Wednesday 15 May 2019

THE PROMISED LAND : EKONOMI MERUDUM ,SIAPA TERIMA KIFARAH.

Bismillahhirrahmannirrahim.

Inilah kebangkitan yang selalu saya perkatakan.

Kebangkitan diri Mahathir yang sebenar.

Ada jenis manusia yang dengan sengaja suka mencetus sesuatu perkara atau isu diatas kepentingan diri sendiri tetapi tetap memijak diri orang  lain sebagai laluan untuk menonjolkan diri sendiri.

Dengan konsep ini maka kesalahan itu tidak akan terbeban diatas bahu beliau  tetapi bala yang dicetus itu hanya  menyusahkan orang lain.

Itu diri Mahathir bagi mereka yang mengetahui.
Berkali kali saya katakan bahawa Mahathir hanyalah "asbab" untuk perkara ini berlaku.

Mengimbau kembali sejarah 22 tahun beliau memerintah, benar, beliau mentransform negara.ini dari pertanian kepada perindustrian tetapi apa kesudahanya?

Berbillion ringgit duit rakyat dilaburkan tetapi kebanyakkan projek projek yang dicetuskan dieranya kebanyakkannya bermasaalah dan rugi serta memerlukan  jangka masa panjang untuk memulihkannya.

Kebanyakkan nama dan watak yang di"amanah" atau " diwaris" kan projek semuanya "jerung belaan" Mahathir.
Samaada  Melayu, Cina atau India semuanya tidak terkecuali asalkan dapat dimenafaatkan seluruhnya olih anak anak dan ahli keluarganya.

Kenapa semua projek yang dilakukan Mahathir semuanya terpaksa dibailout kerajaan? Bukan satu projek tetapi banyak.
Kenapa ???

Sebenarnya apa yang dicetuskan  Mahathir semuanya  membebankan dan merugikan negara untuk jangja masa panjang dan kebanyakkan projek yang bermasaalah itu terpaksa diwarisi pula kepada penggantinya iaitu samaada Pak Lah mahupun Najib.

Itulah kehebatan citarasa dan "ilham"  Mahathir.
Mencuci najis najis yang ditinggalkan beliau selama 22 tahun terpaksa dlakukan dan dibersihkan olih pewarisnya.

Bagi Mahathur semua itu tidak mengapa kerana najis yang telah diwariskan itu bukan kepada orang lain tetapi kepada kem "sekepala beliau" juga  atau kepada orang yang beliau pilih sendiri iaitu Pak Lah mahupun Najib.

Tetapi 2 orang pengganti ini tidak akur dengan kehendak Mahathir maka mencipta isu dijadikan keutamaan agar pergeseran berlaku . Menggunakan "orang dalam" dalam kelompok  mereka mula digerakkan maka  berlakulah apa yang dirancang terhadap Pak Lah.

Mencari salah serta kegelisahan diri Mahathir diatas keupayaan penggantinya dalam mencorakkan halatuju negara dijadikan alasan untuk memulakan penentangan beliau dari dalam.

Apa yang berlaku kini adalah rentetan dari kesalahan Mahathir sendiri, namun untuk beliau memohon maaf secara ikhlas, bukanlah diri Mahathir.

Kini Mahathir sekali lagi menerajui negara buat kali kedua tetapi Team yang mendukong beliau untuk kepersada kuasa adalah dari  seteru nyata beliau sendiri.

Lim Kit Siang dari DAP, Anwar Ibrahim dari PKR dan  Mat Sabu dari Amanah yang pada suatu masa merupakan seteru politik Mahathir tetapi kini Mahathir melalui PPBM yang  juga parti yang ditubuhkan dari serpihan UMNO , kini sanggup berpatah arang berkerat rotan dalam mengkhianati parti yang pernah diterajuinya.

Demi kepuasan nafsu birahi Mahatnir dan "rasa syaitan politik" dalam diri Mahathir  berbuak buak terutama tentang kelangsungan ajeda politik dirinya , maka dengan menitipkan hutang negara 1 Trillion  dan "penyelewengan" dalam kerajaan , maka, Kerajaan BN berjaya ditumbangkan.

Itulah kepuasan nafsu birahi beliau.
Nafsu makan dah kurang, nafsu shawat dah tak da maka yang tinggal hanya nafsu memuaskan hati  dan nafsu suka dipuji.

Kenapa rasa nafsu ini menguasai diri dan otak Mahathir?

Sebabnya Mahathir jenis manusia yang tidak suka cakap atau kata katanya dibantah tambah tambah lagi ada orang lain pula cuba menghapuskan ' legasi"nya.
Bertambah riaklah nafsu syaitan Mahathir.

Sejak dari dahulu lagi Mahathir memang suka diangkat, dipuji dan disanjung.
Dalam isu Israel , sememangnya suara beliau lantang tetapi apa tindakan susulan. Bangga bila suaranya diperhati dunia dan disanjung pemimpin dunia Islam tetapi apa kesudahannya???

Bagi Mahathir "pengiktirafan" dan sanjungan sangat penting dan besar maknanya buat dirinya.
Olih itu jangan sesiapa cuba menghalang beliau.

Sebenarnya apa yang cuba dilakukan Mahathir adalah  untuk kepuasan hati beliau saja dan jauh sekali untuk negara.

Apakah pencapaian terbesar yang telah Mahathir caturkan buat negara?


Anda fikirlah osendiri.

Cahaya al Majid.



19 comments:

  1. kejap lagi jon doe masuk... kasi chance dolu jon doe komen la .. kang nangis plak dia nntii..

    biasa la ayat mengagungkan si kepala fitnah atok dia... ayat panji itam ayat menmuja puji si tua bangka fitnah... dan di akihira q sera sera....

    haahhh tepukkkkk...!!


    kkikiki.. haaahhh jon doe silakan komen dng ayat basi kamu tuhh..!!

    ReplyDelete
  2. Oiii...isi tulisan kamu ni, ikut panduan Al-Quran dan Sunnah Nabi ke....????
    Nabi tak pernah menghina Abu Jahal mcm yg kamu tulis dalam blog ni. Baca sekali imbas dah tahu, isi hati kamu penuh dgn hasad dengki, benci dan dendam kesumat. Teruk betul kamu ni Tak sanggup saya nak baca sampai habis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko bnyk mkn taik Abu Jahal sebab tu ko bodoh dan pekak. Kikiki

      Delete
  3. Tulisan di atas umpama cerita 7 orang buta memberi gambaran tentang seekor gajah.

    SI majid terpegang jubur gajah, maka dia pun berceritalah tentang gajah yang baru dia tahu..

    Kikikikiki, gurauan Ramadhan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau pulak terpegang benda yg keluar dari jubur gajah iaitu tahi gajah dan terpegang benda berair yg keluar dari kote gajah iaitu kencing gajah, tak heranlah kau ni busuk dn hancing. Keh3

      Delete
    2. Tak lucu pun, carilah idea sendiri...
      Kikikikiki

      Delete
  4. John doe mana? Dengar kata dinar Iraq.dah nak RV...betul ke john doe?kalau betul.makin kayalh team panji hitam..boleh kalahkan dajal..kiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. john bo doe tengah sibuk menampal panji hitam ciptaannya yg koyak rabak akibat kena angin1 puting beliung dan taufan.

      Delete
    2. john doe dah hilang telo.

      Delete
  5. kluang men re you okeh ..!!! jerat mengena ingat jon doe dolu sentap rupanya klueng men... menyalak hebat kat blogger cahaya nur majid... kat blog sendiri ayat pantun sentap masuk tulur lam perut tak siar... kikikiki


    haah jon doe mano kau... dah mampos kot... meh la komen cpt ayat basi panji itam legam puja puji mamak kat cini....

    ku sangka jon doe rupanye klueng men.!

    kikiki...


    kikikikiki...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. jon do dan kluangman sma jer, dua2 jenis terlajak pekak dan bodo.

      Delete
  6. The Edge tidak hirau amaran Tun jangan sebar berita palsu dan jangan jadi Batu Api...!!
    The Edge ( kroni Anwar Aljubori Tan Kong Ooi bekas CEO Phelio Allied Bank ) tak hirau amaran PM ke-7 semalam untuk berhenti menyebar berita palsu (fake news) tentang ekonomi Malaysia yang PM ke-7 sifatkan sebagai “prestasi sangat bagus” di bawah kerajaan PH.

    Pagi ini, The Edge bersama Bloomberg mengeluarkan berita bahawa Ringgit semakin lemah kerana kadar pertumbuhan ekonomi Malaysia semakin merosot.

    Kerajaan PH patut mengambil tindakan undang-undang keras terhadap The Edge and Bloomberg yang terang-terang melanggar amaran PM ke-7.

    Tapi kita tak perlu bimbang kerana PM ke-7 pernah jelaskan pada bulan Februari lalu bahawa bukan Ringgit yang semakin lemah tetapi Dolar Amerika Syarikat yang semakin kuat...kikiki..(bodo punya atok kau makan la karma fitnah kau balik.. macai sklian tepukkkk sambil kibar panji yeeer..!!)

    ReplyDelete
  7. FITNAH AKAN BALIK KE SI FITNAH
    KARMA FITNAH SUDAH MAKAN DIRI
    DATO FARID KAMIL IDOL SI HARAMJADAH
    9 BOLAN STAY RESORT KAJANG MULA ARINI



    ... karma fitnah sudah krmbali pada si fitnah samada bersekongkol atau memfitnah...


    renung2kan dan selamat beramal...

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Dengan izin tuan blog,

    Mohon tampal komen saya di blog lain.

    GENG NAJIB = PASUKAN PANJI HITAM PALSU (siri 1/2)

    -----------------

    Saya tertarik dengan kewujudan satu entiti baru yang menggunakan nama Jundullah @ Ashabu Raayati Suud.

    Jundullah bermaksud tentera Allah sedang Ashabu Raayati Suud pula bermaksud Pasukan Panji Hitam. (Sepatunya Ashaabu Ar-raayatu As-suud, Arrayatu diletak secara marfu' kerana ia kembali menjadi mudhaf dan As-suud pula menjadi mudhafun ilaih kepadanya).

    Selepas membaca gaya penulisannya maka nyatalah bahawa dia adalah GENG NAJIB.

    Hahahaha, bukti nyata GN keresahan apabila saya memberitahu bahawa Tun Mahathir adalah Pembawa Panji Hitam yang pasukannya bakal menang mutlak di Al-Malhamah Al-Kubra yang sering saya sebutkan sebagai Pertempuran Klimaks, dan untuk menutup keresahan dirinya dia sendiri menggunakan nama Jundullah @ Ashabu Raayati Suud.

    Inilah orangnya yang sebelum ini memetik ucapan Ustaz Zulkiflee dari Indonesia yang mengatakan bahawa Pasukan Panji Hitam itu datangnya dari Khurasan dan ia adalah Taliban.

    Wahai GN, kalau sdr benar-benar percaya dengan pendapat Ustaz Zulkiflee tersebut maka sudah tentulah sdr sebagai bukan anak Khurasan tidak layak menggunakan nama tersebut. Nyatalah sdr hanya beralasan.

    Apapun ia bukanlah isu besar bg saya kerana apabila sampai masanya kebathilan itu pasti akan lenyap, dan sebagaimana Al-Alrqam yang turut pernah menyangka mereka adalah Pasukan Panji Hitam telah lenyap, maka sedemikianlah sdr dan golongan pendusta seperti sdr yg mengaku Pasukan Panji Hitam juga akan lenyap, tewas di tangan Pasukan Panji Hitam yang sebenar.

    Baiklah, sedikit perkongsian pada ilmu dan hikmah.

    Ashaabu Raayatu Suud yang bermaksud Pasukan Panji Hitam dikhabarkan memiliki seorang ketua dan ketua mereka bergelar Sohibu Rayatu Suud yang bermaksud Pembawa Panji Hitam. Ashaab adalah jamak kepada sohib yang secara akarnya bermaksud 'tuan punya'.

    'Tuan Punya Panji Hitam' secara jamak adalah Pasukan Panji Hitam dan secara mufrad atau tunggal pula ialah Pembawa Panji Hitam iaitu ketua kepada pasukan ini.

    Nama kod sang Pembawa Panji Hitam ini yang disebut di dalam hadith ialah Shuaib Bin Soleh yang dengan gelarannya ialah At-Tamimi. Shuaib bin Soleh At-Tamimi ini telah pun John Doe kenalpasti iaitulah Mahathir Bin Mohamad At-Tamimi. At-Tamimi secara hikmahnya ialah Ta untuk Tun dan Mim untuk Mahathir dan Ta untuk Tanah dan Mim untuk Melayu. Secara hikmahnya Bani Tamim ialah bangsa Melayu dan Pemuda Tamim ialah Tun Mahathir.

    Shuaib Bin Soleh bermaksud 'bangsa kecil yang baik' menepati ciri bangsa Melayu dan Tun M pula adalah 'The Grand Old Man' bagi bangsa Melayu ini.

    Nama lain bagi Pembawa Panji Hitam yang disebut di dalam hadith pula ialah 'Fata At-Tamimi' yg bermaksud 'Pemuda Tamim'

    Hadith menggunakan kalimah 'fata' yang bermaksud pemuda dan bagi kalimah fata yang digunakan di dalam AlQuran ia turut boleh ditafsirkan secara majazi yang bermaksud 'muda dari semangat dan kekuatannya' dan tidak semestinya muda pada usia hakikatnya.

    Siapakah yang lebih hebat 'kepemudaannya' dari sudut semangat dan kekuatan bagi bangsa Melayu ini berbanding Tun M? Jawabnya ialah tiada.

    Ia berlainan dengan kalimah syabab yang membawa maksud 'pemuda' atau 'belia' kerana 'syabab' hanya boleh ditafsirkan secara hakiki iaitulah 'muda pada usianya' dan bukan selainnya.

    ReplyDelete
  10. GENG NAJIB = Pasukan Panji Hitam Palsu (siri 2/2)

    -------------

    Di dalam hadith juga disebutkan bahawa Pasukan Panji Hitam ini tidak pernah tewas kepada mana-mana pasukan pun. Ustaz Zulkiflee telah melihat hadith ini tanpa melihat hadith-hadith lain dan membuat kesimpulan mudah Pasukan Panji Hitam adalah Taliban kerana Taliban muncul di Afghanistan dan Afganistan adalah sebahagian dari Khurasan dan Taliban juga tidak pernah tewas.

    Sekiranya Taliban adalah Pasukan Panji Hitam, maka siapakah pula ketua mereka yang bergelar 'Pembawa Panji Hitam'? Jawabnya ialah tiada. Maka telahan ini tidak mungkin benar disebabkan ia bersalahan dengan hadith lain tentang Pembawa Panji Hitam yang bernama Shuaib Bin Soleh At-Tamimi.

    Mengapakah ia bukan mana-mana pasukan di Khurasan termasuklah Taliban? Banyak sebabnya tetapi saya hanya akan berkongsi pada ilmu bahasa dan geografi sahaja.

    'Khurasan' adalah kalimah bahasa Parsi yang bermaksud 'Timur'. Di dalam Bahasa Arab, Timur disebut 'Al-Masyriq'. Orang-orang Parsi di Iran sejak zaman Sasanid memanggil kawasan di Timur mereka iaitu Iran Timur, Afghanistan dan Pakistan sebagai Khurasan kerana Khurasan bermaksud Timur di dlm bahasa mereka. Selepas ribuan tahun, pada zaman Nabi saw sehingga ke hari ini tempat ini dikenali sebagai Khurasan walaupun di kalangan orang-orang yang tinggal lebih Timur daripada kawasan ini, contohnya orang Malaysia. 'Khurasan' telah berevolusi daripada bermaksud arah di dlm bhs Parsi menjadi nama khas bagi kawasan itu.

    Hadith2 tentang Pasukan Panji Hitam ada yang menggunakan kalimah Al-Masyriq dan ada yang menggunakan kalimah Khurasan. Kurang kritikal maka pembuat telahan terus membuat kesimpulan bahawa keduanya adalah sama. Hakikatnya keduanya tidak sama sbgmn bezanya maksud qabla dan qibal.

    Kitab2Arab dahulukala tidak meletakkan baris pada kalimah. Maka 'qabla' dan 'qibal' kedua-duanya ditulis sama iaitu qa ba lam (قبل). Dibaca 'qabla' maksudnya 'sebelum' dan dibaca 'qibal' maksudnya 'arah'.

    Kedua2 kumpulan hadith Panji Hitam menggunakan qa-ba-lam di dalam tulisan. Begini :-

    من قبل المشرق
    من قبل الخراسان

    Khurasan adalah satu nama khas yang merujuk kepada satu tempat spesifik. Kalimah sebelumnya tidak boleh dibaca sebagai 'qibal' yang bermaksud arah. Arah hanya untuk Timur Barat Utara dan Selatan, sepertimana hadith menyebut 'min qibalil masyriq' yg bermaksud 'dari arah Timur'.

    Bagi nama tempat yang khusus seperti Khurasan ataupun sesuatu kejadian khusus qa-ba-lam sebelumnya
    mesti dibaca 'qabla' yang bermaksud sebelum. Contohnya ialah ayat 10 surah Al-Hadid yang berbunyi 'min qablil fath' yang bermaksud 'sebelum pembukaan'.

    Maka bacaan yang betul (من قبل المشرق) dibaca 'min qibalil masyriq' dan (من قبل الخراسان) dibaca 'min qablil Khurasan' yg bermaksud 'sebelum Khurasan'. Maka pasukan ini tidak muncul di Khurasan sebaliknya di satu kawasan yang secara geografinya ia terletak di timur dan timurnya adalah sebelum Khurasan.

    Saya telah memberitahu bahawa ia adalah Malaysia. Walaupun demikian ia sudah tentu bukan Najib dan Gengnya kerana mereka telah tewas sdg hadith memberitahu pasukan ini tak pernah tewas. Maka tindakan GN menggunakan nama ini adalah satu kepalsuan.

    Dahulu Al-Arqam pernah menyatakan mereka adalah Pasukan Panji Hitam. Mereka Tersungkur di Pintu Syurga dan akhirnya lenyap di tangan PM-4.

    Kini GN pula memanggil pasukannya sebagai Pasukan Panji Hitam, selepas
    Najib dan pasukannya 'Tersungkur di Persada Takhta' di tangan PM-7.

    Maka, secara hikmahnya UmNo bakal mengalami nasib yg sama sebagaimana Al-Arqam.


    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  11. budak budak wechat.. telegram .. michat..wssup..mewe..tinder..tumblr....twoo...messenger..hutang PTPTN kau orang tak mansuh..lesen tak baharu..sekat..blacklist lagi ada lah...


    kiikikikiki..
















    Selamat Melancap la ko orang suma..


    kikikikikiki...!!

    ReplyDelete
  12. http://kluangmanexpress.blogspot.com/2019/05/jawatankuasa-pun-pekak-tak-boleh-kah.html?m=1

    Begini lah rupa Syaitan Iblis Kluangman utk menghalakan yg haram.

    Protokol Jawatankuasa Masjid beri kebenaran Seorang Kafir utk masuk tempat Ibadat Orang Islam bukan bagi tujuan utk masuk Islam, menEsakan Allah, jadi utk apa masuk Masjid Wahai Kluangman Laknatullah.

    Kamu cuba sedaya upaya menyampaikan ulasan drp sudut cina kafir tak tahu, bukan mahu masuk masjid?

    Sah kamu seorang Kafir, seorang murtad. Atau kamu memang Kafir kerana Klyangman sebenar sudah jual blog sendiri.

    Jadi adakah kamu RBA Dappig?

    Tengok..berani kluangman siar komen?

    ReplyDelete
  13. BAZAR RAMADHAN T.A.R PINDAH ke DATARAN MERDEKA "KOSONG TAK LAKU" ...dulu paling meriah di Malaysia sekarang paling sunyi..

    Mohon boss ku buat lawatan dan ziarah di bazar bazar ramadhan terutama di Bazar Kg Baru (tempat kesukaan atok fitnah) Bazar di Johor di Pasar Rabu Kedah ,Langkawi dan tempat strategik yg lain yang sesuai... Mohon juga Bossku buat lawatan di Bazar Darataran Merdeka yang sudah berpindah dari Jalan TAR dan Masjid India KL dengar khabar tempat baru Dataran tiada samubutan lansung di sana. Jalan TAR dan Masjid India sudah tiada sambutan disebabkan laluan awan di sekat dan parking kereta pun sudah tiada lagi. Kawasan masjid india seperti padang jarak padang tekukur sekarang....!!


    Mohon atur dan segrakan lawatan Bossku di tempat strategik sempana Ramadhan ini...

    mohon VIRALKAN...!!



    dan yang ini tragedi malang umat islam jalan TAR dan Masjid India

    Ada suatu agenda bila parking kereta ditutup di sekitar jalan masjid india yg mana 99% di Jln Masjid India beragama Islam (Melayu mamak indon acheh dll) untuk melingkupkan perniagaan mereka. Bila parking kereta ditutup macamana orang ramai nak singgah dan beli secara pukal..?? Bila peniaga rugi senang puak sepet ni masuk dan kuasai kawasan strategik ini...Kenapa Petaling Street Jalan Alor dan Bukit Bintang tak buat sekali...???


    mohon VIRAL kan...!!

    ReplyDelete