Saturday 24 August 2013

TABUNG HAJI PERLU DITRANSFORMASI KALAU TIDAK LUTH AKAN JADI TRANSFORMER :" CINA JUGA YANG SAPU"

TABUNG HAJI  KAYA KERANA DUIT PENDEPOSIT ORANG ISLAM
TETAPI KENAPA SYARIKAT CINA DIBENARKAN MANGAUT LABA
 TABUNG HAJI BUAT RUMAH  TETAPI BUKAN UNTUK PENDEPOSIT

          "  Kalau Melayu Tak Tolong Melayu Siapa Lagi Yang Akan Tolong Orang Islam?"

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Hari ini saya ingin membicarakan mengenai Tabung Haji. Walaupun semua rakyat tahu dan arif tentang kewuhudan dan penubuhanya namun setelah menghampiri 50 tahun kewujudanya, dirasakan seusia begitu sepatutnya telah menjadi matang dan berwawasan, seperti juga setiap manusia. Sekiranya diambil kira , seusia begitu seseorang sudah bolih mengeluarkan Wang simpanan Pekerja berjumlah lebih kurang 30% ataupun semuanya dari Akaun B . Begitulah dewasanya Tabung Haji.

Mengikut dari profil Tabung Haji : saya copy paste 'kebanggaanya'  yang diwar-warkan diprofil syarikatnya seperti dibaweah ini :-

Lembaga Tabung Haji (TH) adalah sebuah Institusi Kewangan Islam unggul di Malaysia. Ditubuhkan pada tahun 1963, TH mempunyai 50 tahun pengalaman dalam Deposit, Perkhidmatan dan Operasi Haji dan Pelaburan. Sebagai sebuah Pengurus Dana Islam terbesar negara dengan dana melebihi RM41 billion, TH berusaha untuk memperkasakan ekonomi umat Islam di Malaysia dengan memanfaatkan dana dan sumber sedia ada.

Tujuan utama :-
TH menumpukan kepada perkhidmatan haji yang cemerlang dan memuaskan kepada semua Jemaah Haji Malaysia

Kalau mengikut tulisan diatas umat Islam keseluruhanya yang menjadi pendeposit setia kepada skim untuk 'Tabungan untuk menunaikan Haji" ini amat berbesar hati dan teruja dengan pencapaian yang dilakarkan sepanjang penubuhanya tetapi amat malang dan terasa amat bodoh dan bangang pula dirasakan apabila Tahung Haji sudah mula membuka ruangnya kepada 'orang kafir'  untuk mengaut keuntungan dan laba dari simpanan wang umat Islam ini.

Umat Islam sudah menabung berbillion ringgit kepada  Tabung Haji semenjak penubuhanya dan kini Tabung Haji bukan saja mempunyai dana yang banyak malahan Tabung Haji pula berupaya membeli beribu-ribu ekar tanah diMalaysia . Kalau dahulu kebanyakan tanah yang dimiliki dutanam dengan getah dan juga kelapa sawit sebagai pelaburan utama tetapi kini kebanyakan tanah yang dimiliki sudah mula dibangunkan untuk tujuan kommersial dan perumahan. Dan sebagai pulangan dari penjanaan ekonomi tambahan ini, maka sedikit sebanyak Tabung Haji berjaya memberi sedikit imbuhan kepada pendeposit terutama orang Islam.

Tetapi yang tidak enak didengar ataupun yang kurang elok diperkatakan, kini terdapat beberapa tanah milik Tabung Haji sudsah mula dimajukan dengan perumahan ataupun kilang-kilang dengan skala besar tetapi semuanya dikendalikan samada secara usahasama dengan orang bukan Islam. Perlukan Tabung Haji mendahulukan orang bukan Islam didalam 'pakej' yang dikata 'menang-menag' ini? Dari apa yang dapat dilihat kebanyakan kontraktor utama yang dipilih atau pun yang dilantik untuk 'membangunkan' hartanah ini kebanyakanya adalah bukan Islam dan semestinya apabila 'bukan Islam' sebagai Main Kontraktor sudah semestinya sub-kontraktornya dari bangsa mereka juga. Tidak adakah konglomerat Islam yang besar yang layak untuk membangunkanya??atau Ahli Lembaga nya  sememangnya ada 'side deal'??

Yang paling ketara untuk contoh terbaik dan berhampiran dengan Wilayan Persekutuan yang ingin diperkatakan ialah Ladang  Enstek berhampiran dengan Kuarters Kastam. Kebanyakan rumah yang dibinanya adalah untuk 'orang -orang ' berada' atau 'banyak duit". Kenapa Tabung Haji tidak membina rumah mampu milik untuk 'orang Melayu' dikawasan tersebut? Kenapa? Tidak menguntungan?? atau ada ajenda lain?? Sepatutnya Tabung Haji lebih mengutamakan perumahan untuk orang Islam atau Melayu yang sememangnya akan menyimpan atau menabung dengan mereka untuk tujuan Haji. Kenapa keperluan perumahan 'mampu milik' ini tidak dibangunkan secara komersial olih Tabung Haji?? Keuntungan sedikit? dan 'tiada kick-back"??untuk yang berkepentingan??

Nampaknya Tabung Haji sendiri tidak berminat untuk 'membantu Melayu dan Islam' didalam menyediakan perumahan untuk rakyat biasa dan cuma merasakan bahawa  'tanggung jawap'  mereka hanya tertunpu kepada pakej Haji saja??.Satu lagi projek yang dikira Mega dan berimpak tinggi yang dibangunkan secara usahasama dengan bukan Islam salahsatunya diSikamat Seremban ialah Kota Warisan Puteri. Rata-rata kediaman yang dibangunkan kebanyakanya 'berharga mahal". Dan kontrktor utamanya adalah kaum Cina. Kenapa?? Tiada lagikah syarikat Melayu atau orang Melayu yang berkeupayaan untuk 'melakukan'nya.

Persoalan saya, kenapa semuanya mesti rumah berharga mahal? Kenapa tidak dibina rumah harga yang mampu dibeli olih kebanyakan Melayu dan Islam? Tidak cukup kah 'keuntungan' yang diraih setiap tahun dari simpanan pendeposit ini yang rata-rata dari orang Melayu yang beragama Islam??
Sudahlah gunakan duit orang Islam yang hendak menunaikan haji untuk tujuan perniagaan sendiri tetapi nasib dan usaha simpanan Melayu ini digunakan untuk 'mengayakan' orang bukan Islam. Apa punya bodoh, Tabung Haji macam ni??

Apa yang jadi sekarang Tabung Haji tak ubah seperti 'robot' yang saya umpamakan sebagai 'Transformer". Transformer ini digunakan untuk mengayakan orang bukan Islam dengan menggunakan dana orang Islam yang hendak menunaikan haji, demi kepentingan pihek-pihak tertentu. Tabung Haji harus  peka bahawa berdirinya Tabung Haji serta meningkatnya Tabungan menaiki Haji bukanlah dari hasil titik peluh orang kafir tetapi adalah kerana  duitn orang Melayu dan Islam. Olih itu Tabung Haji wajib melakukan 'Transformasi" ataupun 'pembaharuan".

Cukup-cukuplah mengayakan bukan Melayu yang akhirnya kaum mereka inilah yang selalu menghina, memperlekeh dan mengeji orang Islam dan Melayu. Hentikan !!!!!


KEPADA MP BALING NI MERANGKAP PENGERUSI TABUNG HAJI
DIHARAP DAPAT MEMBUAT PEMBAHARUAN DAN MENGUTAMA
KEPENTINGAN PENDEPOSIT YANG RATARATA BERBANGSA MELAYU
DAN BERAGAMA ISLAM.
JANGAN NANTI DIKATAKAN
HARAPKAN PAGAR, PAGAR PULA YANG MAKAN PADI
      Nota :- Banyak lagi kerja kerja di Tabung Haji terlepas ketangan orang bukan Islam. Sila 
                   hentikan demi maruah Melayu dan Islam.         
Komplen Rakyat :

 Ramai yang  mengeluh bahawa kini terdapat pilih kasih didalam penyenaraikan pendeposit warga emas terutama yang berumur 60 tahun keatas tidak diutamakan
untuk menunaikan Haji walaupun simpanan telah penuh sementara pendeposit  yang  agak muda
diutamakan. Kalau bolih kuota pekej 'untuk orang berduit atau kaya" yang sanggup membayar puluhan ribu  atau ratusan ribu dikurangkan jumlahnya bagi memberi laluan kepada rakyat merhean.

                                                      Ikhlas dari :- Cahaya Al majid                          

No comments:

Post a Comment