Tuesday 11 June 2013

PERTELAGAHAN DUA PUAK MELAYU YANG "MENGAYAKAN' CINA": APA PUNYA NASIB LABU LABI NI.....

TETAPI  DUSUN  MELAYU MILIK CINA

SalamunAlaykum.

Pertembungan dua kuasa yang diketuai Melayu iaitu UMNO yang dikepalai  olih Najib Tun Razak  dan PKR  yang diketuai olih Anwar Ibrahim seakan-akan tiada tanda akhirnya. Setiap hari dua watak ini tidak 'terlepas' dari serangan yang datang, samaada, dari blogger , suratkabar atau pun media elektronik. 

Berbagai bentuk kelemahan dan kelebihan dua watak ini sentiasa saja diperkatakan, seolah-olah tiada  'watak' lain yang penting selain mereka. Dipihak Najib, berita yang diutarakan adalah mengenai perjalananya sebagai Perdana Menteri dan ajenda Transformasinya manakala Anwar Ibrahim bermati-matian berjuang untuk jawatan PM nya dengan ajenda 'Blackout 505' nya.

Tetapi sedarkah kita bahawa ketika  dua watak ini 'berperang' mempertahankan 'idea' dan  'mempublisitikan' diri , sedarkah kita bahawa kaum Cina lah yang paling banyak meraih keuntungan dari kealpaan mereka.

Najib yang sentiasa 'berwaspada' dengan serangan Anwar Ibrahim, melalui Penasihat-penasihatnya "mengelekaikan" kantung yang diperuntukan kepada Melayu dan Bumiputra tanpa disedari. Berbagai-bagai nama 'penasihat' beliau dipaparkan serta berbagai 'hak' bumiputra terlepas pula ketangan kaum Cina, tanpa disekat. Kealpaan ataupun kegopohan mahupun 'tidak peduli' itulah sikap yang dapat dipersaksikan kini. Rata-rata kemarahan orang Melayu terhadap Najib semakin meluap ditambah pula  dengan  kes adik Najib yang dilihat "terlampau Melayu-dari ' Melayu, membuatkan 'maraknya' kehangatan dipasaran terbuka .

Dengan sikap Najib yang terlalu inginkan 'mengaut' undi Cina sehinggakan mengenapikan Melayu membuatkan Melayu sekali lagi terpinggir 'dimata' Najib. Tanpa disedari, dalam diam Cina masih lagi dipihak yang memperolehi 'laba' dari Najib. Belum  ada sesuatu pun yang dilakukan Najib yang nampaknya 'menguntungkan' Melayu. Semua keberuntungan jatuh kepada Cina, itulah 'Najib".

Berbalik kita kepada satu watak lagi iaitu Anwar Ibrahim. Semenjak beliau mengetuai barisan Pakatan, beriya-iya benar beliau memperjuangkan 'ajenda'nya iaitu untuk manjadi PM, walaupun didalam PRU yang lepas, beliau gagal didalam 'menakluki kekuasaan" ke Putrajaya, maka setiap hari beliau 'melalak' dan 'membuat 'bantahan' melalui perhimpunan". Tetapi sedarkah kita, didalam kealpaan Anwar Ibrahim mengejar cita-citanya ke Putrajaya, kaum Cina sekali lagi berjaya memperolehi 'laba' yang banyak menerusi kuasa yang dimiliki melalui Kerajaan Pulau Pinang dan Selangor, walaupun Selangor didemonasi olih orang Melayu . Sekali lagi Melayu terpinggir dari mendapat 'habuan' sepatutnya. 

Melayu yang menyokong perjuangan Pakatan terutama PKR hanya berminat untuk 'berhimpun' manakala puak Cina PKR dan DAP pula sibuk 'berhimpun mengumpul kekayaan", adakah Melayu sedar akan perkara ini. Bermacam-macam 'habuan' berjaya diperolehi kaum Cina , sementara orang Melayu didalam Pakatan sibuk 'berhimpun" Siapa yang pandai?? Melayukah atau Cinakah?? Memang majoritinya kaum Cina yang ramai berhimpun tetapi itu sekadar ingin memanaskan keadaan agar Melayu agar terikut-ikut rentak mereka walhal 'tokeh-tokeh besar' dibelakang mereka yang membiayai  perjalanan ini 'menyedut' hasil masyhul' tanpa diketahui.

Nampaknya didalam pertembungan dua watak 'berkuasa' ini, hanya berkelebihan kepada kaum Cina. Disebelah kerajaan, kaum  Cina  'membaham' melalui 'Punasihat Najib" disebelah 'pembangkang'   Cina  'menketedarah"melalui kuasa MB dan Ketua Menteri , apa Melayu dapat?? Lopong..

Kaum Cina berharapan agar 'situasi' ini berterusan agar senang bagi mereka untuk 'menibai' apa yang bolih sementara Najib dan Anwar berlumba. Didalam 'Kem Najib' terdapat wakil kaum Cina, begitu juga dengan Kem Anwar Ibrahim, tidak terlepas dari kaum ini juga. Sedarkah kita apabila dua ekor gajah ini 'bertembung' kita Melayu yang berada ditengah menjadi bahan 'pijakan' sementara 'Tokeh Gajah' pula mengaut keuntungan, kerana Gajah ini belaan mereka. Olih itu ikut macammana pun Melayu selalu didalam kerugian.

Bagaimana kita hendak mentakrifkan bahawa orang Melayu ini pandai berpolitik?? Orang Melayu hanya pandai 'membuat' bangsa lain jadi 'billionair' sementara orang Melayu hanya setaraf ' billion-hair'.Itulah 'standard'nya otak pemimpin  Melayu kini apabila "kuasa menjadi rebutan" dan bukan ' kuasa untuk kedaulatan'

DAHLAH KITA  BAGI DIA TUMPANG..ALIH..ALIH  DIA PULAK NAK PERINTAH KITA..
                          

Melayu yang menumpangkan Cina dan India didalam KENDERAAN milik nya, terpaksa pula 'menurut' kehendak orang yang ditumpangkan .gila ke aper..ni.

Nota :- Pemimpin UMNO  kena berbuat sesuatu, sudah lebih 50 tahun kita Merdeka, namun pencapaian ekonomi  dan orang Melayu masih lagi didalam pendakian dan belum lagi  berada dipuncak tetapi dikalangan ahli politik dan pemimpin melayu kehidupan mereka setaraf 'bintang filem' Hollywood. 
Kesabaran orang Melayu sudah mula menunjukkan 'kelantangan' bersuara terhadap 'ketidak puasanhati'. Jangan sampai 'orang Melayu' menyertai' Anwar Ibrahim semata-mata untuk menunjukkan 'kekesalan' terhadap UMNO dan bukan diatas dasar 'merestui' perjuangan Anwar Ibrahim. Hanya 'flatform' Anwar saja yang Melayu miliki untuk menunjukkan ketidap puasanhati terhadap UMNO dan Barisan Nasional. Sekiranya ini berlaku, keburukan lebih besar bakal mengundang negara.
UMNO harus mengambil pendekatan baru untuk 'membentaras' gejala ini dari terus membakar hati-hati Melayu yang kecewa dengan 'perangai' Pemimpin. Perpatah melayu pernah mengatakan bahawa melayu sanggup " Kerana marahkan nyamuk seekor , habis kelambu dibakar'. Jangan sampai ini terjadi sudahlah..

                                              Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid


3 comments:

  1. Takper..takper...
    Ini jam kita bagi itu cina bukit kasi puas2 dlu..
    Biar dia rasa ini tempat emak bapak boyot dia yang punya...
    Cukup masa aku amik..aku amik itu 'barang'..
    nangis guling2 laa ko sume cina bukit!
    kasi 'sia' sama lu..

    ReplyDelete
  2. Sampai bila keadaan ini akan berterusan???? sampai bila.....Malaysia tanah melayu ni memang tempat yang bertuah tapi nampaknya tuah ini dimiliki oleh bangsa cina bukan dimiliki oleh melayu..melayu hanya mampu melihat dan merintih dari jauh saja tanpa mampu berbuat apa-apa..bangsa yang asalnya pendatang telah menjadi tuan di tanah bertuah ini....sampai bila....sampai bila....

    ReplyDelete
  3. Sampai Melayu sanggup membakar kelambu untuk membakar nyamuk seekor kerana kelambu tu dah usang dan gantikan dengan 'kelambu' yang "insectprooof", yang berpandukan Agama, Bangsa dan Negara.

    ReplyDelete