Monday 7 October 2013

THE PROMISED LAND : SEJARAH AWALAN

BAHAGIAN II
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Sungguhpun Hindu adalah pegangan terdahulu Raja Raja yang memerintah Melaka tetapi tiada satupun peninggalan bercirikan Hindu diabadikan , tiada kuil atau berhala didirikan tidak seperti di Indonesia terdapat beribu-ribu berhala atau kuil hindu didirikan olih Maharaja terdahulu. Olih itu secara resminya apabila Sultannya memeluk Islam maka bermulalah Islam sebagai ikutan Raja dan pembesar serta rakyat  dari dahulu hingga kini dan apabila Malaysia terbentuk Islam dinobatkan sebagai Agama Persekutuan dan  wajib diterima olih seluruh masyarakat seperti yang termaktub didalam dPerlembagaan Negara tanpa bantahan.

Sifat rendah diri, berbudi perkerti mulia ,  berbudi bahasa dan  lafas kata yang indah berserta sikap bertolak ansur yang tinggi seperti yang diajarkan olih Rasullulah s.a.w dan yang difirmankan  didalam Al Quran telah dipraktik sepenuhnya olih masyarakat  Melayu Islam. Walaupun terdapat sedikit 'pertembungan' persefahaman  sesama mereka namun ianya tidak lebih dari 'perbezaan kefahaman yang tidak 'memudaratkan' masyarakat'  Turutan dari pelajaran yang ditanamkan dijiwa setiap Melayu, sehingga kini bangsa Melayu di Malaysia dikenali sebagai 'yang amat mudah didekati' kerana sifatnya yang peramah dan bersesuaian dengan 'jati diri bangsa itu sendiri'.

Melihat kepada kriteria atau turutan yang dilalui olih negara ini, nampaknya, kriteria untuk 'calon' Allah untuk diturunkan dibumi ini amatlah 'tinggi" jika dibandingkan dengan masyarakat bangsa lain. Ciri-ciri atau kriteria yang sepatutnya dimiliki seseorang 'bakal penghulu' sememangnya terpahat serta terserlah  kepada bangsa Melayu.Namun calon atau bakal manusia yang telah 'dinobat' dan yang tidak diketahui 'siapa watak' itu kepad umum hanya akan terserlah apabila tiba waktunya.

Bangsa Yahudi  , Allah SWT telah melahirkan  dengan beberapa Nabi dan Rasul dan disebabkan mereka merasakan  kesemua Nabi dan Rasul yang terhebat dilahirkan didalam keturunan  bangsa Yahudi maka bangsa mereka merasakan diri mereka melebihi semua umat didunia . Beranggapan tiada bangsa lain setanding kaum mereka dan itu lah yang  menyebabkan Allah SWT 'melaknat' mereka sampai  akhirat sehinggakan terdapat hadith yang dinukilankan menggunakan nama Rasullulah menggambarkan 'kelaknatan' Allah dan kebencian tumbuh-tumbuhan serta tanan-tanaman  dibumi terhadap bangsa ini.  

. Abu Hurairah RA memberitahu bahwa Rasulullah SAW bersabda,

“Tidak akan berlaku kiamat sehingga orang-orang Islam akan memerangi orang-orang Yahudi.
  Maka orang-orang Islam akan membunuh mereka sehingga orang-orang Yahudi lari          bersembunyi  di belakang batu dan pokok, maka berkatalah batu dan pokok, “Wahai orang Islam,  wahai hamba Allah, ini dia Yahudi di belakangku. Marilah dan bunuhlah dia.” Melainkan  pohon gharqad karena pokok itu adalah pohon Yahudi.”

 Bangsa Arab pula Allah SWT telah menurunkan  dengan Rasullulah s.a.w dan khalifah-khalifah terhebatnya dari bangsa ini,. Dizaman kekhalifahan , bangsa Arab  amat dihormati dan telah berjaya melebarkan kuasa dan pengaruhnya hingga ke Eropah namun diatas sifat 'riak dan cintakan dunia' maka seluruh kekuasaan Islam dibumi Eropah mula terhapus. Cara sebenar Islam bawaan Rasullulah s.a.w tidak diikuti  dan dipraktikkan  maka kelemahan itu di'digunakan' olih musuh Islam bagi  menjatuhkan Islam. Semuanya berpunca daripada ke 'lemahan ' kepimpinan Islam masa itu kerana 'menjadikan' kekayaan serta kerakusan akan harta dunia' yang Allah limpahkan ' menjadikan  mereka 'buta hati dan alpa serta  hanyut' dengan nikmat  dunia. 

Sehingga kini umat Arab tidak berjaya 'bangun' dari 'kelumpuhan sebenar'. Apa yang kita lihat hanyalah 'boneka-boneka' yang disuruh 'mengayakan' watak "warak ". Bangsa ini pada hakikatnya telah hilang jati Islamnya dan yang tinggal ialah  'bangsa Arab  pada pakaian  iaitu 'jubah putih'  serta 'tasbih' ditangan dan bukan lagi kerana kewarakan seperti sepatutnya.

Bangsa Arab terutama di Arab Saudi hanya tinggal sebagai 'penjaga' kepada 'Mekah dan Madinah' dan tidak lebih dari itu dan apabila 'watak' yang dinantikan ketibaannya sampai maka segala pelusuk bumi Arab terutama Mekah dan Madinah akan terpecah kuasa dari pemerintahan Keturunan Saud, dan dua negeri ini  akan diserahkan kepada  kuasa yang terajui olih 'watak' yang dinanti".

Bangsa Cina pula sudah wujud  lama dan diwaktu itu , dan terdapat juga hadith yang mengatakan ' Rasullulah pernah bersabda "carilah ilmu hingga  ke negara China" . Walaupun hadith itu tidak dapat dipastikan 'kesahihan'nya namun untuk kebaikan , kita terima saja, setidak-tidaknya dapat memberikan 'inspirasi' untuk orang muda mengapai ilmu tidak kira dimana sekali pun  walau terpaksa sampai ke China. 

Watak bangsa ini dilihat sangat baik tetapi  kita harus  berwaspada dan berteliti merperhalusi cara dan  budaya mereka. Bangsa ini  'keilmuan'nya tidak tinggi tetapi 'kegigihan' berusaha "sangat hebat , tetapi didalam kegigihan itu 'sikap menipu dan memunipulasi sangat sinonim atas kaumnya.Namun begitu 'bangsa ini' telah berhijrah dan bermestautin dibumi yang 'bertuah' ini dan ayat dibawah ini amat bertepatan dengan bangsa mereka di Malaysia...

                                                                                                                               A085
Dan wahai kaumku! Sempurnakanlah sukatan dan timbangan dengan adil dan janganlah kamu kurangkan manusia akan benda-benda yang menjadi haknya, dan janganlah kamu merebakkan bencana kerosakan di muka bumi.
(Hud 11:85) | 

 Bangsa Cina dan India sememangnya mempercayai 'Dewa-dewa' dan mereka menganggap 'dewa' ini  sebagai Tuhan. Olih sebab itu mereka 'memzahirkan' Tuhan mereka dalam  berbagai bentuk dan rupa . Semuanya diukir untuk dijadikan 'bahan' untuk menggambarkan Tuhan . Didalam kepercayaan dua agama ini terdapat bermacam-macam 'tuhan' atau 'dewa' yang disembah. Olih itu kaum ini tersisih jauh dari kebenaran dan dilaknat  kerana 'mempersekutukan' Tuhan Yang Esa dan Maha Pencipta..

Berbalik kita kepada tajuk utama, selepas 50 tahun negara ini mencapai kemerdekaan . Terdapat berbagai-bagai bangsa mendiami bumi 'bertuah ini'. Semua bangsa hebat dunia tertumpu dibumi yang berbentuk seperti sebuah 'jantung'. Sejarah silam membuktikan bahawa laluan Selat Melaka merupakan laluan resmi perdagangan diantara dunia barat dan timur dan disebabkan keistemewaannya Portugis dan Belanda 'mengambil' kesempatan untuk menawan Melaka. 

Walau apapun alasan mereka  namun satu yang tidak berkekalan ialah  'kuasanya dibumi ini tidak kekal ' kerana Islam disini terlalu agung dan berkeramah kerana 'rakyat'nya 'menyerah diri' seluruhnya kepada 'ketentuan Allah SWT". Olih sebab itu terdapat satu bidalan Melayu yang termashur berbunyi " sedangkan ulat dalam batu bolih makan". Apakah pengertian terhadap kata-kata ini? '" semuanya ketentuan  Allah SWT".

Berbeza dengan bumi Indonesia ataupun  Sumetera , walaupun sangat  berhampiran dengan Malaysia , Indonesia didakwa telah melahirkan  beberapa orang cerdik pandai agama dan ada diantaranya digelar dan dianggap setaraf " wali " olih kumpulan atau penduduk negara tersebut, namun, semua ini tidak memberikan impak yang besar kepada Islam kerana dibumi tersebut 'tertegak;' kota Hindu dan Buddha yang tersergam .

Kita juga maklum bahawa Hindu sememangnya berkembang piat di Indonesia dan kebanyakan Raja-Rajanya beragama Hindu .  Seperti yang saya perkata terdahulu dimana kebanyakan Raja atau Sultan yang datang ke Melaka  berasal dari Indonesia mahupun kepulauannya. Namun kesan yang dibawa olih Raja atau Sultan dari kepulauan Indonesia , telah menjadikan sifat semula jadinya 'seorang Sultan beragama Hindu 'bertukar pegangan kepada Islam' selapas mendiami 'bumi' ini.. Kenapakah tersangat mudah bagi Raja atau Sultan menerima Islam diwaktu itu walaupun berpuluh tahun mereka 'mendewakan' dewa-dewa Hindu? Keajaipan kah bumi ini?

                                                         ....bersambung....

                                                  ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

3 comments:

  1. Assalam bro... apa komen tentang nie?

    "Cuba jawab soalan ini,mengapa empayar China yang besar itu tidak mengusik pun negeri-negeri Melayu?Mungkin bukan sukar untuk askar-askar China yang ramai itu menakluk kerajaan-kerajaan Melayu yang terpecah-pecah itu.Mengapa?Adakah Maharaja China gerun dengan negeri-negeri Melayu?Apa rahsianya?INI ADALAH MISTERI TERBESAR DALAM HUBUNGAN KLASIK ANTARA BANGSA MELAYU DAN BANGSA CINA.
    Padahal raja Chola dari India bersusah payah berusaha menakluk negeri-negeri Melayu manakala tentera Monggol telah berjaya sampai di Jawa dan menjatuhkan kerajaan Singhasari di sana, sebelum dikhianati oleh rakan kongsi mereka dari kalangan orang Jawa yang sebenarnya mempergunakan kuasa Monggol untuk memusnahkan musuhnya dan selepas menghalau Monggol keluar dari Jawa,lahirlah Majapahit.

    APAKAH RAHSIA DI ANTARA BANGSA MELAYU DAN BANGSA CINA SEJAK BERIBU-RIBU TAHUN DAHULU?
    MENGAPA DALAM SEJARAH HUBUNGAN KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU DAN EMPAYAR CHINA,TIADA PUN PENCEROBOHAN ATAU PENAKLUKAN DARI EMPAYAR CHINA KE ATAS NEGERI-NEGERI MELAYU?"

    http://mirrormf.blogspot.com/2013/04/the-li-bloodline.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Sebelum saya menjawap semua soalan..saudara kena ikuti sehingga akhir pengkisahan ini. Inshaallah..akan terjawap persoalan yang saudara utarakan. Amin

      Delete
    2. Ok noted. setia menanti

      Delete