Tuesday 1 October 2013

SEMUANYA TERMAKTUB DAN DITANGGUNG

AYAT MANA SATU YANG INGIN KAU NAFIKAN


                                                                     Al Quran
                                                               Surah Hud ayat 6
          "Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi
           melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat
           kediamannya dan tempat dia disimpan.Semuanya itu tersurat di dalam
           Kitab (Luh Mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang
           berkenaan)." 

Az-Zariyat [22] Dan di langit pula terdapat (sebab-sebab) rezeki kamu dan juga terdapat apa yang telah (ditakdirkan dan) dijanjikan kepada kamu.

Dan di dalam satu surah yang lain pula, ALLAH SWT juga ada berfirman : "Dan berapa banyak makhluk bergerak dan bernyawa yang tidak dapat membawa (mengurus) rezekinya sendiri. ALLAH lah yang memberi rezeki kepadanya dan kepadamu. Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." -(Surah Al-Ankabut , Ayat 60)

Dan Allah melebihkan sebahagian kamu dari sebahagian yang lain dalam hal rezeki, tetapi orang-orang yang dilebihkan (rezekinya itu) tidak mau memberikan rezeki mereka kepada budak-budak yang mereka miliki, agar mereka sama (merasakan) rezeki itu. Maka mengapa mereka mengingkari nikmat Allah.” (Qs. 16:71)

“Allah meluaskan rezeki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki. Mereka bergembira dengan kehidupan didunia, padahal kehidupan dunia itu (dibanding dengan) kehidupan akhirat, hanyalah kesenangan (yang sedikit).” (Qs. 13:26)

Dan jikalau Allah melapangkan rezki kepada hamba-hamba-Nya tentulah mereka akan melampaui batas di muka bumi, tetapi Allah menurunkan apa yang dikehendaki-Nya dengan ukuran.Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui (keadaan) hamba-hamba-Nya lagi Maha Melihat.” (Qs. 42:27)

“Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar.” (Qs. 65:2) Dan memberinya rezki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (Qs. 65:3)

2 comments:

  1. Yup bro,
    setiap kita ini..'tergantung' dan 'bergantung'.
    meminjam lagi dipinjamkan.
    ...carilah dan zahirlah jiwa yg tenang...lagi menenangkan.

    ReplyDelete
  2. ada apa di langit?
    saya tak da ilmu, tapi teringin jugak nak belah 'langit' pegi jalan-jalan lol...

    ReplyDelete