Wednesday 27 December 2017

THE PROMISED LAND: TAK USAH KEPOH KEPOH!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

ITU URUSAN ALLAH SWT
ALLAH SWT YANG MENENTUKAN

Akhir zaman ni akan terdapat banyak kelompok kelompok manusia yang mendakwa atau mengaku bahawa kumpulan mereka adalah kelompok yang paling dekat dengan susuk yang "dinanti".

Beralasan dengan berlandaskan dari susur galur serta sejarah yang mereka sengaja ciptakan ini,  akan ada yang mengaku bahawa mereka adalah berasal dari nasab dan  keturunan Baginda Rasulullah dan " kata kata manis" ini akan dijadikan "umpanan" dan "pengikat " dalam membuai jiwa jiwa manusia yang " gersang".

Berhati hati...semua, jangan sampai terjebak dan tergadai diri..

Cerita bolih dengar tetapi untuk percaya bulat-bulat , harus, dipertimbangkan dan jangan mudah terpedaya dan menggadaikan diri.

Walaupun tanda tanda yang kita yakini itu semakin dekat dari kiraan pandangan manusia namun itu tidak semestinya sama disisi Allah SWT.

Cuma kita sebagai manusia , kita harus berhati hati dalam perlangkahan kita sendiri.

Mempersiapkan diri untuk menghadap Allah SWT, sekiranya 'diajalkan" dahulu adalah terlebih utama berbanding mengejar "bayang" yang tuan tuan sendiri tidak tahu dimana "keberadaan" bayangan tersebut.

Perkara siapa,dimana dan bila akan turunkan sosok yang dijanjikan itu akan turun atau lahir atau sudah lahir bukanlah hak kita menentukanya kerana semua itu adalah ketentuan Allah SWT dan cuba tanya diri sendiri adakah kita sebenarnya 'telah persiapkan diri"?

Cukup kah amalan?
Sudah beratus ribukah zikir?
Lengkap sudahkah Al Fatihah " membi'ah diri?
Lengkap sudah kah AlFatihan untuk ibu dan bapa?
Sudah "dimatikan'kah empunya diri ?

Banyak lagi kalau mahu diperjelaskan, olih itu jangan nak memandai mandai .

Biarah yang "empunya" diri menyelesaikan apa yang sepatutnya diselesaikan atas perintah 'khaliq"nya.

Seruan hanya akan datang dari Allah SWT, sepertimana "datangnya' diri diri manusia berbondong bondong ke Mekah Al Mukarramah seumpama menunaikan Haji, semuanya diatas kehendak Allah SWT jua.

Sesungguhnya Allah SWT itu amat kasih dan amat sayang keatas hamba hambaNya yang menuruti akan segala perintah Nya.

Cahaya Al Majid.





No comments:

Post a Comment