Wednesday 3 February 2016

THR PROMISED LAND : ANDA TERKESAN ?

Bismillahhirrahmannirrahim.

     MENCARI  TITEKNYA????

Segala pujian bagi Allah. Tuhan semesta Alam. Bersujudnya hati tunduk dihadapan Nya.Terlaksana semua kehendak Nya. Segala sesuatu yang terjadi adalah atas ketentuan Nya juga. Tiada suatupun yang terlindung dari Nya melainkan semua itu adalah kehendak Nya.

Ketahuilah bahawa alam dunia ini semakin singkat. Jangkahayatnya tidaklah terlalu lama . Lamanya ibarat bayi sedang menyusu dibadan ibunya.

Ketahuilah seluruh kerangka bumi ini ibarat tulang belulang dibadan manusia. Diwaktu muda ianya amat kuat tetapi apabila tua ianya menjadi rapuh dan reput. Begitulah adanya tentang bumi ini. Tidak lagi segagah dahulu.

Dibajak, dirata, dikambus, dikorek dicerucuk, dihentak, disimen, dibaja, diracun dan  dibom. Bukan sekali sekala tetapi setiap hari. Tanah yang gersang diairkan, tanah yang berair dikeringkan, sungai diluruskan, tebing pantai diratakan, semuanya gara gara tangan manusia. Tiada seincipun tanah dunia terlepas dari kerakusan nafsu manusia.

Dari utara hingga selatan, bergerak ketimur menuju barat semuanya terusik. Tiada satu ketinggalan, begitulah semahunya.

Manusia ibarat debu debu yang melata. Ditiup dihela berterbangan tanpa arah. Berdebu , keberadaanya ada  diistana istana dan ada juga yang melata merempat menagih simpai manusia .

Ada putih ada hitam dan juga coklat namun semuanya berhati dan berjantung yang mengalir cecair merah didalamnya. Tiada satu yang bersamaan sesamanya, itulah kehendak Nya .

Segala perancangan, segala ketentuan, segala kejadian adalah kehendak Nya. Setiap inci bumi tidak pernah terlepas dari peperangan dari dahulu sehingga kini semuanya tetap sama. Kenapa manusia rakus membunuh sesama sendiri samaada lawan atau rakan tiada satu jadi pemisah. Yang kaya bertambah kuat yang miskin semakin ganas. Adakah ini keadilan ciptaan manusia? Ini semua tiada penentu melainkan Allah swt saja yang mengetahui.

Antara sedar atau tidak ,antara cepat dengan lambat ,dunia ini pasti berakhir .
Keberadaan manusia bukanlah selamanya , perjanjian pengakhiran sudah termaktub seawal diperut ibu. Perjanjian kaya atau miskin hidup dan mati, semuanya telah temetri cuma apa yang berlaku kini hanyalah senda dan gurau Allah swt terhadap hamba ciptaanNya.

Pada hakikatnya jika kita ikhlas dan beriman kepada Al Quran dan yakin kepada Yang Esa ketahuilah apa yang berlaku diseluruh alam ini hanyalah permainan "silap mata" ,semata mata untuk menguji keteguhan kasih dan sayang hambanya terhadap Pencipta.

Datangnya kita membawakan keriangan perginya kita diiringi tangisan. Itulah ketentuan " rasa" yang menyelubungi diri manusia.

             Cahaya Al Majid





No comments:

Post a Comment