Wednesday 11 June 2014

THE PROMISED LAND : PEMIMPIN MELAYU MEMBUKA RUANG UNTUK CINA IKUT JALAN BELAKANG

PEMIMPIN UMNO ADALAH  JELEMAAN 'PAK PANDIR'
KERANA  MENGAYAKAN KRONI CINANYA
HABIS BERBILLION RINGGIT PUN TAK MENGAPA
YANG SUSAH RAKYAT JUGA...
KENA PULAK BAYAR HARGA TINGGI UNTUKM KOS  ELEKTRIK
APA LAH BINGAI NYA  PEMIMPIN MELAYU NI...

                                    Kesatuan sekerja TNB tolak kerjasama YTL 

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Terima kasih kepada Kesatuan sekerja TNB kerana berani 'melempang' Kerajaan kerana membazirkan wang rakyat  dan terima kasih juga kepada Pemimpin UMNO yang 'baghal' kerana 'mengayakan'  YTL yang pada akhirnya YTL 'mengigit' pula tangan yang memberi.


Hanya satu perkataan saja yang layak diLABELKAN  kepada Pemimpin UMNO yang sememangnya 'bodoh' iaitu  'BANGANG, BANGANG, BANGANG'..

Kalau selama ini kami diluar tidak tahu akan kebenaran yang sengaja disorok olih Kerajaan tentang 'pembayaran' yang dibuat kepada YTL  tetapi hari ini semuanya terang dan nyata. Ternyata jumlah RM20 Billion yang dibuat kepada YTL amat 'menyenakkan' perut rakyat.

Tindakan yang ingin diambil olih Kesatuan Pekerja TNB saya ucapkan terima kasih dan sekiranya banyak lagi 'salah laku' yang kerajaan lakukan semata-mata 'mengayakan' 'Cina, seeloknya, hebahkan kepada rakyat agar cubaan untuk mengayakan 'seseorang' mahupun 'syarikat ' milik kroni dapat kita 'patahkan'.

Kepada Kerajaan Pimpinan UMNO yang sememang bertujuan 'memufliskan' Melayu, diharap, 'pembetulan kontrak' yang mengayakan 'syarikat' dapat diteliti atau dinilai semula. Sekiranya perkara ini tidak dilakukan dan mengayakan sebelah pihak saja, maka, 'untung nasib' UMNO akan 'terjawap pada PRU 14.

Kalau dahulu rakyat amat berteloransi dengan Kerajaan, tetapi, kini tidak lagi, sekiranya masih lagi ada salah laku yang dilakukan olih Pemimpin, samada parti pemerintah mahupun parti pembangkang, maka, tunggulah..rakyat akan menghukum anda.

Dan apa yang pasti PRU 14, orang Melayu bakal diwakili olih sebuah parti lain dimana UMNO mahupun PAS yang diihat 'amat lemah'  masa kini dan pemimpinnya telah banyak 'menggadaikan' 'Hak Melayu', maka, entiti baru ini bakal mengambil tempat anda.

Tiada apa lagi yang bolih diharapkan  daripada kepimpinan anda lagi , semuanya..hanya merosakkan 'hak Melayu' serta 'memusnahkan 'imej Islam'..

                            Sudah sampai masanya pemberian" ikut jalan belakang "dihentikan
                                                       Rakyat Semakan Tertekan

                                       powerseraya_photo10.jpg


KUALA LUMPUR 9 Jun - Kesatuan dan Persatuan Sekerja Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang mewakili 34,900 pekerja menolak sekeras-kerasnya sebarang kerjasama dengan YTL Power International (YTL Power) dalam projek pembinaan loji janakuasa turbin gas kitaran gabungan 1,000 sehingga 1,400 MegaWatt (MW) atau Projek 4A di Pasir Gudang, Johor.

Presiden Kesatuan Pencantuman Pekerja TNB, Abu Husin Nikmat berkata, perkara itu amat penting bagi mengelakkan rakyat menanggung beban kenaikan tarif elektrik yang tinggi pada masa hadapan.
Sambil menyifatkan YTL tidak menghormati perasaan pekerja TNB, beliau berkata, selama ini YTL juga tidak pernah menghargai segala usaha TNB dan kerajaan yang memberinya projek tenaga sejak penjana tenaga bebas (IPP) dilaksanakan pada 1993.

Malah, katanya, dalam tempoh itu, TNB telah mengemukakan bayaran berjumlah RM20 bilion kepada YTL Power.

"Kami juga sama sekali tidak menerima langsung permohonan maafnya selepas mengeluarkan kenyataan seumpama itu dan pada masa sama menuduh TNB dengan pelbagai tohmahan.
"Kami menaruh harapan tinggi agar kerajaan dan TNB menolak penglibatan YTL sebelum sebarang keputusan dibuat pada 25 Julai ini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Yang turut hadir, Naib Yang Dipertua Persatuan Eksekutif TNB, Mohd. Amran Abdul Rahman; Setiausaha Agung Persatuan Eksekutif TNB, Ir. Harriezan Ahmad; Yang Dipertua Persatuan Unit Keselamatan TNB, Nikmat Mohd. Seh; Presiden Kesatuan Pegawai-Pegawai Rendah TNB; Mohd. Roszeli Majid dan Setiausaha Agung Kesatuan Pegawai-Pegawai Rendah TNB; Rashid Ramly.

Minggu lalu, TNB dalam kenyataan di Bursa Malaysia berkata, Suruhanjaya Tenaga mengemukakan surat tawaran penganugerahan bersyarat bagi membangunkan projek tersebut yang dijadualkan beroperasi pada Jun 2018 melibatkan syarikat konsortium antara YTL Power, SIPP Energy Sdn. Bhd. (SIPP Energy) dan TNB.
Bagaimanapun, kenyataan Pengarah Urusan Kumpulan YTL Corp. Bhd. (YTL), Tan Sri Dr. Francis Yeoh pada majlis Bual Bicara Global Siri Malaysia kali ketujuh tentang kapitalisme kroni mengundang kontroversi hingga mendapat reaksi banyak pihak termasuk bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin.

Beliau mengemukakan permohonan maaf setelah dibidas pelbagai pihak dan menyifatkan kenyataannya itu disalahertikan oleh sebuah portal berbahasa Inggeris.
Di sebalik isu berkenaan, Utusan Malaysia hari ini melaporkan bahawa YTL Power perlu memberi penjelasan terperinci, telus dan memenuhi etika perniagaan sebenar berhubung kepentingan majoritinya dalam SIPP Energy selaku pemegang saham kedua terbesar dalam syarikat tersebut.

Gesaan itu dibuat oleh sebuah blog, bigdogdotcom.wordpress.com yang turut mempertikaikan penganugerahan kontrak pengeluar IPP secara rundingan terus kepada YTL Power dan SIPP Energy untuk membentuk sebuah konsortium dengan TNB.

Jelas blog itu, berdasarkan maklumat daripada laman web Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), YTL Power mempunyai 68 peratus kepentingan di dalam SIPP Power, manakala SIPP Energy mempunyai 30 peratus kepentingan.

Berdasarkan laman SSM itu lagi, Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar mempunyai 51 peratus kepentingan di dalam SIPP Energy.
Sehubungan itu, menurut Abu Husin, YTL Power perlu membuktikan jika syarikatnya tidak mengamalkan kapitalisme kroni seperti yang diperkatakan, mereka perlu menarik diri daripada projek berkenaan.


                                                                   ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

4 comments:

  1. Dah den kobakan, pemimpin umno ni dalam jiwo mereka tak ado langsung jiwo melayu,sobab den lamo DLM umno .mereka ni berjiwa sekular Dan kapitalis. Deepak koling kafir tu dikasi pinjam 32 juta tanpo paedah.koling sonang sonang yo dikasi tolong.Kalo ikuit hati den lamo dah den tembak mentri um no ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Sabar warigh!!! nanti kita usahakan 'parti' lain plak, inshaallah, bercirikan Melayu dan Islam..ni tongah mikir ha..

      Delete
  2. bro ulas sikit...

    http://tangisanmelayu.blogspot.sg/2014/06/airmata-darah-bila-melayu-menjadi.html

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete