Sunday 3 March 2013

SENJATA MAKAN TUAN :- MORO 'N' YANG DIBANTU MENGIGIT TANGAN KITA BALIK.

INILAH MANUSIA YANG KITA BANTU SATU KETIKA  DAHULU.   MEREKA TIDAK INGINKAN KEAMANAN  SEBALIKNYA SUKAKAN PEMBUNUHAN.  MELAYU MORO NI LEBIH  JAHAT DARI YAHUDI. YAHUDI TIDAK BUNUH BANGA SEAGAMA DENGAN MEREKA. SEMUA BENTUK BANTUAN KEPADA BANGSA  INI WAJIB DIHENTIKAN WAIMA ATAS NAMA AGAMA SEKALI PUN.
Assalammualaikum.

Peristiwa pilu dan menyayat hati setiap orang Melayu seluruh negara menangisi para -para 'syahid' yang gugur demi mempertahankan keselamatan dan kedaulatan negara. Walau dari mana mereka berasal dan berketurunan, semua itu tidak menghalang doa orang -orang mukmin terhadap 'roh' mereka yang terkorban.

Kisah orang Melayu dan  Pejuang Islam Moro pada satu ketika dahulu amat rapat di hati orang Melayu.  Pemaparan kisah pahit serta kemiskinan Islam Moro satu masa dahulu telah  membuka 'pintu' hati rakyat Malaysia untuk membantu mereka. Kerajaan kita melalui 'pertubuhan-pertubuhan' tertentu telah menyalurkan bermacam-macam bantuan kepada golongan ini. Tidak dinafikan juga terdapat juga bantuan kewangan disalurkan semata-mata untuk meringankan beban yang dilalui oleh orang Islam ini. 

HENTIKAN BANTUAN TERUS KEPADA BANGSA INI. 
                                   
Tanpa menuntut balasan diatas kebaikan rakyat Malaysia, kini, masyarakat Islam Moro telah  mula menunjukkan lagak dan mengaku hebat pula. memang kita ketahui bahawa 'perkumpulan militan' Moro ini mempunyai kelengkapan persenjataan yang 'berat'. Kita tahu melalui pertubuhan-pertubuhan yang diwujudkan untuk membantu rakyat Moro yang kehidupan mereka yang didakwa  ditindas oleh pemerintah mereka iaitu Kerajaan Filipina, namun, banyak negara Islam telah menyalurkan jutaan dolar untuk membantu penghidupan orang Moro ini. Disebabkan pertubuhan mereka telah mendapat simpati dunia Islam , 'perjuangan' mereka juga yang 'didakwa' sebagai perjuangan menegakkan Islam diwilayah tersebut, telah menyakinkan masyarakat dunia Islam menyalurkan dana. Tetapi, impian sebenar pemerintah tertinggi Moro adalah terlampau tinggi dan menjangkaui kemampuan.mereka.

Salah satu watak yang mendemonasi bangsa mereka adalah Nur Misuari. Watak ini telah banyak mewarni 'insiden' menentang Kerajaan Filipina. Pernah satu ketika dahulu' Nur Misuari' pernah mendedahkan' kelengkapan dan persenjataan yang mereka miliki. Berpuluh tahun pemikiran rakyat Moro dimomokkan dengan penindasan yang didakwa dilakukan oleh Filipina terhadap bangsa mereka dan ini telah membuatkan bangsa ini  bangun menentang 'kezaliman' yang didakwa ini.

Sebenarnya kemiskinan yang menghimpit kehidupan bangsa Moro ini adalah disebabkan 'kebodohan' bangsa itu sendiri serta 'ketololan'  dan kerakusan pemimpin. Kehebatan 'perancangan' Nur Misuari didalam mencatur ' minda' agar rakyat Moro akan sentiasa  dilihat sebagai bangsa tertindas dinegara sendiri amat berkesan. Dengan mengaturkan beberapa 'serangan hendap' terhadap tentera Kerajaan, maka, mereka dilihat sebagai 'pejuang' yang berjuang mempertahankan bumi mereka. Sebenarnya Kerajaan Filipina tidak pernah menghalang bangsa Moro membangunkan  tanah mereka tetapi sebaliknya mereka (Moro) yang selalu melakukan provokasi terhadap Kerajaan.

Perjuangan Bangsa Moro ini bukanlah diatas landasan Islam seperti yang didakwa tetapi sebaliknya adalah kerana 'wang ringgit' dan 'kuasa'. Dengan bantuan kewangan jutaan dolar setahun dari pertubuhan negara-negara Islam maka pemimpin bangsa Moro ini telah mula menyasarkan hala tujuan perjuangan mereka. Mereka tidak inginkan 'keamanan' tetapi sebaliknya inginkan kekerasan agar bantuan dunia akan mencurah dan pada akhirnya bantuan kewangan ini digunakan untuk membeli senjata-senjata untuk menaikan semangat Bangsa Moro untuk terus memerangi Kerajaan Filipina.

Kini ketua bangsa Moro yang mana dari Keturunan Sulu telah menyedari bahaya akan kemakmuran dan kestabilan yang ingin dilakukan di wilayah ini telah mengugat , 'kedudukan' , status dan kredabiliti mereka. Mereka takut, sekiranya Wilayah mereka mula membangun  dengan pembangunan yang dirancang maka rakyat mereka tidak perlu lagi menyandang senjata dan  menggadai nyawa lagi tetapi sebaliknya rakyat mereka akan menerima tempias hari hasil yang dirangka.  Memandangkan perjanjian telah dibuat diantara Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Filipina untuk sama-sama berganding bahu didalam pembangunan yang menguntungkan rakyat Moro ini maka Ketua mereka mula takut dan gusar akan keberhasilanya, oleh itu sesuatu perlu dilakukan demi 'menyelamatkan' kedudukan , kewangan, maruah dan perancangan jahat  ketua mereka.

Sebenarnya Pemimpin Moro atau pun Pemimpin yang mendakwa Keturunan Raja Sulu ini, merancang sesuatu untuk kepentingan mereka, oleh itu 'isu Sabah' dijadi 'alasan' untuk melindungi niat serta kerakusan mereka. Bermacam-macam alasan diberi atau dimomokan kepada 'pengikut totok' atau ' manusia berotak dilutut" ini. Dengan 'idea'  pembakaran hati  rakyat Sulu ini, maka, satu perancangan telah sengaja dilakukan dan kini keberhasilan dari perancangan mereka telah terjadi. Dengan menghantar ' nyawa' pengikut yang 'bengap' sebagai  umpan  , dan  mereka tahu bahawa 'pejuang' yang dihantar ke Sabah ini pasti akan  menemui 'kematian'  dan inilah  yang ingin dipaparkan atau didendangkan kepada seluruh Bangsa Moro agar pemimpin mereka sentiasa dipandang tinggi.

Oleh itu Kerajaan Malaysia  dan rakyat disarankan agar menghentikan segala bentuk  bantuan atau perancangan untuk memulihkan keadaan disana. Kebaikan kita untuk membantu dan menaikan sosio ekonomi bangsa Moro atau Keturunan Sulu ini tidak akan membawa apa-apa kebaikan kerana bangsa ini.   Pemimpin mereka hanya pentingkan 'wang ringgit' dan bukannya kemakmuran rakyat pimpinannya'. Pemimpin mereka hanya Islam pada nama tetapi hati dan perlakuan mereka lebih buruk dari Yahudi. Yahudi tidak akan membunuh bangsa mereka sendiri tetapi Islam ikutan bangsa ini lebih buruk dari Yahudi. 

P/s : Melayu- Melayu yang mendapat Anugerah Dato Sulu wajib mengistiharkan diri akan memulangkan Darjah Hampeh ini. Terutama Artis .

Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

No comments:

Post a Comment