Thursday 10 May 2012

RENUNGAN JUMAAT

'Sesungguhnya kami menyembah Tuhan kami, Allah SWT, dan tidak mempersekutukanNya dengan sesuatu" dan sesungguhnya Ka.'abah adalah Kiblat kami, Al Quran pegangan kami dan Nabi Muhammad Rasullulah  kami.
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim


Assalammualaikum.

Segala puji-pujian kami panjatkan kepada Tuhan kami Allah SWT, kami iringkan selawat dan salam kepada junjungan kami, Nabi Muhammad s.a.w berserta Nabi dan Rasul terdahulu, kami doakan kesejahteraan dan kemuliaan keatas para-para sahabat baginda, kami pohonkan perlindungan Tuhan  dari 'syaitan' yang direjam, kami memohon agar dipermudahkan perjalanan kami umat Muhammad, diberi kesejahteraan dunia dan akhirat, dilindungi dari 'dajjal' yang membawa fitnah dan mendoakan agar umat terakhir ini Kau pimpin dan tunjukkan kami  kejalan yang  Kau diredai. Amin.

Sempena hari Jumaat yang mulia ini aku mengingatkan diri aku dan juga para-para sahabat yang membaca agar kita sama-sama mengucap kesyukuran kehadrat Allah SWT yang masih lagi memberi kesempatan kepada kita untuk sama-sama menunaikan fardu Jumaat hari ini. Semoga hari ini bukanlah hari terakhir untuk kita sama-sama tunaikan kewajipan kepada Yang Maha Esa. Sekiranya nafas kami terhenti hari ini Ya Allah, pertama sekali aku memohon agar Kau ampunilah dosa dan kesalahan bapa dan ibu kami, kau lindungilah mereka dari kecelakaan, dugaan dan bencana, berilah mereka berdua kesihatan yang baik seperti sepatutnya dan Kau permudahkan ibadah mereka, dan kepada Mu Ya Allah  aku memohon agar kau ampunilah segala dosa-dosa dan kesalahan kami dan  sesungguhnya kami adalah manusia yang lemah dan tidak berdaya disisi Mu. Seandainya Jumaat ini adalah yang terakhir bagi kami, kami bermohon pada Mu agar kau tempat kami bersama-sama orang yang kau pileh dan tempatkan kami bersama-sama orang yang soleh dan yang Kau muliakan. Amin.

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, sesungguhnya kami bermohon kepada Mu, kau selamatkanlah semua saudara saudara kami  yang kau jadikan berbagai bangsa dan keturunan  yang Kau tebarkan diseluruh pelusuk dunia yang Kau cipta, peliharalah mereka, berikanlah kenikmatan dan kebaikan didunia dan diakhirat, cabutkanlah sifat-sifat riak dan tinggi diri dari  diri mereka, sematkan persaaan kasih-sayang diantara kami, pereratkan perhubungan kami, permudahkan perjalanan kami menuju Mu Ya Rabbi, jauhkan perasaan iri hati dari hati kami, sematkan keimanan kami dan lindungi kami dari "syaitan' dan "dajjal' serta peliharalah kami dari musuh-musuh agama Mu yang Kau pileh untuk kami. Sesungguhnya kepada Mu Ya Allah kami memohon perlindungan dan sesungguhnya kepada Mu kami bersujud.

Amin,Amin Amin Yarabulalamin.

1 comment: