Friday 18 May 2012

NAJIB TERSENYUM .APABILA BLOG CAHAYA AL MAJID PUTERA MARIAM BERBICARA

INILAH SIFAT MELAYU - SUKA SANGAT MEMBUAT ANDAIAN DAN BUSUK MULUT
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim.
Assalammualaikum.
Syukur hadrat Allah SWT kerana memberi sehari lagi (inshaallah) untuk menjalani kehidupan sehingga titek nokhtah terakhir. Alhamdullilah dengan kesempatan yang diberi serta minda yang masih lagi diaktifkan seiring dengan denyutan jantung serta hati yang terpelihara dari bisekkan syaitan yang direjam, saya  dengan rendah hati ingin berbicara  dan meluahkan pandangan untuk dikongsi bersama.
SATU SAJA NIAT UNTUK MUZAKARAH-PENYATUAN
SYUKUR- SAYA TERIMA DENGAN NIAT BAIK
Alhamdullilah, melalui post terdahulu bertajuk 'Berita Terkini Orang Melayu Harus Baca", saya mengungkap sekiranya 'peristiwa itu berlaku'. Alhamdullilah, dengan keizinan Allah SWT didalam merencanakan perjalanan kehidupan dunia ini, peristiwa 'kemungkinan' berlakunya peristiwa itu sudah menampakan benih-benih yang seakan-akan  tumbuh. Syukur kehadrat Illahi Yang Mana Kuasa.
JOM POK NIK KITA BINCANG BERDUA- JANGAN PEDULIKAN MACAI TU- OK ADIK 
Dengan pengumuman yang dibuat oleh Hj Nik Aziz selaku Mursidul Am Pas yang secara rela dan terbuka, 'terbuka hati' untuk mengadakan 'muzakarah' dengan UMNO. Alhamdullilah, laungan 'azan' yang disiarrayakan keseluruh Negara berhubung kesediaan PAS diterima baik oleh orang Melayu Islam khasnya. Sebenarnya inilah yang dinantikan-nantikan oleh seluruh masyarakat Melayu Islam di Malaysia, pengabunggan ,pemufakatan,menyambung persahabatan, bersatu dan bersedia untuk mengenepikan 'perbedaan' pendapat demi mengukuhkan perpaduan ummah dan Melayu itu sendiri. Alhamdullilah.
KENAPA AWAK BURUK SANGKA-CUBA LAH DULU
Yang mendukacita sedikit adalah perbedaaan pandangan yang dilontarkan oleh  kelompok-kelompok pemimpin yang terdiri dari UMNO dan juga PAS  Segelintir dari mereka tidak bersependapat dengan ,' niat baik' yang ingin diketengahkan oleh Hj Nik Aziz.Kenapa??Tidakkah pemimpin-pemimpin ini ingin bersatu atau masih lagi mempunyai sifat-sifat pentingkan diri? Didalam keinginan merungkaikan kemelut 'perselisihan' pandangan ini, sepatutnya segala perasaan was-was, curiga, bersangka buruk dan permainan andaian, tidak sepatutnya diluahkan secara terangan. Jangan dinobatkan 'perkara' ini sebelum mencuba.
JANGANLAH IKUT KERTAS  IKUTLAH ALQURAN
Apa yang ketara adalah sikap-sikap pemimpin yang 'hilang pedoman' ini, dengan suara sumbang  serta  lenggok yang  tidak mengikut 'nota' ditambah burukkan lagi dengan liriknya yang tidak mencerminkan kepada 'penyatuan',dihemburkan didada-dada akhbar serta media elektronik, ini amat mengecewakan sekali. Sepatutnya biarlah ketua dengan ketua berbincang dan bertemu dahulu, tetapi ini tidak, ' awak-awak ' pula yang menunjuk pandai, seolah-olah apa yang 'terdetik' dihati Nik Aziz, mereka pula yang tahu.(Jahat betul manusia jenis ini).
Saya berharap dan juga mungkin seluruh orang Melayu juga mengharapkan agar perkara baik ini diterjemahkan didalam realiti dan bukan retorik semata-samata. Kalau seluruh pemimpin dunia boleh bersatu didalam memerangi orang Islam serta menghina 'kesucian Islam' agama yang kita anuti, tak kan perkara kecil untuk menyatukan 60% Melayu di Malaysia kita tak boleh lakukan . Sekiranya kita tidak sependapat dengan bangsa kita Melayu, tetapi sekurang-kurangnya janganlah kita berpecah didalam agama kita, Islam.


REZEKI MINYAK ATAS TANAH
Seperkara lagi yang ingin saya sentuh adalah berhubung 'Pemberian Durian Runtuh Felda kepada Peneroka". Alhamdulliah, dengan janji yang dikota oleh Hj Najib Hj Razak maka 'durian runtuh' dapat dinikmati oleh seluruh warga Felda tidak kira penyokong kerajaan mahupun penyokong pembangkang. Sungguhpun hasil yang diagihkan bukan hasil masyul kerajaan, tetapi dengan inisiatif yang dilakukan oleh Kerajaan dan agen-agennya maka keberhasilan pendapatan bertambah. Maknanya pendapatan peneroka dan imbuhan wajib mereka nikmati seadanya. Yang tidak sedap dilihat dan didengar, ialah pemaparan berita mengenai 'segelintir' peneroka yang tidak berpuas-hati dengan langkah Felda untuk menyenaraikan FGVH dipasaran terbuka, digembar gemburkan diakhbar dan berita seolah-olah mereka ini melakukan kejahatan yang tidak dapat dimaafkan. Dipaparkan dimerata media dan dikatakan bermacam-macam dengan berbagai 'ungkapan' kepada "pak cik-pak chik' ini.Tidak ketinggalan juga wakil PM yang menyampaikan cheque di Felda Chini semalam, dengan bangga dia mengatakan yang bukan sepatutnya diluahkan. Sepatutnya dia memberikan kata-kata yang membina dan bukan menghina keperibadian kepada mereka-mereka ini. Ini menunjukkan sikap dan watak wakil rakyat yang diamanahkan oleh Najib, wakil rakyat  ini gagal menunjukkan keperibadian yang baik . Saya yakin sekirianya Najib atau Muhyiddin  yang menyampaikan pengagihan wang tersebut, maka ungkapan serta cerita 'pak cik tak tahu malu atau muka tebal' tidak akan menjadi tajuk berita.  Inilah yang membezakan keperibadian diantara ketua dan juga awak-awak.
Peristiwa ini juga akan berulang juga dengan peristiwa yang dibangkitkan Hj Nik Aziz , berhubung 'muzakarah' yang di sarankan . Komentar yang tidak sepatutynya mendahului pandangan Hj Najib. Sekiranya Najib yang bersuara maka nada nya akan jadi lain tetapi sekiranya macai atau awak-awak berkata-kata macam Zahid Hamidi dan Hj Mustaffa Ali dan lain-lain maka inilah jadinya. 
Inilah akibat apabila sebuah sebuah 'bahtera' yang ingin dikemudikan oleh nahkoda  yang tidak bertauliah yang hanya memegang lesen kelas "L" untuk kenderaan membawa penumpang seperti "Bas" atau ' lori trailer" . Hancur ..


hancurnya negara kerana pemimpin
hancurnya umat kerana khalifah
hancurnya agama kerana pengikut
hancurnya hati kerana kecewa


kuatnya agama kerana pengikut
kuatnya  parti kerana ahli
kukuhnya perjuangan kerana ideologi
kukuhnya akidah kerena tak berparti




BERUBAHLAH  JANGAN SAMPAI KITA DIUBAH .   Fikirkan lah......


                                    .........  wassallam .........

1 comment:

  1. * DAERAH REMBAU N9 : HARI INI SABTU 21/5/2016
    Hari ini dlm Sejarah Rembau telah didatangi Wali Agung serta Pemuda2nya..
    Akhirnya Cahaya AlMajid yg lama ternoda telah pudar terpadam cahayanya.
    Bermulalah Cahaya AlMajid Yg Asli lagi Terpelihara memancarkan Sirnanya...

    ReplyDelete