didalam mendirikan solat dengan menyebut nama lain selain Allah SWT, seumpama bacaan "tahiiyat" yang menyebut nama selain Allah SWT?.
Dimana kebenaran kita didalam menyempurnakan suruhan Allah SWT iaitu 'solat", dimana manusia menyebut nama lain selain Allah SWT, iaitu Muhammad s.a.w dan Ibrahim. Tidakkah dengan menyebut nama ini akan bersalahan dengan perintah Allah SWT seperti diayat 14 Surah Toha?
Perkara ini nampak kecil atau mudah, tetapi, hakikatnya, ia adalah satu kesalahan yang besar disisi Allah SWT.
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? 
Didalam Surah Al Qamar ayat 17 menerangkan maksud sebenar. (Sila baca diatas)

Kenapa saya paparkan Surah Al Maidah Ayat 14 diatas :- 
Potongan ayat diatas bersangkutan dengan  ' hadith' yang banyak, inshaallah, dilain bingkisan akan saya terangkan dengan jelas.


No comments:

Post a Comment