Tuesday 22 January 2013

PERLEMBAGAAN NEGARA : SEPATUTNYA KUASA YDP AGUNG BUKAN KERAJAAN DIDALAM SOAL PEMBERIAN KERAKYATAN

PEMBERIAN  KERAKYATAN KEPADA WARGA ASING PERLU DIHENTIKAN DEMI KELANGSUNGAN HAK DAN KUASA  MELAYU DIBUMI MALAYSIA.

Assalamualaikum.

Memandangkan kebanjiran  ribuan warga asing diMalaysia samaada Melayu Petani, Melayu Kemboja, Melayu Mindanao, Melayu Indonesia, Melayu Singapura atau mana-mana kumpulan ethnik yang bersarungkan Melayu perlu dihentikan, begitu juga kepada semua bangsa-bangsa asing yang menghuni diMalaysia .

Sepatutnya pemberian hak kerakyatan ini  berada dibawah kuasa- Raja-Raja Melayu dan bukannya Kerajaan. Dan pemberian ini juga sepatutnya tertakluk hanya sebagai 'warga negara tetap dan bersyarat.' Mereka-mereka ini sepatutnya tidak diberikan hak mengundi atau suara  didalam 'hak menentu hala tuju negara"  dan kehadiran mereka hanya sekadar berstatus ' rakyat penghijrahan".

Penduduk peribumi atau rakyat yang dilahirkan disini yang bergenerasi lama adalah rakyat yang memenuhi kriteria sebagai 'Rakyat Beraja" yang datang nya dari berbagai negeri di Semenanjung dan negeri-negeri yang tidak 'Beraja"  kedudukan mereka ini diletaknya dibawah kuasa Yang Di Pertuan Agung. Perasaan cintakan negara serta kesihkan Raja-Raja Melayu sudah tersemat dihati sanubari mereka ini. Berlainan dengan mereka-mereka yang diberi ' kerakyatan' ini, kebanyakan mereka hanya mencari peluang untuk mencari penghidupan dan wang ringgit disini dan kebanyakan hasil yang mereka tuai akan disalurkan kepada keluarga mereka dinegara asal . Perasaan cintakan negara dan menghormati akan Raja -Raja tidak 'terpaut' dihati mereka.
KITA TIDAK MAHU LAGI MEREKA INI DIKENALI SEBAGAI PAKISTAN MALAYSIA, BANGLA MALAYSIA,  INDON MALAYSIA, PETANNI MALAYSIA, INDIA MALAYSIA ATAU CINA MALAYSIA YANG PADA HAKIKATNYA MEREKA  ADALAH PENCETUS KETIDAKSTABILAN SOSIO BUDAYA . ADA SESETENGAH MEREKA MENGHUNI DISINI MELEBIHI HAD YANG DIBENARKAN TANPA RASA TAKUT ATAU BERSALAH. ADAKAH KITA MAHUKAN MEREKA INI MENJADI RAKYAT KITA YANG BERKONGSI 'HAK MENGUNDI"JIWA MEREKA ADALAH "WANG"  SEMATA DAN INI AMAT BERBAHAYA KEPADA KESTABILAN KEHIDUPAN RAKYAT MALAYSIA.
                                 
Disebabkan kelongaran pemberian 'hak kerakyatan' ini, maka kini terdapat ribuan pendatang asing yang menikmati 'hasil atau hak' rakyat tempatan.
Kini kita tidak dapat menentukan siapakah Cina Malaysia, India Malaysia atau Melayu Malaysia kerena wajah mereka adalah serupa dari segi rupabentuk dan warna. Disebabkan melimpahnya pendatang yang serupa ini maka berbagai 'kehancuran' sosio budaya berlaku dalam masyarakat.

Sebagai rakyat kita membantah pemberian ' hak kerakyatan ' secara mutlak kepada golongan ini. Kita boleh berikan status 'warganegara' tetapi ' suara atau hak mengundi' tidak lagi diberikan dan kita mahu setiap 'warga negara' baru ini ditapis sehalusnya . Kami mahu semua mereka-mereka yang telah didaftarkan sebagai ' warganegara' ini tidak diberikan 'hak mengundi' dan pemberian tersebut wajib ditarikbalik serta merta.

Semoga Majlis Raja-Raja dan Kerajaan Memerintah menghormati hak  Bangsa Melayu  seperti yang terkandung didalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. Pemimpin harus menghormati hak rakyat tempatan dan bukan memerintah mengikut 'suka mak bapak dia orang'.
                        Berapa banyak lagi hak Melayu yang ingin mereka gadaikan!!!!!!!!!.

Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

No comments:

Post a Comment