Thursday 21 February 2013

JANGAN GADAIKAN IDENTITI MELAYU :SEPATUTNYA PEMIMPIN MENJADI CONTOH :

PERNAH KE BANGSA LAIN MENGENAKAN  PAKAIAN INI DIDALAM MENGHADIRI UPACARA BANGSA MELAYU? KENAPA MELAYU LEMAH DIDALAM BAB ' MENGAGUNGKAN' PAKAIAN MELAYU INI.  MALU KAH MELAYU APABILA MEMAKAINYA DIDALAM PERAYAAN KAUM-KAUM LAIN?

Assalammualaikum.

Setiap bangsa yang dilahirkan dan menghuni dunia Allah SWT ini diserta dengan budaya tersendiri. Dari dahulu sehingga kini ada yang masih dikekalkan dan ada juga budayanya ditelah zaman. Perlu diingat adat dan budaya itu mencerminkan nilai budaya sesuatu kaum atau bangsa tersebut. Sebenarnya sekiranya budaya dan adat itu dikekalkan maka sesuatu bangsa itu dapat dikenali dengan mudah.  Budaya mencerminkan bangsa .Begitulah hakikatnya cerminan sesebuah bangsa atau  kaum itu.

Kini amalan budaya kita terutama Melayu sudah semakin dipinggirkan. Kalau dahulu bangsa ini merupakan cerminan bangsa lain didalam bermasyarakat, kini semua itu telah luntur dimamah peredaran masa. Kalau dahulu budi bahasa dan pertuturan bahasa merupakan pegangan Melayu tetapi kini tidak lagi menjadi amalan. Bangsa Melayu sudah banyak berubah.  Kebanyakan anak Melayu telah menjadi bangsa yang agak kasar samaada dari segi budi perkerti mahupun bahasa pertuturan. Peradaban ini telah memusnahkan 'jati diri' bangsa ini. 

Perkara yang masih lagi menjadi praktik Bangsa Melayu adalah 'Baju Melayu", mungkin disebabkan didalam adat istiadat perkahwinan untuk melambangkan kemelayuannya, maka, Baju Melayu merupakan pakaian 'wajib' untuk upacara ini, sekiranya tidak 'baju Melayu ini juga akan ditelan masa.
                                           
Yang menjadi persoalan, ketika ini bangsa Melayu terlalu mengikut budaya yang bukan dari budaya nenek moyang bangsa mereka. Kebanyakannya mereka sudah mula melupakan 'pakaian Melayu ini' dan merasa janggal sekiranya pakaian ini dipakai ketika menyertai perayaan kaum-kaum lain.

Saban tahun kalau kita perhatikan ketika kaum kaum lain meraikan perayaan mereka, maka, berduyun-duyunlah pemimpin Melayu mengenakan 'pakaian tradisi' kaum tertentu ketika mereka  bersama-sama merayakan hari kebesaran kaum tertentu. Pemimpin Melayu serta pembesar-pembesar lain terutama 'Pemimpin Politik" beriya-iya mengenakan 'pakaian tradisi' kaum tertentu untuk menyata atau menzahirkan 'sifat sama ratanya"  terhadap sesuatu budaya tetapi sebaliknya kaum-kaum tersebut tidak pula pernah mengenakan 'Baju Melayu' ketika menghadiri upacara bangsa Melayu. Tidak pernah pula kita lihat 'pemimpin Cina atau India mengenakan 'baju Melayu' ketika menghadirkan diri untuk merayakan upacara kebanggaan Melayu ini.

Dalam dewan parlimen,dalam adat istiadat istana, upacara perkahwinan Melayu atau apa saja upacara yang melibatkan Melayu, tidak pernah pula kita lihat kaum-kaum ini memakai 'Baju Melayu' untuk menyertai upacara ini. Kenapa??
PERNAH KAH  KETURUNAN BANGSA PEMIMPIN INI MENGENAKAN BAJU MELAYU DITUBUHNYA??UNTUK SEKALI? BEGITU JUGA DENGAN PEMIMPIN INDIA..PERNAHKAH KITA LIHAT MEREKA BERPAKAIAN BAJU MELAYU UNTUK UPACARA BANGSA MELAYU??
                                              

Perlu diingat, bangsa asing tidak akan cuba menerima 'budaya Melayu; tetapi sebaliknya mereka akan cuba mendakyahkan' budaya mereka agar kita menghormatinya. Tetapi tidak sekali mereka menghormati pemakaian 'budaya Melayu' ini. Oleh itu bangsa Melayu, terutama pemimpin Melayu, berhentilah didalam kepura-puraan ini, jangan khianati budaya sendiri dan jangan agungkan budaya luar. Semoga pemimpin Melayu mengambil iktibar.

Sepatutnya bangsa Melayu bermegah dengan budaya yang dimiliki dan mengenakan pemakaian Melayu ini disetiap majlis samaada menghadiri uparacra bangsa asing mahupun menghadiri perayaan mereka. Hentikan pemakaian 'pakaian tradisi' bangsa lain, jangan diangkat 'budaya dan tradisi' mereka, biar mereka yang memakainya dan buka kita yang memakainya.

Bangsa Melayu perlu sedar, hanya Melayu saja yang boleh mengangkat 'budayanya" jangan diharap pada bangsa lain'.

           "HILANG BAHASA KERENA BANGSA, HILANG IDENTITI SEBAB TAK RETI'

Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

No comments:

Post a Comment