Tuesday 2 February 2016

THE PROMISED LAND : DENDAM YANG MERUNTUHKAN

Bismillahhirrahmannirrahim.

                 "ASBAB"

Biarpun namanya diusung keserata pelusok negeri dan menjanjikan kepada rakyat bahawa sekiranya mereka dapat menguasai semula negeri maka beliau akan dilantik sebagai ketua negeri.

Itu janji dahulu dan hanya terpakai dikala Barisan Nasional atau UMNO ketika keadaan terdesak . Mengula gulakan rakyat dengan janji janji manis dan akan berubah untuk menjadi lebih baik dari pemerintah terdahulu hanyalah sekadar janji manismu.

Walaupun ketika itu negeri Jelapang Padi ini dikuasai olih Parti Pas dimana Pas berjaya menumbangkan UMNO buat pertama kalinya dan pengalaman pahit ini telah membuatkan UMNO negeri dan juga Pusat menyedari bahawa rakyat telah hilang keyakinan terhadap UMNO dan juga Kerajaan Barisan Nasional.

Walaupun majoriti ahli Adun UMNO yang berkuasa  kini merupakan liabiliti atau penyumbang besar kepada kekalahan UMNO dahulu namun pada PRU 13 juga tiada seorang pun dari mereka yang namanya boleh dijual kepada rakyat sebagai calon untuk jawatan Menteri Besar melainkan Mukhriz.

Melalui dendangan lagu untuk rakyat berjudul Mukhriz Mahathir , negeri Kedah berjaya dijala dan akhirnya Mukhriz dinobatkan sebagai Menteri Besar.

Hari ini semuanya tunggang langgang. Watak Mukhriz yang dijulang dan digahkan oleh Najib dan kuncu kuncu sewaktu kemenangan dahulu dicemburui oleh otai otai pemimpin UMNO .

Kelantangan beliau yang inginkan ketulusan dan kerajaan yang berintrigriti dan bersih yang mendahulukan kepentingan rakyat dilihat sebagai ancaman oleh kepimpinan UMNO Pusat.

Memburukkan lagi keadaan apabila ayahandanya iaitu Tun Dr Manathir yang begitu lantang menentang keberadaan Najib  sebagai Perdana Menteri yang telah terjebak dengan berbagai skandal kewangan yang melibatkan syarikat milik negara dan menyebabkan hutang syarikat  bertapuk tapuk sehingga berbillion ringgit dan ditambah burukkan lagi apabila Najib menafikan bahawa ada kemasukkan dana RM 2.6 billion keakaun peribadinya , namun pada akhirnya dana tersebut ternyata benar benar  wujud  dan didakwa pula sebagai derma dikala Syarikat cetusan idea Najib iaitu  1MDB menanggung hutang RM 42 billion dan rekod perakaunannya dipertikaikan oleh Dr Mahathir, menyebabkan pemimpin UMNO terutama Najib "menyinga"dan berdendam.

"Hilang manis sepah dibuang", " tak dapat tanduk telinga dipulas" begitulah perumpamaan yang paling tepat untuk diungkap kepada tindakan kelompok ini.

Kepuasan hati atau sikap " aku boleh buat apa saja" , atau " aku boss" , diterjemahkan hari ini oleh UMNO Pusat melalui "buah catur" mereka diKedah.

Maka hari ini tercapailah segala cita cita bagi mereka mereka yang mendukong istilah " cash is king" . Istilah mencari pemimpin muda sebagai pelapis yang berwawasan dan berintrigriti dan diterima oleh masyarakat bukan lah keutamaan lagi.

Tiada pelajaran, ikut telunjuk, atau tidak bersih adalah kriteria pilihan UMNO masakini.

Pergelutan kuasa ini adalah perancangan  Tuhan dan ini bakal menjadi "asbab" keruntuhan empire UMNO .

               Cahaya Al Majid










1 comment:

  1. SRP boleh jadi MB. Aku nak ...aku nak.....Jadikan lah aku MB...Aku lulusan SPM....atas sikit dari Ahmad Bashah. hahahahha

    ReplyDelete