Tuesday 19 January 2016

THE PROMISED LAND : RAHSIA SEMAKIN NYATA

Bismillahhirrahmannirrahim.

Maaf kengkawan, baru balik dari Kota Singa, ada urusan sikit. Alhamdullilah, setelah lebih 15 tahun Allah swt memakukan diri ini dari keluar negara untuk melihat gelagat umat Muhammad saw dinegara luar, syukur kehadrat Illahi kerana perjalanan ini.

Namun dalam kegirangan perjalanan itu tersisip juga keresahan terhadap tanah air. Masaalah dalam negara bertimbun timbun seakan akan air panas sedang mengelegak.

Kes RM 2.6 B Najib, hutang 1MDB 42 B, SRC Int. Nilai matawang merudum , pasaran saham menjunam, harga barangan meningkat, ancaman ISIS juga meningkat dan bermacam macam lagi. Tidak ketinggalan para ahli politik juga tidak berhenti meracun fikiran rakyat samaada pemerintah mahupun pembangkang semuanya sama saja. Begitu juga dengan NGO NGO semuanya berkotak bising  macam ayam betika bertelur, riuh satu negara dibuatnya.

Tidak cukup dengan itu agensi Kerajaan seperti Jab Peguam Negara dan SPRM juga mendapat perhatian rakyat, dakwa atau tidak si Najib dan bermacam macam lagi.

Begitulah runcingnya keadaan negara ketika ini. Kepercayaan rakyat kepada Najib dan kebinetnya semakin mengelongsor dan diburukkan lagi dengan isu TPPA semuanya semak sekarang ini.

Dengan terjadinya letupan diJakarta minggu lalu kini isu keselamatan negara menjadi keresahan rakyat. Dengan terlolosnya ribuan pendatang tanpa izin kenegara ini ditakuti pula oleh rakyat sekiranya ada dikalangan PATI itu juga pejuang pejuang ISIS.  Masak negara ini sebab semua dah tak terbendung lagi gara gara Penjawat Awam dah menggadaikan diri kerana wang. Oleh itu tidur malam rakyat sudah tidak lena lagi.

Tidak cukup dengan itu ada pula Menteri yang terlebih sudu dari kuah..suka hati mak bapak dia mengatakan bahawa tempat tumpuan ramai seperti Bangsar dan Hartamas menjadi sasaran ISIS.  Tidak ke gila nama nya Menteti ini apabila menakutkan kehidupan rakyat seharian.

Dari Kota Singa ini yang dapat saya cungkilm Tetapi apa yang pasti orang asli dari Suku Biduanda adalah penduduk asal Kota Singapura. Biduanda adalah keturunan Undang Yang Empat yang diRajai di Negeri Sembilan. Siapa suku biduanda dan asal usul mereka telah saya post dahulu. Nabi Ibrahim ,Khaturah @ Qanturah adalah leluhur mereka.

Inshaallah...akan ada coretan lain

                  Cahaya Al Majid

No comments:

Post a Comment