Monday 21 December 2015

THE PROMISED LAND : ZAMAN MAKAN UBI KAYU BAKAL BERULANG

Bismillahhirrahmannirrahim.

"HATI RAKYAT DAH MENGELEGGAK"

Tajuk yang diperkata diatas telah pun menjadi sejarah bagi rakyat negara ini yang hidup dizaman permerintahan Jepun namun untuk mengingatkan kembali cerita mahupun pengalaman ibubapa kita dahulu ataupun cerita datuk dan nenek kita yang terpaksa bergantung hidup dengan memakan ubi kayu kerana ketiadaan beras. Berpunca dari penjajahan tentera Jepun maka rakyat tidak dapat kebendang untuk menanam padi bagi kegunaan sendiri dan diburukkan lagi sesetengah hasil padi pula dirampas olih tentera Jepun sendiri. Disebab ketiadaan beras maka ubi dijadikan menu  utama samada secara direbus ataupun dibakar, itulah yang dihadap setiap hari.

Mengikut cerita arwah ibu dulu selain ubi kayu , ubi keledek dan pisang rebus juga dijadikan makanan untuk mengalas perut. Begitulah sengsaranya mereka dahulu.

Tetapi hari ini semua barang keperluan itu boleh didapati dimana mana saja kedai runchit samaada kecil mahupun besar , dikampung kampung mahupun dibandar bandar. Tetapi masaalahnya , semuanya perlu menggunakan duit.

Yang kurang enaknya semua barang keperluan seharian , kosnya semakin meningkat ataupun mahal. Kalau dahulu negara kita ada jelapang padi untuk menampung keperluan dalam negara tetapi kini tidak lagi. Hasil yang dituai tidak mengcukupi oleh itu kekurangannya ditampung melalui impot dari luar, begitulah adanya.

Kini subsidi beras telah ditarik Kerajaan dan beras 15%  bercampur beras hancur juga ditarik subsidinya oleh Rejim Najib, tidakah ini satu penganiyaan terhadap rakyat yang miskin? Nampaknya kegawatan ekonomi rakyat semakin mencengkam. Bukan beras saja menjadi isu atau mahal tetapi keperluan lain seperti harga  ikan, daging, ayam semua mahal begitujuga dengan sayur sayuran semuanya semakin mahal. Siapa yang perlu kita persalahkan,Kerajaan, peniaga, orang tengah ataupun rakyat? Salah siapa?

Pemerintah, kuasa ada, penguatkuasa ada, akta ada, duit pun banyak tetapi kenapa gagal membendung gejala kenaikkan ini? Atau adakah kerajaan sebenarnya mahu rakyat bergantung sepenuhnya terhadap ehsan BRIM atau sengaja membiarkan agar rakyat "patuh" dengan kebodohan pemerintah?

Dari apa yang dilihat kelemahan pemerintahan kerajaan Najib amat ketara. Tidak ada satupun kenaikkan harga barangan yang dapat ditahan. Barangan yang tiada kena mengena dengan penurunan harga minyak dunia pun meningkat. Tidakkah ini satu kegilaan?

Kepada Najib dan kebinetnya ingatlah..kalau rakyat dah mula merusuh dan tidak lagi mengendahkan undang undang sepertimana yang berlaku di Low Yatt dan Kota Raya,dan apabila ketua keluarga tertekan kerana ketidakmampuan memberi anak bini makan..perkara lebih buruk pasti berlaku..adakah Najib dan Kabinetnya menunggu " rakyat bakar negara"?

                Cahaya Al Majid


No comments:

Post a Comment