Friday 30 May 2014

THE PROMISED LAND : TAK AKAN BERUBAH NASIB MELAYU

MENANG ATAU KALAH MELAYU TAK AKAN KEMANA
CINA JUGA YANG AKAN DIJAJA
BELUM PUN BERTARUNG JAWATAN MENTERI P[ULA
DIPERUNTUKAN
APA PUNYA GILA POLITYIK BN NI.....
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Hari ini dikatakan merupakan hari penentu kepada  nasib dan masa depan kaum Cina  di Teluk Intan. Walaupun kerusi Parlimen Teluk Intan ini dikuasai olih Parti Dap yang dimenanginya ketika PRU13 namun selepas kerusi ini kosong kerana kematian wakil Parlimennya, DAP sekali lagi membuat kejutan dengan mengenengahkan seorang wanita Melayu sebagai calonnya.

Walaupun semuatahu bahawa DAP merupakan sebuah parti yang dimonopoli oilih kaum Cina dan jarang sekali mereka 'mengangkat' Melayu sebagai calon mereka namun kali ini DAP mempertaruhkan Dyana untuk tujuan ini.

Dengan keyakinan bahawa kaum Cina pasti mengundi parti DAP olih itu 'pemecah' atau 'mengolah minda melayu' dilakukan agar sebahagian dari orang Melayu yang berada di Teluk Intan yang 'dikata' berada diatas pagar mahupun mereka-mereka  yang 'muak' dan benci  dengan sikap Melayu UMNO dan juga BN, kumpulan ini diberikan pilihan.samaada untuk mengundi BN  dimana  calonnya  adalah seorang yang berbangsa Cina ataupun memilih calon pembangkang dari DAP  yang  merupakan seorang wanita berketurunan Melayu.

BN yang sememangnya 'tidak pernah belajar' dari sejarah PRU 12 dan juga  PRU 13, masih lagi 'mengharapkan' calon dari   kaum Cina  iaitu calon dari Parti Gerakan untuk 'mengharungi' pertembungan ini..Tanpa mahui 'berfikir panjang' akan sejarah yang baru  saja ditempuhi, iaitu kekalahan calon yang sama di PRU 13, BN seolahpolah tiada alternatif lain untuk 'bertarung' di PRK ini,. Tidakkan BN sedar bahawa didalam komponen BN jurang ' perbezaan pendapat serta ideologi antara Melayu UMNO dan kaum Cina  didalam BN masih lagi terdapat 'geseran' sesama mereka.  'Keakraban pengikut'-pengikut  mereka diakar umbi masih lagi berada  ditahap yang rendah., tidakkah , BN 'menyedari' situasi ini?


Satu perkara  yang BN harus ingat, pengundi Cina telah memberi 'signal' semenjak  PRU 12 lagi , bahawa kaum Cina samaada  penyokong  MCA mahupun Gerakan tidak akan menyokong lagi dasar BN , kerana mereka menganggap bahawa pemimpin melayu UMNO adalah 'rasis' dan 'rasuah'. Olih itu 'kebencian' ini diterjemahkan didalam 'kotak undi' tanda protes. Kebencian mereka   kepada UMNO dan bangsa Melayu sudah sampai ketahap 'merah'. Olih itu apa saja yang keluar dari mulut pemimpin  Melayu BN mahupun UMNO, mereka akan tentang habis-habisan.

Hanya bersandarkan kepada 'undi popular' yang berjaya diraih olih Pembangkang pada PRU 13 yang lalu, maka, tidak hairanlah 'kaum' ini semakin menolak kepimpinan BN. Hanya untuk mengekalkan 'momentum' kemenangan 'suara ramai' yang berjaya diperolehi ketika PRU 13 lalu, maka, penolakan semua calon dari BN samaada dari calon Cina  mahupun Melayu adalah  satu 'kemestian' bagi mereka dan memastikan momentum ini berkekalan sehingga  PRU 14.

Berbalik kita ke PRK Teluk Intan. Apakah  melayu yang menyokong calon BN akan dipandang tinggi olih Cina Gerakan mahupun MCA sekiranya mereka menang? Atau akan  berhentikah kaum Cina samaada yang menyokong parti Gerakan atau MCA mahupun DAP dari 'menghina' kaum Melayu? Atau akan berhentikah 'desakan' MCA mahupun Gerakan dalam isu hudud? Begitu juga dengan DAP, adakah DAP akan berhenti 'menghina' Melayu sekiranya 'calon' mereka 'menang'? Atau akan terbelakah  nasib Melayu sekiranya 'DAP' menang kerana kelebihan merain  undi dari Melayu?


Walau apapun tiada satupun ketentuan diatas yang dapat menjamin yang 'Melayu' tidak akan terus dihina. Samaada BN yang menang 'penghinaan terhadap Melayu' tetap berterusan tanpa 'pembelaan' dan begitu juga sekiranya DAP menang maka 'tunjang kekuatan' mereka untuk 'memperlekehkan' Melayu tetap berakar umbi dan Melayu tetap tidak berjaya 'mempertahankan' diri dan bangsanya.

Olih itu untuk menjamin kemakmuran serta kesejahteraan Melayu serta kelangsungan   masa mendatang,wajarlah sekiranya, orang Melayu perlu mempunyai satu  lagi wadah baru 'perjuangan dalam politik.". Kita tidak mahu lagi bulat-bulat 'menyerahkan' kuasa kepada 'pemimpin UMNO mahupun PAS' dan juga PKR, olih itu sebolihnya eloklah kita 'transformkan' Pertubuhan ISMA sebagai 'wadah' politik terbaru untuk memperjuangkan nasib dan masa hadapan  orang Melayu.

Semoga cetusan rasa ini dapat 'mengangkat semangat Melayu' untuk terus berjuang dan membela nasib bangsa yang telah lama 'terkapai' akibat "dikerjakan " sehingga 'longlai dan bangsai',olih pemimpin Melayu yang tamak dah haloba yang 'mementingkan' perut sendiri' berbanding nasib umat Melayu walaupun  mereka melafaskan lailahaailallah" tetapi rasuah, salah guna kuasa , gila kuasa , gila isteri orang, gila janda orang, gila anak perempuan orang, gila 'mengsakau' kepunyaan orang dan yang paling buruk dan jijik ' bersengkokol' untuk 'membabikan' umat Islam, dalam isu 'halal'.

                                               melayu di celakkan tidak dipeduli
                                           melayu di lembukan juga tidak dipeduli
                                               melayu rasis pun tak diendahkan

                  APA LAGI YANG BOLIH  DI HARAPKAN KEPADA PEMIMPIN MELAYU

                                             CAKAP SAJA BERDEGAR-DEGAR
                                                      HABUK PUN TAK DA
                                                    ikhlas dari :- Cahaya Al Majid'





.

1 comment:

  1. pemimpin melayu(majoritinya)
    -bagi wang..nonok..kedudukuan.............
    yang salah jadi betul..yang betul jadi salah....sangat mudah!!!
    semudah petik jari...

    ReplyDelete