Wednesday 18 September 2013

KAU BOLIH LAH CAKAP .....SEBAB DAH PULUN ......

KALAU BERCAKAP ATAS DASAR
DUDUK  SAMA RENDAH DAN BERDIRI  SAMA TINGGI
BOLIH LAH KAU NAK  BELASAH.....
BERAPA BANYAK ANAK MELAYU DAH KAU TOLONG NI .....

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim.

Terkilan dan terngiang -ngiang dengan kata-katanya!! Itulah yang dapat saya gambarkan. Mentang-mentang kau dah kaya raya  dan hidup senang lenang  disebabkan  'bertilamkan ' Melayu  dan  berbantalkan ' kuota Melayu' segala  budibaik orang Melayu dan pemimpin  terutama  yang bercapkan 'UMNO' yang kini  dinikmati dan yang kau perolehi diatas dasar pilih kasih 'Cap UMNO", kini, kau 'gampang' kan pula apa yang sepatutnya diberikan kepada Melayu olih Kerajaan.

Diatas dasar 'kelompongan' Kerajaan pimpinan Melayu inilah yang meletakkan kau sebagai orang kaya dan berduit' yang bolih dikategorikan sebagai 'jutawan'. Diatas dasar apa Kerajaan 'cap UMNO' mangayakan kamu? Kawan? Geng baik? Khidmat kau yang superb? atau ' u scretch my back i scretch your back"? atau...apa apa ajalah...

Sebenarnya specis Melayu macam kau yang dari  Kelantan ni memang 'haprak' dan tak guna langsung. Sama jugalah dengan orang Kelantan yang lain. Semuanya talam dua muka. Berbillion ringgit  dah kerajaan 'cap UMNO" laburkan diKelantan, apa menafaatnya? Alih alih kau tetap 'dengan anak kelante' kau. Semuanya kerana 'aku anak kelate".Kerajaan 'Cap UMNO" pun bengap jugak!

Kalau kerajaan 'cap UMNO" tidak beriya-iya nak membantu Melayu bolih ke keturunan kau, terutama anak-anak Kelantan terutama yang 'lelaki' berjaya dalam perniagaan. Kau kena lihat diri sendiri dulu, sudah berapa ramai anak Kelantan yang berjaya didalam perniagaan hasil usaha kerajaan 'Cap UMNO" ini dan cuba hitung pula sudah berapa ramai anak Melayu yang berjaya 'dikayakan' olih PKR mahupun PAS dalam perniagaan? PAS dan pun memerintah Kelantan berpuluh tahun. Siapa yang paling ramai berjaya? Adakah dari kelompok orang PAS atau kelompok Melayu 'cap UMNO"?

Orang lain bolihlah kau bodohkan.

Kalau hebat sangat 'keluarkanlah  kenyataan' yang  mengatakan anak Melayu PAS dan PKR  terutama dari Selangor dan  Kelantan  tidak akan menerima atau menyertai  apa apa program berhubung Pemerkasaan Ekonomi Melayu  ciptaan  Melayu 'Cap UMNO" ni? Ada berani?? 

Ingatlah, orang Melayu sudah  lama  berpesan ' buat baik berpada-pada  dan buat jahat jangan sesekali".  Tetapi nak buat macam mana orang Melayu 'Cap UMNO" terlampau baik dengan kau dan diberikan macam-macam' alih-alih kau gigit juga tangan mereka. Inilah Melayu yang dipanggil 'tidak mengenang budi".

Yang Zaid Ibrahim kata Melayu "MALAS'  ialah  keturunanya  dan suku sakatnya  dari Kelantan. Cuba lihat dipasar Siti Khadijah, majoritinya  'wanita' yang berniaga, dimana jantannya?? Sibuk politik..kot! atau sibut keseberang !

 Macam Zaid juga..malas..hanya tunggu 'projek free' kerajaan Melayu 'Cap UMNO".

PASAR BESAR SITI KHATIJAH DI KELANTAN. MAJOTITI PENIAGANYA ADANLAH 'WANITA'
PATUTLAH RAMAI YANG KESANA ''CUCI MATA' TENGOK MEK KELATE"
                                     

                                       Penghinaan terhadap MELAYU di Kelantan

Polisi ekonomi Bumiputera buat Melayu malas, kata Zaid Ibrahim
Polisi memperkasa ekonomi Bumiputera hanya akan membuatkan komuniti majoriti di negara ini semakin "ketagih" yang akan membuatkan mereka menjadi malas, kata bekas menteri, Datuk Zaid Ibrahim.
                    (Dulu Kerajaan bagi kau, adakah kerana kau spesis pemalas)
Zaid yang pernah menjadi ahli Umno selama 23 tahun berkata, polisi untuk Melayu dan Bumiputera, seperti yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak minggu lalu tidak seharusnya khusus kepada satu-satu etnik, sebaliknya perlu fokus kepada keperluan semua rakyat.
         ( Dah 23 tahun kau sebat macam-macam, kini nak bagi Melayu pun salah gak?)
"Saya tidak melihat keperluan polisi khusus kepada satu-satu kaum. Itu semua mengarut dan idea membantu kumpulan tertentu dengan polisi tidak lagi diperlukan," katanya dalam satu temuramah khas bersama The Malaysian Insider.

                                    (Masa kau dapat dulu tak mengarut pulak)
Semalam Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga mempunyai pandangan sama. Bagi beliau, ini satu polisi yang tidak tepat kerana rakyat perlu dibantu mengikut keperluan mereka bukan mendiskriminasi kaum lain.
Zaid, bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, seharusnya setiap kaum dibantu berdasarkan keperluan mereka, termasuk mereka yang bukan Bumiputera mahupun Melayu.
"Agenda Bumiputera itu adalah satu bentuk diskriminasi dan tidak adil kepada kaum lain," katanya.
Najib ketika pengumuman pemerkasaan ekonomi Bumiputera itu memperkenalkan lima langkah bagi memperkasa ekonomi Bumiputera yang menurutnya mampu meningkatkan penguasaan golongan berkenaan menjelang 2020.

Zaid berkata,persepsi Bumiputera tidak mampu bersaing secara efektif dengan kaum lain juga tidak tepat, kerana polisi-polisi yang kononnya ingin membantu mereka itu akan membuatkan mereka menjadi malas.

(Masa kau dapat projek dari Kerajaan 'Cap UMNO' dulu ada persaingan ke atau 'direct award?" diatas 'kemalasan' kau?

"Ia pilihan nak buat atau tidak ... (mereka fikir) tak perlu bersaing, kerana lebih mudah tak perlu buat.
“Bantuan kepada mereka yang memerlukan itu lebih penting,” katanya.
Katanya, beliau adalah contoh terbaik Bumiputera yang tidak memerlukan bantuan daripada polisi sedemikian.
"Saya contoh terbaik Melayu yang tidak mendapat keistimewaan disebabkan bangsa saya. Saya tidak mahu menyalahgunakan kuasa saya sebagai Melayu," katanya yang pernah memiliki firma guaman terbesar di negara ini.
Malah, katanya, semua institusi yang hanya khusus untuk Melayu dan Bumiputera perlu dibuka kepada bangsa lain.

"Ya, saya setuju buka UiTM, UDA, MARA, Felda kepada bukan Bumiputera. Melayu tetap majoriti, kita ada persaingan, untuk Melayu lebih maju model yang kita guna perlu ditukar.
"Institusi yang ditubuhkan untuk Bumiputera itu bukan saya kata perlu ditutup, tapi itu tidak bererti kita tutup peluang kepada orang lain (untuk menyertainya)," katanya.
Zaid turut mengingatkan Pakatan Rakyat (PR) agar fokus kepada matlamat jangka panjang dengan berjuang untuk perkara itu.

'Anak Melayu nak kerja dengan bukan bumiputra pun susah setakat kerani dan ofis boy 'layaklah '. Nak dapatkan jawatan tinggi dan gaji tinggi...dalam syarikat Cina ...kirim salamlah..

"Jika Melayu masih ramai yang miskin. Ada sesutu yang tidak kena dengan polisi," katanya.

Hai...dah 23 tahun duduk  dalam parti Cap UMNO bari sekarang nak sedar 'salah polisi'?

Polisi itu juga katanya, memberi peluang kepada golongan Melayu professional untuk mengekalkan kedudukannya atas tiket hak istimewa Melayu dan Bumiputera dan takut kehilangan hak istimewa berkenaan.
"Kita tiak perlukan bantuan untuk segalanya dalam hidup, kita hanya perlukan sedikit bantuan di tempat dan masa yang betul," katanya.
Selepas meninggalkan Umno, Zaid kemudiannya menyertai PKR  sebelum menubuhkan Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA). – 19 September, 2013.

Nota :- Kepada Zaid, cukup-cukuplah nak membodohkan Melayu lagi..Melayu Cap UMNO mungkinlah..tetapi Melayu sekarang bukan bodoh lagi..cuma...peluang tidak diberikan..tetapi..kini..nampak cerahlah sikit peluang anak Melayu nak mengembangkan 'kretiviti". Kalau pun 'kroni' Cap UMNO" dapat 'lapun' 50% setidak-tidaknya masih adalagi 50% untuk anak Melayu. 

                                                   ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

1 comment:

  1. kihkihhh...akudtgdrpantek SOKONG tulisan engkau yg ini !...heheee

    ReplyDelete