Saturday 26 October 2019

THE PROMISED LAND : AKHIR ZAMAN..SIAPA ANTARANYA WATAK UTAMA

Bismillahhirrahmannirrahim.

ANTARA NYATA DAN KHILAF.


BAHAGIAN 1.

Alhamdullilah akhir akhir ini ramai yang membincangkan tentang isu akhir zaman.
Apa yang dibincangkan adalah mengenai kedatangan Al Mahdi dan Al Dajjal @ Samiri.

Rata rata semua Ustaz ustaz mahupun cendekiawan agama dari berbagai latar belakang samaada Islam, Kristian mahupun Yahudi diseluruh dunia sedang memperkatakan tentang isu akhirzaman.

Memperkatakan tentang agama Yahudi. Kaum.ini yang rata rata berbangsa Israel yang berpusat di Bethlehm kini telah mempersiapkan siri bagi acara menyambut kedatangan Messiah Ad Dajjal, yang beriman keseluruhan " anak.bani Istrael" kepadanya. Inilah keyakinan mereka yang sebenar.

Berbekalkan terhadap kepercayaan pada kitab terdahulu iaitu Zabur mahupun Torah yang telah diolah oleh Ad Dajjal Al Masih , maka, keconderongan terhadap "pendirian bani Israel" bahawa Ad Dajjal adalah "Penyelamat" maka, "kehancuran anak cucu Israel" sedang dalam perjalanan.

Tetapi didalam kerancakkan Yahudi mempersiapkan diri dalam menunggu hari yang dinanti nantikan. Berlainan pula dengan keyakinan puak Nasrani ataupun puak Kristian.
Yang mereka nantikan adalah kedatangan Jesus sebenar iaitu Jesus Anak Mariam. Tetapi adakah Jesus anak Mariam akan turun di Jurusalem seperti yang diyakini puak Kristian?

Adakah puak Kristian akan berlaga keyakinan dengan pengikut Yahudi terhadap "figura" yang diyakini akan turun ini?iaitu antara Ad Dajjal Al Masih mahupun Jesus anak Mariam?

 Atau adakah penganut Kristian akan menerima Ad Dajjal Al Masih sebagai "saviour" atau adakah puak Yahudi akan menerima Jesus anak Mariam sebagai "penyelamat" bagi kaum mereka, walaupun nenek moyang mereka yang dahulu yang telah berjaya memfitnah Jesus anak Mariam sehingga dikatakan Jesus anak Mariam "mati" disalib???

Tetapi buat umat Islam figura yang disebut sebut adalah Al Mahdi. Pandangan dan keyakinan.ini semuanya.berlandaskan dari Hadith Hadith .
Dikatakan bahawa Al Mahdi bakal mengetuai bala tentera yang disebut sebagai tentera Panji Panji Hitam dari Timur. Dan peperangan.ini adalah untuk menentang tentera tentera Ad Dajjal. 

Melalui hadith hadith ini yang dikatakan Al Mahdi adalah figura yang disebut olih Rasullulah saw melalui sabdanya  yang dipetik dari Hadith.

Bersambung.....

Cahaya Al Majid.

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete