Friday 6 April 2012

Antara UMNO,PAS,PKR - Dimana Islam?

Assalammualaikum.
Sepanjang perjalanan  aku menuju kepada yang 'HAK", disatu alam 'Yang Kekal", maka sementara perjalanan ini belum lagi berakhir hanya menunggu 'panggilan' tersebut maka disini aku coretkan pandangan peribadi aku terhadap 'isu' atau 'masaalah' yang dilalui olih "Bangsa Melayu " yang beragama Islam di negara kita. Perubahan minda dan ;perasaan tidak puas hati banyak diluahkan olih masyarakat kita terutama Melayu.

POLITIK
Kini Melayu sudah dipecahkan kepada beberapa kumpulan politik. Ada Melayu UMNO ,Melayu Pas, Melayu PKR dan terkini Melayu DAP. Melayu kini tidak lagi bersatu seperti dahulu.Perpecahan dan perselisihan pendapat atau fahaman sudah membengkak dihati . Kalau dahulu 'seruan' kata-kata Pemimpin Melayu amat disanjung tinggi dan diberi penghormatan tetapi kini semuanya diibaratkan seperti 'sampah' oleh golongan ini.Pemimpin PAS memandang rendah martabat UMNO serta 'mengkafirkan" golongan ini serta menidakkan kebaikan yang dibuat oleh Pemimpin UMNO. Golongan UMNO pula 'melebel' puak PAS pula sebagai 'keldai' kepada musuh Melayu' iaitu DAP .Sementara PKR yang didimonasi oleh bukan Melayu tetapi diterajui oleh pemimpin Melayu , menyerang dan menuduh UMNO sebagai 'penindas Melayu' serta menuduh UMNO melakukan 'penyelewangan" kewangan yang berbillion ringgit jumlahnya serta memfitnah pemimpin mereka berhubung kes 'seksual'. Apa yang kita lihat ketika ini, semua pertembungan ideologi dan fahaman politik bukan lagi yang menjadi 'permasaalahan' tetapi  kuasa untuk "memerintah" menjadi  agenda utama kelompok ini, ini yang dikejar oleh semua kelompok ini samada UMNO, PAS,  PKR mau pun secebis Melayu DAP.

Umno melalui perikatan yang dimeteri dengan gabungan seperti MCA, MIC,Gerakan serta kelompok politik dari Sabah dan Serawak telah berjuang serta melengkapkan berbagai-bagai kemudahan untuk rakyat seluruh negara namun didalam melengkapkan kemudahan itu terdapat kepincangan diperingkat pelaksanaan,. Pengagihan tender-tender dan juga projek runding terus didominasi oleh puak puak yang rapat dengan kelompok mereka dan adakalanya pemberian kepada golongan ini selalunya mendatangkan masaalah untuk melaksana dan banyak projek yang diaginkan demi kepentingan puak politik ini di ALIBABA dan segelintir saja yang melaksanakan sendiri.Hanya projek yang kelas F saja yang menampakan ianya dilakukan sendiri oleh kontraktor yang dilantik dan hanya segelintir saja yang membuat 'sub' kepada orang lain, Kebanyakan projek projek bertaraf A kebanyakannya akan di'sub' kepada sykt bukan Melayu , pertama disebabkan : kurang Modal, kurang pengalaman, kurang keyakinan dan keempat ' untuk cepat dapat untung , sykt ini  kita label sebagai  'Company Percent', kes ini yang paling banyak diamalkan oleh Kontraktor Melayu Class A.Kebanyakan syarikat ini sudah pun berada dipasaran projek Kerajaan berpuluh tahun dan mendapat jutaan ringgit sebagai pulangan tetapi..tuan punya syarikat ini tidak pernah berpuashati . Ada diantara mereka ini menjadi jutawan segera dan adapula yang menjadi jutawan muflis. Kenapa?? Disebabkan keangkuhan serta tidak pandai membuat 'pelaburan' jangkapanjang, maka apabila kuda-kuda yang ditaja mulai lemah dan patah kaki maka peluang mereka pun berkurangan. Disebabkan peralihan kepimpinan maka untuk melabur menaja 'kuda' baru sudah terlewat..sebagai protes maka mereka ini akan beraliharah dan mula menghasut rakan keliling dan orang berdekatan tentang penyelewangan , salah laku kuasa, rasuah wang ringgit, rasuah maksiat dan macam-macam lagi. Sebenarnya dakwaan ini adalah benar semuanya hanya  mereka yang makan cili akan rasa pedasnya.

Mengenai projek-projek Mega pula kebanyakan projek ini hanya akan diberi kepada 'Kawan " kepada 'Sahabat", inilah yang terjadi. Kebanyakan kawan kepada sahabat ini merupakan taukeh taukeh bukan Melayu yang sanggup melabur wang ringgit, dan apa saja untuk tujuan ini.Adakah projek Mega ini bebas dan telus?Kebanyakan projek mega ini akan diutus dari pihak atasan dan berkepentingan. Berpuluh-puluh projek Mega dinegara kita dari dulu sehingga kini , berapa ramai Melayu yang berjaya dan dinobatkan  sebagai 'billionair' , yang ada mungkin satu atau dua orang saja. Apa yang pernah dipulangkan kepada orang Melayu oleh billionair ini kepada kita, yang ada hanya Mesjid. Itulah yang satu-satunya yang kita nampak. Yang paling ketara diantara Melayu ini adalah kahwin bini baru. Kes ini terjadi dimana-mana.Pemimpin UMNO pula, cara hidup mereka mengalahkan 'Billionair', dimana mereka mendapat limpahan wang ringgit yang banyak pun kita tak tahu. Harga rumah kediaman berjuta-juta ringgit, kereta mewah berbiji-biji, kalau anak Menteri kanan pula hidup bermewah-meewah, kerja entah apa-apa, harga kereta ratusan ribu ringit dah pula tu, pasang body guard. Ini yang rakyat nampak..apa yang berlaku kepada 'big guns, UMNO ni, gaji tidak seberapa, berniaga tidak dibenarkan tetapi harta kekayaan berjuta-juta ringgit, adakah ini hasil halal yang mereka nikmati. Jadi puak UMNO ni, takut kehilangan kuasa kerana mereka takut untuk diheret kemahkamah atau mereka takut akan kehilangan "duit' yang tak berstatus ini. Renungkanlah.

Puak PAS pula, sungguhpun pemimpin mereka tidak sekaya dan tidak semewah pemimpin UMNO tetapi gelojoh harta dunia pun tamak juga. Maaf bercakap 'anak kelantan' sendiri mendedahkan kerakusan Pemimpin PAS memberi tanah, memberi Blog Balak dan memberi kerja-kerja Kerajaan Negeri kepada suku sakat sendiri. Perlakuan diantara Pas dan UMNO juga nampaknya sama, ada peluang sebat, kalau bolih beri kepada kawan kepada sahabat. Jumlah wang ringgit diantara yang UMNO beri dan jumlah ringgit yang PAS beri amatlah jauh jumlahnya kalau dikira..tetapi..perbuatan dan kejahilan kedua-dua pemimpin politik ini sama saja tarafnya. Tidak ada siapa lebih tidak ada siapa yang kurang. Semua sapu bersih. Dua kali lima. Yang tadi tu hal projek. Jawapan UMNO 1 PAS 1, sama baik, sama jahat.

Parti Pas katanya memperjuangkan Islam., tetapi saya masih lagi belum mendapat satu gambaran yang mengatakan PAS memperjuangkan Islam. Saya belum nampak lagi. Yang saya tahu, pemimpin PAS selalu menggunakan kuliah-kuliah agama samaada dimesjid, surau atau perjumpaan-perjumpaan seumpama, menaburkan kata-kata yang bukan 'hak', mengkafirkan orang, mendoakan bala keatas orang lain, menuduh  dan memaki sesama Islam ,dan yang tidak pernah saya terfikir dan bayangkan apabila, Pemimpin Pas menyamakan kelahiran Rasullulah s.a.w dengan orang lain. Katanya Pemimpin ini berkelulusan dari luar negara serta hafiz..tak eloklah beliau mengatakan begitu. Disebabkan tiada siapa yang bolih menegur maka saya angap pemimpin PAS tersebut sudah takbur dan riak dengan kata-katanya. Olih itu saya merasakan perjuangan PAS yang mengatakan menegakan Islam adalah mitos semata-mata. Semuanya demi kuasa dan keangkuhan serta kelancangan kata-kata akhirnya akan memakan diri.Didalam bab ini saya memuji segelintir pemimpin Umno terutama TUN DR MAHATHIR MOHAMMAD. Sungguhpun beliau bukanlah ulama Pondok atau ulama kelahiran Al Azhar atau mana-mana institusi berunsur keagamaan, matlamat beliau amat jelas dan terang. Beliau amat berani dan lantang menentang kuasa Barat terutama Amerika dan Isreal terutama Zionist. Lantang memperjuangkan hak-hak orang Islam bukan saja di Malaysia malahan serta dunia Islam . Kelantangan beliau itulah yang membuatkan beliau diiktiraf dan disanjungi olih umat Islam lain diserata dunia. Lihat bagaimana beliau berjuang diforum-forum antarabangsa serta ucapan-ucapan beliau yang amat kritis dan sinis mengkritik negara maju didalam hal elwal Palastin dan contoh terbaik ialah Bosnia. Bagaimana Tun Dr Mahathir membantu dan berjuang dipentas dunia memperjuang nasib orang Islam yang tertindas diketika itu dan akhirnya segala usaha beliau mendatangkan hasil. Alhamdullilah. Ini dilakukan kerana beliau merupakan seorang pejuang Islam sejati berbanding pemimpin Islam yang lain yang hanya pandai berkata-kata tetapi  tiada kesungguhan.SEMOGA ALLAH MERAHMATI TUN DAN ISTERI SEHINGGA KEAHKIR WAKTU.Kalau nak dipadankan diantara Tun DR Mahathir dan Pemimpin Pas Mursidur Nik Aziz jaraknya adalah diantara langit dan bumi. Maaf terpaksa menyebut nama Mursidul, Nk Aziz telah menjadi Menteri Besar berpuluh tahun  lamanya..tunjukkan dimana Sekolah Pondok bertaraf Lima bintang yang didirikan olih beliau dan berepa banyak. Kalau kita hendak memperjuangkan Islam, semestinya kita memulakan dengan dirikita, isteri kita, anak-anak kita, keluarga kita dan sahabat kita.Maksudnya sudahkah ada cawangan Sekolah Pondok Lima bintang diseluruh kelantan?Kalau kita hendak memperjuangkan Islam disinilah ianya harus bermula, sudahkah projek ini bermula??Cuba tanya Nik Aziz.

Yang terbaru mengenai PAS dan pegangan pemimpin PAS, orang bukan Islam dibenarkan menggunakan Mesjid iaitu dewan sembahyang untuk 'mentarbiah' makmum Islam Pas untuk menwar-warkan sumbangan atau 'gula-gula' dari bukan Islam untuk orang Melayu Islam. Tata susila dan cara berpakaian tidak sopan tidaklagi menjadi 'kesalahan' bagi puak Pas untuk berpolitik waima didalam mesjid.Kesucian ini dinodai olih orang kafir yang tidak pernah 'menganggap' ALLAH itu tuhan mereka, untuk mengajar orang Islam dirumah Allah (Mesjid) dimana 'pegangan Islam " Pas?? Pas membenarkan kafir DAP mencaci umat Islam melayu yang dikata "Black" dan diketawakan olih makmum yang hadir. Kejadian 'menghina' ciptaan Allah ini dipermainkan dan dicaci didepan Pemimpin Pas..tidakkah ini subahat nyata yang dibenci olih Allah . Kita harus reda bahawa keturunan, ibubapa,bangsa, warna kulit semuanya hak Allah..bukan hak kita mempertikaikan Pemimpin .PAS harus bertaubat dan memohon keampunan kepada yang dicaci dan memohon keamunan dari Allah. Pemimpin PAS membernarkan pula orang bukan Islam membaca 'potongan' ayat Al Quran dihadapan orang Islam, tidak kah pemimpin PAS ketahui bahawa mereka ini TIDAK PERNAH MENGAKUI DAN MENERIMA ALQURAN SERTA ALLAH SEBAGAI TUHAN.Tidak kah ini tergolong dari golongan orang yang menyekutukan ALLAH. Didalam bab ini saya menyokong UMNO, walaupun bergabung dengan parti bukan Islam seperti MCA,MIC, dan Gerakan namun status dan hal hal keugamaan tidak sekali berani mereka mencampuri dan mereka ini akur walaupun kita tahu bahawa penyertaan mereka didalam BN ada agenda lain untuk 'bangsa mereka'.Yang terkini pula PAS bergabung pula dengan geng=geng yang condong dan anti-Melayu iatu DAP dan PKR. PAS sanggup meluahkan kata-kata ungkapan ' Pangkah PAS masuk syurga Pangkah Umno masuk Neraka", apa muslihat nya.Tidakkah kita tahu bahawa setiap manusia akan diadili dengan adil dan saksama oleh ALLAH dan hanya Allah yang menentukan kemana kita, syurga atau neraka, bukan Nik Aziz mau pun PAS. Itulah tingkah laku pemimpin PAS.

PKR pula berlainan dengan UMNO dan PAS. Parti ini majoritinya bukan Melayu yang komposisinya terdiri orang India yang kecewa dengan MIC, orang Cina yang kecewa dengan MCA dan Gerakan serta DAP dan segelintir orang UMNO yang patah hati dan kecewa serta yang mempunyai masaalah ketika didalam parti masing-masing. Konposisinya pula terdiri lebihkurang 60% bukan Melayu selainnya adalah Melayu Islam.Yang tidak sedap didengar berhubung dengan puak PKR ini pula kebanyaknya isu yang dimainkan adalah mengenai kesamarataan ,hak asasi manusia serta ketelusan dan intregriti.Kita lihat dulu pucuk pimpinan tertinggi PKR diketuai olih bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang suatu ketika dahulu pendokong UMNO dan penentang PAS yang tegar. Disebabkan beliau didakwa diMahkamah dan didapati bersalah maka beliau dipenjara namun semuanya tidak berhenti disitu. Beliau ini amat licik dan pandai berkata-kata dan berdrama. Kesalahan yyang membuat beliau dihantar kepenjara adalah berhubung dengan isu 'moral', didakwa meliwat'. Beliau sehingga kehari ini masih lagi menafikan penglibatannya didalam isu 'liwat'. Kita tinggalkan dahulu isu liwat ini dahulu, kita balik kepada isu moral dan intregriti. Kalau sungguh beliau ini merupakan seorang yang baik dan mengikut adat resam melayu maka, beliau tidak akan didakwa melarikan anak dara orang dan menikah diThailand tanpa mendapat keizinan 'wali' daripada bapa siperempuan. Ini isu utama didalam kehidupan. Sekirannya kita ingin memperisterikan seseorang maka wajib kita mendapat keizinan dari 'wali' iatu bapa perempuan tetapi ini tidak berlaku didalam perjalanan kehidupan beliau. Ini baru kes pertama yang diketahui. Yang menjadi masaalah, Tun Dr Mahathir mengimpot manusia ini kedalam UMNO disebabkan kelantangan suara-suara beliau dipersada politik pelajar. Mungkin disebabkan perwatakan dan gaya bahasa Islam yang dimiliki maka ini menjadi 'asset' yang Dr Mahathir jangkakan akan menguatkan barisan UMNO. (Maaf Tun Dr Mahathir kerana membuka pekong lama), olih itu 'terletaklah "Alter" ini didalam kelompok elitis UMNO yang berkuasa.Yang menjadi kesilapan Tun adalah tidak membuat cross check background tetapi nak buat macammana  TUN terpegun dengan beliau itu saja kesilapan Tun. Selepas pemimpin ini keluar dari penjara maka ' satu' perancangan teliti dibuat untuk mempromosi .manusia ini. Kesempatan ini diambil dengan bergabung dengan DAP dan beberapa elitis UMNO yang tidak berjawatan lagi, maka kembalilah beliau dipersada politik. Apabila PRU 12, PKR memenangi beberapa kerusi Parlimen maka ketida puak ini bergabung 'tanpa penyataan' untuk membentuk dan menerajui beberapa Kerajaan Negeri.Tak pa, kita tinggalkan isu ini lagi.

Berbalik kepada isu moral lagi, selepas menang PRU 12, terdapat lagi aduan 'liwat' tetapi kini bersama dengan orang yang rapat dengan beliau. Laporan dibuat dan kes mahkamah berjalan. Apa yang kita lihat Peguam yang mewakili pemimpin ini adalah Pemimpin tertinggi DAP yang juga seorang lawyer. Maka bergabunglah beberapa lawyer ini yang terdiri dari PKR dan DAP untuk mewakili beliau didalam isu liwat in.Tetapi yang anehnya tiada seorang pun Peguam Melayu Islam bersama beliau untuk mempertahankan diri beliau..kenapa ya..agak pelik?.Segala cerita, didalam maupun duiluar kain rumahtangga dan perjalanan peribadi pemimpin ini 'terletak' ditangan peguam peguam bukan Islam ini..Olih itu rahsai dah ditangan maknanya..(perjalanan terhad dan rahsia ditangan), disebabkan inilah maka kelantangan untuk membela nasib orang Melayu dikemudian hari tidak dapat dijamin kerana 'kedudukan' beliau sendiri diatas tahta presiden PKR juga 'lemah' dan bolih disingkir bila-bila masa oleh puak majoriti didalam PKR. Ingat..sebelum terjadi..jadikan iktibar.

Belum reda kes liwat dengan pemuda kepercayaan ini, timbul pula 'kes China Doll', kalau sekiranya apa yang dibongkarkan oleh Eskay itu bukan Pemimpin tertinggi PKR, kenapa Eskay sanggup 'BERSUMPAH' laknat didalam mesjid, mendakwa bahawa 'watak' didalam 'paparan tersebut adalah Ketua Pembangkang sendiri, tidakkah ini mengherankan semua rakyat, begitu juga dengan "'SUMPAH'  laknat pemuda tersebut, tidakkah ini satu KEBENARAN yang ingin diumumkan. Pemuda tersebut dan juga Eskay sebenarnya telah menyerlahkan 'INTERGRITI" mereka sebagai yang mendakwa tetapi kenapa 'yang didakwa' tidak berani menyahut cabaran tersebut, kenapa ??Apa yang saya takrifkan disini, Sipelaku "Ketua PKR', dinasihatkan oleh gerembolan PKR dan DAP serta segelintir PAS agar tidak menyahut seruan ini, semata-mata bertujuan untuk 'mengudakan atau jadikan Boneka' agar strategi mereka memecahkan 'minda melayu' agar berpecah belah supaya 'undi Melayu' tidak terarah kepada UMNO atau pun Barisan Nasional. Sekiranya ini menjadi dan mengikut perancangan mereka, mereka berharap UMNO dan BN akan kehilangan jumlah undi dan memihak kepada mereka terutama DAP. Didalam pergolakan kes Ketua PKR ini yang paling mendapat menafaat adalah DAP.

Bagi mereka-mereka yang hanya menjadi 'Pak Turut" atau "macai-macai', perasaan irihati, dengki serta busuk hati , gambaran ketidakadilan pemerintah  orang  Melayu yang berugama Islam ditanam dalam-dalam dihati mereka serta digambarkan bahawa pemimpin Melayu itu sangat jahat dan tidak berhati perut serta menindas kaum lain. Inilah gambaran yang dilakar sekarang. Yang terkini pula, Pemimpin PKR mengeluarkan kata-kata berhubung ' keselamatan Isreal', berjela-jela penafian dibuat dan berjela-jela dakwaan juga. Kalau kita sebagai Umat Islam tidak dapat bersimpati dengan  rakyat Palestin apa akan jadi sekiranya kita menyokong Isreal , adakah ini yang ingin Ketua PKR cuba tegakan sekiranya beliau berkesempatan menjadi Pemimpin No 1 Malaysia. Umat  Nabi Muhammad diMalaysia harus meneliti dan beristifar banyak-banyak sekiranya ingin mengundi atau memberi kepercayaan kepada Ketua Pembangkang ini. Itu nasihat saya.

Didalam segala konflik yang melanda ini yang menjadi mangsa adalah Melayu dan Islam. Yang mendapat menafaat adalah mereka yang memusuhi Melayu serta mereka yang ingin mengambil hak-hak orang Melayu.

Kesimpulan :
Umno dan Barisan Nasional didalam keinginan meraih  undi bukan Melayu, banyak hak dan maruah Melayu telah digadai. Didalam keghairahan BN yang diterahui oleh UMNO untuk memulihkan 'kerosakan' mereka,  maka didalam keadaan ini membolehkan Persatuan Persatuan terutama Cina memulas tangan dan mengugut UMNO serta  Barisan Nasional agar memberikan apa yang mereka mahukan, walaupun 'ugutan' ini menghiris hati orang Melayu sendiri. Dimanakah integriti dan maruah orang  Melayu diletakan oleh UMNO??Dismanakah kedudukan orang Melayu ketika ini, diatas kah, ditengahkah atau DIBAWAH KAH.
Bolehkah ini diubah oleh UMNO dan Barisan Nasional serta Pemimpin Melayu masa kini??

Buat PAS sekiranya puak PAS ingin menjadi dominan didalam perjuangan politik Islam Melayu Malaysia, maka hendaklah PAS serta gerombolannya beralih arah, menjadi sebuah parti politik Melayu yang akan ditunjangi oleh para Ilmuan serta Graduan yang beretika serta bermoral tinggi dan mengikut Al Quran serta Sunnah.Jangan sekali-kali bersubahat dengan 'puak' yang tidak disukai oleh orang Melayu Islam. Hendaklah pemimpin PAS berhenti dari mengeluarkan kata-kata yang menyinggung perasaan orang Islam terutama Melayu. Hentikan ceramah-ceramah yang berunsur hasutan, benci-membenci sesama Islam, mengutuk, mencaci, mendoakan bala kepada umat Islam lain. Sekiranya perubahan ini dapat dilakukan oleh Pas maka perjuangan mereka untuk 'mendaulah' kan Islam akan diterima baik oleh masyarakat.Jangan sekali-kali menggunakan Al Quran sebagai bahan galang ganti untuk meraih keiklasan orang lain. Sekiranya sifat kasih sayang  serta  sifat kasih mengasihi sesama insan dapat diterjemahkan didalam ceramah-ceramah politik, saya percaya, dengan izan Allah SWT PAS akan mencapai kejayaan yang luarbiasa, TETAPI  kerjasama dengan rakan rakan yang lain DAP dan PKR harus diputuskan kerana ini yang akan menjadi 'penghalang' kepada kejayaan yang akan dicapai. Sifat rendah diri dan berhati mulia akan memperolehi kebahagiaan. Calon-calon PRU akan datang mestilah dari semua kelompok yang diketahui latarbelakangnya ;beriman,beretika,mempunyai jati diri, mempunyai ilmu (dunia serta akhirat), dan berketrampilan. Sekiranya PAS harus berani meletakan calon calon yang dinyatakan diatas dan bertanding disemua kawasan Parlimen inshaallah, PAS akan membuat kejutan. Tetapi sekiranya PAS masih lagi tidak berubah ,maka, PRU kali ini akan lebih memalukan kumpulan ini. Kepada Pas..TEPUK DADA TANYA SELERA.

Kepada PKR Melayu , sekiranya kita mempunyai Ketua dan pemimpin yang 'menghadapi masaalah moral dan intergriti, maka manusia  jenis ini tidak boleh dijadikan ikutan dan sandaran. Memandangkan perjuangan yang dibawa menjurus kepada 'kemusnahan' jati diri bangsa Melayu serta 'pegangan' Islam yang "ikut-hati', saya percaya dan yakin, 'kekebalan' dan 'keangkuhan' didalam melayari kehidupan sebagai seorang Islam akn, didatangkan dengan 'bala' yang amat dashyat oleh Allah SWT kepada KetuaPKR. Balasan Tuhan diatas kemungkaran pelaku akan datang ' tanpa' diduga' waktunya. Disebabkan ketidakpuasan hati yang terjadi sewaktu PRU 12 serta gerakan saraf  bertali-arus dengan isu-isu yang dicipta serta kelemahan kepimpinan BN terdahulu maka rakyat memberi cubaan pertama kepada kumpulan ini, tetapi, kepercayaan yang diberikan oleh mereka yang terkecewa ini nampaknya telah memakan diri PKR serta kumpulan mereka,maka kumpulan ini akan beralih arah. Kesempatan yang dimiliki oleh PKR tidak diterjemahkan kedalam pentadbiran. Kekesalan dan rasa tertipu dirasai oleh kelompok ini.  Untuk memberi kepercayaan untuk kali kedua saya merasakan ini adalah mustahil akan berlaku.

Kepada orang Melayu UMNO,PAS dan PKR..carilah jalan tengah agar Melayu dan Islam dapat bertaut dan menjadikan Melayu Bangsa Terakhir yang akan didatangi dengan Pemimpin Akhir Zaman.

Amin.







1 comment:

  1. as salam Putera Mariam,

    saya suka dengan idea - sekolah pondok taraf 5 bintang - juga dikenali sbg sufi berteknologi

    hhmm..inilah suka-duka warga nusantara dek bahana imperialisme barat dlm percubaan mereka mahu menjajah tanah semenanjung emas ini - tapi hanya separuh jalan

    pelbagai taktik, teknik, strategi dilakukan, namun warga nusantara masih berdegil mahu tinggal disini

    bercita2 mahu melihat warga ini bersatu semula adalah suatu tugas yang sangat besar dan wajib dilakukan secara berterusan - seumpama titisan air yang jatuh dari dinding gua ke batu - lama-kelamaan permukaan batu akan terhakis juga membentuk lekukan
    semoga sifat benci-membenci akan terhakis dan diganti dengan kasih sayang sesama warga

    ReplyDelete