Wednesday 23 December 2015

THE PROMISED LAND : KUASA YDPA DAN RAJA MELAYU MULA DISENTAP ORANG POLITIK

Bismillahhirrahmannirrahim.

    INSTITUSI YDPA SEMAKIN TIDAK
    DIPERLUKAN OLEH PEMAIN
    POLITIK.

KEHANCURAN SESEBUAH NEGARA
BERPUNCA DARI KELAHAPAN KUASA
PEMIMPIN PEMIMPIN POLITIK.

Kerajaan Najib tetap menafikan bahawasanya Kuasa YDPA tentang pengistiharan darurat tidak terusik langsung dalam keinginan kepimpinannya dalam meluluskan Rang Undang Undang MKN minggu lepas.

Walaupun RUU MKN ditentang oleh sesetengah rakyat dan juga dari kelompok sesetengah senator BN dan Pembangkang namun disebabkan majoriti senator datangnya dari kelompok parti pemerintah maka kelulusan untuk menjadikan ianya satu rang undang undang bukanlah halangan dan itu yang terjadi apabila ianya diluluskan walaupun ruang untuk berdebat dan memperincikan keperluannya dilihat sebagai terlalu terburu buru dan tergesa gesa. Apa yang tersirat disebalik tindakan terburu buru ini hanya Najib dan kepimpinanya saja yang mengetahui.

Tanpa merujuk atau mendapat perkenan Raja Raja Melayu atau Majlis Raja Raja serta Institusi Yang DiPertuan Agong , bolehlah kita sifatkan bahawa menjunjung institusi Raja Raja Melayu yang selama ini dikata dijulang dan diletakkan ditempat yang tertinggi oleh Kerajaan Barisan Nasional hanya omongan kosong saja. Dari apa yang dilihat Institusi Yang DiPertuan Agong hanya digunakan untuk "Rubber Stamp" saja oleh Kerajaan memerintah.

Kerajaan memerintah sering mengula gula rakyat agar menjunjung institusi Raja Raja dan menwar warkan agar rakyat tidak menderhaka terhadap Institusi tertinggi ini tetapi sebaliknya pemerintanlah yang banyak membelakang institusi Raja Raja ini, semuanya kerana kepentingan "kuasa politik" dan survival mereka.

Dengan kuasa Esekutif ditangan Perdana Menteri yang bertindak sebagai Field Marshall dalam Majlis Keselamatan Negara dikhawatiri menyalah gunakuasa dan bertindak sesuka hati ditakuti berlaku. Kalau sebelum RUU MKN diluluskan juga Perdana Menteri sesuka hati telah melanggar undang undang serta Perlembagaan inikan pula apabila sudah berada diatas kuasa YDPA.

Kalau dahulu Mahathir telah melakukan kesilapan dengan melucutkan kuasa Raja Raja Melayu sehinggakan orang bukan Melayu berani mencela dan menghina Kesultanan Melayu tidak terkecuali Agama Islam yang kita anuti, namun, untuk itupun Kerajaan gagal untuk membela nya .

Musibah dari apa yang diluluskan ini hanya akan ditangisi oleh orang Melayu dimasa depan. Apabila kerajaan memerintah tidak didemonasi oleh orang Melayu dan Perdana Menteri dari kalangan bukan orang Melayu masa itu air mata darah pun tidak berguna lagi.

Akhir kalam orang bukan Melayu dan orang bukan Islam tidak perlu lagi merubah atau meminda perlembagaan kerana jalan untuk mereka meminggirkan kemahuan Melayu telah disiapkan oleh Najib atas kerelaan dan persetujuan UMNO.


             Cahaya Al Majid

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete