Sunday 10 July 2016

THE PROMISED LAND : SIAPA MAIN SIAPA

Bismillahhirrahmannirrahim.

SIAPA BODOH SIAPA PANDAI DAN SIAPA SILANG SIAPA.

Siapa calon terdekat Sabah lagi yang layak untuk menduduki hireaki tertinggi dalam Parti UMNO dan yang paling dekat dalam kerangka 3 keatas dibawah jawatan Presiden.

Adakah Rahman Dahalan atau adakah Salleh Keruak? Ataupun Ketua Menteri Sabah (Musa Aman) ataupun Menteri Luar Anifah Aman,

Itulah yang dipanggil tolol. Bukan Ahlinya yang tolol tetapi Ketua Ketuanya yang tolol. Sifat iri hati dan  busuk hati dan sikap diri yang tidak suka melihat "suku" atau "kaum" lain yang bukan dari kelompok mereka berpangkat tinggi dan berada lebih tinggi dari merekalah yang menjadi batu penghalangnya.

Hanya kerana menegur dan menyatakan kebimbangan terhadap 1MDB serta dana "tak sah punca" yang masuk keakaun Presiden  serta salah guna kuasa oleh Presiden maka calon yang paling hampir kejawatan Timbalan Presiden UMNO atau kini sedang menyandang jawatan Naib Presiden UMNO , dan bukan dari keturunan Melayu Semenanjung pula, kini hilang semuanya. Siapa main siapa sekarang ini.

Cuba lihat siapakah diantara mereka selain Shafei Afdal yang diterima oleh majoriti Ketua Bahagian di Semenanjung? Adakah Musa Aman atau adakah Salleh Keruak atau adakah Rahman Dahalan ataupun Anifah Aman?
Semua mereka ini hanyalah Ahli Majlis Tertinggi UMNO yang dilantik dan bukan menang bertanding dalam PAU.

 Siapa pandai siapa cerdik?

Dengan ternafinya Shafei Afdal kerana haloba kuasa pemimpin UMNO Pusat serta dokongan pemimpin UMNO Sabah maka pendakian tertinggi oleh UMNO Sabah terhenti kini dan terpaksalah bermula dari anak tangga pertama semula.

Salah siapa dan siapa kena main? Siapa untung siapa rugi? Adakah orang Melayu Semenanjung yang rugi berbanding orang Sabah?

Orang Melayu semenanjung tak rugi apa apa tetapi yang untung Hishamuddin dan beberapa kerat pemimpin UMNO yang "lantang" untuk kekosongan yang ditinggalkan Shafei Afdal. Orang Sabah kena tunggulah 20 tahun lagi untuk mendaki kepuncak 3 tertinggi UMNO. Itupun kalau UMNO masih lagi berkuasa.

Kesian...orang Sabah..ashik kena silang je..

             Cahaya Al Majid








3 comments:

  1. Usahlah acum mengacum hal rumah tangga orang lain..tidak dianjurkan dlm kitab..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. Highway Pan Borneo toll free? Wah ..lebih bagus dari di Semenanjong...

    ReplyDelete