Wednesday 20 February 2013

MILITAN DI LAHAT DATU : APA MASAALAHNYA: DALANG PERLU DIHAPUSKAN.

WALAU APA PUN ALASAN NYA : PERLU DIINGAT : KEDAULATAN MALAYSIA  TERCALAR.
Assalammualaikum.

Perjalanan kehidupan ini bukanlah sesuatu yang mudah seperti yang disangka. Berbagai-bagai halangan dan rintangan perlu kita lalui setiap hari. Orang kaya dengan kekayaanya dan yang miskin pula terpaksa berhempas pulas mencari penghidupan demi menyara keluarga. Sebagai ketua rumah atau yang dipanggil 'khalifah' pada setiap keluarga terpaksa melakukan 'pengorbanan masa'  untuk menentukan yang ditanggung mendapat apa yang dihajati . Begitulah kehendaknya bagi setiap yang dilalui oleh  manusia dibumi ini 

Topik yang ingin diketengahan adalah berhubung 'ketidaktelusanya' pemerintah didalam memberitakan perkara-perkara yang melibatkan 'kententeraman dan keselamatan' awam. Mengimbas kembali berita -berita yang sensasi, samaada yang benar ataupun berita yang dimenupulasi membuatkan minda rakyat didalam 'teka-teki'.. Disebabkan kegagalan menyampaikan berita 'yang terkini' maka minda rakyat akan mudah terjemumus didalam 'pemberitaan' yang berbentuk 'andaian' dan 'spekulatif' semata-mata, terutama  yang disebarkan melalui  sumber ' alam maya' atau 'internet'.

Kalau satu ketika dahulu apabila Iraq dibedil oleh tentera bersekutu dibawah telunjuk Amerika, boleh dikatakan setiap hari ;siaran secara langsung' dipancarkan keseluruh negara, begitu juga dengan insiden 'Highland Tower" perkara yang serupa juga dilakukan untuk dikongsi dengan rakyat untuk mengetahui  keadaan yang sebenar.  Kalau dahulu setiap stesen TV akan berlumba-lumba untuk menyiarkan berita yang dikatakan sensasi itu, tetapi, kini perkara sebaliknya terjadi. Kenapa??

Terkini, negara kita dikejutkan dengan peristiwa 'Tentera Sulu" yang mendarat diLahat Datu yang dikatakan lengkap bersenjata mendarat dan memasuki perkampungan FELDA disana, Namun pemberitaan tentang 'kes' berprofil tinggi yang dianggap mengugat keselamatan negara itu, pemberitaannya amat sedikit sekali, kenapa?? Apakah yang ingin disembunyikan kepada pengetahuan rakyat?? 

Mengikut post post didalam blog, berbagai berita yang berupa andaian dipaparkan dan ini amat merunsingkan rakyat, terutama penduduk di Sabah. Kenapa pemberitaan ini tidak disiarkan secara meluas atau di 'update' setiap jam??Kini sudah hampir seminggu kes 'pencerobohan' ini merobek hati setiap rakyat, namun, sehingga kini 'penyelesaian' masih tidak diketahui, hanya, kata-kata menyedapkan hati yang dikeluarkan oleh Ketua Polis Negara. Samaada berita itu 'sahih' atau sebaliknya, hanya mereka saja yang mengetahuinya.

Rakyat mempersoalkan , bagaimana? kumpulan militan ini berjaya membolosi laut atau sempadan negara kita?  Tidakkah tentera diamanahkan untuk 'mengawasi' laut dan perairan negara kita? Kenapa begitu mudah bagi kumpulan militan ini menyeberangi sempadan negara kita? Tidakkah tentera 'arif' tentang lalauan yang selalu digunakan oleh 'pelaut' Sulu ini?? Semua persoalan ini amat menganggu kententeraman dan keselamatan rakyat??
                                                      
Ada sesetengah blog mengatakan ini adalah angkara perbuatan 'seseorang'? Sekiranya benar seperti yang didakwa maka " Yang Di Pertuan Agung" , perlu bertindak mengikut Undang-undang Negara bagi mencegah 'perlakuan memalukan" negara dari berterusan terutama melibatkan kepentingan keselamatan Negara dan Rakyat yang dinaungi. Apabila sumpah DYMM Agung terlafaz maka secara 'automatik' Baginda adalah Pemerintah Tertinggi Anggota Tentera dan keselamatan Negara dan rakyat 'ternaung' dibawah nya.


Perkara 41. Pemerintah tertinggi angkatan tentera.

Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjadi Pemerintah Tertinggi angkatan tentera Persekutuan.


Sekiranya benar seperti yang didakwa terdapat 'seseorang' memainkan peranan untuk memporak-peranda keselamatan Negara dan bersengkokol dengan 'musuh'  yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada kesejahteraan Negara dan Rakyat maka, hukuman 'penderhakaan terhadap Yang Di Pertuan Agung serta pendurhakaan kepada Negara perlu dikenakan, kepada 'musuh' dalam selimut ini.

Walau apaun alasan  yang bermotifkan politik, semua ini tidak dibenarkan berlaku terhadap Kedaulatan  dan Kesejahteraan Negara. 

                                                POLITIK BUKAN SEGALANYA
Ikhlas  dari : Cahaya Al Majid

No comments:

Post a Comment