Friday 11 April 2014

THE PROMISED LAND : NEGERI YANG BERNAUNG KALIMAH : ALTER MELAYU LAMA

UBATNYA HANYALAH
MANTERA DARI ALTER MELAYU KUNO
KEBANGKITAN BANI MEEM ADALAH PASTI
BUKAN SENJATA PENENTU KEMENANGAN
JUGA BUKAN TEKNOLOGI TERKINI PEMUSNAH MANUSIA
HANYA ALTER MELAYU LAMA PENYELAMAT DUNIA
AYUH BINGKAS MELAYU MEEM

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Ko Jolobak Ko Jolobu
Tuai Padi Tiga Tangkai
Dah Kono Komat Jolobu
Kalau Tak Mati Badan Morasai

Itu adalah bait-bait 'pepatah lama'  atau 'ejekan' Melayu lamo' di Negeri Sembilan yang dutujukan terutama kepada 'jantan-jantan' mahupun 'wanita-wanita'  yang dikatakan  'menggila' kerana 'menggilakan' seseorang dari  Jolobu suatu waktu dahulu. Kebanyakanya dikatakan 'terkena' komat' atau ' istilah masakini sebagai 'mandrem', yang dikata  sebagai 'buatan orang' terhadap individu-individu tertentu.

Kalau ditanya kepada generasi terdahulu 'kebanyakan'nya masih lagi terngiang-ngiang dengan 'istilah' tersebut. Tetapi kini, warisan kata-kata tersebut telah dikomersialkan olih dua orang penyanyi iaitu Hattan dari Kuala Pilah dan WARIGH dari Rembau.

                                      


Apa yang ingin diutara disini bukanlah 'propoganda' lagu tersebut, tetapi tentang 'kekeramatan' Negeri Sembilan yang pernah saya tuliskan dipost terdahulu.

Nampaknya kekeramatan itu masih lagi 'meliputi' Negeri Bertuah' ini. Dalam 'keterujaan' Anwar Ibrahim mahu menabur 'fitnah' terhadap negara ini dibumi Negeri Sembilan terutama yang bernaung di Sungai Ujong, alhamdullilah, keizinan dari Allah SWT terhadap 'keinginan Anwar' untuk 'memalitkan' lumpur dikepala orang Seremban tidak diizinkan.

                    

Alhamdullilah, bumi ini masih dilindungi dan yakinlah sekiranya Anwar Ibrahim sekali lagi berkeinginan untuk  memijakkan kakinya ditanah dan  dibumi  'bekeramah', ini, inshaallah, 'komat Jolobu' pasti 'dianta' bagi memastikan Anwar 'mengelupur' macam 'ayam berak kapo'. Tunggula..
Kesabaran dan sampai ke puncak..hanya 'Alter Melayu Kuno' saja yang bolih 'mengajar'.


PAPA SAKIT :- TAK DAPAT BUAT SIDANG MEDIA :- NURRUL IZZAH

Anwar Ibrahim, 67 tahun, dikatakan tidak sihat dan tidak dapat hadir dalam program Himpunan Reformasi 2.0 yang dijadualkan di Dataran Kg Tok Dagang, Ampangan, Seremban semalam.“Maaf- saya kurang sihat. Nurul Izzah ganti (saya), insya Allah,” kata Anwar dalam twitternya, 10 April.
Menurut anaknya Nurul Izzah, "Papa minta maaf, Papa tidak dapat hadir untuk buat sidang media kerana papa masuk hospital sakit kuat".
Anwar Ibrahim sebelum ini telah berjanji kepada rakyat Malaysia bahawa beliau akan membuat sidang media tergempar untuk mendedahkan lokasi sebenar pesawat MH370 yang hilang sejak sebulan yang lalu.


                                               

Inshaallah..Alter Melayu Lamo..bakal diterjemahkan secara realiti bagi 'mengharungi' badai dan 'tujahan' kafir lahanat yang berkeinginan untuk meruntuhkan ' Alter Melayu", iaiitu Tanah Melayu.
Bersiap sedialah Melayu MIM...membakar 'kemayen' pada setiap malam 'Rabu'.

                           Kalau bernyawa pasti  bersuara
                           Kalau berkaki pasti  menendang
                           Kalau  bertangan pasti dia memancung
                           Kalau dia berkawan pasti dia bergabung

                           Tiada senjata juga tiada kekuatan
                           Tetapi 'amalan' dan 'doa' pasti mendahului
                           Duduk bertimpuh sambil berseru
                           Yang diseru pasti berguguran
                           Itulah 'kehebatan' Bani Meem.
  Amalkan pepatah Melayu Lama yang saya 'post' kan sebelum ini, inshaallah, Melayu MIM pasti 'bergagah diri mendepani 'yang nyata mahupun yang tersembunyi'.

Hanya Allah pelindung diri.

                                                 ikhlas dari :- Cahaya Al Majid.
                         

No comments:

Post a Comment