Monday 9 April 2018

THE PROMISED LAND: "BILA KULIT YANG DILIHAT"

Bismillahhirrahmannirrahim.

   "HANYA ALLAH SWT YANG TAHU APA YANG ADA DALAM HATI"
                                   
                                     Image result for confused images
Pengasingan kuasa antara Istana dan Rakyat telah temeteri dan terangkum dalam Perlembagaan Negara sejak merdeka.

Raja Raja Melayu telah bersetuju untuk tidak 'mencampuri' urusan politik rakyat tetapi kenapa Istana tetap mahu 'memalitkan diri'?
Kemungkinan disebabkan ada parti politik yang sanggup duduk dibawah payung "Raja" demi kelangsungan kuasa walaupun pengembalian kuasa Yang Di Pertuan Agong yang diusahakan Anwar Ibrahim tidak diendahkan Parti Pemerintah  malah 'disenyapkan', namun, masih ada pihak Istana yang tak nak ambil pot.
.
Kesian!!!!!

Ashik ashik mengulang dan mengimbau bahawa UMNO telah tertubuh diIstana Johor. Namun sedar atau tidak UMNO yang tertubuh pada 1946 dahulu telah pun diharamkan diwaktu pergolakan antara Mahathir dengan Ku Li dulu dan kini telah menjadi sejarah.

Apa yang nak diimbau lagi.  Semua itu telah berlalu dan tak bererti lagi kini.
Sedangkan Jurusalem  atau Palestin yang melahirkan Nabi Isa a.s yang menjadi 'pujaan' kaum Nasani pun 'berperang' dan bergolak inikan pula parti UMNO yang "didakwa" hanya untuk Melayu saja . Apa hebatnya!!!UMNO ni mahupun BN ni???

Nak tanya juga, apa TMJ dan  Istana Johor bolih buat terhadap 'penyelewengan' tentang tanah FELDA dan kerugian FGV yang ditanggung peneroka?

Begitu juga dengan 'pendepositan' RM2.6 billion ke akaun peribadi Najib?
Bolihke ke TMJ dan Istana Johor sahkan bahwa 'dana' tersebut sememangnya dari Putra Arab?
Kalau nak tanya banyak...tapi cukuplah...

Seperkara lagi, TMJ kata  atau bertitah atas kapisiti diri sendiri dan juga kerana faktor kepentingan Negeri Johor dan bangsa Johor.
Kenapa perlu pula 'sindir' calon Perdana Menteri  yang dipileh olih gabungan parti yang berdaftar.
Tidakkah itu satu tanda 'campir tangan"?

Tetapi kenapa sebut  :-

individu yang berumur 93 tahun ingin menjadi Perdana Menteri sekarang ini.

Salahke Rakyat mahukan individu 93 tahun tu jadi Perdana Menteri.
Yang rakyat perjuangkan adalah demi masa depan negara yang berkeinginkan individu 93 tahun tu untuk menghapuskan GST (yang Gasak sampai tulang) tu dalam menentang Barisan Nasional?

Rafidah Aziz yang dalam kabinet bersama Najib satu masa dulu pun dah nampak 'salah laku" Najib. 
Masihkah rakyat mahu 'mengekalkan' Barisan Nasional lagi?

Tak cukup dengan itu, Rafidah Aziz pun dah mula 'membutirkan' apa yang telah dilapun olih Najib .(Baca luahah hati Rafidah kat bawah).

 fail kes mahu kembalikan perkenan Agong


Pada hari-hari terakhir Parlimen ke-13, Menteri UMNO DS Azalina Othman berkata bahawa pihak kerajaan tidak berniat mengembalikan keperluan perkenan Di-Raja Yang Di-Pertuan Agong sebelum sesebuah Rang Undang-Undang itu menjadi Akta. Beliau menyebut sedemikian dalam satu  jawapan bertulis di Dewan Rakyat.

Saya amat terkejut dengan pendirian UMNO dalam isu ini. Ia membuktikan bahawa dakwaan UMNO mempertahan Institusi Raja-Raja Melayu dan kepentingan orang Melayu hanyalah dakyah propaganda semata-mata untuk meraih sokongan orang Melayu terhadap UMNO-BN!

“Jika beliau berjaya dalam permohonan ini maka kuasa mandatori Yang di-Pertuan Agong untuk memberi perkenanan akan dikembalikan,” katanya kepada pemberita selepas memfailkan permohonan itu di Mahkamah Persekutuan


                                  Image result for imej TMJ

Hanya pandangan peribadi saya untuk rakyat Johor.
Assalamualaikum W.B.T. Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk berkongsi pandangan dan pesanan saya kepada rakyat Johor yang saya kasihi sekalian.
Dengan senario politik yang berlaku sekarang dalam negara, tidak kiralah parti yang memerintah atau parti pembangkang, rakyat perlu pandai menilai apa yang terbaik untuk negeri kita dan negara.
Rakyat jangan mudah tertipu dengan individu lidah bercabang dua seperti ular. Buat masa ini individu tersebut bukan ingin selamatkan negara tetapi apa yang dia sedang lakukan sekarang adalah kerana takut apa akan terjadi kepada anak-anaknya pada masa akan datang.
Sedangkan orang yang paling kaya di dalam dunia pun belum pasti mampu untuk melahirkan tiga orang anak yang ‘billionaire’. Nasihat saya kepada rakyat Johor, jikalau kita tidak suka sesuatu dengan kerajaan, laungkan suara kita untuk pastikan mereka tahu apa yang kita inginkan.
DYMM Sultan Johor dan saya mempunyai agenda dan perancangan tersendiri. Agenda utama kami adalah untuk negeri Johor tetapi apa cara untuk kami sampai ke Putrajaya, kami tidak boleh kongsikan kepada anda semua. Ia adalah sulit dan rahsia.
Saya bukan ingin menyokong mana-mana parti politik tetapi untuk mengubah nasib negara dan memperbaiki sistem, bukan untuk menjatuhkan kerajaan. Kita perlu mengubahnya daripada dalam.

TMJ kata tak berpihak mana-mana parti politik

Saya berikan pendapat saya secara ikhlas yang mana saya fikirkan adalah yang terbaik untuk negeri saya. Ia adalah pendapat peribadi saya dan dengan kedudukan saya, saya tidak menyebelahi mana-mana parti politik atau individu.

Melalui pandangan TMJ yang dipastekan dibawah ini amat ketara apa yang diluahkan:-

Sekarang ini, di dalam negara situasi politik agak berkucar-kacir. Tetapi ia tidak semestinya adalah pengakhiran dunia (kiamat). Inilah masanya untuk ‘restore the order’ dan melaksanakannya kepada sistem yang telah dirosakkan oleh individu yang berumur 93 tahun ingin menjadi Perdana Menteri sekarang ini.
Jangan tukar kapal jika enjin masih berfungsi dengan baik. Jangan menukar nakhoda kapal tetapi benarkan sultan saya dan saya membimbing nakhoda tersebut demi anda.

Apa jaminan TMJ dan Sultan Johor yang bolih dipertimbangkan olih rakyat negara ini untuk 'membimbing nakhoda' tersebut?


Bolih ke TMJ Dan Sultan Johor memberi jaminan kepada seluruh rakyat negara ini?? sedangkan yang dilaung laung hanya untuk .'bangsa Johor".


                              Image result for imej rafidah aziz

Bekas menteri kabinet, Tan Sri Rafidah Aziz dalam surat terbuka beliau malam ini mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak selaku menteri pertahanan mengesyorkan penswastaan lebih 40,000 hektar tanah Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di seluruh negara kepada sebuah syarikat milik tiga individu.
Rafidah berkata cadangan itu dibuat kepada kerajaan pada 2008 dan telahpun diluluskan serta dilaksanakan.
8th April 2018
OPEN LETTER TO PM NAJIB
Bismillahirrahmanirrahim
(In The Name of Allah, The Compassionate, The Merciful)
DEAR PM,
Subject : PRIVATIZATION OF ALL MINDEF/ MILITARY LAND THROUGHOUT MALAYSIA
Do you recall that, towards the end of 2008, as the Defence Minister, (and also the then DPM to PM Abdullah Badawi), your good self PRESENTED A CABINET PAPER, to get Cabinet approval for the following :
A ) YOUR PROPOSAL FOR YOU TO PRIVATIZE ALL OF THE MORE THAN 40,000 hectares OF MINDEF /MILITARY LAND, THROUGHOUT MALAYSIA
B) YOUR PROPOSAL THAT THE PRIVATIZATION be DIRECTLY AWARDED, TO A COMPANY OWNED BY THREE INDIVIDUALS - TWO MEN AND A WOMAN
C ) YOUR PROPOSAL THAT THE LEASE WAS TO BE FOR 40 YEARS – FOUR DECADES
D) YOU DID NOT PROPOSE ANY OPEN TENDER ,NOR were there REQUESTS, FOR QUOTATIONS FROM OTHER PARTIES
MINDEF /MILITARY LAND is A VERY STRATEGIC and VALUABLE National ASSET , AND with National Security and Defence implications.
I WAS uneasy and questioned you in CABINET:--
a) HOW was this unknown company selected?
b) I also asked why LEMBAGA TABUNG ANGKATAN TENTERA (LTAT) was not chosen instead , for this privatisation? LTAT can then form Consortiums, with Commercial Development Companies ,with excellent track records.
Your response to me , and echoed by the PM then, was…
‘We will bring in LTAT later…’
No one else asked any question. The Paper was approved.
DEAR PM,
I ask your goodself to please VERIFY that:---
(1) THE ‘3-PERSON COMPANY’ NOW OWNS EVERY INCH OF MINDEF/ MILITARY LAND IN MALAYSIA
(2) THE ‘3-PERSON COMPANY’ NOW MAKES DECISIONS ON:----
a) PROJECTS to be carried out on these tracts of Land
b) TO WHICH COMPANIES to SELL these parcels of land
. (unless of course, orders from ‘higher-up’ , instruct otherwise)
c) TERMS of ‘land swap’, and OTHER deals, involving Companies ,which will relocate existing OLD Military Camps on prime land , and then undertake to build NEW Camps, in remote locations.
When the prime land which was EX MINDEF / MILITARY land ( but now owned by the ‘3 Person Company’) , is later REVALUED ,they will reap hefty profits. (One such example is the ‘Land Swap’ deal in SARAWAK, involving a company owned by Tan Sri Bustari Yusof.
DEAR PM,
Can you PLEASE VERIFY, that the following projects indeed INVOLVE parcels of the EX MINDEF / MILITARY land (now owned by the ‘3 Person Company’) :
1) The TUDM BASE land IN SUNGEI BESI (BANDAR MALAYSIA PROJECT) which was sold by the Government to 1MDB (original owner/developer) at the ridiculous price ofRM74.20 psf (when the going rate then was as high RM1,000 psf). 1MDB got into financial difficulty , and the Project was ' taken back ' by MoF. By then, of course, a RM741mil DEPOSIT had already been paid by the IWH- CREC CONSORTIUM.
By this turn of events , 1MDB KEPT the original deposit whilst the government (taxpayers) had to find additonal funds to ‘return’ the deposit.
2) RELOCATION of MAJIDEE CAMP, situated 4 km from Johor Bahru, to outlying locations in Kluang, Gemas etc by the original contractor(s), which failed to deliver. In fact THIS ISSUE was raised in PARLIAMENT and by the PUBLIC ACCOUNTS COMMITTEE which was then chaired by Tan Sri Azmi Khalid.
3) The EAST COAST RAIL LINK (ECRL) spanning 620 km.
4)The KL-SINGAPORE HIGH SPEED RAIL (HSR).
5) A LARGE SCALE COMMERCIAL AGRICULTURE Project was announced by Defence Minister Hishamuddin, using, what he described as ‘IDLE’ MINDEF land . IN REALITY, there IS NO MORE MINDEF / MILITARY LAND, whether ‘IDLE’ or otherwise. ALL MINDEF/ MILITARY LAND is now OWNED by the ‘3 Person COMPANY’.
6) The Sale of the Strategic TUDM BASE IN BUTTERWORTH to TSR Capital (By the 3-Person Company), for commercial development. The base was to be relocated to Ara Kuda at a cost of RM3bil. However, this project was deferred by your goodself, after objections from several parties. Your reason was that it needed ‘further in-depth’ study. BUT certainly , by then, money for the land had most likely been paid.
DEAR PM,
Recently you announced, in SENDAYAN, when opening the NEW TUDM BASE, that unsuitable government ASSETS can be 'monetized' , for other projects.
I would like for your good self to VERIFY whether:---'
a) THIS will again INVOLVE EX-MINDEF/ MILITARY land (that is now OWNED by the '3-PERSON COMPANY') ?
b ) Whether there are possible arrangements , to enable assistance to 1MDB (as in the case of the REFUND of the Consortium's Deposit , by MOF , instead of by 1MDB, in the Bandar Malaysia project.)

DEAR PM,
THE RAKYAT MUST KNOW ALL THE FACTS. PLEASE REVEAL FOR PUBLIC KNOWLEDGE:
1) The NAMES of the 3 Individuals
2) The NAME of their company
3) DETAILS of this massive ‘one-shot’ Privatization
4) LIST OF MINISTERS present in Cabinet ,at the meeting, which approved the Paper your good self had presented. I WAS THERE.
There is NOTHING ‘secret’ about the Cabinet Paper. The PRIVATIZATION HAS BEEN DONE, and the Projects on the EX MINDEF/MILITARY land, are on-going.
FOR THE FUTURE, NEW Projects will surely be NEGOTIATED , with UPWARD REVALUATION of relevant parcels of such land ,over the REMAINING 30 years , of the Privatisation contract.
DEAR PM,
We ALL must ADHERE to our OATH OF OFFICE.
MUSLIM Ministers, like your goodself, begin to recite the OATH with....
'Wallahi, Wabillahi, Watallahi’. (In the Name of Allah...)
THE ALMIGHTY IS THE ULTIMATE ARBITER.

Cahaya Al Majid.

1 comment:

  1. Telah termaktub janji sultan untuk tidak mencampuri hal politik. Adakah sudah mungkir janji?

    Kalau mahu juga, dipersilakan, tapi tolong jangan salah gunakan polis untuk "membelasah" comment rakyat. Rakyat masih ada suara dan perasaan.

    Tolong bantu rakyat, bukan menidakkan suara rakyat. Suara rakyat lahir dari isihati dan kesangsaraan.

    Selama hampir 5 tahun tuanku mendengar atau terima nasihat kata2 pemimpin...bukannya rakyat. Takkan sekali dalam 5 tahun pun tuanku masih tak mahu dengar keluhan dan harapan rakyat. Biarlah peti undi dijadikan pengukur sebagai harapan rakyat tanpa sebarang campurtangan tuanku....satu kali sahaja dalam 5 tahun!!!! Bukan banyak pun.

    Bukankah "raja dan rakyat berpisah tiada" dan "tiada rakyat, tiada raja"?

    ReplyDelete