Saturday 9 January 2016

THE PROMISED LAND : BOLEH PAKAI KE OTAK DIA NI..???

Bismillahhirrahmannirrahim.

OTAK TEPU ATAU OTAK UDANG
           ATAU OTAK PENIPU

Allah swt bekalkan otak kepada kita untuk kita gunakan sebaik mungkin. Otak inilah yang kita gunakan untuk berfikir. Otak inilah yang bertindak sebagai pencadang dan pengimbang kepada keputusan kita. Tetapi sesetengah manusia bukannya suka sangat menggunakan otak untuk memikirkan sesuatu tetapi sebaliknya menggunakan hati untuk membuat keputusan, bukan tidak boleh tetapi cuba tanya diri kita sudah beribu kalikah hati kitab sudah bertasbih, tahmid atau menyebut Allah. Sudah bersihkah hati kita?

Tetapi sekiranya hati kita jarang sekali melakukan seperti yang disebut tadi adakah keputusan hati kita itu benar benar tepat. Ataupun kita sekadar mendengar bisekan syaitan.

Isunya sekarang ini kita telah meletakan Pemimpin UMNO dan sekutunya untuk mengemudi negara ini dan ketuanya adalah Najib Razak dan dibantu oleh Zahid Hamidi serta beberapa orang pilihannya. Persoalannya benarkah mereka ini mempunyai otak yang tajam ataupun bergeliga? Ataupun mereka ini tidak "betotak".

Kita kemukakan satu contoh terbaik dan terhangat yang diilhamkan melalui otak Najib.

Najib mengilhamkan agar 1MDB ditubuhkan dengan tujuan untuk mencari kekayaan ataupun untuk  mencambah satu lagi ruang dan peluang menambah dana . Tujuanya samaada untuk kepentingan negara ataupun untuk kepentingan syarikat tersebut mahupun untuk kepentingan diri beliau sendiri atau kengkawan rapatnya , semua itu tiada siapa yang tahu niatnya.

Apa yang terjadi , berbekalkan modal yang didahulukan kerajaan sebanyak RM1 Juta kini syarikat yang dipengerusikan Najib atau Syarikat yang diilhamkan Najib iaitu 1MDB menanggung hutang sebanyak RM53 billion.

Berbekalkan dengan modal permulaan sebanyak RM 1 Juta sehingga berjaya memperolehi pinjaman berbillion ringgit apakah takrifan kita ,samaada kita nak mengklasifikasi otak Najib ini sebagai hebat atau genius , semua itu terpulanglah kepada anda untuk menilainya.

Berbekalkan ribuan bilion ringgit itu , melalui otak Najib , Syarikat yang dipengerusikan itu terpaksa membayar RM4.5 billion untuk mendapatkan pinjaman tadi .Sebahagian dari dana itu pula dilabur dengan menggunakan syarikat pelaburan yang dikata beroperasi di Caymen Island. Dan sebahagian lagi dana tersebut diguna untuk membeli Ipp Swasta dalam negara dan pembelian ini melebihi harga pasaran sebenar. Tidak cukup dengan itu melalui dana itu juga mereka telah membeli beberapa keping tanah. Yang tak boleh tahan, tanah kerajaan yang berada dalam lingkungan "golden velley" mereka membelinya dengan harga yang murah tetapi tanah yang tidak mempunyai pasaran atau nilai tinggi kerana ramai setinggan dan bermasaalah untuk membangunkanya sebaliknya dibeli dengan harga yang n
mahal pula. Adakah kita hendak kategorikan otak Najib ini sebagai bijak?

Diakhir ceritanya ,kerana otak Najib apa yang telag dirancang semuanya hancur. Kerana idea idea dari otak Najib, kini, syarikat 1MDB yang digahkan itu kini telah berhutang sebanyak lebih kurang RM53 billion dan kerana ketidakmampuannya mengimbang pendapatan dan perbelanjaan, semua aset yang dibeli tadi terpaksa pula dijual.

Adakah dengan cara menjual semula aset aset tadi yang bertujuannya untuk mengurang hutang mengambarkan kegeligaan otak Najib? Tidakkah otak Najib terkesan akan kerugian kerana terpaksa membelanja RM4.5 billion kepada Goldman Sach sebagai bayaran sia sia.? Ini otak udang ke atau tak da otak?

Kalau apa yang diputuskan oleh Najib telah banyak membawa banyak kemudaratan kepada negara, samaada isu ekonomi, kehidupan dan masa depan adakah keputusan otak Najib yang beriya iya mahukan negara kita menandatangani TPPA itu tidak akan membawa malapetaka?

Perjanjian dengan Petro Saudi pun dan kena kencing..ini pula perjanjian yang melibatkan masa depan. Adakah rakyat yakin lagi dengan "otak Najib"?

                    Cahaya Al Majid


No comments:

Post a Comment