Tuesday 27 March 2018

THE PROMISED LAND :AKTA 'BERITA PALSU' BAKAL MAKAN DIRI PEMERINTAH????

Bismillahhirrahmannirrahim.

BERITA PALSU VRS BERITA BENAR.

"Berita palsu" yang ,menular terutama dari media utama luar negara serta tindakan penguatkuasa kerajaan kerajaan luar negara terhadap beberapa individu yang dikata terlibat dalam Pengubahan Wang Haram 'yang dituduh 'disalur' melaui Penipuan terhadap 1MDB, dan diantaranya didapati bersalah dan ada yang dipenjara, namun, bagi 1MDB tiada dana miliknya 'kehilangan' mahupun dicuri.

Penin..penin..penin..

Adakah ini pendakwaan terhadap ' penipuan palsu atau cerita palsu atau berita palsu atau kes palsu' samada yang berlaku dimahkamah Singapura mahupun dimana mana jua???

Hari ini merupakan hari bersejarah buat negara dimana 'Akta Berita Palsu' akan dibacakan di Parlimen.

Adakah Rang Undang Undang Baru ini bakal menyaksikan 'banyak' 'kemungkaran yang telah dan yang sedang dilakukan olih pemimpin Politik yang mana sedang menguasai kerajaan' bakal disembunyikan dibelakang ' Akta Berita Palsu "ini, demi menyelamatkan 'kroni' mahupun kaum kerabat masing masing.

Pengekangkan terhadap 'berita berita yang sohih yang akan diketengahkan olih pihak yang cuba menentang kemungkaran  dan yang perlu diutarakan ataupun untuk diberitakan kepada rakyat, samada 'kes' untuk disiasat', bakal, dikategorikan sebagai 'berita palsu' demi menghalalkan kemungkaran salah laku pemimpin mahupun pemerintah.

Dan ini pasti berlaku bilamana 'pemimpin tidak amanah dan bermoral mengetuai Kerajaan, samaada diperingkat negeri mahupun diperingkat pusat.

Adakah dapatan DoJ ini dikategorikan sebagai 'berita palsu'? Dan Bagaimana takrifan 'berita palsu' yang  bakal diaktakan ini?

DoJ suit noted how Malaysian financier Low Taek Jho, better known as Jho Low, had purchased, using money from 1MDB, a 22-carat pink diamond necklace for the “wife of Malaysian Official No. 1” (MO1).

 Dr Mahathir Mohamad has challenged the prime minister’s wife, Rosmah Mansor, to sue the Department of Justice (DoJ) for linking her with a 22-carat pink diamond necklace, which allegedly cost US$27.3 million (RM117 million). 

RM2.6 Billion yang masuk keakauan pribadi Najib yang dikata 'derma' dari Kerajaan Arab Saudi dan  Zahid Hamidi pula kata  dari Putra Arab Saudi.

                                           INI ADALAH 'BERITA PALSU"

                               KENAPA NAJIB TIDAK MEMULAKAN SAMAN 
                    TERHADAP WALL STREET JOURNAL DAN SARAWAK REPORT


                           1MDB-Scandal-How-Prime-Minister-Najib-Razak-Becomes-Billionaire

Apakah 'kerugian Forex' dizaman Mahathir yang diRCIkan tersebut, "dibuktikan" akan kesalahan Mahathir. Dan adakah dapatan ini terketegori sebagai ' berita palsu ?

Cahaya Al Majid.

4 comments:

  1. Salleh cakap..boleh quote berita dari DoJ..jadi ini membuktikan bahawa DoJ selama ini adalah berkata benar. Tiada kepalsuan sama sekali.

    Oleh itu, berita mengenai MO1, Jho Low, penyonglapan 1mdb dsb adalah benar!

    MO1...bersedialah...mana mau lari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salleh cakap..boleh quote berita dari DoJ..jadi ini membuktikan bahawa DoJ selama ini adalah berkata benar. Tiada kepalsuan sama sekali. Oleh itu, berita mengenai MO1, Jho Low, penyonglapan 1mdb dsb adalah benar!

      Dia terpaksa ngaku benar tu. Sebab kalau dia ngaku itu fake news..dn ada orang didakwa..maka kes ini akan jadi kes mahkamah. Bila dimahkamah nanti akan terpaksa dibuktikan sama "fake new" ini benar atau fake. Dalam proses pembuktian ni..maka bukti2..fakta2..saksi2..dalam dan luar negara boleh didapati...so..makin berserabut lar..publisiti camni mmg MO1 nak elak!!!!

      Delete
  2. Mereka membuat tipu daya. Mereka yang membuat tipu daya akan diperdayakan oleh yang maha bijaksans. Itu pasti.

    ReplyDelete
  3. This Fake News Bill will be the rope to hang them.....damn right!

    ReplyDelete