Thursday 17 May 2012

RENUNGAN HARI JUMAAT SERTA DOA.RUGI KALAU TAK BACA DOA INI

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Sesungguhnya yang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami hanyalah orang-orang yang apabila diberi peringatan dan pengajaran dengan ayat-ayat itu, mereka segera merebahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh), dan menggerakkan lidah dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur.” Surah As Sajdah : Ayat 15
Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian makam Ibrahim tempat solat. Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: 'Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang beriktikaf, yang rukuk dan yang sujud.’”

Assalammualaikum
Selawat dan salam keatas Junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w , para-para Nabi serta Rasul yang terdahulu yang kami 'fidyah ' kan Al Fatihah kepada mereka , serta kepada roh -roh yang telah mendahului kami yang dijemput Allah SWT . Dipanjatkan doa kepada Yang Maha Esa agar diberikan kerahmatan serta kesejahteraan kepada kedua ibubapa kami, keluarga kami , kaum kerabat serta semua manusia yang bersahadah ' LailahaailallahMuhammadaRasululah'. Sempena Hari Jumaat yang mulia ini, marilah kita sama-sama menyatukan hati dan iktikad  kita kepada Allah SWT yang meminjamkan kepada kita seluruh kepunyaan Nya dimuka bumi ini.
Sesunguhnya kami mengetahui  bahawa tiada satu pun yang dipunyai manusia di dunia  ini kekal selama- lamanya. Semuanya diatas ketentuan Nya .jua. Marilah kita sama-sama merendahkah sayap, bersujud serta meng"Esa'kan Nya, Tuhan yang satu, Tuhan Yang Menjadikan, Yang Maha Mengetahui yang tersembunyi dan yang nyata, marilah kita memanjatkan kesyukuran kepada Nya yang telah memberi segala nikmat yang kita rasai. Nikmat kesenangan, nikmat kesukaran, Nikmat kesakitan dan semua segala nikmat yang tidak dapat diungkapkan dengan perkataan. Syukur kehadrat Mu Ya Allah.
"Ya Allah , kami bermohon kepada Mu dengan kerendahan hati kami, kau satukahlah hati-hati kami, peliharalah kami, berikankahlah kebaikan kepada kami, berikanlah kenikmatan Mu kepada kami, lindungilah kami dari iblis dan syaitan yang direjam, pimpinlah kami kejalan yang Kau redai dan Kau selamatkanlah bangsa Kami, agar dapat kami mengagungkan Agama yang Kau pileh untuk kami dari cercaan dan penghinaan dari manusia-manusia yang tidak beriman kepada Mu" "Ya Allah, sesungguhnya aku menyembah Mu dan tidak mempersekutukan Kau dengan sesuatu didalam ibadah ku kepada Mu'.
'Ya Allah tempatkanlah roh-roh yang telah mendahului kami bersama-sama dengan roh-roh mereka-mereka yang kau redai' 'Kau permudahkanlah dan kau ringankanlah siksaan bagi mereka-mereka yang berada dialam Kubur, berikan kesenangan siksaan kepada mereka' dan tempatkanlah mereka ditaman "Firdausi' sehingga hari perhitungan yang Kau janjikan' Amin.
"MARILAH KITA MERENDAHKAN SAYAP DAN BERSUJUD MENGESAKAN ALLAH SWT"
"Ya Allah kami bermohon berilah kami kesempatan dan pilehlah kami diantara jutaan manusia yang berjalan dimuka bumi ini untuk kami 'saksikan'  'Kiblat' yang telah kau tentukan kepada kami iaitu 'Ka'abah' agar dapat kami merasai kenikmatan yang telah kau berikan kepada mereka-mereka yang terdahulu dari kami." dan dipenghujung doa ini kami bermohon kepada Mu Ya Allah, kau tetapkan iman kami dan kau ampunilah segala dosa dan kesalahan kami dan kau berikanlah kami rezeki yang datangnya dari Mu, Amin, Amin, Amin Yarabbalallamin.
Doa kita memohon kemenangan dari Surah Al Qamar Juzuk 54 Ayat : 10     
              "Sesungguhnya aku orang yang dikalahkan, oleh itu  tolonglah (menangkanlah) aku"                                                                                                                    
                                                                                                       أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ
Alhamdullilah,lafas bacaan   semestinya disertakan dengan tangan menadah ke hadrat Allah SWT, baru dapat keberkatan.

No comments:

Post a Comment